Annons:
Etikettallmänt
Läst 1512 ggr
[hundvän]
2015-03-10 09:44

Hoarding?

När tycker ni att man har för många djur? 

Enlig mig är det när man inte kan ge djuren tillräckligt stor bur, har tid att städa den ofta och umgås med djuren varje eller varannan dag beroende på djur (alla har olika åsikter om det här men en dvärghamster och råtta behöver inte samma uppmärksamhet dagligen.  Vissa djur kan till och med bli stressade om man plockar med dem för mycket…)

Även när burarna tar över för stor del av lägenheten/villan…vet om någon  som knappt har någon plats själva pga av alla burar, även om de tar hand om djuren på ett bra sett tycker jag inte det är sunt… i första hand är det ens eget hem och sen kommer husdjuren eller hur.

Jag hoppas ingen tar illa upp för har själv ett gäng djur men tycker att vissa lever lite konstigt..

Annons:
Surpan
2015-03-10 09:55
#1

Jag har både råttor och dvärghamster, och jag kan säga att i alla fall råttorna skulle bli galna om de inte fick hälsa varje dag.

Det finns flera som skulle säga att jag har för många djur, men jag skulle säga att för många djur har man när ens egna grundläggande behov hamnar i skymundan. Om det till exempel tar upp all sin tid så man inte kan ta hand om sig själv, om det är burar överallt så man inte kan ha ordentliga möbler, om det luktar/dammar så mycket att det är skadligt eller väldigt obehagligt.

Sen tycker jag också att man har för många djur om man själv, familjen eller djuren måste lida ekonomiskt.

/Surpan

[peter54]
2015-03-10 10:13
#2

#0 För många djur är när man inte klarar av att sköta dem.

[hundvän]
2015-03-10 10:23
#3

Ja precis. råttor/möss är supersociala och vill komma ut varje dag, men det gäller ju inte dvärgis…

sen tänker jag också på de som har många burar, risken för astma ökar ju?  Helst om man använder spån (ja även det dammfria ger ifrån sig lite skit..)

zickan
2015-03-12 01:15
#4

Alla mina råttor vill inte komma ut varje dag. Lämnar jag luckan öppen så de kan få som de vill i sitt rum så är det få som ens vill lämna buren. De som lämnar buren, speciellt av hanarna. Brukar ta en tur runt på golvet sedan ligger de högst upp på burtaket och sover. Och så har det oftast varit här hemma. Men det sköna med råttor är att de kan fungera i stora flockar och vara ute samtidigt. Därmed kan man umgås med flera samtidigt och hinna med en hel del ändå.  Btw i skrivande stund står en del av min 3 vånings royal suite i badrummet och droppar av. Finns inge tak på min hanflocks bur. Ingen har lämnat buren. 

Men håller helt med peter54. För många djur när man inte kan sköta dom. Dvs grundsköttsel. Rent boende, färskt vatten dagligen, bra mat och så pass bra koll att man hinner se om djur blir dåliga och behöver vård. Och inte låter dom sitta för länge utan vård eller inte bryr som om att ge den.

 

Att man inte kan ge stora burar behöver inte gälla för att man har för många djur. Utan kan lika gärna va att man inte har råd, inte bryr sig om lagen osv.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

[hundvän]
2015-03-12 09:12
#5

#4 Konstigt, nu har jag bara haft möss (men träffat bekantas råttor) och dessa har varit väldigt sociala, så fort man stoppar i handen klättrar de upp för ärmen…:)

Jo precis, finns ju de som inte ska ha något djur öht eftersom de inte bryr sig om en bra bur och omvårdnad….jag vet om uppfödare där man haft lokal och en massa burar med djur i, kan inte tänka mig att det är supertrevligt för djuren men rent och fint hade de det i alla fall. Men dessa har nog mer djuren för uppfödningens skull och inte för sällskapet.

zickan
2015-03-12 15:55
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

#5 joda de kommer gärna ut om man ber dom med att plocka ut dom själv eller står och pratar med dom så de klättrar på en. Men mina är ute för mycket, de tycker inte det är mer intressant att springa som de vill än att ligga kvar och sova. Verkar inte som de vill va ute varje dag och springa löst även om de får möjligheten. Bara några få i flockarna jag haft som vill ut och springa när man öppnar helt för dom. Oftast honorna, hanarna är mindre aktiva och inte alls lika stor lust att röra på fläsket. 
Råttor är normalt väldigt sociala djur. Men de kräver inte att komma ut dagligen eller hanteras väldigt mycket varje dag. De är som en annan, gillar att ha lite slappdagar och inte umgås för mycket eller röra sig för mycket. 
Även det att en del råttor kan utveckla stereotypiska beteenden och börja tugga galler/burbotten eller/och barbera sig om de överaktiveras eller under aktiveras. 
Men mina råttor har stora burar så de får ut rätt mycket av det. Bilden är på ena hanflockens bur. De har hela den ytan. jag står i luckorna varje morgon när jag vaknat och säger godnatt i luckan innan sängen. Ofta även går man och plockar lite skräp där emellan, gosar lite klämmer igenom osv. Om man inte har dom ute i soffa, säng, köksgolv, balkong eller bara öppnar luckan i deras rum så de får golvet att springa på. 

Därav rätt skönt med flera djur man kan umgås med. Inte alltid mina hundar ens orkar med mig. Tiken som är känslig har jag gett stress utslag med över aktivering så hunduppfödaren gick in och bad mig lugna lite. Illrar sover större delen av sitt liv och när de är vakna så har de som mig med adhd damp glatt skutt. Så det går fort att bränna av deras energi. Sedan ligger de och sover på en tills det blir för varmt så de går. 
Så inte direkt svårt att ha mycket djur. Är lite mer på att det är svårt att få ett mycket socialt liv att gå ihop med mycket djur. vilket jag hellre nu väljer bort framför djuren.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Annons:
[hundvän]
2015-03-12 17:25
#7

Fin bur, har du satt någon tunnel mellan våningarna?

zickan
2015-03-12 21:54
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3
#8

Nä det är öppet mellan som buren är gjord. Nu är det gammal bild jag lade upp när det mest var yngre i flocken. Så jag valde ta bort stegar så de fick klättra och träna upp muskler ordentligt. Nu mer äldre är det hyllplan under alla hålen istället. Haft isär och spolat av ena i duschen i dag och börjat inreda igen. Så dessa bilder är tagna nyss. Den i hörnet är nattens projekt att plocka isär hjälp och spola i duschen. 

Det är denna buren jag har köpt 3 av, byggt ihop till två och målat om med hammerite lack.Bra råttburar som inte kan tuggas sönder och därmed säkra att ha när man har illrarna lösa utanför. Bästa är att man kan ta bort mitten gallret så det blir en toppen bra chinchilla bur eller ger mer klättring för råttor. Eller kan man snabbt dela av varje hyllplan med att sätta in/fälla upp stegarna mellan planen och fästa med den fästanordning som sitter på buren. Sedan ställa nått överhåler på ovansidan så ingen naffsar tassar mellan gallret.  http://www.zooplus.se/shop/gnagare_smadjur/burar_hagar/chincillaburar/279189

Sista bilden är på det färdiga hål mellan planen som buren är tillverkad med. Som även går att sätta för med de stegar som ingår. Dock använder inte jag stegar så mycket. tycker dom kan klättra.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Upp till toppen
Annons: