Annons:
Etikettdjur-lagen
Läst 16165 ggr
chade
3/5/12, 4:09 PM

JBV svar om grävling som husdjur

Jag har mailat Jordbruksverket om grävling som husdjur, och jag vet att några här är intresserade, så jag tänkte dela med mig av svaret jag fick. De var inte direkt positivt inställda att ha dem som husdjur. Men jag fick lite svar i alla fall!

Hej!

Egentligen får man ju inte ha rovdjur som sällskapsdjur, som ju grävlingen är, men det finns ett undantag ännu så länge för just grävling. Det beror på att de hålls av jaktintresserade för att testa grythundar i så kallade grytanlagsprov. Grävlingar ä inga lämpliga sällskapsdjur eftersom de är vilda djur och har inte fötts upp för att hållas som sällskapsdjur. De är även nattaktiva, så de är inte så kul som sällskapsdjur ur den aspekten heller.

De får dock som sagt hållas, men ska då hållas enligt ”djurparksmåtten” dvs. de ska ha 600 kvadratmeter stort utomhushägn, med grävmöjligheter, naturmark alternativt minst hälften av markytan mjukgjord (för att kunna gräva), de ska ha gömställen och även tillgång till en lya. Om man vill ha dem inomhus ska de ha minst 16 kvadratmeter att röra sig på, men då måste de släppas ut varje dygn i sitt hägn.  De är allätare och äter daggmask, insekter, fågelägg, jordgetingbon, smågnagare, säd, majs, bär och frukt.

Som sagt så rekommenderar vi inte att ha grävling som ett sällskapsdjur. De bör få leva fritt i naturen, då mår de nog bäst.

Med vänliga hälsningar

Christina Lindgren

Enheten för sällskapsdjur

Jordbruksverket

551 82 Jönköping

036-15 61 07

Division for CITES and Pet Animals

The Swedish Board of Agriculture

551 82 Jönköping

Sweden

0046 36-156107

Små stjärnor lyser också i mörkret.

Annons:
[Ai-chan]
3/5/12, 4:14 PM
#1

Tycker att det var ett bra svar.

Mantissa
3/6/12, 10:26 AM
#2

Bra svar, och inte orimliga krav på något sätt.

[ammyscrib]
3/7/12, 8:49 AM
#3

Bra krav men undrar om det är många som uppfyller dessa kraven.. hmm

theraphosa
3/8/12, 12:29 PM
#4

Spännande läsning. Men nämde de inget om jacklicens? för de har jag hört att man måste ha för att kunna andvända dem i jack/tränings syffte.
Men om inte så soft, då kan tillochmed jag hålla dem lagligt.


Mantissa
3/9/12, 1:37 PM
#5

Du behöver säkert licensen för att få använda dem som "träningsredskap", men för själlva hållandet krävs det knappast.

theraphosa
3/9/12, 2:05 PM
#6

#5 Ja de försår jag med, men min fråga va mer om de krävs att man har jacklicens för att få hålla dem eller om man som icke jägare kan ha den ändast som husdjur och inte i syffte att träna med den…

För i svaret säger dem att grävling inte är lämplig som sällskapsdjur men anlednongen till att de inte är olagligt ar för jägare andvänder dem som träningsredskap.

Men är så säker på de eller är de en gissning?


Annons:
Minoth
3/11/12, 9:08 PM
#7

Tror nog du kan ha dom som sällskapsdjur om du vill, utan licens

Medarbetare på Burfåglar och Undulater

theraphosa
3/12/12, 9:23 AM
#8

Fortfarande, alla tror och gissar, ingen som vet? För de stod inte så tydligt enligt mig i medelandet…


enbartmalin
3/12/12, 10:01 AM
#9

Du behöver inte ha licens för att hålla grävling som husdjur, det är just därför dom påpekar om och om igen att det inte är lämpligt husdjur, jägare håller inte grävlingen som husdjur.

Vem som helst kan ha grävling(om man nu mot förmodan skulle lyckas få tag i en) så länge man följer yt/bo kraven som är satta så just för att man inte ska villja hålla dom som husdjur.

Hälsningar Malin

chade
3/12/12, 10:13 AM
#10

En sak som jag undrar över.. Utomhus måste de ha 600 kvadratmeter och inomhus 16. Det är väldigt stor skildnad.. Sen ha hon aldrig hur länge eller ofta grävlingen ska komma ut. Då kan man ju tolka det på många olika sätt Obestämd

Små stjärnor lyser också i mörkret.

theraphosa
3/12/12, 10:21 AM
#11

#9 Tack, då förstår jag! Då kan jag och killen skaffa en till utan krångel =)


chade
3/12/12, 10:22 AM
#12

#11 Så du har en grävling redan? :)

Små stjärnor lyser också i mörkret.

theraphosa
3/12/12, 10:25 AM
#13

#12 killen hade när vi vart tillsammans =) underbara djur, dock lite vräsiga haha men de hör till


Annons:
chade
3/12/12, 10:29 AM
#14

#13 vad spännande! Min pojkvän vill ha en grävling, men jag är inte lika säker på den saken haha!

Små stjärnor lyser också i mörkret.

theraphosa
3/12/12, 10:35 AM
#15

#14 Jaha! Jo men dom är ricktigt fina, de är som att ha en stor iller typ, ganska lika beteenden. Men grävligen är såklart svårare att få "tam".


enbartmalin
3/12/12, 11:48 AM
#16

#10 Dom ska ha tillgång till utevistelse dagligen.

Hälsningar Malin

enbartmalin
3/12/12, 11:53 AM
#17

Jag förstår inte direkt meningen med att ha grävling som husdjur, dom är frotfarande alldeles för nära sina naturliga beteende och avlen på dom är inte inriktad på att hålla dom som tamdjur.
Jag förstår att man tycker det är coolt, häftigt osv, men vad ger det djuret?

Vi har redan rovdjur som husdjur, duger inte dom?
Katt och hund, och om man nu vill gå åt det mer ovanliga hållet så finns iller som avlats på oerhört mycket längre än grävling.

Kan även påpeka att det inte blir så mycket till husdjur om man ska ha den i dom 600kvm som krävs.

Hälsningar Malin

enbartmalin
3/12/12, 11:55 AM
#18

En sak som bör påpekas OFTA i det här sammanhanget.
Grävlingen ska vara fångenskaps uppfödd sen **3 generationer tillbaka!

**Man får inte under några som helst omständigheter fånga in en vild grävling, varesig en föräldrarlös bebis som vuxen.

Hälsningar Malin

theraphosa
3/12/12, 12:14 PM
#19

#17 #18 Låter nästan lite upprörd.

Men du måste respektera att alla har olika drömmdjur och tycker olika. Specielt "häfftigt eller coolt" tycker jag värkligen inte, djur är ingen status synbol! för dig kanske, men inte för mig iaf.

Dra inte upp något om vilka djur som är lämpiga husdjur eller inte, själv har du ju iller, tror du inte dom från början skulle trivts bätte ute där dom hör hemma? DE är trotts allt ett rovdjur precis som grävling. Eller alla dessa papegojjor och andra fåglar som folk burar in (alldeles för smått), tror du inte dom oxå skulle må bättre i de fria?

Lägg ner de neggativa, jag iaf skulle aldrig skaffa ett djur om jag inte kunde ge den allt den behövde för att må bra.


enbartmalin
3/12/12, 12:22 PM
#20

Ska man hel dra det så borde inte husdjur finnas.
Men nu utgår jag från hur vi har det idag och vilka som avlats på en längre tid och vilka som är för nära det vilda för att må bra.
Som jag skrev har illrar avlats på som just HUSDJUR en längre tid. Långt ifrån som hund och katt, men så otroligt mycket mer än grävling och det är därför jag rekomenderar dig att överväga dom ist då du faktiskt själv tidigare jämfört grävling med att vara lik en iller.

Det är många djur jag anser itne är lämpliga men just dom som är så pass nära sin vilda natur tar mer stryk än dom som avlats på i många generationer.

Jag repekterar att folk har drömmdjur, det har jag med. Men jag skulle aldrig få för mig att skaffa det djuret då det inte är LÄMPLIGT.

Nu var det grävling vi diskutera och inte fåglar, det kan vi ta i en annan tråd.

Hälsningar Malin

Annons:
theraphosa
3/12/12, 12:35 PM
#21

Där kan jag nästan hållamed, djur skulle trivas mycke bättre i de vilda, ddär de hör hemma, men i bevarande syffte är de bra att man håller dem i fångenskap, detta skulle jag kunna skriva en hel bok om men de hör inte hit.

Ja de har illern, men de börjar ju någon stanns eller hur, den va oxå villd i början och den med generationens tid vart den ett tamdjur.

Du anser att de inte är lämpligt, men jag anser att jag kan ge den de den behöver och tillgodose dens natuliga behovn. Alltså lämplig till rätt peron.

Jag diskuterar inte fåglar, utan drog en gämförelse av hållning vilket vi diskuterar i denna tråd till svar på ditt gämförande av hund och katt ;)


enbartmalin
3/12/12, 12:47 PM
#22

Jo visst började vi någonstanns och det med alla husdjur, men måste vi verkligen göra fler?
Varför är vi så desperata att ha det som är mindre tillsängligt?

Vill vi bevara djur som inte är husdjur kan man göra det på många fler sätt än att göra dom till husdjur.

Som svar när det gäller fåglar så anser jag inte dom är lämpliga husdjur och jag kan diskutera det i en hel evighet och ansåg därför att det inte hör hit då dom inte är marklevande som djuren vi diskuterar.

När ska människans ha begär ta slut?
När ska vi sluta bry oss om vad vi vill och vad vi vill ha?
Det finns bokstavligen tusentals "färdiga# husdjur, varför måste vi "göra fler"?

Opossums är vanligt husdjur och är precis som iller avlat på ett bra tag, varför inte importera en sådan i stället?
Dom påminner en hel del om grävling.
Hur ska du få tag i en grävling som avlats på i massvis av generationer som just husdjur(inte för jakt)?

Jag förstår ditt tanke sätt och vart du vill komma, men jag anser att om du kan skaffa kan alla, oavsätt om dom är lämpliga personer eller inte. Om du börjar stoltsera med bilder och berätta att du har grävling hemma, vad tror du händer? Folk får upp ögonen för det.
Skaffar en skaffar fler, oavsätt om dom har vad som krävs eller ej. Punkt.

Hälsningar Malin

theraphosa
3/12/12, 1:18 PM
#23

Jag har vart väldigt sugen på en virginia opossum och va på väg att ta hem ett par med en kompis men dom kosstar 2000 st + transoprt karantän osv och lever 2-3 år och kom ifrån en inte såå bra uppfödare så vi la ner de.

Jag tror vi tycker ganska lika igentligen, men jag tycker att de är dubbelmoral att säga ett ett djur är mer lämpligt än ett annat när de igentligen är samma sak, båda är vilda. Gp råtta är ju oxå ett likt exempel… Men där klagas de inte, men när grävling kommer på tal så är de nått helt annat. Jag förtsår inte de. De finns massa exempel på exotiska djur som blkivit vanligare och vanligare och som från början va vilda, så varför är de så hämmskt med grävlig? Inte som att alla är kapabla till att ta hand om dom och har utrymme. Så jag tror inte att massa folk skulle skaffa de bara för att de såg en bild, krävs liite mer än så…

Dubbelmoral.


enbartmalin
3/12/12, 1:20 PM
#24

Om du anser dedt vara dubbelmoral så har du inte läst vad jag skrivit.

Hälsningar Malin

theraphosa
3/12/12, 1:24 PM
#25

Jo de har jag och du säger att jag hälldre ska importera en opossum men inte skaffa mig en grävling. Varför jo för grävligen är vild och har nyligen tagit närmare menniskan, medans opossum vart nära oss några generationer längre… Och så babblar du på om vilket "ha" beär vi menniskor har och de på någott sätt har med grävling att göra? och slutsattsen vart att om jag skaffar en grävling och lägger ut bild så kommer fler vela ha och de är ju jätte hämskt. Men opossum är ju bra!

Lite så tolka jag de du skrev och ja i mina ögon är de dubbelmoral.


enbartmalin
3/12/12, 1:30 PM
#26

Då vet du inte vad dubbelmoral betyder.

Hade jag skrivit att det är okej att skaffa en mård men inte grävling, då hade det varit dubbelmoral.
Men nu skriver jag att det är okej att skaffa tamdjur, men inte ett villt djur.

Hälsningar Malin

theraphosa
3/12/12, 1:36 PM
#27

Men opossum har ju oxå vart i samma sitts! lika så GP råttor! alla dessa djur har nyligen tagits in till oss mennisror och är inte vanliga. De är udda husdjur som kräver mycke. Finns säkert mycke vildfångat som någon fått för sig att avla på o sälja som husdjur i andra länder som vi i sverige importerar in. Alla klarar inte av att ha dem, och jag tror att om du skulle släppa ut en ex. gp råtta i sin vilda miljö så skulle den klara sig de är lika med vild. Lika så grävling.


Annons:
enbartmalin
3/12/12, 1:43 PM
#28

Det är skillnad, stor skillnad på har varit och är.
Hundar HAR varit vilda, men dom ÄR INTE vilda längre.

Jag märker att du nu vänder och vrider på detta huller om buller, men det kommer inte hjälpa, jag anser som så och kommer att göra hur du än vrider på det.

Det är skillnad på ett djur som avlats på en längre tid och jag anser att vi inte BÖR avla på fler djur för att få dom till husdjur.

Opossum HAR varit i samma sitts, men ÄR INTE det längre.
Jag ser till nuet, inte var dom har varit och vad som kan bli, jag ser på hur det är här och nu.

Här och nu är iller, opossum, hund, katt osv avlade på en längre tid och lämpar sig bättre som husdjur.
Grävling är inte avlat på som husdjur och jag anser det bör förbli så.

Som tur är behöver du ju inte min tillåtelse utan lagens.

Hälsningar Malin

theraphosa
3/12/12, 2:11 PM
#29

Vilken art av opossum är de du syffar på jag kanske har missat något som funnits i flera tiotals år i fångenskap? För de är fortfarande ovanliga husdjur och om man ska importera så kan de lika gärna vara vildfångade och avlade på i tredje kanske fjärde generationen och de är inte tam i mina ögon de är fortfarande ett villt djur.

Vadå vrider o vänder, de är vell snarare du som vrider o vänder, skrev bara hur jag tolka de du skrev.

Och om jag skaffar ett avelspar av grävlingar och får för mig att avla (vilket inte kommer hända) så skull de ju tillslut och gå från vilda till tama och vara i exakt samma sitts som vissa opossums är i dag! Skulle du då tycka att de va fel oxå, eller kommer dubbelmoralen fram igen och säger att opossum är en heeelt annan grej?

De är fortfarande din åsikt och de kommer inte på något sätt hindra mig eller andra från att skaffa vad man vill ha. Jag kanske inte tycker att opossum är lämliga men inte skulle jag sitta och babbla som du gör och tala om för andra vad jag anser vara lämpligt hit och dit?

Lagen har sagt sitt kan man inte låta de va så.


enbartmalin
3/12/12, 3:20 PM
#30

Väljer du att importera opossum hoppas jag ju såklart man är smart nog och välja linjer som avlats på i flera år.
Precis som med iller. Det är inte okej att ta 2 vilda illrar och avla på för att sen hålla som husdjur.

Jo du vänder och vrider på det för du vill jag ska ändra åsikt, vilket jag inte kommer göra.
Jag kan också vända och vrida på det.
Kan du tänka dig att skaffa mård? Vessla? Hermelin? Mink? Är dom ok om dom varit lagliga?
Tycker du dom är lämpliga husdjur? För dom kan man också avla på tills dom blir tama. Bra ide?

Detta är ett forum, om du inte vill att folk ska säga vad dom tycker och tänker, berätta då inte om dina planer på ett forum.
Vill du diskutera lämpligheten om opossum så får du göra det, det är ett FORUM.
Vill du diskutera lämpligheten av iller som husdjur så får du diskutera det, då rekomenderar jag dig att gå in på iller.ifokus
Detta är vad ett forum går ut på, att dela åsikter och diskutera oavsett vad man tycker. Kan du inte hantera att folk inte tycker som du borde du itne vara här.

Kan du bygga ett häng på minst 600kvm och hitta en grävling som är fångenskaps uppfödd med minst 3 generationer i fångenskap bakåt, så är det fullt lagligt oavsett vad jag anser är lämpligt eller ej.

Kan ju påpeka att min utegård till illrarna på 37kvm kostade ca 6000:- att bygga, så jag kan tänka mig vad 600kvm kommer kosta.

Hälsningar Malin

theraphosa
3/12/12, 4:19 PM
#31

Hahaha vaa!? detta är ett forum jag säger vad jag tycker och tänkter och du säger ditt. Varför tror du att jag skulle vela ändra din åsickt? Herregud. Missförstond.

Jaa de är ju de som begränsar antalet menniskor som kan ha sådanna djur, pengar, utrymme, kunskap och engackemang. Tror alla som har ett djurintresse har insett de.

Jag uppfatta aldrig vilken opossum art de är du reffarera till tidigare?


enbartmalin
3/12/12, 4:58 PM
#32

Jag har inte mer att tillföra i den här diskussionen.

Min åsik om att Grävling är ett olämpligt husdjur består. Punk.

Hälsningar Malin

chade
3/12/12, 5:09 PM
#33

Jag menade mer på hur länge per dag, och hur ofta per dag man ska låta den vara ute. en gång om dagen i 10 minuter? 4 gånger dagligen korta stunder? En gång under lång tid…

Små stjärnor lyser också i mörkret.

theraphosa
3/12/12, 5:15 PM
#34

#33 jag tyckte oxå de va konstigt att du inte fick ett klarare svar när dom väl la ner tid på att svara… De står ju inte fri till gång till ute och inne miljö, men inte heller hur många timmar av dygnet.

Kanske står nått om de i djurparkslagen, eller liknande, men då borde dom skrivit de… hmm.


Annons:
chade
3/12/12, 5:44 PM
#35

#34 ja jag tyckte också att det var lite dumt att hon inte skrev det!

Små stjärnor lyser också i mörkret.

Mantissa
3/13/12, 2:38 PM
#36

Pengar är relativt. Jag drömmer om virginia opossum sedan många år och planerar inom 2 år en utbyggnad av huset med anledning av detta. Inte billigt direkt, men är det en dröm som förverligas så känns det mindre som en kostnad än som en investering.

För övrigt tycker jag personligen inte att det finns gränser för vad man kan hållas i fångenskap så länge man följer lagen och är kunnig och engagerad i sina djur. Såg på animalplanet om ett rehabhem som fick in en liten hermelin eller vessla. Den blev jättesnabbt tam och rörde sig fritt där inne fast den var vildfödd. Men har man som "krav" på sina djur att de ska bli tama så bör man nog satsa på annat än de exotiska alternativen.

enbartmalin
3/13/12, 6:27 PM
#37

#36 Sen finns det dom som plockat in vilda iller valpar i sverige som inte fattat att vilda djur inte går att få ur instinkterna på. "Dom är ju så söta, små och hjälplösa och kommer absolut gå att få tama för dom är ju bara bebisar"
Dessa iller valpar blir efter ett tag skogstokiga när dom kommer upp i ålder och det slutar med avlivning. Ytterst tragiskt i mina ögon.

Jag håller helt med om att man kanske bör tänka igenom sitt exotiskadjurval om man är ute efter ett gosedjur.

Jag har inte sagt att man inte kommer ha råd om det är mitt inlägg du syftar på, jag har bara påpekat att stora kostnader kommer att komma om man ska bygga ett helt häng till en grävling, vilket man måste.
Många glömmer lagen och kostnaderna runt omkring och ser bara det super söta/häftiga djuret.

Hälsningar Malin

ilsebilse
3/14/12, 12:14 PM
#38

Jag tycker inte man kan dra alla över en kant, visst är det några sm gör fel och tar in vilda djur man oavsett vad man tycker om man skall ha grävlingar eller inte som husdjur har alla rätt till sin egen åsikt. Vissa är för och vissa emot sen kan man diskutera det fram och tillbaka hur man vill men det är ingen ide att diskutera om man skall vara otrevlig mot varandra. Lagen tillåter grävligar som husdjur med vissa krav och då är det tillåtet och de som vill kan ha dem. Det är klart dte är viktigt att diskutera saker oh ting och dte är våran rättighet i och med våra grundlagar men måste man göra det och vara otrevlig?

Mantissa
3/14/12, 12:30 PM
#39

Jag tycker iofs inte att denna diskution blev otrevlig. Men jag tycker det viktigaste som verkligen måste framgå är att det handlar inte om vildfångade grävlingar! Det är alltså inte okej att ta ungar ur gryt eller ta hand om skadat/övergivet villt om man inte har tillstånd för detta:)

Är man bensäker på att det är just grävling man ska ha så finns det uppfödare, även om de kan vara knepigt att hitta. Att djuret sedan är "tamt" är INTE en garanti för att den inte kan bli riktigt jobbig. Av de fyra illrar jag känner så biter två av dem (hårt) när de känner för det. även våra mest väldomesticerade hundar och katter kan bli "dominanta" och använda munnen för att kontrollera sin människa. Värt att tänka på.

ilsebilse
3/14/12, 12:38 PM
#40

Ok, jag uppfattade det som att dom var väldigt otrevliga mot varandra. Jag är helt med på att det inte handlade om viltfångade men det var nån som skrev att en del tar in vilda illrar och har som husdjur, men detta måste väl vara mot lagen vilket djur det än handlar om? Har själv en igelkott (dock inte en svenske utan en tamigelkott) så jag fröstår ehlt det här med annorlunda husdjur även o det nog är rätt stor skillnad på grävling och igelkott Glad

enbartmalin
3/14/12, 12:53 PM
#41

Jag tycker varken jag eller theraphosa har varit otrevliga, även om vi har väldigt skillda åsikter(och lika åsikter).

När det gäller vilda illrar så ja, helt och hållet olagligt.
Men man måste ha i åtanke att dom flesta "vanliga" människor inte är påplästa om lagen och faktiskt inte har en aning om att vilda djur är olagliga att plocka in iu hemmet, inte ens när det är den moderslös unge.

Hur många gnagare sitter inte i olagligt små burar?
Det är extremt vanligt att folk köper bur i djuraffären i tron om att dom itne får sälja olagliga burar.
Det är endast en bråkdel som har koll på vad lagen faktiskt säger.

Hälsningar Malin

Annons:
Mantissa
3/14/12, 1:01 PM
#42

Håller med. Man blir lite hemmablind när man umgås i kretsar där kunskapen är stor. Så när man sen är ute bland "svenssons" så blir man ju stundtals helt chockad! Då inser man varför lagar och regler behövs och varför det inte går att lita på folks sunda förnuft.

enbartmalin
3/14/12, 1:11 PM
#43

#42 Precis, hur många gånger har man inte stött på folk med hamster som sagt något i stil med: "vaddå, måste hamstern ha större bur enligt lagen? Varför säljs då buren i affären"
Eller: "Vaddå, är det olagligt att plocka in en döende fågelunge?"

Hälsningar Malin

[isdrakee]
3/14/12, 5:03 PM
#44

Intressant diskussion. Jag blir nyfiken på att höra lite djupare över hur Enbartmalin resonerar. ;P

Jag har själv bara ödlor och dom är väl så vilda (icke-domesticerade) och osociala som dom kan bli. Men jag kan ändå inte se varför det skulle vara så stor skillnad för mig att ha mina ödlor som det är för dig att ha kaniner? Det är olika djur med olika behov men så länge man uppfyller behoven är väl ändå inte skillnaden så stor?

Borde inte det enda relevanta vara att djuren har det bra? Sen är det väl upp till var och en ifall man är ute efter ett sällskapsdjur eller ett hobbydjur. Många av dom exotiska djuren som nämns i detta forumet blir kanske inte så tama som våra domesticerade husdjur. Men tamhet behöver inte vara en prioritet hos alla. Och ett tamare djur behöver inte må bättre.  

Jag kan slå vad om att en grävling som får kuta runt på 600 kvm mår bättre än en kanin som bor i en vanlig kaninbur, hur domesticerad kaninen än må vara. :)

enbartmalin
3/14/12, 8:31 PM
#45

#44 Vet inte vad du missat i det jag skrivit och vet inte hur jag ska förstydliga mig.

Grävlingen räknas inte som husdjur och står endast med i lagen för att användas i grytanlagsprov.
JBV självar har lagt upp nya lagförslag för att ta bort grävlingen och få den olaglig?
Dom anser lika mycket som jag att det är olämpligt som husdjur.

Jag hade såååå gärna velat ha en Hermelin(rovdjuret) som husdjur, men bara för att jag drömmer om det gör jag inte det till en verklighet.
Jag anser att grävlingen är samma sak då den inte är laglig för att man ska hålla den som husdjur utan för jägarnas skull.

Hade ni alla hejja på mig om jag skaffat en mård?

Jag har också klart och tydligt skrivit att jag tycker hålling av djur i små burar, har du dina ödlor i tok små burar tycker jag inte det är ett dugg okej och kan ta den diskussionen med dig i en annan tråd.

Jag har kaniner, dom bor i en utegår, inte i en liten bur.
Jag har möss, dom bor i stora burar med enormt mycket miljöberikning.
Men jag skulle inte ta in en vild kanin och sätta i min utegård!
jag skulle inte ta in en vildmus och sätta i mina burar!

Husdjuren vi har idag är avlade på i undratals år, vissa i flera tusen.
Mycket av deras instinkter är "bort avlade", jag säger inte att dom inte finns kvar, men dom har tappat mycket och får inte en kännsla av att vara instängda.

Sätter du en hare i min kanin-utegård hade den stressats ihjäl.

Vi ser det alla med olika ögon, jag drar min gräns vid grävling som exempel, var drar ni eran? Lodjur, är det okej? Björn kanske?(Om man nu bortser från vad lagen säger.)

Hälsningar Malin

ilsebilse
3/14/12, 9:55 PM
#46

Jag har läst vad ni alla har skrivit men jag har en fundering, man får ju ha dem inomhus men är det inte så att grävlingar är väldigt agressiva? Är det inte grävlignar som biter tills de hör benen knäckas? Det om nåt avskräcker mig i alla fall.

enbartmalin
3/14/12, 10:11 PM
#47

#46 Dom kan vara agressiva, men det kan alla djur bli som är rädda eller känner sig hotade, även katt och hund.
Att dom biter till det knakar är en myt.

Hälsningar Malin

theraphosa
3/15/12, 9:25 AM
#48

#46 alltså de ända jobbiga jag tycker med att ha dem innomhus är att dom har en väldigt stark dofft och deras avföring med. Så man måste värkligen mocka flera gånger om dagen…

De är ett djur och har tänder så självklart kan dom bitas, men bara om dom känner sig trängda eller inte gillar de du gör. Så länge du är lugn och låter saker ske på dens villkår så går de bra. När den börjar bli vräsig så låter man den vara ifred, eller sitter kvar och ignorerar tills den kommer fram och är nyfiken. Men särsilt agresiv utan anledning tycker jag inte att dom är. Våran kom lös med katterna och hund men inget hände, han va visseligen liten då.


Annons:
zickan
3/11/15, 7:40 PM
#49

Kände denna info var bra att puffa upp med nya som går i tankar om grävling

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

vallhund
9/30/15, 3:25 PM
#50

*putt*

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Upp till toppen
Annons: