Annons:
Etikettallmänt
Läst 37320 ggr
Wand
2011-07-25 13:33

Korpar som husdjur.

Hej!

(visste inte vart jag skulle kategorisera tråden)

Idag fick jag svar ifrån jordbruksverket ang. om det är lagligt att hålla exotiska korparter som husdjur i Sverige.
"Hej Tula-Lina!

I Sverige är det olagligt att äga vildfångade fåglar, rovfåglar tillhörande ordningarna stigiformes och falconiformes samt alla fågelarter som förekommer inom Europeiska Unionens geografiska område. Du får med andra ord äga en korp om den inte är vildfångad och tillhör en art som inte finns i Europa."

Med andra ord är det lagligt att ha korpar som är uppfödda i fångenskap och härstammar ifrån t.ex Amerika.

I hela mitt liv har jag drömt om att äga korpar, och nu ska jag ta itu med det på riktigt. 
Jag har kollat upp uppfödare både i England och USA som verkar kanon, och inom några år ska jag bygga mig stora fågelvoljärer ute och prova på att äga korpar och eventuellt själv föda upp. 
Finns det någon här som har egna erfarenheter av att äga en (lagligt hållen) kråkfågel, eller vet ni någon som har det? Finns det uppfödare t.ex i Danmark eller Tyskland som är att rekommendera? 
Dela med er av åsikter och tips!

Vill även påpeka att jag vet att korpar är stora, majestätiska djur och jag hade INTE tänkt hålla dem i en liten fågelvoljär på 2 meter.

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

Annons:
[isdrakee]
2011-07-25 14:59
#1

Åh vad kul att hitta någon annan som är intresserad av kråkfåglar. Jag verkligen avgudar dessa fantastiska djur. Har själv varit mer inne på kråkor själv just pga storleken. Kråkor är jätte stora och behöver enorma utrymmen så korpar behöver ännu större. XD Vad har du tänkt ha för mått på voljären?

Jag har tyvärr mer eller mindre gett upp på att skaffa kråkor allt eftersom det där huset med den stora trägården bara försvinner längre och längre bort i framtiden. Jag har redan vänta på att skaffa fåglar i 12 år, jag är inte beredd att leva fågel-lös i 12 år till. Detta är inga djur man kan ha inomhus direkt, även om man ger dom ett helt rum som bur.

Det är väl egentligen bara kajor man skulle kunna ha inomhus men dom får man inte ha av andra orsaker. Synd eftersom det finns uppfödare i England. :(

Att importera in fåglar utifrån EU ska vara i princip omöjligt. Om jag inte uppfattat det helt fel så är det totalstopp sedan några år tillbaka. Du är nog bunden till att leta inom EU.

Finns det förresten någon mer art än Corvus corax som lever i USA? Jag måste kila nu men ville bara svara på ditt inlägg lite snabbt. Jag har för mig att det är den enda art dom har, men hinner inte googla på det nu.

Jag tror Corvus albicollis är den vanligaste förekommande korpen i fångenskap. Själv så har jag tittat mest på Corvus albus.

Wand
2011-07-25 15:17
#2

Ja verkligen, kråkfåglar är fascinerande djur. Så vackra, majestätiska och intelligenta! Jag själv har också kollat lite på olika kråkor, men korparna har verkligen erövrat mitt hjärta totalt.

Det finns en uppfödare i USA som föder upp en afrikansk tjocknäbbad sort, men om det är som du säger att det måste vara inom EU så kanske jag måste vända mig till något annat ställe.

Hittade även en uppfödare i England, men vilken sorts korp det var stod inte. 

Just nu är jag ju 17 år och det där fantastiska huset med egen gård är långt fram ännu, men när jag väl når dit så har jag funderat på att ha voljärer på kanske 20-30 kvadratmeter med bra höjd. Absolut inte mindre i alla fall!

Innan dess så vill jag göra volontärjobb på ställen där de räddar fåglar och sådant, så man får lära sig ta hand om dem ordentligt och liknande. Sedan, de som födde upp korparna i England, födde även upp olika arter av ugglor så att åka dit på ett studiebesök och få lära sig mycket om det vore också kanon. 

De arter som lever i USA är också olagliga att föda upp i USA, så de får heller inte föda upp sina egna arter. 

Jag har även funderar lite på att försöka söka tillstånd om att få föda upp ugglor, men då inte för att sälja som sällskapsdjur såklart. 

Jag är helt fascinerad av stora, majestätiska fåglar, haha!

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

[isdrakee]
2011-07-28 23:54
#3

Vad "synd" att du var så ung. Det vore annars trevligt om du kunde skaffat korpar så kunde jag lära av dig och gå i dina forspår, haha. Jag fyllde nyligen 26 så det känns som jag kommit lite närmare att kunna skaffa hus i så fall.

I England verkar det även som att man kan ställa sig på kö hos viltrehabiliterare för att adoptera vilda kråkfåglar som ej kan släppas tillbaka i det vilda. Plus att Europeiska arter är tillåtna att födas upp. Ibland känns Sverige tråkigt.

Vi kanske kan hålla kontakten och dela med oss av matnyttiga hemsidor och information? Det är ändå så pass ovanliga djur ur husdjurs-perspektiv. Finns tonvis att läsa om papegojfåglar men för att hitta skötsel om kråkfåglar får man verkligen leta.

Jag känner mig lite bekymrad att man kanske tar sig vatten över huvudet. Det är trots allt djur på samma intelligensnivå som människoapor. Jag tror inte riktigt det går att riktigt sätta sig in i hur det är att ha kråkfåglar (eller stora papegojor heller för den delen) förren man faktiskt själv varit där själv, hur mycket man än läser på innan. Precis som med att skaffa barn.

Å andra sidan är det antagligen oerhört stor skillnad på att ha stora sällskapsfåglar inne i lägenheten där dom sitter i en vanlig bur medan man är borta (vilket verkar vara normen även i Sverige) och att faktiskt ha en riktigt stor utomhusvoljär där dom kan sträcka på vingarna ordentligt. Hur många vingslag kan en stor fågel ta i en vardagsrum liksom? Kraven på ägaren torde vara betydligt större om man har dåliga förusättningar (främst brist på utrymme till djuren).

Det är så typiskt. Nu när jag väl pluggat klart och det faktiskt kan vara aktuellt med ett hus-köp så har reglerna kring bolån ändrats så att man måste lägga betydligt större handpenning än tidigare. >_<;

Wand
2011-07-29 00:44
#4

Jag sitter på mobilen så har svårt för att skriva något, men gör ett avtryck för att kunna svara ordentligt när jag väl är hemma med dator igen.

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

Ypsilon1
2011-07-29 11:58
#5

Jag kan tipsa om att Lunds universitet kommer att ha (den är nästan färdig) en forskningsstation (beteende och kognitionsforksning) riktat mot korpar och andra kråkfåglar. De har också en kurs i Komparativ kognition i masterprogrammet i kognitionsvetenskap. Jag vill bara säga att, om man har intresse, kommer det att finnas en chans att arbeta med korpar i Sverige, lära sig en massa om deras beteende och "tänkande", men också om hur det funkar med korpar i fångenskap.

[isdrakee]
2011-08-17 23:15
#6

#5 Det låter helt fantastiskt. Hur kommer man i kontakt med "den världen"? Den enda erfarenheten jag har av universitet är två sketna kvällskurser.

#4 Vad hände med fortsättningen på avtrycket? ;P

Annons:
Wand
2011-08-17 23:45
#7

#6 Du får ursäkta mig - Jag har helt glömt bort denna tråd på äldre dar'! 

Men jag ska försöka ge ett litet svar till det nu i alla fall:

Ja, det är synd att jag är så ung! Men å andra sidan så har jag istället måååååånga år att planera och tänka på!

Efter gymnasiet så ska jag antagligen förflytta mig till England för att studera vidare, och sedan är det inte omöjligt att jag stannar där om jag trivs.
Isåfall är det verkligen något att sträva efter, att börja med fåglarna då!
Det är ju dock bra egentligen att Sverige har sådana "hårda regler" eller hur man ska säga. Okej, så klart tråkigt för de som faktiskt är seriösa med det hela.. men tänk vilka idioter det finns där ute! Råkade glida in på en hemsida där privatpersoner sålde ugglebebisar som husdjur. Detta var dock ingen svensk sida, men ett litet exempel på hur det kan bli då sådant blir lagligt. Hrmf. 

Jag håller gärna kontakten i detta ärende! Jag har ju bara letat runt lite i all hast och kollat uppfödare och liknande, men slår man sina kloka huvuden ihop så är det mycket lättare. Och då får man ju någon att dela det med.

De är oerhört intelligenta, ja. Det skulle nog kännas väldigt konstigt att ha ett så pass intelligent djur i sin ägo, jag undrar om de verkligen nöjer sig med att sitta i bur (oavsett om det är enorma utevoljärer), men det är ju sådant research finns till för.
Jag tror nog att det vore en sjuhelsikes upplevelse att få jobba med ett gäng fåglar av denna intelligens, få följa dem ifrån ägg till död, hjälpa till i utveckling och verkligen studera fåglarna på riktigt.

Håller verkligen med om att det är lite knepigt hur vi får hålla fåglar i Sverige i dagsläget.
T.ex illrar är ju olagliga att hålla i bur i Sverige, men lagligt att ha i bur i Danmark. Och om en liten iller måste ha fri rörlighet i hemmet.. vad skulle då inte en maffig ara behöva? Med en enorm vingbredd och ett stort behov av att flyga så är det nog ganska omöjligt för oss att hålla dem som burfåglar. De skulle helt klart behöva en oerhört stor utevoljär, eller möjligtvis något specialgjort som gör att de har tillräckligt med utrymme inomhus. Likväl som korparna skulle behöva. De är ju tämligen mycket större. Jag inser också att en voljär på 10-20 kvadratmeter inte är så stort för dessa varelser, men man lyckas alltid fixa ihop någonting liksom.
Ett sätt vore ju att prata med zooskötare och fråga deras åsikter. Vissa av dem har ju i alla fall lite vett bakom pannbenet.

Haha! Det blir tuffare att bo i Sverige för var dag. :(((

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

Ypsilon1
2011-09-27 13:01
#8

#6 man kan ta en titt in i precis "den världen" på torsdag, i nästa avsnittet av Mitt i naturen.

SVT 1

torsdag

20:30 Mitt i naturen Del 2 av 14. Kråkfåglar. De har rykte om sig att vara tjuvaktiga, skräniga, men samtidigt väldigt smarta. Går det att bevisa att de är så smarta som det sägs? Martin Emtenäs söker svaret, men han vet att kråkfåglarnas kråkfågel, korpen, kan vara farligt närgången. * Även i SVT1 30/9, SVT1 1/10 och SVT24 1/10

Wand
2011-09-27 13:54
#9

#8 Åh, det måste jag se. Jag tackar för din info, även om den inte var direkt riktad till mig. Flört

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

Kalendula
2011-09-28 08:42
#10

Älskar korpar o har haft en önskan sedan barnben att äga två stycken. Men det ligger dock i framtiden, då jag först o främst måste bygga en jättebur ute. O dessutom få tillstånd att ställa upp en på min uteplats av mitt bostadbolag.

Uppskattar att bli tilltalad "Kalendula" när man svarar mig på inlägg.

"If you kill all my demons, maybe all my angels will die to. If you kill all my angels, my demons will survive"

Ratata
2011-09-30 21:15
#11

#8 Tack så mycket för tipset! Det var ett riktigt roligt avsnitt och de unga korparna var helt underbara. Nästan så man blev lite sugen på korpforskning ;)

Ypsilon1
2011-10-02 07:54
#12

#11 Det var verkligen ett roligt avsnitt som spelades in för flera månader sen.

Vad jag vet, man kan välja att ta enskilda kurser vid ett annat universitet om man studerar på något universitet i Sverige. Är man intresserad av korpar, och av djurens tänkande i allmänhet, kan man följa kursen i komparativ kognition som är en del av masterprogrammet i kognitionsvetenskap vid Lundsuniversitet. Kursen i komparativ kognition är ganska unik i hela norden och det finns inte så många andra universiteter i världen som har en sådan kurs.

Ratata
2011-10-02 12:48
#13

#12 Ja, enstaka kurser går såkart fint, men då jag har ett år kvar till master i cell- och molekylärbiologi känns det inte helt aktuellt att slå om till betéendestudier såhär mot slutet. Men visst är det spännande, tack för tipset iaf :)

Annons:
[isdrakee]
2011-10-21 22:47
#14

#8 Åh vilket underbart avsnitt. :) Sådana voljärer skulle jag vilja ha.

#10 Kul med likasinnade. Hur bor du menar du? Hus? Radhus?

Kalendula
2011-10-21 23:02
#15

#14 Jag bor ibhyreslägenhet, med en uteplats. O hoppas på att jag har samlat ihop material till en utebur till sommaren. Som jag ska ha min små fåglar i. 2 nympfisar o 2 katarinaparakiter.

Uppskattar att bli tilltalad "Kalendula" när man svarar mig på inlägg.

"If you kill all my demons, maybe all my angels will die to. If you kill all my angels, my demons will survive"

[isdrakee]
2011-10-21 23:07
#16

#15 Okej. Det vore ju toppen om du kunde få ha dem utomhus. :P

Har svårare att tro att du skulle få igenom en jättevoljär för korpar dock. Jag har fått för mig att grannar lätt skulle störa sig på dessa skränande fåglar. Jag tror inte ens att jag hade vågat satsa på kråkfåglar om jag bodde i ett typiskt villaområde.

Å andra sidan så låter "vanliga sällskapsfåglar" en hel del dom med. En ara i samma storleksklass som en korp låter antagligen mycket värre.

Kalendula
2011-10-21 23:12
#17

isdrakee

Fast Korpbrist är det inte här ändå, för det finns vilda korpar. Som jag tittar kärleksfullt på o längtar när jag ser dem. Fy sjutton, dom är ju så vackra.

huga mig för att sätta en ara ute som väsnas. Usch, å andra sidan är min honnympf en jävla väsnas fågel. Försöker att få det ur henne, men det är svårt.

Uppskattar att bli tilltalad "Kalendula" när man svarar mig på inlägg.

"If you kill all my demons, maybe all my angels will die to. If you kill all my angels, my demons will survive"

Mycologen
2014-02-13 15:32
#18

Vill få liv i denna tråden igen då jag väldigt gärna vill veta mer om hållning av korp som "husdjur". Jag bor på en stor gård mitt ute i skogen med egen mark. Jag tänkte bygga en stor voljär som jag kan ha dem i. Måste man söka tillstånd från någon speciell myndighet innan man inför/köper korpar och hur är de i den sociala aspekten, vill de vara i flock som kråkor eller föredrar de att vara i par?

Heidi
2014-02-15 02:06
#19

Måste bara säga att Korpar är så otroligt häftiga och vackra fåglar. I december gjorde jag reportage från Husdjursmässan och träffade en kvinna som hade korp. 

Här i reportaget hittar ni en bild.

//Heidi - Webbtidningen för djurintresserade- Vimeddjur.se

JontaK
2014-02-19 12:53
#20

#18 Den art vi i dagligt tal kallar korp, Corvus corax, är en europeisk fågel och får därför inte hållas i fångenskap.

Annons:
Wand
2014-02-20 11:32
#21

Korpar är parfåglar. De kräver enormt utrymme och de är oerhört intelligenta och kräver väldig omsorg. Man måste ha djurparkstillstånd för att få ha våran typ av korp, men enligt JBV som jag kontaktat så får man ha den amerikanska typen. Jag har fortfarande tankar kring detta projekt och hoppas att jag får tid, råd och plats i framtiden. Just nu bor jag med mina två cornish rex-katter i en 1:a och går i gymnasiet, inte superduperbäst…. ;)

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

JontaK
2014-02-20 12:47
#22

#21 "enligt JBV som jag kontaktat så får man ha den amerikanska typen"

Väldigt intressant! Är det den amerikanska underarten Corvus corax sinuatus de syftar på då eller är det den egna arten chihuahuakorp (
Corvus cryptoleucus)?

Tanken med korp som husdjur är väldigt spännande, det är trots allt en extremt intelligent fågel som säkerligen kan skapa ett spännande band med en människa om den sköts rätt.

Wand
2014-02-21 15:07
#23

#22 I ärlighetens namn så hade de ingen koll på det, de sade bara att om det inte är en europeisk typ så är det lagligt. Hahahahaha. Jag ska kolla upp allt det här mer ordentligt när det faktiskt drar ihop sig för att agera.

Jag är oerhört taggad på att sätta planen i rullning, men jag har massor att göra innan det ens är möjligt att överväga. Jag planerar att arbeta som undersköterska de närmsta åren då jag går vårdutbildning, och detta kräver en jäkla massa tid och ger inte så där överdådigt med pengar. Sedan bör man ju även se till att lära sig allt som behövs för att de ska leva så bra som möjligt, och kolla upp vad allt kan tänkas kosta att bygga och införskaffa, och vad som krävs för att få djurparkstillstånd, och så vidare… det är inte bara, inte. Men det blir nog mödan värt.

Sparar jag i mina unga år så kanske jag kan bli en galen fågeltant när jag går i pension. 😃 Om jag lyckas få igenom allt så kanske jag ser till att ta in skadade viltfåglar och övriga djur också. Med djurparkstillstånd, kunskap, pengar, plats och samarbetande veterinärer kan det nog bli super. Någon som vill slå sig ihop? 😉

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

LisaEkloef
2017-09-07 17:14
#24

Hallå! Försöker skaka liv i denna tråd igen - Känner du någon som har en korp/kråka? Uppfödare, privatpersoner, agenturer. Fågeln är tänkt till en musikvideoinspelning i Åre 15 september.  ALLA tips mottages och uppskattas varmt! 🐦

Lisa (0707405006)

P
2023-06-30 21:41
#25

Hej.

Är det någon som vet en uppfödare?

zickan
2023-08-30 10:04
#26

#25: korpar är rovfågel. Får bara ägas om man innehar speciellt tillstånd från Jordbruksverket.
Vet ingen uppfödare i Sverige på dessa iom hård lag runt ägandet. Mest bara djurparker och ytterst få privatpersoner med tillstånd som verkar ha korpar.

Men kolla med korpdalen. Virpi eller Kerstin vet kanske var de kan hittas för den med tillstånd. https://www.facebook.com/Korpdalen

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Korpdalen, Björkvik. 1 097 gillar · 9 pratar om detta · 114 har varit här. https://widget.publit.com/foreningen-korpdalen_4006
TccT
2023-08-30 12:14
#27

#26 Korp är väl ändå ingen rovfågel även om dom äter allt möjligt.

Annons:
zickan
2023-09-03 20:16
#28

#27: 😆😆😆. Vet inte ens var tusan jag hade min hjärna någonstanns när jag skrev. Den hade tydligen tagit semester på annan ort. Dock halvt rätt att det krävs tillstånd för att få hålla korpar.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Denna kommentar har tagits bort.
F
2024-01-24 22:58
#30

#25: Jag lovar att jag inte gör reklam, men Parrot4sale (bara en händelse att det här var ett lämpligt svar på två olika trådar) annonserar även andra fåglar, exempelvis den Afrikanska vitnackade korpen, om du inte är rädd för att importera inom EU. De kostar inte mer än en vanlig papegoja heller.

Jag var väldigt intresserad av vitnackade korpar ett tag, men bestämde att nej, det blir för mycket med alla andra planer. 😅

Den vitnackade är en av arterna jag sett födas upp mycket i fångenskap, och då de är från Afrika så är de lagliga i Sverige. Vackra är de också, men ser lite speciella ut (nära släkt med tjocknäbbad korp).

M
2024-04-13 19:30
#31

Min farmor fick någon gång på 30-talet en korp av sin make, som sällskap. Han var sjöman och var ute i månader i sträck.
Korpen blev farmors bästa vän. När väckarklockan ringde drog den av henne täcket så hon inte skulla znoosa in. Väckarklockorna ringde ju bara en gång på den tiden. Hon hade ingen bur till fågeln och den flög inte bort ens när de var utomhus.

Ett telegram från Kanton meddelade att hennes man omkommit av värmeslag ombord på fartyget. Omständigheter tvingade farmor att sälja sin vän på Hötorget i Stockholm.
Jag hade hittat ett fotografi där farmor satt på ett skär med en man som inte var farfar och en stor svart fågel. Ögonen tårades när hon berättade om sitt aldrig tidigare nämnda äktenskap och korpen hon tvingades sälja. Tyvärr frågade jag inte mer och farmor nämnde inte händelsen igen.

Upp till toppen
Annons: