Annons:
Etikettallmänt
Läst 1446 ggr
[TooLoover]
2014-08-01 21:04

Smådjur?

Hej

Jag vill skaffa ett smådjur/gnagardjur, men är allergisk mot hö. Jag blev tipsad fråga här vad ni tycker jag ska ha för något. Ställ gärna frågor så svarar jag på de direkt :)!

Annons:
jossa5
2014-08-01 21:07
#1

Hamster skulle ju passa bra, för dom behöver inget hö. Inte heller möss. Sen finns det ju igelkottar, fast vet inte hur det är med hö till dom dessvärre.
Finns en hel del djur som funkar utan hö. Men vad är du ute efter? Vill du ha nåt som är skoj att titta på? Nån som man kan kela med?

Mvh,
Jossan                         Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen.ifokus

Tessan01
2014-08-01 21:12
#2

Som #1 sa. Hamster skulle passa dig. Tycker jag ^^. Dom behöver ju inge hö. Det finns ju olika arter också. En del som är mest keliga, andra som är mera titta på ^. ^

[TooLoover]
2014-08-01 21:14
#3

Jag vill framförallt ha det och kela med, och sen kanske bygga lite hinderbanor åt den som den kan gå igenom, Hamster är kanske bra ja men de lever ju inte så länge dock… hur är gerbiler och vad är livslängden på dom?

TeeWeed
2014-08-01 21:15
#4

Undrar också vad du vill ha och varför? Dumt om man skulle köpa ett djur bara för att det inte behöver hö, sen visar det sig att det inte är något för dig ändå. Jag har en muskille, han får hö ibland för lekens skull men som Jossa5 säger så behöver de inte hö. Men du kanske är ute efter ett mer exotiskt djur?

Sajtvärd på Djurparker.ifokus

- Medarbetare på Exotiskadjur.ifokus
Det är inte lätt att vara norsk i SverigeYrar

[TooLoover]
2014-08-01 21:16
#5

#4 Nej inte exotiskt. som jag skrev i mitt inlägg ville jag ha smådjur/gnagardjur.:)

jossa5
2014-08-01 21:28
#6

Det är väl det som är problemet med dom minsta, dom har inte så långa liv. Gerbiler har en livslängd på ca 2-3 år dom med. 
Degus finns ju, och chinchilla som också har ett längre livsspann, men jag vet inte om degusar måste ha hö dock. Annars har du ju råttor, och dom tror jag inte behöver hö, vet dock inte hur deras livslängd är.

Mvh,
Jossan                         Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen.ifokus

Annons:
Zakaraa
2014-08-01 22:43
#7

#6 Råttor ska inte ha hö men deras livslängd är i snitt 2½år. I TS första tråd där jag tipsade om att fråga här på exotiskt djur, berättade hon att familjen inte vill ha råttor. Tror även det kan vara dumt om man är allergisk då råttor generellt kan vara väldigt allergena. Många personer reagerar på hanråttor speciellt. (bland annat jag)

TS; Jag tror hamster kan vara ett bra val för dig TS. Tyvärr lever de flesta smådjur inte särskilt länge. Med rätt hamster kan du träna konster och få en riktig gósbomb. Vänd dig till uppfödare för att få tar på rätt individ för just Dig om du vill köpa hamster :) Hamstrar kan vara riktigt roliga djur om man hittar rätt, själv är jag inte en hamster-människa men jag kan ändå uppskatta de små sötsakerna jag omhändertagit :)

Även som jag skrev i originaltråden så tror jag ett bra alternativ är att låna hem djuren först och se hur allergin fungerar så oavsett djur är det något att fundera på och ta upp med uppfödaren :)

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

[TooLoover]
2014-08-01 23:03
#8

Ja det kanske inte spelar någon roll om de har kort livslängd, Hamstrar är nog de bästa för oss/mig. Så man säger '' You only live once'' (YOLO) 😂  

Men kommer nog bli rätt ledsen när hamstern dör😭

TeeWeed
2014-08-01 23:09
#9

#4 Oj förlåt, jag skrev samtidigt som du skrev din kommentar, hehe. Jag tänkte på exotiska gnagare. Om du vill ha något som lever länge och som är enkelt att skaffa så tror jag gerbiler är bra för dig, dessutom är de roliga och smarta, och fulla av liv :) Degusar skall ha fri tillgång till hö så det rekommenderas inte, hehe. Får en gerbil rätt mat och skötsel så kan de blir mer än 5 år, så jämfört med storleken och andra gnagare så lever de länge!:)

Sajtvärd på Djurparker.ifokus

- Medarbetare på Exotiskadjur.ifokus
Det är inte lätt att vara norsk i SverigeYrar

[TooLoover]
2014-08-01 23:18
#10

#9 Händer alla 😎

jossa5
2014-08-02 00:19
#11

#7 Som jag misstänkte. Men kände inte för att skriva helt 100 att dom inte ska ha hö, då jag inte var helt säker själv. :)
Aha, har inte läst den tråden, utan hittade bara den här. :) 

TS, hamstar är supermysiga djur! Jag har själv dvärghamstrar, och gillar dom jättemycket! Och som #7 skrev, man kan träna upp dom till agility och sådant, om det inte är latmaskar förstås. ^^

Mvh,
Jossan                         Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen.ifokus

[TooLoover]
2014-08-02 00:23
#12

#11 Verkar roligt att ha hamstrar men hur gör man om man ska på resa? brukar inte resa så långt. till vår stuga i dalarna ibland bara (bor i skåne) så då kan den säkert följa med. Bara den inte smiter och blir bästis med mössen där 😂

[TooLoover]
2014-08-02 00:26
#13

Då vill jag nog ha guldhamstrar. Ska man ha 2? är det lag på det, som att det är lag på att man ska ha tex 2 hästar och att man inte får ha en ensam häst.

Annons:
Zakaraa
2014-08-02 00:33
#14

#11 Nej precis därför jag skrev hur det låg till :) Och berättade lite vad som stor i originaltråden ^^

#13 Såhär står det i L80 kap.8:
"1 § Gnagare, utom guldhamstrar, ska hållas i par, av samma eller motsatt kön, eller i grupp. Detta gäller inte om det finns särskilda skäl."
och
"2 § Guldhamstrar ska hållas ensamma från det att de börjar visa aggressivitet mot varandra. Guldhamstrar som tillhör samma kull får efter avvänjning fortsättningsvis hållas tillsammans till och med åtta veckors ålder."

Bifogar L80 för den som vill ha den och inte kan/orkar söka på google ^^ Kapitel 8, det om gnagare och kaninen börjar på sida 19 (sida 18 i slutet)

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

[TooLoover]
2014-08-02 00:35
#15

#14 Okej Tack, Vill bara ha en ändå ;)

Wellcraft
2014-08-02 15:46
#16

Guldhamstrar ska absolut bo själva, allt annat har dödlig utgång förutom vid parning.
Undvik gallerburar och köp ett akvarium eller en ikea - samlalåda.
Kom även ihåg att köpa ifrån uppfödare för att få en trevlig & frisk hamster.
Du kan ju ställa ev. frågor på hamster.ifokus, där finns det kunniga hamsterägare & uppfödare.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

hhejlollo
2014-08-02 22:36
#17

Chinchillor och degus ska ha fri tillgång till hö så det är inget alternativ. Skulle mer säga hamster :)

Kristallens Smådjursuppfödning & Omplacering

www.kristallens.wix.com/kristallens

Sajtvärd på degus.ifokus

TeeWeed
2014-08-03 02:12
#18

Köpt ett terrarium istället, bättre luftgenomströmning 😃

Sajtvärd på Djurparker.ifokus

- Medarbetare på Exotiskadjur.ifokus
Det är inte lätt att vara norsk i SverigeYrar

Wellcraft
2014-08-03 02:20
#19

#18 Beror väl på, akvarium till hamster har ju inga täckglas eller lysramp, så ett stängt terrarie känns mer instängt :) Om du mena till mitt tips haha.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

TeeWeed
2014-08-03 10:50
#20

#19 Ja jag menade ditt tips, hehe:) Dock blir det ingen genomströmning på ett akvarium. Ett terrarium har hål i toppen och sidan. Jag letar febrilt efter terrarium så jag kan byta ut till min mus, för jag känner att luften i hans akvarium är ganska kvav.. Det blir ju som en insjö med älv, då bytas vattnet ut hela tiden (terrarium) och har man en insjö utan älv som strömmar igenom så blir vattnet stillastående (akvarium) :)

Sajtvärd på Djurparker.ifokus

- Medarbetare på Exotiskadjur.ifokus
Det är inte lätt att vara norsk i SverigeYrar

Annons:
lollynonna
2014-08-03 13:22
#21

#9 gerbiler blir inte alls 5 år med rätt skötsel. de kan bli det ja,men de lever 2-4 år,och det är ovanligt med så gamla gerbiler. man kan ha rätt skötsel och de lever 2 år,fel skötsel och de lever 4 år. det är helt olika. men jag skulle inte säga att en gerbil blir så gammal.

// Linah 

 Medarbetare på djurannonser och gerbiler iFokus!
SolGerbilsidanSol

hhejlollo
2014-08-03 14:16
#22

#21 Fast köper du från uppfödare som avlar på friska djur vars föräldrar levt länge, sen att dom får rätt skötsel och foder kan en gerbil leva i upp till 7 år. Jag hade en som gick bort två månader innan han skulle fylla 7!

Kristallens Smådjursuppfödning & Omplacering

www.kristallens.wix.com/kristallens

Sajtvärd på degus.ifokus

lollynonna
2014-08-03 14:22
#23

#22 jo såklar de kan det! men tycker dumt att skriva "med rätt skötsel blir de 5 år" då gerbiler inte blir jättegamla. vad kul att du hade en så gammal!:D

// Linah 

 Medarbetare på djurannonser och gerbiler iFokus!
SolGerbilsidanSol

hhejlollo
2014-08-03 14:30
#24

#23 nej självklart ska man aldrig säga att dom kommer bli så gamla men man ska veta om att dom KAN bli gammlare än väntat!:)

Kristallens Smådjursuppfödning & Omplacering

www.kristallens.wix.com/kristallens

Sajtvärd på degus.ifokus

lollynonna
2014-08-03 14:33
#25

#24 ja det kan dom ju helt klart:)

// Linah 

 Medarbetare på djurannonser och gerbiler iFokus!
SolGerbilsidanSol

TeeWeed
2014-08-04 00:22
#26

#25 Siterar #9 "Får en gerbil rätt mat och skötsel så kan de blir mer än 5 år", jag har inte sagt att det är garanterat att de blir det :)

Sajtvärd på Djurparker.ifokus

- Medarbetare på Exotiskadjur.ifokus
Det är inte lätt att vara norsk i SverigeYrar

Wellcraft
2014-08-04 00:30
#27

#20 Okej! Aldrig testat terrarium så du har säkert rätt ang det. 
Kan bara utgå från minsta hamstrar som trivs o mår bra i akvarium :)

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Annons:
[TooLoover]
2014-08-04 00:30
#28

#24 ( äldre ) inte gammlare^^ Blir nog en hamster!;)

TeeWeed
2014-08-04 19:21
#29

#27 Självklart, min mus trivs också jättebra i akvariumet:) Vill bara uppgradera, hehe. 

#24 Lycka till med din kommande hamster! 😃

Sajtvärd på Djurparker.ifokus

- Medarbetare på Exotiskadjur.ifokus
Det är inte lätt att vara norsk i SverigeYrar

Upp till toppen
Annons: