Annons:
Etikettfoder-mat
Läst 1453 ggr
AnnaRamnemark
2014-02-03 12:19

Mina jordekorrar vägrar äta kött

Nu är de så att mina jordekorrar vill inte äta köttet jag ger dem. Har försökt att ge dem allt möjligt som jag själv äter. De är ett under om dem äter upp det. Fisk lockar lite mer än annat kött. Frukt och grönt går ner lätt förutom banan.

Har ni tips på vad man kan ge dem så att dem kan få i sig sitt protein?

Annons:
CarinaA
2014-02-03 12:26
#1

sojaprotein av nåt slag ?!

Praefatio
2014-02-03 12:30
#2

Nötter och linser. Bönor är ju bra men inte för små djur som kan få gasbildningar. Provat kyckling? Räkor?

AnnaRamnemark
2014-02-03 12:30
#3

typ bönor och sånt?

Kanske får tänka mer vegetariskt, vegetarianer måste ju oxå få i sig protein på något vis.

AnnaRamnemark
2014-02-03 12:38
#4

^^ tror vi svarade samtidigt Praefatio.

Kyckling vill dem inte ha, räkor lämnade dem kvar om jag mins rätt. Stekt och rå köttfärs vill de inte heller ha. Inte ens fin lagad ryggbiff vill dem ha ^^ Fisk kan gå ner, men dem kan ju inte bara få fisk hela tiden.

Nötter får dem, men jag vill inte ge för mycket så att dem blir tjocka. plus att dem lägger alla nötter på en hög i boet. Men Linser har jag hemma, kan testa koka upp lite till dem.

AnnaRamnemark
2014-02-03 12:44
#5

Vet inte hur de är med Kvarg, de är ju en mjölkprodukt. men de är proteinrikt.

Praefatio
2014-02-03 12:52
#6

Som sagt, bönor ska du inte ge, det leder till hemskt plågsam gasbildning i magarna på de små. Linser är bättre i så fall. Förstår att man inte vill ge för mycket nötter och fröer.

Äggula är oerhört proteinrikt. Insekter likaså.

Annons:
AnnaRamnemark
2014-02-03 19:18
#7

Men maskar och insekter, vart kan man köpa sånt. Vad är de för insekter och maskar man ger? Så man vet vad man ska fråga efter.

Praefatio
2014-02-03 22:36
#8

Man får nog prova sig fram och se vad de gillar. Zoophobas, mjölmask, brukar vara oerhört omtyckt av smådjur. Även syrsor utan vingar (framavlat vinglös) kan också vara en idé men zoophobas är det generellt fler djur som brukar gilla.

choiicho
2014-02-04 00:58
#9

Zoophas består väll mestadels av fett? Inte så näringsrika. Mera som godis.

Finns torkade gräshoppor på burk. Insekts-paté finns i vissa djuraffärer (egentligen till insektsätande fåglar.) Finns även torkade räkor samt frystorkade mjölmaskar på burk (är egentligen till reptiler som äter insekter).

AnnaRamnemark
2014-02-04 12:13
#10

Tack för tipsen. Ska kolla upp vart man kan köpa de. Dem är ju så hemskt kräsna med maten. Typ bara frukt dem gillar.

Praefatio
2014-02-04 17:39
#11

#9 Det har du ju rätt i. Mjölmask är bättre. Länk! Skulle de äta syrsor så är ju det kanon…

Upp till toppen
Annons: