Annons:
Etikettdjur-lagen
Läst 1827 ggr
Moxoxen
4/14/15, 5:51 PM

nya guinea sjungande hund?

Man ser dom ofta till salu i länders t.ex. USA men är de lagliga i Sverige? Räknas de som domesticerade? Förstår att de kanske inte blir lika tama som vanliga hundar och att de behöver rätt mycket utrymme

Annons:
vallhund
4/14/15, 5:58 PM
#1

Någon slags länk vore ju trevligt att få med.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Moxoxen
4/14/15, 6:01 PM
#2

Till vad?

vallhund
4/14/15, 6:07 PM
#3

Till vad det är för slags djur, vad trodde du?

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

vallhund
4/14/15, 6:57 PM
#5

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Moxoxen
4/14/15, 7:47 PM
#6

Tycker det vore coolt. Spelar ingen roll om de låter mycket bor ändå mitt på landet. Så jag har även mycket yta till dem!

Annons:
Februarias
4/14/15, 10:34 PM
#7

Det finns en del klipp med info om dessa på youtube om du vill kolla. Dom rekommenderas inte som husdjur i de klippen jag sett p.g.a  av flera anledningar.

zickan
4/15/15, 2:13 AM
#8

Man ska inte ha djur för att de är coola. Inte direkt bra början när man kikar efter djur ;-)

Dingo är inte lagligt att hålla som sällskapsdjur i sverige utan djurparkstillstånd. Och den där rasen beskrivs som en dingo folk börjat tämja och föda upp i fångenskap.

Vi har redan ett visst problem i sverige med vanliga tamhundar som hamnar hos fel ägare och ger sig på andra hundar/folk. Känns inte som det vore populärt att försöka få in en ny art till sverige som beskrivs som värre än en tamhund. 
Uppfödaren av singing dog rekommenderar den inte ens som ett husdjur, och själv varnar en del om att den är väldigt lik en vildhund.
"The New Guinea Singing Dog is not like your average domesticated dog and is not recommended as a house pet for most people as it is closely related to a wild dog"

Utöver det beskrivs hunden som livlig, allert och ljudlig. Krävs nog en hel del för att orka hålla en sådan hund. För att inte tänka på grannarna om man inte bor långt ifrån annat folk. Och vad gör man om man måste omplacera den. 
Det står även att 2004 fanns det bara 50 tal individer varav alla hårt inavlade. Bara det är nått man inte bör stödja och nått som kan ge rätt stora problem.

Så frågan är väl mer på varför man vill ha en singing dog när det finns hundarter som liknar den till utseendet och bra mycket enklare att både hålla som hitta.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Moxoxen
4/15/15, 6:56 AM
#9

Som jag redan sagt så bor jag mitt ute på landet med inga grannar på flera kilometer så ljud spelar ingen roll. Jag vill inte bara skaffa en för de är coola utan också för att det skulle vara intressant att studera deras beteende. Det är inte bara utseende jag är ute efter utan jag tror det skulle vara intressant att se deras beteende och jag inser att de aldrig kommer vara dn knä hund utan de kommer göra i stort sett vad de vill och inte lyssna på en som en vanlig hund. Men frågan kvarstår är det lagligt att inneha i Sverige? Om det skulle vara lagligt skulle man nog skaffa ett par av dem och avla och bidra till arten.

Moxoxen
4/15/15, 7:02 AM
#10

Och det där med inavel så har jag läst att det var "animal horder" som ägde alla och de fick avla hur de ville. Jag har också läst att de finns ungefär 200 som sällskaps djur i fångenskap så det finns inte bara inavlade djur.

Hildgrim
4/15/15, 8:13 PM
#11

.

Moxoxen
4/15/15, 8:20 PM
#12

Har redan sett det där klippet :)

Upp till toppen
Annons: