Annons:
Etiketthälsa-sjukdomar
Läst 2450 ggr
[linakarlson]
2014-11-06 20:03

Hjälp ang tjocksvansgerbil

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Eftersom det inte är det lättaste att hitta info om tjocksvansgerbiler så frågar jag här om någon har varit med om liknande. Min ena duprasis klor har helt plötsligt börjat växa asfort. Jag har fått klippa klorna fem gånger på sex veckor nu. De lägger sig åt sidan väldigt fort. Hon är även svullen i tassarna men det går ner och kommer tillbaka hela tiden. Just nu har det varit bättre den senaste veckan, därav har jag väntat med att kontakta veterinär. Tror inte ens min veterinär tar emot gnagare, men har tänkt kolla ändå. Hon äter en massa och jag har kollat hennes tänder, de verkar inte för långa men hon har gått ner en massa i vikt. Svansen är fortfarande tjock, och det förstår jag inte heller. Borde inte hennes kropp ta näring ifrån svansen om hon behöver det? Är orolig för min lilla dam. Hon har haft två kullar, första med bara en unge och andra gången var det två. Hon diar inte längre och det är inte förrän efter hon slutat med det som hon har gått ner i vikt. Vore jättetacksam för svar om någon varit med om liknande med sitt djur, även om det skulle gälla vanlig gerbil/råtta/marsvin etc. Tack på förhand!

Annons:
zickan
2014-11-08 19:37
#1

Har ingen erfarenhet av tjocksvansgerbiler. På råttor kan klor växa mer vid högre ålder och bli tjockare. Med det svårare för de som brukar trimma dom själva att lyckas lika bra som äldre när klorna oftast blir tjockare, vilket man ser det mer själv. 
Men även äldre djur brukar inte alltid röra sig och slita ner klor lika mycket.

Nagel/klo/näbbväxt kan även va kostrelaterat. Ökat med t.ex b-vitamin rik mat kan öka kloväxt. Vet att protein kan öka tillväxt på fågelnäbb, men osäker om det gäller klor. Dock borde det vara även för klor då det innehållet b-vitamin. Ger man även proteinrik rik kost och samtidigt även t.ex broccoli så kan kroppens intag öka av b-vitaminer/biotin. Då det innehåller ett av många ämnen som kan hjälpa kroppen ta upp b-vitamin ännu mer. 

Sedan finns det tråkiga baksidan. Att det är tecken på invärtes problem. Kroppen är kanske i obalans. Tar upp mer av nått ämne och kanske mindre av något annat. Resulterar i att kroppen kanske börjat få näringsbrist av något ämne. Hade det varit råttor och börjat kort efter kullen var född hade jag anat på nått skett. Kanske foster som inte kommit ut, kroppen börjat absorberat men kan inte ta upp allt och likförgiftning sker. 
Eller kroppen kämpar mot nån bakterie/virus och all energi går åt att hålla sig frisk. Näringsbrist eller åldern börjar ta ut sin rätt och råttans kropp behöver lite ändring i kosten för att orka med ett tag till. 
Jag hade försökt fundera på vad jag gett i mat, vad min foderblandning innehåller. Havre innehåller t.ex b-vitamin. Och vet fodermixar kan ha hög andel havre. 

Försöka återgå till helt bas foder en kort tid. 

Så vore jag du skulle jag nog leta upp en veterinär som är lite kunnig på den typen av djur. Det brukar sällan kosta något att ringa upp och rådfråga. Behöver inte ens va samma ort man bor. Vet många rekommenderar roslagstull i stockholm och fågelkliniken neråt landet.  Så kanske man kan få lite råd via telefon. 

Du har även gerbiler.ifokus.se att ställa samma fråga på. Även om man ej är medlem kan man alltid rådfråga folk i gerbilföreningen som kontakta uppfödare om råd. 
Jag kan massbomba personer jag tror kan veta något om jag behöver hjälp för nått liknande. Hoppa på att nån är vänlig att svara. 
Kan du engelska har du även stor hjälp att googla

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

[linakarlson]
2014-11-17 08:54
#2

Tack så jättemycket! Får ringa runt och kolla. Låter ju jättehemskt med likförgiftning. :( Hon har börjat gå upp lite i vikt nu iallafall och inte haft svullna tassar på två veckor, men kloproblemet kvarstår ju.

zickan
2014-11-17 13:49
#3

Ändå skönt att hon går upp i vikt. Det tyder ju på att hon iaf tar upp näringen i maten. Klor kan man klippa skönt nog. Ja likförgiftning är obehagligt. Men det tror jag du kan garanterat räkna bort, borde redan ha visat sig isf. 

Men ring runt och kolla som sagt. Eller testa maila till gerbilföreningen.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Upp till toppen
Annons: