Annons:
Etikettdjur-lagen
Läst 4966 ggr
Ixectrona
2014-11-16 19:20

Slut på förbud | Lagar om farliga exotiska djur

Det här inlägget vill jag gärna blir till en artikel.
Artikeln översätts och publiceras med tillstånd av Melissa Smith, härifrån.
Jag tar mig lite friheter i översättningen här och där för att anpassa för skillnaden mellan Sverige och USA (men det är bara obetydliga detaljer), och notera att hon föreslår minimikrav på mått och andra saker för djurens välfärd som inte finns i USA, men som redan finns i Sverige. (De i Sverige är dock ofta extremt inkonsekventa och motsägelsefulla och bör ses över.)

Från och med nu är det, förutom små ändringar i detaljerna, inte mina ord (om det inte står så inom parentes), utan författarens.

Förbud på exotiska husdjur är orättvisa, ej nödvändiga, och är ofta blint stödda av städer och stater på grund av okunnig hysteri om saker som folk finner onormala.

Det misslyckas nästan aldrig - arbetare inom djurskydd och Jordbruksverket upprepar ofta automatiskt att de inte rekommenderar exotiska djur till den som frågar om lagligheten av en viss art, vilket ofta är ett djur som den här tjänstemannen har aldrig hört talas om, men oavsett så kommer de berätta för dig varför du inte borde ha det, i en auktitorativ röst. Deras förklaringar kan få den blivande djurägaren att känna sig som om de bett om att importera ebola-smittade apor till området för att låta dem springa fritt bland förskolor och lekplatser.

Medan landet [översättares notering: författarens land är USA] är i mitten av att acceptera tidigare olagliga psykoaktiva droger och har framgångsrikt tagit ned förbud och restriktioner mot vissa hundraser i många områden, så är ägare av exotiska djur fortfarande för det mesta hatade av grupper inom djurskydd och djurrätt, myndighetsarbetare, och mycket av den allmänna befolkningen som är matad med många skamfulla rena lögner av the Humane Society of the United States och populära djurhem som Big Cat Rescue.

Folk får höra att det enda sättet att få slut på misskötseln av söta djur är att eliminera ägandet av dem, men ingen tänker på det här sättet när det gäller den enorma misskötseln av katter, hundar, och andra vanliga husdjur.


Källa: Tambako the Jaguar

Trots överfulla djurhem, vill folk sällan faktiskt förbjuda uppfödandet av katter och andra vanligt övergivna husdjur. Istället är adoption uppmuntrad. Det är inte en perfekt lösning, men förhoppningsvis, med mer medvetande hos allmänheten, kommer det göra stor skillnad i massavlivandet av adopterbara djur.

Inte heller kräver folk förbud på husdjur när hemska situationer av misskötsel och djurplågeri upptäcks.

Hur husdjurslagar skulle vara om de var formade av kritiskt tänkande

Många tjänstemen är troligen skrämda av den blomstrande mångfald av djur som kan hållas som husdjur i USA, och det är inte för svårt att övertyga dem att eliminera denna industri, speciellt när den inte har något att göra med lönsamma affärer (cirkusar, djurparker, etc.). [Översättaren vill också notera att Sverige legaliserar enormt grymma förhållanden för djur där det finns ett stort vinstintresse, som kött- och pälsindustrin, men man får inte ha ett välskött exotiskt djur eller ens stänga in sin hund i en bur en minut. Djurplågeri är på sätt och vis lagligt i Sverige så länge man tjänar stora pengar på det.]

När det kommer till privata hobbyister som helt enkelt vill hålla ett djur för personligt nöje, verkar lagstiftare bry sig betydligt mindre om att ta tiden att designa rimliga lagar för att skydda allmänheten från detta (extremt lilla) hot, skydda välfärden för djuret, och avskräcka hållandet av extremt krävande djur från individer som inte bör ha dem, och samtidigt bevara friheten av husdjurshållande.

Lagstiftare behöver inte längre förvirras av hur man bör gruppera alla husdjursarter, då jag med ett logiskt och faktabaserat tillvägagångssätt kan förklara vilka lagar och restriktioner som kan bli rimligt verkställda mot en myriad av arter utan att tillgripa förbud på något djur.

Kom ihåg att

  • Alla däggdjur måste införskaffas från licenshållande uppfödare som undersöker för relevanta zoonotiska sjukdomar.
  • Vissa av dessa rekommendationer kan behöva ändras beroende på förbättrad kunskap eller expertutlåtanden.
  • Detta är en lista som adresserar allmänhetens säkerhet och djurens välfärd, INTE ekologisk inverkan (invasivitet), etik gällande illegal smuggling eller vildfångst, och status av hotade arter. Dessa frågor bör regleras av andra lagar.

Klass I Djur ('farliga' arter)

Min definition av farliga djur: Alla djur som besitter kapaciteten att omedelbart orsaka död eller livshotande skador hos en normalstor, medveten, frisk vuxen människa bör regleras på något sätt, med undantaget av vissa boskapsdjur som har få eller inga associerade dödsfall, alla reptiler (uteslutande listade giftormar) och dödliga arthropoder.  Vissa djur, trots en dödlig kapacitet, kan hållas med sunt förnuft och risken är ändå låg.

För djur på denna lista är det mycket viktigt att de blir fångade om de rymmer och de besitter en signifikant risk till sina ägare, vilket gör träning och erfarenhet obligatorisk.


_Källa: Alias 0591
_

Sådana djur ska listas som Klass I Djur och kommer kräva ett Klass I-tillstånd. Dessa inkluderar men är inte begränsade till:

Alla "skrymmande" stora kattdjur (lejon, tigrar, leoparder, pumor, jaguarer - dessa inkluderar inte geparder, lokatter, och andra mellanstora kattdjur), alla björnar (Ursidae), alla elapider/giftsnokar, alla ormar inom Viperidae och Colubridae med ett bett som kan orsaka dödsfall inom 24 timmar (utom hos individer med biallergier), alla icke-mänskliga människoapor (gorillor, schimpanser och orangutanger). Alla elefanter (Proboscidea).

Mer än två av följande hunddjur (eller höghaltiga hybrider av): Afrikansk vildhund (Lycaon pictus), gråvarg (Canis lupus) och alla dess underarter utom tamhunden (Canis lupus familiaris)

Hyaenidae: Bara den fläckiga hyenan (Crocuta crocuta)

Farliga hovdjur: Afrikansk buffel (Syncerus caffer), flodhäst (Hippopotamidae), noshörning (Rhinocerotidae)

Förklaring av denna gruppering: Alla stora djur är kapabla att orsaka omedelbar död hos vuxna människor, inklusive 'domesticerade' djur som hästar och kor, så jag har undantagit 'boskap' eller gårdsdjur som inte är benägna att attackera människor och/eller är förvaltade under traditionella lantbruksmetoder. Dessa är hovdjur som hjort, watusiboskap, vattenbuffel, vilda grisar, bison, alpacka, kamel, vildget, navelsvin, antelop, zebra och fåglar som struts och emu (valar, noshörningar och flodhästar finns inte i privat ägande såvitt jag vet). Jag finner att vilda hunddjur inte är i närheten så farliga som de nämnda stora kattdjuren - de är mer av bekymmer i stora grupper och besitter en naturlig skygghet - därför skiljer min lista mellan de som äger enstaka vargar eller varghundar, och en stor grupp av dem.

Vilda kattdjur är inte skapta lika när det kommer till farlighet. Det är typiskt för folk att tro att vilken vild katt som helst är lika farlig som en tiger och vill äta människor. Verkligheten är att de flesta mellanstora kattdjur för det mesta jagar smådjur och föredrar att undvika människor till varje pris. Den enda risken för skada är hos ägare som måste "brottas" med sina djur.


Källa: Russ Bowling

Regleringar för Klass 1 Djur

För djuren på denna lista, ska alla uppfylla minimumkraven på burar, årliga inspektioner, och ägaren ska ha direkt erfarenhet med arten  eller en besläktad art (utbildning inom djurvetenskap är inte så viktiga, såvida de inte innefattar direkt djurskötsel).

Minimumkrav på burar gör två saker: Då sådana djur är farliga och lär troligen vara i bur permanent, ska detta skapa en standard för hållandet av dessa djur vilket främjar rimlig välfärd i fångenskap, och det kommer 'testa engagemanget' hos ägaren, då det filtrerar ur de icke-seriösa impulsköparna som planerar att hålla sådana djur i olämpliga utrymmen. Inga av de listade djuren bör hållas i burar bestående av flera enheter.

Minimumkrav på burar bör också tillåta djuret att utföra alla sina artspecifika naturliga beteenden, d.v.s alla människoapor bör ha möjlighet till klättrande, och alla djur bör ha möjlighet att springa i full hastighet för åtminstone 5-10 sekunder. Människoapor bör kräva inhägnad i djurparksstandard, inspekterat årligen.

Inget av mina minimimått är skrivna i sten på något sätt, de är min ungefärliga gissning på vad det här kan betyda för specifika arter. Jag tror också att undantag bör existera om de är rimliga och alla ägare med inhägnader som anses säkra bör få en övergångsperiod om de inte möter nya bestämmelser. I tabellen har jag utelämnat några djur som jag inte tror finns i privat ägande i USA.

Bild

  • Erfarenhetsnivå: För människoapor måste ägarna ha omfattande erfarenhet med könsmogna djur och demonstrera tillfredställande ett ansvarstagande tillvägagångssätt till långsiktigt hållande av intelligenta, mycket starka djur. Denna erfarenhet bör mäta ungefär 1000 timmar. Ägare av giftormar måste erhålla minst 1 år av mentorskap från en godkänd ormhållare. Ägare av björnar, stora katter, hyenor och flera vargar bör demonstrera antingen tillfredställande erfarenhet med liknande arter eller ha möjligheten att långsiktigt anlita professionell hjälp. Elefantägare bör ha professionell erfarenhet i elefanthållning. Alla kriterier kan komma att ändras och kan vara flexibla. Utbildningserfarenhet i direktrelaterade områden (djurhållning, zoologi) är också acceptabla mot kravet på antal timmar. Vissa stater utdelar skrivna tester för att bedöma kunskapsnivå.
  • Medel av förgörande: Ägare av listade djur förutom giftormar måste äga och förstå hur man använder skjutvapen. De måste också alltid besitta icke-dödliga sätt att distrahera eller oskadliggöra farliga djur i närheten av djurets inhägnad. Sådana verktyg inkluderar elpistoler, brandsläckare, och björnspray. Det måste finnas en katastrofplan.
  • Försäkring: Ägare av alla listade djur (förutom giftormar) måste ha en försäkring som täcker minst etthundra tusen dollar [översättarens anmärkning: detta skulle få tas separat för Sverige] per person och ett totalt minimum av en miljon dollar per förekomst av kroppslig skada. Dessutom måste det täcka ett minimum av femtio tusen dollar för skada till personlig eller fast egendom. Denna regel fick jag ifrån regleringarna hos Brunswick County i North Carolina.
  • Djur bör vara microchippade. Myndigheter måste meddelas om djuret rymmer.
  • Alla arter bör vara registrerade och meddelanden om 'farliga djur' bör vara tydligt synliga på fastigheten.


Källa: Mark Dumont

Klass II Djur

Djur i denna grupp besitter kapaciteten att orsaka skada, men är mycket liten fara för allmänheten om de skulle rymma. Reptilerna på denna lista har orsakat dödsfall, men det är mycket sällsynt. Till skillnad från varmblodiga djur, så har reptiler mycket mer förutsägbart beteende och begränsade rörelser, vilket gör det lättare att undvika skada om sunt förnuft tillämpas, med undantaget av mycket giftiga ormar, vilka är en enorm risk för ägaren men inte nödvändigtvis för allmänheten. Dödsfall från även vilda stora ormar (vilka finns i Florida som en invasiv art) har ännu inte förekommit, och dödsfall från alligatorer i Sydöst är även de sällsynta.

Primater

Alla gibbonapor: (Hylobatidae)

Alla markattartade apor: Exempel inkluderar husarapa (Erythrocebus patas), makaker (Macaca sp.), *babianer (Papio sp.), gelada (Heropithecus gelada), mangaber (Cercocebus sp.), *mandriller (Mandrillus sp.), colobusapor (Colobus sp.), hulmaner (Semnopithecus sp.)

Alla i familjen Atelidae: Vrålapor (Alouatta sp.), spindelapor (Ateles sp.)

*Babianer och mandriller var svåra att placera, jag kommer nog placera runt dem beroende på vad jag lär mig.

  • Fåglar - Kasuar och struts
  • Alla krokodildjur
  • I sp. - Krokodilvaran (Varanus salvadorii), bandvaran (Varanus salvator), nilvaran (Varanus niloticus)
  • Hunddjur - 1-2 Afrikanska vildhundar
  • Kattdjur - Gepard (Acinonyx jubatus)
  • Hyenidae - Brun hyena (Hyena brunnea)

*Det finns 73 arter av varanödla, så jag listar och grupperar endast arter funna inom den Amerikanska handeln av exotiska djur. Erfarna ägare av varaner är välkomna att flika in här.


Källa: Tambako the Jaguar

Regleringar

Ägare av de listade varmblodiga djuren bör hålla dem på en egendom på åtminstone 2 tunnland. Inga listade varmblodiga djur bör hållas i någon multi-enhetsinhägnad eller på egendom som består av mindre än en fjärdedels tunnland av landarea. Alla arter bör vara registrerade. De listade primaterna kommer ha minimikrav för burmått. Den bruna hyenan bör ha minst .25 tunnland. Tillståndssökande för Klass II djur ska kunna demonstrera färdigheter i den långsiktiga skötseln av djuret av "djurparksgrad" som man söker för.


Källa: FHgitarre

Klass III Djur

Djuren på denna lista bör registreras, d.v.s. att relevant jurisdiktion bör ha ett register över dessa arter. Jag kommer placera en asterisk (*) bredvid arter som har minimikrav på inhägnad, igen, för att försäkra att bara engagerade individer tar på sig dessa djur. Någon som är intresserad av att hålla djur utanför kraven bör göra en ansökan och få en heminspektion.

Med sunt förnuft bör de stora ormarna inte vara så farliga som de rent fysiskt förmår. Sällsyntheten av dessa dödsfall föreslår att de allra flesta ägare har det.

*Alla icke-mänskliga primater förutom markattartade apor, gibbonapor, och familjen Atelidae.

Pungdjur: kängurur (Macropus sp.)

Hunddjur: 2 eller färre av varg eller höghaltiga varghundar (Canis lupus)

*Alla kattdjur förutom 'stora katter', tamkatt och gepard (t.ex. serval, lo, rödlo, djungelkatt, Geoffroys katt)

*Mustelidea: grävlingar, järvar, uttrar

Artiodactyla: Kameler (Camelus sp.) alla hjortdjur förutom små arter som puduhjortar och muntjaker (Cervidae) alla Suidae förutom tamgris, giraff (Giraffa sp.) okapi (Okapia sp.) alla Antilocapridae (gaffelantilop)

*Bovidae: Vattenbuffel (Bubalus bubalis) och antilop förutom dykarantilop, grysbock, oribi, och dik dik

Reptilia: Stora boa-och pytonormar - Nätpyton (Python reticulatus), ametistpyton (Morelia amethistina), grön anakonda (Eunectes murinus), tigerpyton (Python molurus) och klippyton (Python sebae).


Källa: Tambako the Jaguar

Djur som inte bör ha NÅGRA REGLERINGAR mot privat hållande

De följande är exempel på djur som inte framstår som ett större hot mot allmänheten än hundar och katter, eller mindre. Om de rymmer är det enda hotet mot välbefinnandet för djuret som rymt. Det här betyder inte på något sätt att alla de listade djuren ofta köps av allmänheten eller bör eftersträvas som husdjur. Inte alla djuren i grupperna listade finns faktiskt i USAs husdjurshandel.

Pingviner exempelvis är inte privat hållna, och jag skulle heller aldrig rekommendera dem. Alla utrotningshotade eller skyddade djur som hamnar i den här listan bör regleras på sätt som anses lämpligt, och även alla djur som anses ha stor risk att bli en invasiv art. Dessutom och det här borde vara uppenbart, men tydligen måste jag påpeka att precis som med hästar, så hör inte alla djur hemma inomhus eller på små tomter.

Vad gäller allmänhetens säkerhet, finns det ingen ursäkt för att förbjuda dessa djur. Alla djur kan bita! Bara för att ett djur inte är listat här betyder det inte att det inte kan skicka dig till sjukhuset, precis som domesticerade hundar och katter kan. Vilket djur som helst av en viss storlek är också kapabla att döda små barn, eller till och med speciellt svaga vuxna människor.

Det är inte svårt för en genomsnittlig person (icke-erfaren, medelklass) att ta hand om dessa djur ekonomiskt och intellektuellt så länge de gör rätt efterforskningar.


Källa: Tambako the Jaguar

Alla  halvbjörnar (inkluderar tvättbjörnar, kinkajou, coatimundi, och kattfrett)

Hyaenidae: Jordvarg

Mårddjur: Bandiller (Ictonyx sp.), mårdar (Martes sp.), vessla och tamiller (Mustela sp.), mink (Neovison sp.), tigeriller (Vormela peregusna)

Alla Mephitidae (skunkar)

Alla Hyracoidea (hyraxar)

Alla Perissodactyla (uddatåiga hovdjur) förutom medlemmar av Rhinocerotidae

Alla Aves (fåglar) förutom kasuar och struts

Alla reptiler förutom listade giftiga arter, stora boa- och pytonormar, stora varanödlor nämnda i klass II, och krokodildjur.

* Jag kan komma att lägga till fler undantag till denna grupp.


Källa: Tambako The Jaguar

***Alla **Arthropoda förutom honungsbi (Apis mellifera) och dödsskorpion (Leiurus quinquestriatus)

Alla fullt akvatiska arter (för att spara på utrymme så kommer jag inte gå igenom varje fisk och ryggradslös art. Denna grupp inkluderar uppenbarligen inte marina däggdjur, uttrar, havsormar, havssköldspaddor etc. Det gäller fisk inom husdjurshandeln, koraller, kräftdjur, maneter, havssvampar, bläckfiskar etc.)

Alla pungdjur förutom kängurur.

Alla Chiroptera (fladdermöss)

Alla Pilosa (myrslok, sengångare)

Alla Cingulata (bältdjur)

Alla Lagomorpha (hardjur)

Alla Rodentia (gnagare)

Alla gaseller (Gazella sp.)

Alla Viverridae: genett, sibetkatt, binturong

Alla katthybrider (Savannah, Chausie, Bengal)

Hunddjur: New Guinea Singing dog, alla rävar, medel-låghaltiga varghundar, Asiatisk vildhund, mårdhund, skogshund

Leucistic racoon dog
Leucistisk mårhund: Källa: Tambako the Jaguar

Misstag

Hör av er om jag lämnade ut någon art och om du tycker att en art är felaktigt kategoriserad. Tro det eller ej, men jag är inte expert på varje djurart! Jag trodde det här skulle vara lätt men jag blev lite för ivrig när jag bestämde mig för att försöka att lista varje tänkbar art som kan ägas av en privatperson, så det kan finnas några motsägelser.

Annons:
Ixectrona
2014-11-16 19:23
#1

Det här tog mig sju timmar, so you better like it och låta det stå kvar. -.-

Taggeman
2014-11-16 21:30
#2

Dom här reglerna gäller väl inte i Sverige för här har jordbruksverket väldigt stränga regler om djurhållning vad man får ha för djur.  http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/olikaslagsdjur/ovanligasallskapsdjur.4.72e5f95412548d58c2c80006469.html

☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅

………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅

zickan
2014-11-16 21:32
#3

😉 Ingen oro där. Forumet är sina medlemmar. Jag tänker inte ta bort saker så länge det inte bryter mot svensk lag eller sajtens regler.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Upp till toppen
Annons: