Annons:
Etikettexotiska-nyheter
Läst 16153 ggr
Bushmaster
4/8/09, 10:36 AM

Grävlingsbebisar

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!

Jag har 3 grävlings bebisar som kommer från fångenskapshållna föräldra, de är ca 3v gammla och skall öppna ögonen snart, vi matar med hundmodersmjölk ersättning och allt funkar klockrent, det verkligen kastar sig över flaskan.

Föräldrarna är tama, det går att bära och gulla med, de är dock mer som katter än hundar i uppförande, så man får räkna med ett och annan "kärleksbett "under deras levnad, de släpper doch direkt men det kan göra riktigt ont, de är väldigt renliga djur som gör ifrånsig på samma ställe varje gång och tränar med de att gå ut för att göra ifrån sig så brukar det funka om man har bra tålamod och börjar i tid med doftmarkerade ställen. återkommer med mer efterhand att de växer upp

Mvh

Mats

Annons:
Ladyinred
4/8/09, 11:55 AM
#1

oh va spännande. Skrattande

niffen
4/8/09, 5:50 PM
#2

Oh!!
Ska alla bebisar åka iväg till andra hem eller ska ni ha dom själva? Hur många vuxna har ni?
Du måste uppdatera med många bilder, så jäkla söta!!

UlrikaD
4/8/09, 7:09 PM
#3

Så otroligt fin! Men får man ha grävlingar i fångenskap? Eller du kanske inte är privatperson?

enbartmalin
4/8/09, 8:29 PM
#4

#3 Du får itne ha svenska vilda djur i fångenskap. Är dom uppfödda i fångenskap är det dock lagligt.

Hälsningar Malin

enbartmalin
4/8/09, 8:30 PM
#5

Tok söta föresten.

Hade varit kul om du berättat lite om dom. Mat, bo och lek osv.

Vad är ytkraven? Har ni kollat upp det med JBV hur stort dom ska ha?

Lite diverse som kan vara bra för dom som är intresserade :)

Hälsningar Malin

UlrikaD
4/8/09, 8:37 PM
#6

#4 Det låter ju lite skumt. Det betyder att du kan fånga ett vilt djur och ha det hemma olagligt. Ta en kull på djuret och då är avkomman laglig?? Hur tänkte de då?

Förlåt om det inte hör till tråden men vill gärna veta.

Annons:
enbartmalin
4/8/09, 9:52 PM
#7

#6 Jag är nu inte expert på detta och kan inte svära på att det jag skrivit stämmer.

Men om det är så så finns det ju grävlingar i angränsade land man kan köpa in. Då är det lagligt.

Hälsningar Malin

niffen
4/8/09, 10:14 PM
#8

Om man har grävlingar olagliga (eller lagliga, det bestämmer man själv ju) i två generationer så är ungarna efter det lagliga, men det finns ju som sagt privatpersoner som har grävlingar. Flera stycken i sverige, tror jag…

Jag tror att antingen är det samma ytkrav som krävs för iller eller som dom för GP… Eller så är det ett enskilt för grävlingar, med det tror jag inte för då skulle dom ju vara tvugna att ha olika för tama och vilda, om man får tillåtelse att ha vilda av någon anledning.

Gerbilflicka
4/8/09, 11:20 PM
#9

Vad intressant! Har lange pratat om att skaffa en gravling, men det ar ju inte sa latt att fa tag i tama direkt. Glad

zickan
4/9/09, 1:51 AM
#10

Grävlingar är fullt lagliga att ha. Men då kräver det att föräldrarna inte är viltfångade. Finns ett par upptlandetfödare i sv. Men lättast är att hitta uppfödare i utlandet. 

Det är ett djur lätt skulle ha tänkt mig kunna ha  :-P.. Men vet inte om jag skulle våga efter allt man hört om grävlingar.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

monsi
4/9/09, 1:05 PM
#11

Jätte söta!!

Men deras kärleks bett na det kan man nog leva utan har sett vad deras tänder kan göra.

Har den stora turen att få bo med en hittekatt!Tungan ute

Utan djur är livet inge kul!Glad

BlackWingedAngel
4/9/09, 3:39 PM
#12

#10 Med tanke på att igelkott står på grävlingens meny kanske är det väl knappast ett djur för dig zickan?

zickan
4/9/09, 3:44 PM
#13

Skulle inte fått bo inne isf. Men som jag skrev är jag väldigt nyfiken på dessa djur men skulle nog inte våga ha en efter allt jag fått reda och läst om grävlingar. Tycker bara det är ett underbart djur men har väldigt stor respekt för dom.
Men ja jag kan ha den inne med utan att knocka med varken igelkott eller iller.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Annons:
-ted-
4/10/09, 10:39 AM
#14

Jag är mycket intresserad av grävlingar, har bekanta som levt med dem både som rena sällskapsdjur och som träningsdjur i samband med grythundstester. Skall du sälja grävlingarna tids nog skulle jag vara intresserad av att ev. köpa en. Skulle du kunna skicka ett litet mail till ratherchaotic@hotmail.com så blir jag jätteglad :)

CaithSith
4/11/09, 3:03 AM
#15

Vore kul om du kunde berätta lite mer om dem! :) Hur håller du dem? Hur uppfostrar man dem?

cookie89
4/11/09, 2:34 PM
#16

Ursöt! ^^

Bushmaster
4/12/09, 5:08 PM
#17

Hej!

Vildadjur finns ingent generellt förbud mot att ha vad jag vet!

Men om du fångar ett vilt djur måste det vara med tillåtelse av markägaren då det är jakt. Det finns däremot ett förbud mot att hålla rovdjur, men grävling och iller är undantagna från detta förbud.

Grävling skall ha 600m2 hängn, vi har en tomt på 4000m2 så det lär nog räcka att springa och gräva av sig!

Återkommer med bilder då de öppnat ögonen, verkar vara snart då man ser "tränings" blinkningar och lite tårvätska.

Glad påsk

Mvh

Mats

Bushmaster
4/12/09, 5:13 PM
#18

en länk till ngr i GB  som räddar grävlingar

http://www.youtube.com/watch?v=GG8_9Vj8zPA

mvh

Mats

Ladyinred
4/12/09, 5:55 PM
#19

e de svenska vilda grävlingsungar som du har plockat in, altså inte fångenskapsuppfödda?

Bushmaster
4/12/09, 7:07 PM
#20

Hej Ladyinred.

jag hänvisar till mitt första inlägg högst upp i denna tråd Flört

Kan tillägga att mina kommer från Broddetorp utanför Falköping

Mvh

Mats

Annons:
Ladyinred
4/12/09, 10:07 PM
#21

va dum jag e :P

BandiitQueen
11/8/09, 6:51 PM
#22

Oh fantastiskt med lite info om grävlingar. Ett av mina drömdjur jag såå himla gärna skulle vilja ha.. Men haha, sambon säger att han skulle flytta ut om jag skulle inskaffa mig en grävling.. Men blir positivt överasskad att höra att man faktiskt kan ha grävling som tamdjur, såklart att dom är "lagliga" att ha :) Men är det någon som kanske har lite mer tips och info om vart man kan finna möjliga uppfödningar? Har letat, sökt och googlat sönder mig snart, hittar lite info men inte just om tamgrävling..

Tack.

^_^ / Martiina

enbartmalin
11/8/09, 8:26 PM
#23

#22 Med tanke på att det finns så pass få lagliga tam-grävlingar i Sverige elelr överhuvud taget komemr du nog inte hitta någon info om det.

Är du intresserad av att skaffa tycker jag istället du ska ta kontakt med JBV och be om att få importera själv, jag skulle chansa på att bushmaster är den enda som föttupp/föder upp.

Hälsningar Malin

Lycan
11/9/09, 6:34 PM
#24

Så man måste ha grävlingar ute på en gård? Det är inte ett djur som kan fungera inomhus som iller, hund och katt?

enbartmalin
11/9/09, 9:28 PM
#25

#24 Om jag inte har helt fel så är ytkraven väldigt stora, så nej det är nog ganska svårt att ha det stort nog endast innomhus.

Det krävs nog att man har ett stort hus i så fall.

Hälsningar Malin

Lycan
11/10/09, 1:02 AM
#26

haha okej då:) Ja men dem är väldigt söta :D

DoD
11/10/09, 2:56 PM
#27

#25 om man har ett hus med två våningar så borde väll de kunna ränkas? (kan grävlingar gå i trapp?) hehe

Medarbetare på ExotiskaDjur.ifokus, TV-Spel.ifokus och papegojor.ifokus!

Att förstå är att förlåta

Annons:
Bim
11/10/09, 10:02 PM
#28

Nämen! har aldrig hört talas om tama grävlingar! Jättehäftigt! Och de var jättesöta!

Aviendha
11/10/09, 10:58 PM
#29

Jo, faktum är att man inte får hålla vilda djur i fångenskap i mer än 48 timmar, och då om de är skadade för under den tiden beräknas du kunna hinna till en viltvårdare som han ta hand om djuret och rehabilitera det, alt. avliva det.

Alltså finns ett förbud.

Vattnadal
11/10/09, 11:13 PM
#30

#29 Du får inte fånga en vild grävling och ha som husdjur, dock får du ha grävling om du har tyillräckligt stort hägn, och föäräldrarna är fångskapsuppfödda.

En anledning till att de är lagliga att ha, den enda, skulle jag tro, är för att jägare gryttränar sina hundar på levande grävlingar. Då måste de få hållas som "husdjur".

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Aviendha
11/11/09, 12:41 AM
#31

#30 Ja, fångenskapsuppfödda räknas ju inte som vilda ;) Men grävling är ett specialfall. Du får inte ta in ex iller, varg eller liknande och avla på en generation och göra dem lagliga, de ska vara uppfödda i fångenskap i flera generationer, och med tanke på att man inte får fånga in djur så betyder det att man inte heller får blanda in vilt  tamdjursstammen.

Jag riktade mitt inlägg till #17 som sade sig inte veta om något förbud mot att hålla vilda djur.

RaGooN
6/20/10, 8:50 PM
#32

Nej men gud något så sött :D

http://sunflake.weebly.com 
Hälsningar Erica och råttorna :)

zickan
6/20/10, 9:07 PM
#33

Sjukt söta djur. Synd bara att de verkar hålla på att försvinna mer och mer från sverige som husdjur.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

zickan
2/5/11, 1:12 AM
#34

Puttar upp tråden.. Se om man kanske kan få lite uppdaterat om hur det gått. Kanske lite nya bilder på grävlingarna som vuxna? Skrattande

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Annons:
MoaL
2/5/11, 3:12 AM
#35

Åh vad spännande, jag vill också gärna få höra lite uppdaterat - och gärna med fler bilder! :)

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Vosjes
2/5/11, 6:14 PM
#36

Jätte spännande! Jag har alltid haft en kärlek för grävlingar - otroligt vackra djur.

Med vänliga hälsningar, Sophia
Medarbetare på Matlust och Exotiska djur

Aquila-e
2/2/17, 12:20 AM
#37

Är jag den enda som tycker att det är oerhört självisk att hålla djur som grävling och rävar och utter osv som husdjur? Tycker det är nära på sjukt!

Och ni som tror att man kan hålla dessa djur inomhus hur tänker ni?  Detta är ett djur som är skapt att gräva enorma gryt, hur i hela fridens namn ska ni kunna tillfredsställa dess grävbehov och djupt inrotade instinkter?  Hur ska man kunna ge en grävling ett stimulerat liv om man nu håller den inomhus?

 Låt dessa vilda odomesticerade djur vara ifred och sluta vilja "äga" vilda djur säger jag bara :(

zickan
2/3/17, 12:37 AM
#38

#37 inlägget är 8 år gammalt. Grävling är fullt lagligt att ha som husdjur i Sverige om man har rätt papper. Rätt vanligt att jägare har grävlingar för att träna hundar nått som setts i väldigt många år. Dock inte vanligt man pratar om det så okunniga känner bara inte till hur ändå vanligt det varit. Har nog dock minskat ner på senare år mot vad det var förr. 
Och som nämnt i inlägg #18 så är det även folk som räddar vilda djur som kanske skadat sig, sjuka, övergiven unge. Viltjour och privatpersoner med tillstånd. Som i sin tur kanske kikar in här och berättar om att de haft nått djur inne en tid. 

Rävar och utter är inte lagliga djur att hålla i Sverige om man inte har ett djurparkstillstånd och kan hitta dessa djur hos uppfödare som kan intyga att de kommer från fångenskap födda djur. Annars får man inte hålla dessa även med djurparkstillstånd. Om man inte får ytterligare tillstånd om man ev har djurparkstillstånd och tar hand om en vildskadad som inte kan släppas åter i det vilda. Och får papper med tillstånd att behålla denne. 

Hur vida det är själviskt eller inte kan man fråga sig. Alla våra husdjur har vi för att vi är själviska. Alla husdjur ar blivit husdjur för att vi från början var själviska. 
Har man ytan, pengarna och kunskapen gör en stor skillnad mot att inte ha kunskap, inte hålla lagligt och inte ha råd med hur de skall bo. Men så är det med alla djur. Dock enklare för fel person att äga en hund än en grävling. För det är mindre lagar runt hundar. 

Nu är har du även lite snabba åsikter utan att läsa eller tänka mer. Det finns ordentliga lagar som skall följas. Bushmaster är en kunnig person och inte någon nybörjare. Om jag inte mins fel innehar han även djurparkstillstånd. Kan dock blanda ihop med en annan som skrivit här inne. 
Och om du även valt läsa tråden så ser du i inlägg #17 lite mer information. 
"Grävling skall ha 600m2 hängn, vi har en tomt på 4000m2 så det lär nog räcka att springa och gräva av sig!"
Så Aquila_e jag tror nog du kan lugna ner dig lite med att dessa bor inne, då de har bra mycket större yta utomhus mot vad lagen kräver. 
Dock som sagt 8 år gammalt inlägg. Osäker om de ens lever längre. Vet inte helt hur gamla de brukar bli.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Aquila-e
2/3/17, 9:06 AM
#39

Tack för din upplysande text Zickan!  Var rädd att jag kunde uppfattas som påhoppande, men blev bara upprörd när jag såg ännu  ett "vildjur" hållas som husdjur, är så ledsen efter att ha sett så många som håller vilddjur på sociala medier :/. (visste ej att tråden var gammal)

Jag skriver mer allmänt om folk som håller vilda djur och inte om människor i Sverige för jag vet att det är många fler lagar runt "vilda" djur" här tack och lov.  I min text skriver jag inte något om att dessa djur förekommer som husdjur i Sverige :)

Räv och utter och tex ökenräv,  nordamerikans ekorre, tvättbjörn osv börjar bli mer och mer vanligt i andra länder, jag ser ofta såna i min feed i instagram. Oftast folk som tagit sig an ett skadat vilt bebis och istället för att släppa den fri efter rehabilitering så behåller dem ungen, av själviska skäl. Men det är poppis att hålla rävar som hundar i vissa länder, man köper från uppfödare.  Det är just detta beteende att det normaliseras sakta men säkert att skaffa sig en rävunge osv som om dem vore domesticerade och som om man ska kunna tillfredsställa dess instinkter och behov  jag känner sånt motbjudande för, som tur är har man bättre lagar här, så länge dem inte ändras, vilket det verkar ha gjort! Man kan hålla grävlingar som husdjur nu? Vad hände med våra lagar?!

Tycker inte man kan jämföra djur som domesticerades för tusentals år sen med djur som varit "tama" i kanske bara några få generationer, dessa har instinkter (i mina ögon behov) som inte kan tillfredsställas av att sitta inomhus eller en liten runda i koppel utomhus osv. Men jag förstår vad och hur du menar :)

Nää fyy, man går ju runt här och tror att Sverige har så bra lagar och så säger du att jägare håller grävlingar för att träna jakt med?! Vad fan! Hur tänker lagstiftare här? Så jag kan i teorin skaffa vilket vilddjur som helst för att använda under jakthundsträning eller? What the fudge liksom?

Jag tycker inte ett hägn är tillfredsställande för ett djur, men så håller vi ju så många djur i fängelse i våra fina "djurparker" så jag kan förstå att hägn av viss mått ses av tex länsstyrelsen som tillräckligt.

Jag såg att trådskaparen nämner ett hägn med mått, dock så säger han inte om han själv äger ett sånt häng, om man ska vara noga.

Men jag reagerade främst på folk i tråden som undrade om man kan hålla dem inomhus, som en iller. Därför skrev jag :  "Och ni som tror att man kan hålla dessa djur inomhus hur tänker ni? " :p

Grodan
2/4/17, 12:15 PM
#40

blablabla om lag osv…

Jag SAKNAR uppdateringen av grävlingsvalparna!!! Foton och filmer!!!

(åtta år senare jag vet…)


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

zickan
2/6/17, 12:07 AM
#41

#40 håller helt med dig. Dock ser det inte ut som Bushmaster har varit inloggad på iFokus sedan 2012

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Annons:
Grodan
2/6/17, 4:36 PM
#42

😭


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Roonja
2/8/17, 2:37 PM
#43

Victoria, någon du vet som håller grävlingar idag?

zickan
2/8/17, 3:08 PM
#44

Nej tyvärr. Har kommit lite långt ifrån exotiska djur biten. Lite tråkigt att man inte längre håller kontakten med gamla vänner eller hinner med att följa andra. Intresset finns kvar för exotiska djur men inte tiden att hinna med.
Däremot läst lite under åren som gått ifrån personer jag inte känner till. Kommer bara på två sista tiden jag sett. 
Denna länken fick jag skickad till mig av en kompis som tyckte det var en kul sak med grävling hemma. http://www.expressen.se/gt/ingemars-ovanliga-husdjur-lite-udda/

Denna tror jag delades runt i nån fb grupp förr. Hade länken sparad http://www.norrteljetidning.se/stockholm/norrtalje-kommun/tv-gravlingen-tor-basta-husdjuret

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Grodan
2/8/17, 3:41 PM
#45

Tor ❤️


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

[Blue_Lugia]
2/9/17, 1:46 PM
#47

#10 Blev lite nyfiken på vad du hört om grävlingar som är så avskräckande?

zickan
2/9/17, 7:42 PM
#48

#47 Sedan min kommentar 2009 ha jag lärt mig mer om grävlingar. Jag är uppväxt med att alla sagt att dessa kan gå till attack, samt att de biter rejält. Och att de gått på och gett husdjur stora skador. 
Visst kan de bita rejält. Men resten verkar mest varit överdrift från folk runt mig.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Annons:
[Blue_Lugia]
2/9/17, 9:27 PM
#49

#48 Jag och hunden mötte en vild grävling en gång so, m kom farandes i galopp mot oss. Av ren reflex. tog jag upp hunden, men den vek av mot skogen efter ett par meter. Nu i efterhand har jag svårt att tro att den skulle anfallit min hund, speciellt när jag stod bredvid. Men grävlingar verkar generellt sett ha dåligt rykte, vissa tror faktiskt än idag att dom biter tills benet knakar! Jag fattar såklart att det är en myt, men på grund av det man präntar i barnen så sitter ju bilden av ett ilsket djur kvar… :(

monsi
4/27/19, 11:59 AM
#50

Puttar upp denna diskussion 🙂

Har den stora turen att få bo med en hittekatt!Tungan ute

Utan djur är livet inge kul!Glad

Upp till toppen
Annons: