Annons:
Etikettgambiansk-jättekindpåsråtta
Läst 5776 ggr
kimky
12/20/11, 10:54 PM

Skaffa GP

Hei,

Jag satt o glode runt lite om GP råttor, fakta och allt då jag och min pojkvän nyss snacka om det lite.  men jag verkar inte hitta några som har för nu läget längre :o eller har jag helt fel

Annons:
Wand
12/20/11, 10:58 PM
#1

"har för nu lägget längre"? 

GP-råttorna finns tydligen inte i Sverige nu, i alla fall inte många. Du får importera om du vill ha.

Sedan är det ju väldigt krävande djur också. Jag var också inne på GP och funderade på att ta in ifrån t.ex Holland. Men jag har helt enkelt inte den tiden, de pengarna och den orken just nu. De kräver stort utrymme också - Bur på 6 kvadratmeter + mycket/fri utevistelse. Och så har de extremt starka/farliga bett om de får för sig att bitas.

Tycker att du bör kolla upp precis allt du kan komma på innan du forskar vidare i det! 

Nu vet jag ju inte ens om du funderar på att skaffa, men ja. Flört

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

kimky
12/20/11, 11:13 PM
#2

Nja inte än. Men skulle vara roligt att skaffa i framtiden tänkte vi. Då man har tiden eftersom jag får fortfarande i skolan.

Dock har jag förstått det med GP om deras bett. Dom har ju inte de minsta tänderna. Alla djur har ju tidensen att bita hårt som löst så det är ju lite med alla djur men GP har ju sina tänder.

Samt om (säger bara om) det nu blir av att vi bestämmer oss senare så skulle jag vilja prata med någon som har eller haft GP samt uppfödaren såklart så man får höra från uppfödarens synpunkt ang. GP ^^

Wand
12/20/11, 11:15 PM
#3

#2 Ah, bra val! Man hinner planera och känna efter mer om man planerar i ett eller flera år innan. 

Zickan här på forumet mailade jag till då jag hade mina funderingar, och fick ett bra svar. Får hoppas att han/hon(?) kommer in och kikar här i din tråd då! Skrattande

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

kimky
12/20/11, 11:35 PM
#4

Aa, det är ju så med allt man gör (iaf nästan men främst med djur tycker jag

Joo, läste att h*n hade haft och massa :o men det var ett tag sen ''/

zickan
12/22/11, 9:15 PM
#5

#4 Hon ;-).

Gp råttor var så svåra att hantera. Ytterst få som skaffade dessa djur hade kvar dom livet ut. Mestadels som omplacerades dom pga de var svåra i tonårsperioded, svårt med 6kvm bur osv.
Redrum/marie, nexotopia/tina, jag, Grandprix/agnes var de som först importerade dessa. Efter så small det till och alla skulle ha. Främst för att de trodde man kunde tjäna pengar på aveln. Men de hade sönder lika mycket och åt mer än vad man trodde. Så det gick oftast jämnt ut. OCh skulle man få dom tama så fick man lägga extremt mycket energi på hantering och nappmatning.
Så många tog 1-3 kullar och sålde sedan av alla sina djur. Sedan var det även lite otur. Min hona som var sista planerade kullen i sv vad jag känner till. Skickades till Redrum för att paras med ende obestläktade hanen som jag kände till i sv. Men hon dog i födslokomplikationer och hennes mamma jag gett bort pga de två bråkade. Var för gammal att ta kull på så jag brydde mig inte om att försöka köpa tillbaka henne.
En gp bör inte byta hem för ofta. Deras psyke är rätt känsligt. Lätt att bli stressade och dras oftast till en person som de gillar.
Vilket är att de kan beskydda en viss person i en familj. Nexotopias ena gp råtta hotade hennes kille ur sängen.

Även den snällaste gp råttan kunde bita till. De varnade med tänder och tassar. Så i början var det lite otäckt när de markerade med tänderna. De puttade bort ens hand med tänderna osv.
Betten ligger på flertalet olika nivåer. Varning, naffs,räddsla, irritation, arg osv. Ena obehagligare än den andre.
Holländksa importhanen tintin som inte grandprix klarade av, fick jag ta över. Han var svår hanterad, rädd och lätt stressad. Hade humör som kallades duga. Han gav mig ett rejält aggresivt hugg lite nedanför tummen. Tog mig över ett år innan jag kunde spänna ut tummen utan att det stramade. Men det läkte fint i övrigt.
Det var det värsta bett jag fick. Men vet andra som fick värre. Jag hade väldigt tur när det kom till bit fronten.

Det finns massa informations trådar här inne. artiklar som diskussioner. På ett sätt så varnar jag gärna mycket innan man skaffar gp råtta. De är ytterst krävande. Jag hade djur som tuggade sig igenom en vägg mellan sov-vardagsrummet, gjorde hål i en dörr och började tugga sig neråt i platsmattan/golvet på bostadsrätten. Även en flicka som samlade på kontakter. Hon bet av alla kontakter och samlade i sitt bo. Men sladdarna var kvar. Nuvarande gamla tvn är skarvad på sin sladd.
Nexotopias samlade på pengar och stoppade mobilen på tvären rakt i munnen och gick iväg.

De hamnar i en viss tonårstrotts som håller upp till 1år och ev längre. Så testar de alla dina gränser och kan vara allt från roliga. Där var de flesta som omplacerades. Vissa gick inte ur sin trottsålder.
De ska ha väldigt stor bur. Tror lagen på 6kvm ännu gäller. De behöver en lite mer anpassad kost än vanliga gnagare man har hemma. Mycket att tugga på. De är extremt smarta och kan läras till mycket. Grandprix hade med sin till hundbanan och klicker tränade.
Går att lära väldigt mycket trix och deras nos är utmärkt. Så de blir lätt understimulerade och bråkiga.
Jag slängde in den jag hade då i en gallervoljär man köper på affär, när föräldrarna var på besök. Ho blev så arg och gungade loss flera gallerpinnar på en natt och tog sig ut för att försöka komma in till sovrummet där mina föräldrar sov.
Jag satte henne i ett helglas terrarium med lås under natten så jag fick sova. Hon svarade med at tugga sönder en bra bit av plåt listen!!. Bilder ligger här inne.

De har en extremt jobbig sida. Men när de väl sköter sig, mår bra, är aktiverade och välhaterade. Så var det även ett väldigt intressant djur. Var sällan tråkigt när man hade gp råtta. Min hade jag med mig i sele ute så länge vädret tillät. Men själv tror jag inte att jag kommer ge mig på gp råtta igen så länge jag bor i lght.
Kan dock lätt tänka mig att ha om jag skaffar hus och kan bygga en riktigt stor voljär. Eller säkra ett rum med nätpå väggarna i skydd mot tuggande.

Danmark har i stortsett lagt ned de också. Vet några som pratat under 2011 att köpa in igen. Annars har jag sett gp i holland och tyskland.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

kimky
12/23/11, 12:14 AM
#6

hade du bilder sen då ;P

Men joo tack för infon, riktigt intressant och nyttigt. Tycker om när människor är rakt på sak med djur :)

Vad för kost hade ni till era GP?

Annons:
zickan
12/23/11, 1:02 AM
#7

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

kimky
12/31/11, 3:30 PM
#8

Glömde lite denna tråd förlåt.  Tack för faktan och så måste säga att väggen vad riktig fin xD men som sagt så om vi skaffar GP så blir det inte än på ett tag och vill själv inte ha en i en lägenhet då om dom nu biter sönder sen får man inte ha gnagare så ofta i lägenheter.

UlrikaD
1/1/12, 2:41 PM
#9

#8 Finns ingenting som säger att man inte får ha gnagaer i lägenhet om man inte bor i hus med djurförbud.

Däremot får man väl vara beredd att betala för allt rådisern käkat sönder när man flyttar igen:)

kimky
1/1/12, 9:22 PM
#10

#9 Jo vars :P

Upp till toppen
Annons: