Annons:
Etikettbilder-videoklipp
Läst 2286 ggr
[[Narwayn]]
2015-06-28 21:05

Vilka mått har du till dina djur ?

Tänkte höra vilket mått du har till ditt/dina djur ? :)
Skriv burens längd, bredd och höjd, vilken djurart (behöver inte vara exotiska djur) som bor där och hur många de är i samma bur.

Annons:
AnnsofieW
2015-07-12 16:53
#1

100 cm lång, 70 cm bred och 180 cm hög. Denna bur är hem åt chinchilla hanarna Curt och Knut :)

Rumblebee
2015-07-12 19:10
#2

Mina två råttor på tre månader har en bur med måtten 80x75x152 (djup, bredd, höjd)

zickan
2015-07-18 01:36
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Har inga exotiskadjur kvar. Illrarna går mestadels löst, kan slänga in dom i ett rum. Ibland dela av halva djur rummet med marshall galler. 
Flesta av råttorna delar 3 royal suite. De 3 är ihop byggda till 2. för mina två stora flockar. När det är mindre flockar eller kullar så får de mindre burar. varierar varje gång vad som kommer upp från förrådet. Nu står en furret xl uppe extra och två stora hamsterburar som jag har till kullar/ungar. Lagliga/stora nog för att ha första tiden. 
Mössen är inte många kvar. De har mellandunor just nu men skall nog ta upp gallerburarna igen och byta snart. Inge koll vad det är för mått på allt, orkar inte resa på mig och kolla 😉

Bilden är på en av mina råttburar där en av flockarna bor och hur det ser ut när jag delat av med galler till illrarna. När bilden togs hade jag delat av min ena hona tillsammans med en hane jag lånat in för parning.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

zickan
2015-07-18 01:47
#4

Kakaduan jag passar i två veckor får ha denna buren. Var inte möjligt att få med hennes egna bur. Denna är inte helt laglig. Saknas några cm på ena sidan mot vad dom ska ha enligt lag. Men den är inte jätte liten och får duga två veckor. Hon är ändå ute en hel del dagligen här.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

zickan
2015-07-18 01:47
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5
Alwyn
2015-07-19 19:56
#6

Zickan reagerar inte illrarna och gnagarna på varandras dofter? :)

Annons:
zickan
2015-07-20 00:45
#7

Ne inte minsta lilla. Skulle dock nån råtta hamna på fel sida gallret så skulle den nog bli middag. Skönt nog har man bra koll så det inte sker. Normalt går de lösa runt burarna utan att bry sig. Har hänt att nya illrar försökt klättra på burarna men de har lärt sig hårda vägen att man blir biten i tassarna då.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Alwyn
2015-07-20 18:16
#8

Skönt att höra! Har själv ofta haft funderingar på hur ev gnagare skulle trivas hos oss eftersom vi har både katt och iller.

zickan
2015-07-20 23:58
#9

Har uppfödaren andra djur i hemmet som katt/iller, hund osv som springer runt burarna så brukar de inte va speciellt rädda i nytt hem. Men yngre djur brukar överlag va lite fega i början på nytt om det är nått läskigt. 

Ovana råttor är det bara vänja i lugnt takt. Lägga in nått iller/katt sovit på i buren eller lite hår. Få sniffa lite och vänja sig med lukten så brukar det släppa sedan.  Enklast är dock att ha en flock sedan innan som visar nykomlingar att inte va rädda. Inte direkt önskvärt att råttor kan naffsa en hand/finger när man stoppar in i buren mellan gallret. Men jag föredrar att mina gör det och uppmuntrar mer genom att mata lite gott genom gallret ibland.  Bra att dom naffsar om illrarna klättrar, det håller dom på avstånd från burarna.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Alwyn
2015-07-21 11:45
#10

Ok tack ska du ha! :)

Upp till toppen
Annons: