Annons:
Etikettsjusovare-ekorrar
Läst 1826 ggr
hem-sidor
2015-02-13 15:22

Sibiriska jordekorrar bråkar - hjälp?

Hej.

Jag har två hanar, Sibiriska ekorrar.

Det är så att jag hade de två i en bur i några månader, det var helt perfekt och allt var bra.

Jag köpte en större bur till de, och sedan la in dem där.

Nästa dag när jag vaknade så höll den ena på att jaga och försöka skada den andra.

Den lät inte den vara alls, bara den såg den så attackerade den direkt, hela tiden..

Den andra stackarn var alltid inne i sitt bo och gömde sig..

Vet någon varför dom plötsligt började bråka i den nya buren?

Hur kan jag lösa detta?

Tack!

Mvh Skalle.

Annons:
kangas
2015-03-01 00:52
#1

Jordekorrar är solitära djur och som jag har förstått det (och min egen erfarenhet) är det svårt att kunna få dem samsas i en bur.

Whippet
2015-03-02 22:56
#2

Sätt någon av dom i den gammla buren. Tror som #1

I'm out Vilar huvudet i handen

zickan
2015-03-12 01:21
#3

Brukar kunna gå att hålla ihop så länge man inte har för få honor i en grupp med flera hanar. Men som sagt i det vilda är de ensamlevande och kan bo nära varandra fast på egna revir. Och nu när de fick en stor bur så kanske de eventuella revir de hade blev rubbade och de försöker sätta upp nya i den nya buren. 

Tyckte mina lugnade sig rätt fort efter ihopsättning. Kör man laglig bur på 2kvm eller mer så har de ändå stor del den kan lägga upp som mer sitt. 

Eller är det bara ena som är kaxig och vill ha allt, medan andra mer gömmer sig och inte bryr sig. 

Borde lossna snart. Skulle de ev bli för hårda, skada varandra eller inte verka vilja bli bättre. Så dela på dom. Antingen låta ena bo kvar och sedan testa sätta ihop dom igen. Men funkar det inte kan det tyvärr behövas en till bur.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Upp till toppen
Annons: