Annons:
Etikettdjur-lagen
Läst 4889 ggr
Herplover
2015-04-08 20:33

Piggsvin

Får man ha piggsvin och då tänker jag mest på de afrikanska som husdjur i Sverige om man håller djurparksmått?

Annons:
Moxoxen
2015-04-09 13:23
#1

Ingen som vet? Det ända jag vet är att de skulle vara coolt att ha en!!

Maria
2015-04-09 14:05
#2

Jag har mycket svårt för att tänka mig att att det skulle vara tillåtet.

Hur ska du få tag på ett piggsvin t.ex?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Moxoxen
2015-04-10 07:04
#3

Jag har sett dem till salu i både USA och England. De borde vara tillåtna för dom är inte primater, halvapor, rovdjur eller rovfåglar.

Maria
2015-04-10 15:15
#4

#3 Men det är ju ett vilt djur och här i Sverige får du inte härbärgera/ inneha vilda djur.

Du får inte ens ha en igelkott såvida den inte tillhör de uppfödda pygmekottarna som är sällskapsdjur.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Rumblebee
2015-04-10 16:13
#5

#4 i och med att piggsvin inte är europeiska så borde det gå förutsätt stt djuret i fråga är fågenskapsuppfödda. Det finns de länder som tillåter piggsvin som husdjur och där med att det existerar uppfödning. Så är det lagligt att ha här i Sverige så borde ts teoretiskt sett kunna importera.

Moxoxen
2015-04-10 16:25
#6

Kände förut en kille i Skåne som hade en och han hade den i ett uppvärmt och inrett garage på ca 50 kvadratmeter. Vet inte om det är stort nog men det kanske någon kan svara på?

Annons:
Sylwanin
2015-04-14 11:22
#7

Jag har för mig att jag läst att dem behöver väldigt stort utrymme. Jag ser afrikanska piggsvin ganska ofta på amerikanska sidor, men kan tänka mig att dom föds upp lite överallt. Dom är tillåtna att hålla i Sverige och verkar vara härliga djur då dom ofta används i utbildningsprogram och på vissa barnzoo utomlands. Men man kan ju läsa om hur dom bör hållas på jordbruksverket va?

Varma hälsningar

[Blue_Lugia]
2015-04-27 01:30
#8

Bara jag som tyckte det stod "Pingvin" först? xD

zickan
2015-04-28 17:02
#9

Vad jag vet så får man hålla dom i fångenskap om de är uppfödda efter fångenskapsfödda föräldrar. Bara man följer lag boyta och läser på innan.

oftast lättare kontakta jbv direkt med sådana frågor så får man korrekt svar från de som jobbar med det.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Piggsvin
2018-10-19 19:13
#10

Och jag ska starta en piggsvingård. 😃

Chinesecrestedlover
2018-10-21 17:54
#11

…man kanske får ha piggsvin i Sverige under rätt förutsättningar…men jag skulle inte vilja ha en (ouch!)…kolla bara på denna stackars valp som kommit lite för nära https://ilovepets.co/wp-content/uploads/2015/10/quilled-dog.jpg eller denna stackare https://www.fugly.com/media/IMAGES/Random/pitbull_vs_porcupine.jpg för att inte tala om denna (gud va ont det måste göra) https://www.vin.com/apputil/image/handler.ashx?imgid=2203062&w=303&h=400

zickan
2018-11-25 10:58
#12

Ende niten med piggsvins gård. Är att man får mer ögonen på sig. Med udda djur bör man ha koll på minsta lilla sak i lagen. Men även om man väljer föda upp. Så bör man ha lite koll ang ev lag om uppfödning. Ev va beredd att skatta. Men även va beredd på att få åka utomlands för att sälja ev avkomma då intresset och möjligheten att följa svensk lag med ytmåtten. Är svårare här då vi har bättre krav på större ytor än andra länder.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Upp till toppen
Annons: