Annons:
Etikettburar-bostad-byggen
Läst 13713 ggr
Ypsilon1
2012-01-07 10:23

Ny bur sugar gliders - del II

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har funderat på att öppna en ny tråd med uppdateringar. Med tanke på de många inlägg i förra tråden (Ny bur åt sugar gliders). Jag har annoncerad för ett par månader sen att vi arbetade på att utöka ytan. Just är de två delarna - gamla buren och den nya "expansionen" fortfarande delade pga introduktion.

det hela mäter 6,83 kvm i bottenytan och ser ut såhär.

detta är, i alla fall, ett tillfällig lösning och under året kommer vi bygga en större bur på 16 kvm

Annons:
Ypsilon1
2012-01-07 10:25
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

det har även hänt mycket med befintliga buren, där de fått en ny sovplats som ser ut som en tron :) flankerad av två "skruvade" lianer

Ypsilon1
2012-01-07 10:25
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

ett liknande bo finns också i den nya delen

Ypsilon1
2012-01-07 10:27
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Jag har även fått tag på några australiensiska växter, i gamla delen finns nu protea grenar på väggen, i närhet av matplatsen

Ypsilon1
2012-01-07 10:28
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

I den nya delen, finns det banksia kottar, samt en baobab frukt som kommer istället från Afrika :)

Ypsilon1
2012-01-07 10:30
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

bakom baobab och banksia ser man den bakre väggen som är gjort av korkpressad bakgrunder och pil grenar som jag satte på väggen med hjälp av all-round band (i den nya delen)

Ypsilon1
2012-01-07 10:32
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

ganska omöjligt att fota, men den vänstre vägge i den nya delen ser ut ungefär såhär.

på väggen finns som bakgrund palmmatta, som täcks av kork, palmblad, pil tunlar, sjögräs leksaker

Annons:
Ypsilon1
2012-01-07 10:33
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

vid matplatsen finns en manzanita gren som ska användas till berikning i form av gum foraging

Ypsilon1
2012-01-07 10:35
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

en liknande gren finns nu också i den gamla delen, på en hylla där de får gum foraging (man kan injiecera gummi i stegarna och i grenen). där finns också plats för en puzzle-feeder

Ypsilon1
2012-01-07 10:36
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

vänstra hörnan i den gamla delen som det ser ut nu

Ypsilon1
2012-01-07 10:37
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10
Ypsilon1
2012-01-07 10:39
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

flera nyheter på huvudväggen, till högre om bo-tronen :)

Ypsilon1
2012-01-07 10:40
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

ett till bo i den nya delen

Ypsilon1
2012-01-07 10:41
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

högre väggen i den nya delen

Annons:
Ypsilon1
2012-01-07 10:42
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

ett nyfiket ansikte som övervakar det hela :)

[ammys]
2012-01-07 14:32
#15

Väldigt fint! En bur på 16 kvm låter väldigt spännande, håller mig gärna uppdaterad *tassavtryck* :D
Lycka till med bygget nu !

anexus
2012-01-07 18:47
#16

Gillar denna buren mycket starkt,  håller även på att göra om min igen eftersom det blivit lite störande med massa fuktflugor i lägenheten eftersom jag har levande växter i den plus att i alla jord som köptes in innehöll ett mindra samhälle med myror.  Så det som blir i min bur är att byta ut mot plastväxter och träd.   Ett tips om billiga plast träd /buskar/ m.m är http://www.promixsweden.se/konstgjorda-vaxter--palmer-alla-europalms-c-889-1.aspx?sortorder=0&direction=0&defps=10&pagesize=12&pagenum=1&useparams=0

Det är ett seriöst företag med säte i Jönköping!!

MoaL
2012-01-08 05:14
#17

Jag kan bara säga WOW! Vilken bur! ^^ Jag som var imponerad redan i första tråden, haha. :P

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Minoth
2012-01-08 12:36
#18

#16 tack för ett jättebra tips på konstgjorda träd!! Billiga!

Medarbetare på Burfåglar och Undulater

Ypsilon1
2012-01-09 13:42
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#19

Tack så mycket en gång till! Ni är väldigt snälla :)

#15 det kommer att ta en tid innan vi hinner röja utrymmet där vi ska bygga den nya buren. vi får ta bort en vägg, byta golv och tak. själva buren kan man bygga då väldigt fort.

#16 /18 ang. plastväxter - det är viktigt att fråga om de är UV-behandlade.

På bilden: lite glider-action i den gamla delen

PS: Han heter Jasper, efter en kragbjörn som räddades av Animals Asia från en kinesisk "gallfarm"

Ypsilon1
2012-01-09 13:58
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#20

Jag glömde att lägga till var jag fått tag på australiensiska växter (hakea grenar och banksia kottar) och svaret är på reptilica.de

De har massor med underbara tillbehör, men kanske inte alla passar i en sugar glider bur. Beställningen gick ganska långsamt, men de skickade allt efter 2-3 veckor. Om man funderar på att beställa, rekomanderar att man betalar med paypal. På så sätt får man lätt pengarna tillbaka om något skulle hända.

postavgiften gick på 36 euro för en paket på 2-3 kg.

På bilden: Jasper bland hakea grenar

Annons:
xjanniex
2012-01-10 13:39
#21

Jasper är fantastiskt fin!

Ypsilon1
2012-01-12 08:53
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#22

Tack :) Han har också en väldigt fin personlighet och har följt med stort intresse mitt arbete i buren.

Och nu, på bilden, Snork och Ruh/Bimmie som också vill hälsa :)

Jag har uppdaterat lite i båda delarna, i buren. Ska uppdatera snart med bilder, så fort jag har tid.

xjanniex
2012-01-12 13:23
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#23

:D ah! Sötnosarna, vi saknar dem här hemma men vi vet att de har det bättre nu. Tobie hälsar tillbaka, här är hon ute och leker i vardagsrummet på katternas klätterställning.

Littlem
2012-01-12 16:23
#24

Himla läcker bur med mkt aktivering åt flygisarna!  De är ju så sjukt söta dedär :)

MoaL
2012-01-12 16:26
#25

Åh vilka små sötnosar! Skrattande De är så vackra och ser så vakna ut.

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Mirre9898
2012-01-12 16:53
#26

Sätter ett tassavtryck här för jag vill gjärna se mera :)

Miranda

Ratata
2012-01-12 17:31
#27

#25 Tycker också att de ser väldigt pigga ut. Måste vara de stora blanka ögonen och all "eye liner" ;)

Väldigt kul att få se din bur, Ypsilon1, fast det känns inte som en bur utan mer som en lekstuga med djungeltema. Precis så ska det vara! :)

Kommer de små liven fram till dig när du kommer in i det stora lekrummet eller får du själv leta upp dem om de ska ut eller om du allmänt vill vara lite social med dem?

Annons:
zickan
2012-01-13 21:21
#28

Helt otroliga burbyggen. Så många bra ideer Glad.

Allt du importerat. Frukterna och inredningen som är köpt. Har inga länkar att bidra med? :-) Vet att det efterfrågas ibland.
Tänkte jag kunde lägga in lite under forumets länk arkiv.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Ypsilon1
2012-01-14 12:18
#29

#23 - Tobie är väldigt vacker… lite mörkre än jag kom ihåg, faktiskt :)

#24 och #27 - Tack så mycket, det var också min mening, att fokusera på aktivering - olika ytor, olika färger, olika material, utrymme för att kunna flygglida, för att hänga, växter från Australien och fodring som främjar naturligt beteende. Jag hoppas att de är mår bra med inredningen :)

#25 - de är väldigt pigga :) mycket mer i verkligheten än på bilden, oftast blir det väldigt svårt att fånga de roligaste :)

#27 - det beror lite på individ. Jasper är den som är mest utåtriktat och mest nyfiken. Han följde mig hela tiden när jag arbetate i buren och är den första som kommer fram och klättrar på oss. Kanzi, Jaspers far, var den vildaste av alla i början. Nu är han också nyfiken och kommer och hoppar på oss. Och han har även börjat glida. Maya (alfa-honan) är mer reserverat, hon klättrar bara på mig, men bara om gag sträcker min arm och bjuder henne. Luna, Jaspers större syster är väldigt speciell, hon brukar smyga bakom oss… men så fort man tittar på henne ser hon ut väldigt oskyldig ("Who me? I was just passing by"). Det är därför hon kallas för Luna - inte bara för att det rimmar med Runa (hennes tvillingssyster), men också för att hon är en "lunatic" :)

#28 det vore en super-bra idé att samla alla länkar och lägga till lite detaljer om hur det går när man beställer, hur mycket tid tar det, osv. Det kommer att bli lite extra-arbete Skrattande men ingenting känns bättre än att veta att man kan bidra och hjälpa med något

Ypsilon1
2012-02-23 20:22
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#30

För att uppdatera tråden, som jag lovat (men glömde komplett Skäms), här finns en bild på ett Wodent hjul som är monterad på en av väggarna

Ypsilon1
2012-02-23 20:25
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#31

sen en nyfiken invånare som testar i buren

Ypsilon1
2012-02-23 20:27
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#32

en till detalj, lite extra "grönska" i form av plastväxter

… och det finns många andra bilder som jag ska ladda ner snart. kanske imorgon :)

Ypsilon1
2012-02-23 20:37
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#33

Hur många sugar gliders ryms in en kokosnöt? det vet jag faktiskt inte, men minst tre i alla fall :)

Ypsilon1
2012-02-23 20:38
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#34

Mine, my own, my pretious! säger Pimmie :)

Annons:
Ypsilon1
2012-02-23 20:41
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#35

En eucalyptus gren och Minnie som tittar till mig :)

Ypsilon1
2012-02-23 20:44
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#36

… och även kommer tillbaka till mig :)

[ammyscrib]
2012-02-23 20:45
#37

Vilken skönhet!!

Ypsilon1
2012-02-24 09:21
#38

#37 Tack :) Var det Minnie (inlägg 35-36) som du tyckte om? Eller Pimmie (inlägg 34)?

[ammyscrib]
2012-02-24 13:52
#39

Minnie var det jag fastnade på, hehe, men alla var söta! :3

Ratata
2012-02-24 14:07
#40

Kul med lite uppdatrering! Kom att tänka på en sak när du skrev att du lagt till lite grönska i form av plastväxter:

Ser sugar gliders färger eller är de färgblinda? Då de är nattaktiva djur tippar jag på att de inte har något behov av att se färger, men man vet aldrig.

Ypsilon1
2012-02-24 14:39
#41

#39 tack! Minnie har väldigt starka kontraster i pälsen och väldigt svarta öron.

#40 Jag har undrat själv innan jag började inreda min första bur. Vetenskapliga data saknas för närvarande för sugar gliders. Men en studie från 2002 har upptäckt trikromatisk färgseende hos en besläktad nattaktiv art - Tarsipes rostratus (The honey possum). S-tapparna (shortwave) är anpassade till ultraviolett seende (istället för blå).

Det är i alla fall något som jag kommer att testa med mina sugar gliders, och den nya buren som jag planerar ska inkludera en avdelning för kognitions- och beteende experiment. Om jag får fortsätta i samma bransch som nu. Men man kan även vara "independent" forskare :)

PS: de två arterna visar även liknande ekologi, besöker samma växter och pollinerar dem :)

Annons:
[ammyscrib]
2012-02-24 15:07
#42

#41 Jag håller mig gärna uppdaterad ang. ditt experiment med färgseende :) Det låter väldigt intressant

Ypsilon1
2012-02-25 07:08
#43

#41 Tack en gång till. Men jag måste varna dig att det kommer att ta ganska långt innan jag får göra det. Ska först bygga inhägnaden, sen hela anläggningen måste inspekteras av veterinär, sen ska man ansöka för etiskprövning hos en djurförsoketisk nämd:

"Enligt lag ska all användning av ryggradsdjur för vetenskapliga ändamål genomgå försökdjursetisk prövning innan försöket påbörjas.

Undantag görs för en del utfodringsförsök samt ringmärkning av fåglar."

Den europeiska lagstiftningen skiljer mellan forskning där djuren utsätts för ett ingrepp (kräver etiskprövning) och forskning där djuren inte utsätts för ingrepp, men den svenska lagstiftningen är strängare och gör ingen skillnad, så att man behöver ansäka även när det gäller beteendeforskning.

Vill man bara forska för sig själv, utan att publicera eller kommunicera sina resultat, då behöver man inte ansöka.

Men all sånt tar i alla fall tid, pengar och tålamod :)

[ammyscrib]
2012-02-25 12:02
#44

#43 Det har du så rätt i! Och dyrt är det med djur, det har jag aldrig tvekat på då man alltid hittar något att skämma bort dom med i djur affärer, till slut har man skämt bort dom så mycket att man glömt bort sig själv haha :-)

Glamgirl
2012-02-28 00:49
#45

Wow! Vilket jobb! Superfint!

/ Lina
Medarbetare på Vinthundar iFokus

Ypsilon1
2012-03-19 06:54
#46

#45 Tack så mycket :) och sorry för sent svar.

#44 jag menade att alla tillstånd och inspektioner kostar väldigt mycket. bara etiksprövningen kostar minst 5000 kr t.ex. Jag vågar inte ens tänka på hur mycket inhägnaden kostade :)

[ammyscrib]
2012-03-19 09:15
#47

#46 Ja oj det är väldigt mycket pengar! Men det är alltid trevligt med folk som delar med sig, man får ju själv inspiration och ideer av att titta på vad andra har gjort :) 

Jag håller för tillfället på med en renovering, därefter ska både flygpungsekorrarna få en 9kvm bur och jordekorrarna 8 kvm. Men det lär ju ta lite tid, renoverar ett helt rum så det tömmer plånboken haha. Men det är det värt. :-)

Ypsilon1
2012-06-15 08:03
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#48

även om de är inga gnagare, är sugar gliders mästare på att gnaga.

de gnagar för att uppgradera i sitt bo, men också för att hitta föda

Annons:
Ypsilon1
2012-06-15 08:06
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#49

Jag har kapat en ganska stor grevillea gren (från träd som jag odlat från frö för ungefär 2 år sen), som nu finns i buren, och besöks flittigt av samtliga invånare

Ypsilon1
2012-06-15 08:07
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#50

Luna utforskar grevillea grenen

Ypsilon1
2012-06-15 08:12
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#51

grevillea robusta är en städsegrön australiensisk buske / träd som tillhör grevilleasläktet. sugar gliders och andra djur besöker grevillea växter för att få nektar och pollen. grevillea robusta blommar för första gången när växten är minst 8 år gammal. men grevillea grenar utgör en exotisk och lämplig detalj, tycker jag, i en australiensisk inhägnad :)

Ypsilon1
2012-06-15 09:20
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#52

Jag har även kapat en gren på en av mina callistemon citrinus buskar

Ypsilon1
2012-06-15 09:23
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#53

I det vilda besöker sugar gliders callistemon buskar för pollen och nektar. Callistemon citrinus kan börja blomma redan när växten är 2 år gammal. Mina är precis 2 år gamla, så jag hoppas på blommor inom kort.

Ypsilon1
2012-06-15 09:25
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#54

Callistemon grenar verkar vara en hit i sugar glider buren

xjanniex
2012-06-15 19:32
#55

fiint! Tobie hälsar att hon är avundsjuk

Annons:
Ratata
2012-06-16 21:04
#56

Riktigt kul att du odlar upp australensiska plantor till dina sockertoppar :)

Håller tummarna för att de ska börja blomma snart (iaf din Callistemon)!

Ypsilon1
2012-06-17 09:41
#57

Tack en gång till!

Tobie ska inte vara avundsjuk, utan bara tålmodig :) Hon kan få lite grenar nästa gång det finns fina grenar att kapa.

#56 hehe, många anser att det är lite överdrivet, men jag gillar odla växter, samt har turen att ha ett 'växthus' i huset (ett föredetta atrium på 10kvm med högt glastak). Jag hoppas på en liten australiensisk skog i framtiden :)

thewes
2012-10-30 19:56
#58

Jag är så imponerad av ditt bygge. En fråga som ständigt återkommer i mitt huvud är hur ofta du måste städa i din enorma och fina bur. Blir det inte svårt att få det rent, det måste börja lukta väldigt lätt?

Tack för inspiration

Ypsilon1
2012-11-04 11:31
#59

Hej, tack så mycket! Jag hoppas att man lär sig och undviker flera av mina misstag. Som jag säkert kommer att undvika nu, när vi ska börja bygga en även större bur. 2 mindre rum (i allt 20kvm) kommer att sammansättas och förvandlas till sugar glider hus.

Det är faktiskt lättare än man kan tänka sig att hålla rent i buren. Det finns vissa delar som man får rengöra oftare än dem andra, som t.ex. matplatsen och ytan kring matplatsen (grenar, nät, reglar, osv), samt träffplatser (dörrarna och hyllorna). Vi tvättar matbordet varje dag med tvättservetter (jag brukar köpa Libero's till barn). Matbordet, golvet, dörrarna och andra träffplatser tvättas och desinifceras med ångtvätt varje vecka. Jag brukar också damsuga varannan dag. Vi använder en påslös damsugare som vi köpt speciellt för användning i buren.

Annars är det bara att kolla de övriga väggarna, boet, osv, ta bort de delar som behöver tvättas och desinficeras och sätta dem tillbaka.

Det som jag ångrar mest med mitt bygge är användningen av fogskum och terraform eftersom irreguliera ytor är väldigt svårt att städa, även med ångtvätt. Till den nya buren kommer vi bygga låga bänkar i furuskivor, som är väldigt lätt att göra rent med ångtvätt.

Sen att jag använt sand till golvet i den nya delen. Det har blivit snyggare eftersom det glänser inte som i den stora delen. Men däremot är betydligt svårare att göra rent, samt sanden försvinner varje gång vi tvättar golvet.

thewes
2012-11-04 16:21
#60

Okej, va bra att man kan lära sig av dina misstag, jag som hade tänkt använda terraform i deras nya/ombyggda bur. Är det värt att investera i en ångtvätt? vart tar vattnet från ångan vägen? Vad desificerar du med?

Ypsilon1
2012-11-09 07:45
#61

Det var värt. Vi hade tur, som sagt, och fick köpa ett kärcher när de hade en kampanj på k-rauta. jag tar bort vattnet med kökspapper. det mesta desinficeras med ånga, men mindre föremål som jag kan ta ut och tvätta i duschen, desinficeras med Virkon S.

anlädning att jag valde virkon är att lösningen är väldigt effektiv och dödar det mesta, men samtidigt väldigt miljö- och djurvänlig eftersom den slutar verka efter 10-15 minuter. man brukade spruta svagare lösningar direkt på djuren när fågelinfluensan var som skarkast. här finns en mer utförligt beskrivning av Virkon S

[Hildegrim]
2012-12-04 15:02
#62

Jag är nyfiken på din ångtvätt. Vilken modell är det? Jag planerar själv att införskaffa en ångtvätt för att kunna göra rent terrariumen ordentligt.

Hade tänkt att skaffa Kärcher precis som du. Men dom har olika modeller som kostar allt ifrån 1200:- upp till måååånga tusenlappar. Jag har främst kollat på den billigaste modellen "Kärcher SteamCleaner SC 1020". Tror du det duger med en sådan eller måste man upp i prisklass?

Annons:
Ypsilon1
2012-12-05 09:29
#63

#63 Vi har precis samma modell, som är också mindre, lättare och smidigare än de andra. Jag oroade mig i början att vattnet inte skulle räcka och att man skulle behöva fylla om flera gånger för att kunna tvätta hela buren, men vattnet räcker ganska långt. Det är bara vid stor städning att jag behöver fylla på.

Jag kollade ganska mycket innan vi bestämde oss att köpa Kärcher, läste recensioner om olika märken och modeller. Kärcher verkade vara bäst, och kunder eniga om att SC 1020 modellen är en väldigt bra produkt (reviews here).

[RoxannaH]
2012-12-05 15:13
#64

Gud så fint dem bor!

[Hildegrim]
2012-12-05 15:34
#65

#63 Tack för svaret. Då får det bli en sådan modell här hemma också. :D

Ypsilon1
2012-12-08 13:35
#66

#64 Tack för uppskattning! Vi ska uppgradera lite inom kort så att de får även roligare och mer mataktivering

#65. Jag är i alla fall nöjd med Kärscher SC 1020. Det är dock bra att veta att den trasa som följer med (ser ut som handduk material) blir svårt att tvätta om man använder den på väldigt smutsiga ytor (såsom, i mitt fall, burgolvet). men det följer en rad bra tillbehör, i form av borstar i olika storlekar som man kan använda istället.

enbartmalin
2012-12-16 15:24
#67

Det har verkligen blivit riktigt fint nu!

Väl berikad bur med massor av baktankte, det är så det ska vara!
och inte minsta möjliga måtten heller, underbart :)

Hälsningar Malin

Alwyn
2015-08-15 23:34
#68

Så himla fint det blev, fann denna gamla tråd och blev både jätteinspirerad och lite avundsjuk :-P har inte råd med all den här inredningen men ser fram emot att inreda nya voljären här hemma! Tack.

Upp till toppen
Annons: