Annons:
Etikettallmänt
Läst 1232 ggr
BlueAmazon
2015-08-06 23:13

SÖKER RÅD ANGÅENDE PAPEGOJA

Hej, Är ägare till en underbar papegoja. Frisk, glad och charmig. MEN han är inte tam, men jag skulle gärna vilja få han tam. Han kan hämta mat om jag sträcker fram det och han tar gärna i mot leksaker som jag erbjuder, men han visar tydligt att min hand inte får vara nära honom på nåt annat sätt(!) och det markerar han genom att öppna näbben och liksom "fräser", för där går hans gräns och om han visar intresse för att vilja bitas eller norpa på fingrarna när jag erbjuder något som en leksak, mat etc, brukar jag ta bort saken och säga nej med normal röst, och sedan erbjuda honom det igen och då brukar han vänligt ta i mot det utan problem. Jag tar det i hans takt, och blir han inte tam så är det lugnt med mig för jag är glad att jag har gett han ett bra hem, men skulle gärna vilja ha lite råd från någon har varit med om liknande sak och lyckats övervinna detta. Han är inte aggresiv på något vis annars. Ser det som en fördel att kunna handskas med honom om han en dag skulle bli sjuk och måste till vetrinären eller om man ska åka någonstans och han måste med, då jag känner att det är så onödigt att behöva "fånga" in han, om den dagen skulle ske, för jag vill att han ska kunna lita på mig. Kan tillägga att han ska få en kamrat om ett par månader, och hoppas på att om man får den tam så kanske han också vill vara lite hanterbar! PS. Belönar alltid med något som är gott när han gör beteenden som är bra! Som sagt någon med erfarenheter får gärna ge mig lite tips på om det finns nåt litet extra jag kan göra för att vinna hans tillit! Tacksam för alla tips! :)

Annons:
Alwyn
2015-08-07 22:24
#1

Jag har suttit långa stunder med handen i buren, givit godbitar ofta och haft enormt tålamod. Det är sånt som gett bäst effekt här. Det tar tid men är så värt det! Det är lättare att tämja dem medans de är ensamma men en ensam gojja kräver mycket tid och uppmuntran. Lycka till!

BlueAmazon
2015-08-08 00:52
#2

Att belöna är sånt jag gör och jag umgås väldigt mycket med honom, leker med leksaker med honom osv. Han kanske aldrig vill veta av fingrar och händer, ända kontakten han haft med händer innan han flyttade till mig var när han blev infångad med handskar, och detta är givetvis nåt man förstår är väldigt traumatiskt för en fågel som givetvis blir jätte stressad. Han var en avelshane innan han flyttade till mig. Han kanske aldrig vill bli tam, men det gör inte mig nåt, han har ett bra liv och de är det som räknas i slutändan! :)

kiwo
2015-08-08 14:18
#3

Haha jag har gjort samma sak, med tre st, samtidigt. Ett halvår senare kan en av dem gå upp på handen, de andra är på mycket god väg! Så tålamod, och mycket fjäsk i form av godis… En goja kan vara tam utan att kunna gå upp på handen. Det beror på hur man definierar ordet tam. Vill den umgås med dig och visar intresse så spelar det ingen roll om den inte kan sitta på handen. Även om han inte visar något vidare intresse just nu kommer han göra det snart. Han kommer bli tam, ni har ju många år tionden kvar tillsammans. Ett tips om han hatar händer är att lära honom gå upp på pinne istället. Lycka till!

Med vänlig hälsning Kiwo med fåglar.

BlueAmazon
2015-08-08 15:09
#4

Tack för tipset med det med pinnen! Ja, jag och han har många år ihop kvar och det är jag glad över ! :) många år av städning med, hihi :) Vill han inte bli rörd så är det lugnt för mig för jag är lika glad i honom ändå, och vi umgås på hans vis. Får se om det blir någon förändring till hösten när han ska få en kompis, som kan hålla han sällskap på ett helt annat sätt! Någon som vet nåt om fågelmässor i Sverige? Skulle vara kul att gå på någon och prata med andra fågelägare av olika slag. Djur i övrigt är också av intresse. Tips?

Upp till toppen
Annons: