Annons:
Etiketthälsa-sjukdomar
Läst 2445 ggr
Juliastrom
2012-06-23 15:05

Undernärd chilla

Hej, jag har två chillaflickor. Den ena är i normal storlek, fint "hull" osv. sedan har jag en som är mycket smalare… man känner revbenen på henne bara man petar på henne och likaså ryggraden. Hon har inga problem med tänderna det vet jag för när jag ger henne mat ur handen så äter hon som vanligt, och jag brukar se dem äta tillsammans ibland så det kan ju inte vara så att den andra föser bort henne?

Jag har sedan några frågor, hur mycket pellets får era chillor? Hur ofta får dem det? Vad tycker ni att jag ska prova med min undernärda tjej? Jag har vetegroddar hemma som jag brukar smyga åt henne ibland för jag har hört att det är bra för smala chinchillor.

Snälla hjälp mej :/ Tack!

P.s Har lagt ut samma text på chinchilla.ifokus men ni kanske också kan hjälpa?

Annons:
Anne.K
2012-06-23 18:31
#1

Jag själv har fri tillgång till pellets åt mina chillor. Hur utfodrar du dina? Ger du dom fri tillgång eller portionerar du maten?

 Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

UlrikaD
2012-06-23 18:52
#2

Har hon alltid varit smal eller har hon gått ner i vikt?

Mina har alltid fri tillgång till pellets och bra hö. Det är vikitgt att man ser att de verkligen äter av höet. En del är kinkiga och vägrar äta vissa hösorter.

Men har hon gått ner i vikt så skulle jag inte utesluta tandfel tyvärr. De flesta av mina chillor som tappat sig har alla visat sig haft tandfel. Så är det så hade jag åkt in och röntgat och fått direkt svar.

Juliastrom
2012-06-23 23:20
#3

dem har fri tillgång till hö sen så får dem pellets på morgonen som räcker till kvällen.

Hon har alltid varit mindre än den stora, men har inte riktigt kunnat kännt så mycket på henne då dem inte tål människor.. dem låter mej inte röra dem, finns ju undantag ibland, det börjar gå framåt nu så det är ju förens nu jag har märkt det om man säger så :/

UlrikaD
2012-06-23 23:24
#4

Är det dessa två du har till salu? Såg en bild och där ser ingen underviktig ut, därför jga undrade ifall hon gått ner i vikt nu det senare.

Det lättaste är om man har en grundvikt på sina chillor och sen väger dem regelbundet. Då ser man ganska snabbt ifall någonting inte står rätt till.

Du skriver att de får pellets på morgonen som räcker till kvällen. Men fyller du inte på förrän nästa morgon igen då? Chillor är ju kvälls och nattaktiva och det är då de äter som mest.

Försök att få en vikt på henne. Väger hon väldigt lite och känns såpass tunn att man känner revben och ryggrad så hade jag nog tagit henne till veterinären för en röntgen och hälsocheck.

Vissa chillor är ju små i sig, och tunnare än andra, men de ska ju inte kännas magra.

Juliastrom
2012-06-26 14:42
#5

Ja det är dem på bilden, hon har varit mindre hela tiden, men som sagt, svårt att veta eftersom att jag inte har kunnat röra dem första tiden :/ Jag har försökt att väga dem två gånger men dem står inte still på vågen så måste ha dem i nått och då har jag ingen våg som funkar… En våg som inte känner av så lite vikt eller så tar man en sån där köksvåg men då blir det för tungt när jag har dem i nått :S Måste försöka fixa det där på nått sätt… Om dem tillåter :/

UlrikaD
2012-06-26 14:45
#6

Köp en digitalvåg, finns billiga på Clasohlssons och liknande affärer. En liten transportbur att sätta chillan i och sen väg alltihopa och dra av burens vikt.

En våg är nästan en nödvändighet när man har smådjur för att hålla koll på dem.

Annons:
Juliastrom
2012-06-26 14:46
#7

Okej, ska kolla upp en sådan. Sen är det inte det lättaste när dem inte gillar mej.. ingen barnalek att få tag i dem direkt :/

Upp till toppen
Annons: