Annons:
Etikettchinchilla-degus
Läst 1976 ggr
[MeiLie]
2013-09-08 10:29

Chinchillor bur och inredning?

Funderar på att skaffa 2 stycken Chinchilla honor.

Angånde storlek på buren funderar jag på 100x**x50 är det ett bra mått? Vad är idealiskt att ha som längd på buren? 

Hur högt/ långt kan en chinchilla hoppa? Hur ska man tänka på avståndet mellan hyllor, kan dom ramla ner ( Chinchillorna då ;) )?  

Sen har jag en liten fråga angånde städning och renlighet på buren. Har sett att dom flesta bara har trä plankor till hyllor och spån i botten. Blir det inte skitigt på hyllorna efter ett tag? 

Ni som har chinchillor vad har ni för metoder angånde städning? 

Är det något speciellt jag ska tänka på att inte ha i eller när buren? Kan man ha nät eller gnager dom på det? 

Annat som är speciellt med chinchillor som man borde tänka på?

Annons:
zickan
2013-09-10 10:40
#1

Så länge buren är minst 0.5kvm med minsta höjd 50cm så fungerar alla längder. Men sett att de flesta chilla ägare, rekommenderar 100*100*50. Gärna med mer höjd.

Buren måste även innehålla en bolåda med torrt bo material och en sandbad låda. De behöver även inredning som tillgodogör deras behov av att tugga. Antigen grenar eller grä inrening, trähyllplan.

Tror att det finns en lag på att de måste ha ett visst antal hyllplan eller möjlighet att sitta högra upp i buren än på golvet.

Vet många som kör på egenbyggda nät burar som köpta gallerburar. Furret tower har varit en rekommenderad bur till chillor när den kom ut, nu vet jag inte. Men inte alls dyr på zooplus.dk/.com/.se och sidan har gratis frakt till dörren.

Vet att man bör akta gallerhyllplan, nät stegor och spettsigt/vasst strö då de kan få rätt lätt bumbleffot.

De kan lätt få diabetes och problem. Bör hållas på en strikt diet av att alltid ha hö i buren och få chinchillapellets. Väldigt känsliga med temperaturs skillnader och drag. Man bör vara försiktig med att vädra för nära buren som försiktighet om man tar ut dom. Samma med att man inte kan dra/hugga tag i deras päls då den är lite känslig. Får inte badas med stor risk på svamp. 

De får absolut inte äta gnagarblandningar som frukt och grönt. Men vill man ge lite godis ibland så är russin ofta en favorit och kan ges i mindre mängd. Nu mins inte max mängden. Men ren chansning max 5 russin bitar per dag. Det går även använda knäckebröd, johannesört,torkade nypon och torkade tranbär som godis. 

Detta är vad jag kommer ihåg sedan jag fick ta över två chinchillor att leta hem till när min kompis pojkvänn började gnälla om att de lät för mycket på nätterna. 
Jag hade dom inte så länge och läste bara ihop det basic delen. Finns ett rätt nyöppnat forum om du vill hitta mer artiklar om chinchillan. Chinchilla.ifokus.se

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

[Tilde!]
2013-09-14 11:24
#2

Det finns faktiskt chinchillor iFokus, där kanske du får ännu mer svar! :)

zickan
2013-09-14 18:06
#3

#2 skrev det ovan ;-)

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

[MeiLie]
2013-09-14 21:36
#4

Var meningen att publicera denna i Chinchilla ifokus 😃 Såg det när jag hade publicerat den och nu vet jag inte hur man tar bort den 😇

Upp till toppen
Annons: