Annons:
Etikettallmänt
Läst 1151 ggr
Zuzziquie
2015-07-23 16:38

Förslag på kul djurslag?

Nu vill jag ha lite hjälp! Det är så att vi har flyttat till en ny lägenhet där vi har en eldstad som vi inte får elda i. Vännen förslog att vi skulle kunna ha ett akvarium eller terrarium med något kul i (hon förslog fisk eller kinesiska dvärgvaktlar) att titta på. Och undrar nu om ni har några andra förslag?

Önskemål:
- Det kommer vara titta på-djur, behöver ej vara särskilt sällskapliga även om det är en bonus såklart, prio 1 är att de ska vara roliga att se på (alltså inte enbart nattaktiva)
- Har en yta på ca 80 x 50/60 och höjd på 50 cm att tillgå.
- Ska inte lukta särskilt mycket
- Gärna skapligt lättskötta

Behöver absolut inte vara något exotiskt djur även om det skulle vara lite extra kul!

Förslag än så länge;
- Kinesiska dvärgvaktlar
- Dvärghamstrar
- Gerbil

Vänliga hälsningar Susanna
Värd på Chinchilla iFokus
Lavender Chinchilla - Reg. uppfödare av Chinchillor

Annons:
Whippet
2015-07-23 16:41
#1

Guldhamster

Reptil, tex orm, ödla, sköldpaddor osv

Eremit kräftor 

En fråga, ska ni ha djuret i eldstaden?🤔

I'm out Vilar huvudet i handen

Zuzziquie
2015-07-23 16:46
#2

Kanske? jag tänker varför inte egentligen? Den är helt tom och kan inte användas till något. Skulle få plats med skapligt terrarie/akvarie om vi platsbygger tänker jag? Eller du ser någon nackdel med det som jag inte kommit på ännu? Är ju inget satt i sten, utan än så länge mest bara en fundering och om det skulle gå, och kan egentligen inte se någon anledning till att det inte skulle fungera(?)

Vänliga hälsningar Susanna
Värd på Chinchilla iFokus
Lavender Chinchilla - Reg. uppfödare av Chinchillor

Vixxen
2015-07-23 16:46
#3

Ett inbyggt akvarium!

Zuzziquie
2015-07-23 16:49
#4

Jag tänker att det kan bli väldigt häftigt med rätt planering och utformning. Det är rätt mörkt i vårt vardagsrum och med ett terrarie/akvarium med belysning skulle det kunna bli höjdpunkten i rummet tänker jag :) Fasta väggar/skyddat på två håll samt uppifrån och så två sidor som är öppna/glas.

Vänliga hälsningar Susanna
Värd på Chinchilla iFokus
Lavender Chinchilla - Reg. uppfödare av Chinchillor

Whippet
2015-07-23 16:49
#5

#2 Ja tror det skulle bli väldigt coolt, nej nej jag bara undrade (trögfattad) haha. Ett terrarium eller akvarium hade nog blivit skapligt snyggt, hur stor är eldstaden?

I'm out Vilar huvudet i handen

Zuzziquie
2015-07-23 16:51
#6

80 x 60 och 60 hög (obs om man ska ha öppning på ovansidan måste ev bur vara  en bra bit lägre så man kommer åt)

Vänliga hälsningar Susanna
Värd på Chinchilla iFokus
Lavender Chinchilla - Reg. uppfödare av Chinchillor

Annons:
Whippet
2015-07-23 17:00
#7

#6 Då vore det ju snyggare med terrarium, om du nu vill ha reptiler. Har du någon bild på eldstaden?

I'm out Vilar huvudet i handen

zickan
2015-07-23 23:46
#8

Dock så är minsta tillåtna höjden för kinesisk vaktel på 60cm. Eller ja ingen sällskapsfågel får hållas under 60cm i höjd.  Annars är det 0.31kvm som gäller för dom, där längsta sidan ej får va kortare än 70cm. Så där går det ju. Bara att ni får anpassa höjden. 

En tanke. Eldstad brukar inte va helt tätat utåt. Drar det minsta lilla blir djur lätt sjuka. Så det är värt att kolla upp det och ev täta om ni inte redan vet om det är tätt eller ej. 

Både gerbil och hamster skulle nog trivas riktigt bra. Både har sina egna egenskaper som är kul. Enklast är nog att läsa på lite om både och se om vad som känns mer passande/intressant.
Men där bör man nog fundera att sätta in nån ventil neråt bottnen. Av erfarenhet så vet jag att det samlas mycket damm och amoniak lukt neråt. Blir lätt dålig luft om det inte är vettig cirkulation. 
Men skulle nog va riktigt snyggt att inreda lite naturtroget. Måste bli hel läckert att ha i öppna spisen. 

Enklare förslag är dock nån mindre reptil. Inte så mycket som kan va på den ytan. Men några små grodor i naturklimat, typ pilgift är väldigt snyggt. Eller nån mindre ödla, tror agama agama hade gått. Och själv tycker jag de är grymt fina. Speciellt hanen. Tror det lär bli för litet för nån vuxen orm. Ev kanske nån mindre sköldpaddsart. 
Med snäckor, eremitkräfta?

Inte funderat på pytmemöss, minimöss, zebramöss, taggmöss? inte så mycket man hanterar kanske. Men otroligt fina.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Upp till toppen
Annons: