Annons:
Etikettdjur-lagen
Läst 1581 ggr
[hundvän]
2015-03-05 21:26

vilka lagliga exotiska gnagare?

Vilka exotiska/ovanligare gnagare/smådjur är lagliga? Alltså djur som man inte behöver få tillstånd för att ha. Kommer på sjusovare, nataler, sebramöss, sugar glider, jordekorre, opossum, GP råtta, bomullsråtta, igelkott

Annons:
lollynonna
2015-03-05 22:09
#1

Exakt vad är en bomullsråtta?:0

// Linah 

 Medarbetare på djurannonser och gerbiler iFokus!
SolGerbilsidanSol

Hells Angel
2015-03-05 22:22
#2

When life gives you lemons, freeze them and throw them at the ones who makes your life hard.

Hildgrim
2015-03-05 22:35
#3

Alla gnagare är lagliga.

[hundvän]
2015-03-05 23:37
#4

Jaha vad kul :D så får man ha typ hutior också? :)

[hundvän]
2015-03-08 18:58
#5

är det någon som vet eller?

Hildgrim
2015-03-08 19:14
#6

Jag har aldrig hört talas om hutior och får inte fram något när jag googlar. Felskrivning? Eller har du vetenskapliga namnet på den?

Annons:
zickan
2015-03-09 02:37
#8

Djur man inte kan hålla utan särskilda tillstånd är hel/halvapor, rovfåglar/rovdjur med undantag för grävling och iller som är födda i fångenskap efter fångenskapt födda föräldrar.

Samt så krävs det vissa papper man måste inneha om man skaffar citelistade djur. Inga tillstånd, men de listade djuren där är t.ex utrotningshotade. Så man behöver en del papper på att de inte är viltfångade/smuggeldjur osv. 

Så för att svara på det du frågade mer exakt. Alla dessa är lagliga utan tillstånd så länge man håller de burmått som gäller.
sjusovare(2kvm), nataler & sebramöss finns under L80, mins inte vad de ska ha men för mig lite större än tammöss.
sugar glider(4kvm), jordekorre(från 2kvm beroende på art/stl), opossum(osäker om det är minimått på 2 eller 4kvm. 
GP råtta(6 kvm), bomullsråtta(vet ej), igelkott(20kvm, dvs de får va lösa i ett rum eller hela bostaden då de ej får hållas i bur)

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

zickan
2015-03-09 02:38
#9

Vad har bomullsråtta för latinskt namn?. Får mest upp vanliga tamråttor i dubbelrex och fuzz när jag gick in på länken.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

[hundvän]
2015-03-09 11:10
#10

Sigmodon är det korrekta namnet för bommulsråtta. Jag trodde det var en egen variant av råttan men kan jag ha fel? I alla fall undrat om man måste ha speciella papper för hurtior? I utlandet kan man ju skaffa sådana men i Sverige är det (tyvärr) svårare att skaffa lite mer ovanliga djur…en massa jobb med papper är inget som lockar direkt.

[hundvän]
2015-03-09 11:16
#11

Hutia mena jag :)

zickan
2015-03-09 18:06
#12

#10 inte ett dugg svårare. Bara undvika djur som är hel/halvapor, rovdjur och utrotningshotade arter. 
i övrigt behöver man knappt tänka på tillstånd i sv. bara att man håller lagliga burmått. och ska man importera så behövs det tillstånd för det, inte så svårt att skaffa och kostar inte så mycket.
vilket är väldigt bra i sig. finns många idioter där ute som skaffar djur utan knappt veta vad de köper. eller inte kan hålla osv. i utlandet får man även ofta hålla på hemskt små ytor och nära på vanvårda djuren utan att det blir lagbrott. så va lite glad för sverige så sett ;-)

Beror på vad du menar med egen variant av råttan. Jag vet inte vad det är, därför jag frågade. Hos det vi ofta benämner råttor dvs tamråttan/brunråttan finns bara en art med många päls/öron modeller  och färger. Men antar du menar en variant av råttsläktet?
För den länk du  lade upp capromyidae är ju en bäverråtta och inte bomullsråtta. Så jag är mest fundersam i om du menar bäverråttan eller bomullsråtta, eller nått annat?
Men är de inte cite listade och kräver ett intyg. Så är de ju gnagare och varje apa eller rovdjur. Dvs inge speciella tillstånd för att få hålla så länge man håller lagligt burmått vilket man brukar räkna är från 2kvm på mer exotiska/ovanliga djur då de inte går under L80 utan L108

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

[hundvän]
2015-03-09 18:14
#13

#12 Nej alltså tycker det är bra att man måste ha stora ytor för djuren men tycker det är fånigt att vissa djur är förbjudna, ex som fennek.

ja alltså bomullsråttor ser ut som en blandning mellan en vanlig råtta och en degu tycker jag. Nej den är ingen råtta men den tillhör släktet hamsterartade gnagare, dock ser den ut som en råtta och därav namnet bomullsråtta?

Annons:
zickan
2015-03-09 18:26
#14

Ah.. men vad menade du med inlägg #7 och bäverråttan? där jag inte hängde mer ^^

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

[hundvän]
2015-03-09 18:37
#15

undrade om det var lagligt att ha de som husdjur (vilket jag fått svar på), sen så var det bara det där med papper men det verkade ju inte vara något problem.

Vet att folk har de utomlands som husdjur men aldrig hört något i Sverige, därav tråden.

Upp till toppen
Annons: