Annons:
Etikettallmänt
Läst 1521 ggr
Itchy
3/15/15, 4:05 AM

ngn med erfarenheter av tamräv ?

*innan ngn freakar ur totalt, självklart vet jag att det är illegalt att hålla rävar som husdjur i sverige, men jag flyr eventuellt lilla landet lagom i framtiden, till en plats där det är fullt lagligt att äga en räv*

därför undrar jag redan nu om det finns någon här med någon sorts erfarenhet om just att ha rävar som husdjur, vad de kan kräva av sina ägare och lite sånt smått & gått som är värt att se över innan ett konkret beslut tas

You can't spell Bitchy without Itchy

Annons:
[xamerax]
3/15/15, 8:23 AM
#1

det går att komma förbi lagen att ha räv i Sverige. Bara att starta en rävpälsfarm och ha 2-3 rävar men du behöver inte döda eller sälja dom haha (ja.. enligt min djurlärare iaf) ;)

Itchy
3/15/15, 3:31 PM
#2

#1 vet att det finns kryphål, men det är inte riktigt det jag är ute efter ;)

You can't spell Bitchy without Itchy

[hundvän]
3/15/15, 3:55 PM
#3

Som jag har förstått det behöver rävar en stor inhägnad ute, typ som en rasthage där de har sin lya och gott med plats att spinga omkring på….

så bor man på landet och får tillstånd passar det att ha räv :)

zickan
3/15/15, 9:39 PM
#4

Känner inte till nån som haft räv som husdjur. Så svårt att hjälpa till där :-/

Beroende på arten så kan man ju googla lite på utländska sidor. Eller bara kolla lite generellt på hur de är att sköta. Normalt har utlandet bra mycket mindre boytes krav. Så tänka mer på att räv är som en hund/katt  mix. Busiga, som tam är de ofta vänliga. Men de har vassa tänder som yngre. Oftast mycket klippska. Lite mer egna i sättet. Verkar gilla att stjäla saker.
Pratar eefter erfarenhet. Vi hade 2 ungrävar som började följa efter mina föräldrar på sommarstugan. Dom ignorerade rävarna. Så de började ju våga sig närmare stugan. Började stjäla mat pappa var på väg att grilla, stal hans vattenflaska till grillen. Gick in i stugan och stal mammas ena toffel osv. 
Satt bredvid mamma när hon rensade svamp och verkade förvänta sig något godare än svamp att trilla ner.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

hem-sidor
3/17/15, 11:13 PM
#5

Man får inte starta rävpäls farm sedan 2001..

Finns det några andra kryphål som gör att man får ha räv i Sverige?

Fennec räv hade inte varit fel :)

tötenöten
4/8/15, 2:54 AM
#6

Jag själv har inte haft någon kontakt med en räv, men i mammas by fanns det en gubbe som hade tagit hand om en rävunge. Den räven var ganska lik en hund i sättet och användes av gubben som en "jakthund". Den var även väldigt social av sig, ganska bra husdjur för att vara tagen från naturen och inte framavlad.. Men allt sådant är ju individuellt!

Råttor, råttor och lite mer råttor!Hjärta

Annons:
Upp till toppen
Annons: