Annons:
Etikettfoder-mat
Läst 1967 ggr
graleh
2014-02-05 15:06

Pellets för sugar gliders?

Hej!

Jag har haft lite problem med kosten för min sugar glider och har varit med honom hos veterinären för att dubbelkolla så jag ger honom rätt kost. Jag blev rekommenderas pellets och har googlat lite och kollat på eBay men hittar inga vettiga sugar glider pellets. 

Jag har varit runt i mängder av djurbutiker och mailat butiker som säljer foder till exotiska djur, men ingen vet något om sådan kost till sugar gliders. 

Vet ni var jag kan köpa specialkost för sugar gliders, typ pellets? 

Jag köpte vitt pulver, Gum Arabic på nätet men har inte fattat hur jag ska blanda det. Det ska bli någon massa som suggies ska gilla att äta och som ska innehålla grejer de ska ha, men min suggie äter det inte. Jag kanske tillagar det fel. Någon som vet? 

Tack!

It's nice to be important, but it's more important to be nice!

Annons:
Tjeja
2014-02-05 15:22
#1

Vad är en Sugar glider för något djur? Har du någon bild? *okunnig och nyfiken* :)

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Ypsilon1
2014-02-05 20:48
#2

som du skriver, så finns det inga pellets som är 'vettiga'. även de bästa pellets (t.ex. Wholesome Balance Chicken & Rice från Suncoast) kan inte utgöra en komplett kost till sugar gliders.

akacia gummi kan man blanda med vatten. ta först en tesked och sen lägg till vatten, det suger mycket åt sig. man kan också blanda med äppeljuice (från barnmat avdelningen).

men om de inte är vana vide det, kan de ha det lite svårt i början, så att man kan också blanda i mjölmaskar eller frukt. då får de akaciagummi i sig medan de försöker få tag på frukt / maskar

graleh
2014-02-05 20:52
#3

#1> :) http://en.wikipedia.org/wiki/Sugar_glider 

#2> Aha okey! Hm, trist. Vad ska man egentligen ge dem? Känns som jag missar något. Men jag ska testa att blanda i äppeljuice. Det finns ingen annan "färdig mat" till dem man kan köpa och ge?

It's nice to be important, but it's more important to be nice!

Ypsilon1
2014-02-05 21:06
#4

det finns en blandning som heter "Insect Eater Diet" from exoticnutrition.com (http://www.sugar-glider-store.com/insecteater-diet--canned-food.html). Blandningen innehåller kött, blod, insekter (maskar, syrsor), papaya, bär, bra kalcium-fosfor fördelning - allt i en himla äcklig blandning (utan konserveringsmedel eller konstiga tillsatser). Man behöver fortfarande lägga till lite-lite frukt / akacia gummi så att det inte blir för mycket protein.

Men det kan också vara svårt i början, så att man behöver blanda med något som suggie tycker om.

graleh
2014-02-05 21:28
#5

#4 Tack för svaret :) Ah tack, har du beställt från denna webbutik tidigare? $37 i shipping för en burk mat för $7 känns dock väldigt överpris..

It's nice to be important, but it's more important to be nice!

Tjeja
2014-02-05 21:32
#6

#3 OMG Vilken sötsak!!! Får man ens ha sådana som husdjur i sverige?

*dör lite sötchocksdöden* Vill också ha en sån nu juh! 😃

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Annons:
graleh
2014-02-05 21:38
#7

#6 Ja det får man :) I vissa delstater i USA är de förbjudna dock. Jättekul och intressant husdjur, verkligen :) Kräver mycket tid och energi men det är det värt <3

It's nice to be important, but it's more important to be nice!

Ypsilon1
2014-02-06 20:26
#8

#5 det kan bli lite för dyrt kanske, om man beställer bara en burk. 

Jag brukade beställa från dem hela tiden, men då beställde jag 6 burkar, och mycket insekter på burk, samt pollen och akaciagummi. För ett sånt stort packet brukade jag betala c:a 35 USD i frakt.

graleh
2014-02-06 20:31
#9

#8> Ja om man köper en himla massa så kanske det blir lönt men min suggie är lite sisådär, det är inte allt han vill äta, hur nyttigt det än ar. Har testat en hel del grejer som "de bara måste ha" som han totalignorerar hur mkt jag än försöker. 

Men jag håller utkik efter liknande produkt för ett mer humant fraktpris :)

It's nice to be important, but it's more important to be nice!

Ypsilon1
2014-02-07 07:32
#10

vad är det för problem som han fick, faktiskt? tog de blodprov innan de rekommenderade 'pellets'? 

tyvärr, så är det många veterinärer som gick för den bluffen med "Sugar glider vet association", och de är många som inte har någon utbildning ang. sugar glider, utan de bara rekommenderar 'pellets' för att det står på "Sugar Glider vet. association" hemsida, utan att veta att "associationen" är en bluff för att kunna sälja pellets. Och just deras produkt är bland det värsta suggisar kan få :(

men det finns kanske möjligheten att du kombinerar själv en balanserad kost. man kan göra många portioner i förväg. i början kan man använda sig av lite honung för att kunna introducera nya typer av föda. det brukar funka. jag tog över en suggie hona som var undernärd och ville inte äta någon annan typ av protein förutom mjölmaskar. jag försökte smörja kyckling med lite honung (och honungen blev bara mindre och mindre varje dag). till sist blev hon helt förälskat i kyckling :)

graleh
2014-02-07 10:02
#11

#10> Tack för informationen! Hm okej! Det enda veterinären sa var att deras amerikanska samarbetspartners tipsade om "sugar glider pellets". Inget mer. Det är säkert det du pratar om!

Arthas, min suggie, fick en kal fläck ovanför ena ögat. Jag googlade mig förstörd och testade allt möjligt men fläcken stannade kvar. Veterinären tog blodprov, svampprov, pälsprov för att kolla parasiter, etc. Men hittade ingenting. Kosten kan vara problemet. Han är inte stressad. Jag vet hur han beter sig när han är stressad/deprimerad/arg och han uppvisar inget sådana tecken alls. Hans hjärta slår bra och han är pigg och nyfiken och kelen och tillgiven och hela kitet. Han leker som han ska och sover som han ska. Han har inga andra kala fläckar, skabbig/sjaskig päls eller liknande för övrigt. När jag googlat på massor av sjukdomar och stress och sett bilder så har jag sett hur hemska suggie-bilder som helst, usch. Men Arthas ser hur frisk och fin ut som helst. 

Jag har däremot testat zophobas till honom (tidigare fick han mjölmask) och det ser ut som att det börjar växa igen lite. Små, små hårstrån har börjat växa. Jag var rädd att ge honom dessa eftersom de bits och jag tyckte det verkade för riskabelt att chansa. Men jag gjorde det ändå och knep till huvudet på den så det verkar fungera. Han älskar att äta dem :) Dock är de rätt dyra, kostar ändå ett par kronor styck och han får två per dag. Men det får det vara värt om det är dessa maskar som gör att det börjar bli små, små fjun på den kala fläcken. 

Naw, sött :) Smart taktik också måste jag säga. Jag ska testa lite. 

Hur är det med illermat? Vissa säger man kan ge det, andra säger man absolut inte får ge det. Jag kollade i en djurbutik igår och hörde med dem. De rekommenderade mig att testa illerpellets där basen består av protein i form av kyckling. Minns inte proteinprocenten men det var rätt mkt. Fettprocenten var 19 %. Vet inte om jag ska testa med dem eller om det är helt fel. Jag har också fått rekommendation från andra djurbutiker att testa med kattmat (!). Men det har jag inte vågat mig på alltså.. känns konstigt att ge kattmat till en suggie.

It's nice to be important, but it's more important to be nice!

Ypsilon1
2014-02-07 11:49
#12

tecken på felaktig kost brukar man se direkt när man tar blodprov, så det var kanske inte det. 

insekter som protein är väl det bästa de kan få. sen är det sant att maskar (ink.) zophobas kan innehålla lite för mycket fett. men det är också sant att i det vilda, äter de larver en hel säsong. så att det blir säkert ingen fara.

pellets i övrigt kan inte vara bättre än färsk mat, de är framtagna i första hand för att underlätta för ägaren. 

det finnas vissa som ger illermat eller kattmat till suggisar, men det här blir inte utan konsekvenser långsiktigt. det som är svårast för en suggie-ägare är att se till att kalcium-fosfor fördelningen ligger bra, och det är därför kanske man vill rekommendera suggie-pellets. men om pellets fixar problemet med kalcium, kan det bli fel på ett annat sätt om, t.ex. den första ingrediensen i pellets är soja (och det är det oftast). iller-mat och katt-mat kan bli bra när det gäller protein, men just kalcium-fosfor balanser brukar ligga på 1:1 istället för 2:1 som man ska ha till sugar gliders. 

med det är väl ett bra tecken om håret börjat komma tillbaka :) då kan man tänka sig att det var kanske bara något tillfälligt, han har kanske rivit sig lite och fått en liten infektion

graleh
2014-02-07 12:54
#13

Okej! Gud vad konstigt det här blev. Jag fattar verkligen ännu mindre nu haha. Varför fläcken är där alltså. Han har ju aldrig varit röd där. Veterinären kollade med mikroskop och även jag har tittat på hans fläck och huvud generellt med förstoringsglas för att hitta sår, rispor, eksem, etc. Jag har även kollat in i hans öron, vilket även veterinären gjorde. Där är inget. Det är bara helt kalt på huvudet, förutom nu då när det är små små fjun där. 

Jag har suttit och studerat honom länge, kollat ifall han kliar sig, river sig, biter sig, etc. Man han är glatt ovetande om sin kala fläck. Han har ändå haft fläcken sedan i september. Men det tar kanske tid för suggiepäls att växa :) 

Fattar ingenting alltså. Men men. Eftersom veterinären inte kan hitta något antar jag det inte är något farligt. Han kanske börjar bli gammal och flintis hihih :) 

Tack för all din fina hjälp Ypsilon1! Det har betytt mycket för mig. Många karmapoäng till dig <3 

Kommer du på något annat det kan vara, skriv gärna här eller i PM :)

It's nice to be important, but it's more important to be nice!

Annons:
Ypsilon1
2014-02-07 14:57
#14

tack själv :) 

jag tycker att alla teorier som man kan komma på är irrelevanta om man inte har möjligheten att ta prov och kolla. men läkaren har redan gjort det och allt var bra :) så att jag tycker också att det inte är någonting farligt och hoppas att Artas får sin päls tillbaka. det brukar ta minst 3 månader för pälsen att växa tillbaka någon 'normal' storlek

Vixifyx
2014-03-17 00:47
#15

Altså åh vad jag lite hatar mig själv för att ja nu skriver en liite OT kommentar , som dessutom låter som ja slår någon på fingrarna… , Men då jag läste denna tråd(surfar ofta på exotiskt i fokus för man lär sig så mycket) så kunde jag inte undgå att förstå det att du endast har 1 glider, ska man inte ha minst 2 sugar gliders eller är ja ute och cyklar? Naturligt är dem väl i flock på 7 individer? Så man ska ha helst 2-4 st ?  
Rätta mej gärna om jag har fel och att du äger flera stycken , jag kan ha missat de bland med alla inläggen i tråden… 

Altså som sagt ja vet egentligen inget om dessa djur ja bara undrade så ni får skälla på mig om jag har fel. Tanken med frågan var mera att jag tänkte berätta om du inte viste det, att man gärna skall ha fler sugar gliders. iallafall så tror jag det… Äsch kan va ja pratar strunt också :P

graleh
2014-03-18 11:55
#16

Först tänkte jag skita i att svara på detta, jag orkar inte med att förklara mig varje gång. Men jag gör det ändå, för min suggies skull och så att ingen tror jag är en elak suggiemamma. Jag tyckte väl det var lite konstigt, kan jag verkligen ställa en fråga om min suggie utan att någon ska komma och fråga om antingen hur många suggies jag har eller hur stor buren är? Jag tyckte väl det var lite för bra för att vara sant. 

Jag borde skriva en disclaimer i alla inlägg jag gör med varför jag bara har en suggie och hur stor bur jag har och andra saker som är skitviktiga. Många utgår ifrån att man misshandlar sina djur, uppenbarligen. Ursäkta min syrliga ton men jag blir så förbannat trött på att jag inte kan ställa frågor om kosten ens utan att det ska frågas massa annat. Visst kan stress vara en orsak till kal fläck men som jag skrivit i flera inlägg här, har jag noga kollat upp noga om han är stressad. Jag har kollat upp hur stressfläckar brukar se ut, det är inte stress. Jag vet, som tidigare nämnts, hur han är när han är stressad, det är inte stress. Jag är noga med honom och kollar hans hälsa regelbundet. Han visar inga tecken på stress, depression etc. Jag har skrivit om allt detta, vad jag gjort och hur jag försökt hitta en lösning. Orkar man inte läsa allt i en tråd, tycker jag man ska vara försiktig innan man ifrågasätter, men det är bara jag. 

Ja, jag håller honom ensam. Han är uppväxt ensam. Jag tog över honom när han var 6 månader och han mådde väldigt dåligt psykiskt. Han var rädd för allt och alla och jag lyckades vinna hans tillit. Efter ett års kämpande med honom skaffade jag en suggie till. Det hela slutade i problem. Han blev aggressiv mot den andra suggien. Han slutade äta. Han slutade sova. Han tynade bort. Jag försökte på nytt. Samma sak. Jag kunde inte stå på och se honom matvägra eller skita i att sova. Jag kontaktade jordbruksverket och de sa åt mig att alla djur inte är likadana. Precis som människor är vi individer, vissa vill vara i grupp, andra inte. Uppenbarligen har han alltså så mycket problem med andra djur som blir fara för hans hälsa, att han bör hållas ensam. Jag har intyg på att det är ok att hålla honom ensam, som jag kan scanna in om så önskas. Jag har också sparat mailkonversationen med Jordbruksverket om någon vill ha den.

It's nice to be important, but it's more important to be nice!

Vixifyx
2014-03-18 17:45
#17

#16 well eh chill pill, jag var bara nyfiken jag anklagade dig inte för något :( men okij tack för förklaringen iallafall.. ja skrev ja inte hade nån koll, fråga bara för ja tänkte d sku va bra o veta om man skall ha 2 eller ej.. :/

graleh
2014-03-19 08:50
#18

#17> Nu skrev du ju faktiskt "så kunde jag inte undgå att förstå det att du endast har 1 glider, ska man inte ha minst 2 sugar gliders".  Då blir det ju att jag måste förklara vad som är rekommenderat och även motivera varför jag inte följer detta. Då blir det ju att jag, varje gång jag ska fråga något, måste förklara mig varför jag bara har en, för folk ska alltid fråga så fort de märker att jag bara har en. Och det blir ju aningen tröttsamt. Det är aningen tröttsamt att folk över lag utgår ifrån att man misshandlar sina djur. Folk utgår ifrån vad de läser och tillämpar på alla andra. 

Hur är det ens relevant hur många suggies jag har när frågan gällde kost för sugar gliders? Varför måste man in och peta på annat då?

Om syftet är att lära dig hur många suggies man ska ha och varför, skapa en egen diskussion om hur många suggies som är bäst att ha tillsammans. Då får de som vill svara på frågan.

It's nice to be important, but it's more important to be nice!

Vixifyx
2014-03-19 15:01
#19

Du har ingen orsak att vara snäsig och otrevlig jag har inte gjort något illa.. Förstår inte varför det här blev en så stor grej :/ men jaja förlåt att ja fråga..

graleh
2014-03-19 16:17
#20

#19> Hm, snäsig och otrevlig? Hade jag varit snäsig och otrevlig hade jag knappast ursäktat för min syrliga ton, vilket jag gjorde redan i början. Jag har väl rätt att ställa en fråga hur relevant något är, du själv undrade ju om det kanske inte var lite off topic. Du har ju själv inte ens bemött en enda rad av vad jag skrivit! Just det du frågar i ditt senaste inlägg har jag faktiskt svarat på. 

Hela mitt senaste inlägg till dig handlade just om varför jag reagerar, att folk utgår ifrån att man misshandlar sina djur och lägger sig i med frågor som är irrelevanta för diskussionen. Jag vet inte hur jag ska kunna vara tydligare? 

Och åter igen, starta en egen diskussion om du vill veta. Inget konstigt. 

Nu tänker jag inte lägga mer tid på detta.

It's nice to be important, but it's more important to be nice!

Annons:
Upp till toppen
Annons: