Annons:
Etikettminneslunden
Läst 3231 ggr
enbartmalin
4/4/09, 11:16 PM

Död Stäpplämmel

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Gick "förbi" stäpplämmlarnas akvarie idag och kände en konstig lukt. Tittar ner och börjar rota lite och kan inte hitta en enda lämmel, alla 4 är borta. Efter lite rotande hittar jag en död och får panik och river ut allt för att hitta resterande.. inte en lämmel syns till.. har tegel rör hos dom och blir as rädd att alla gått in där och dött? Börjar skaka på det och inget kommer ut mer än spån.. Skakar och skakar och till slut kommer en efter en ut. Dom 3 resterande lever. Jag pustar ut men börjar ganska snart fundera på döds orsaken.

Nojjan kommer och jag tänker: "-tänk om jag glömt ge dom mat?? jag har ju trotts allt en hel del att hålla koll på". Kollar matskålen men nej där är mat, kollar vattnet och det är där… Kan itne förstå vad som hänt. Jag ahde 3 döttrar och 1 mamma varav det är en dotter som dött.. Hade väntat mig att det skulle vara modern med tanke på hennes ålder.. Kan vara rang bråk men eftersom jag inte så några uppenbara sår så vet jag inte. Dock lukta den mycket "död" så jag klarade inte av att kolla. Städar hos dom varannan vecka och kontrolerar maten var eller varannan dag.. Men jag kollar ju itne dom när jag kollar maten så hon kan ha legat där ett tag!!! Mår illa av tanken, inte konstigt dom andra gömt sig i röret!

Jag känner mig verkligen urusel som inte märkt det. Men jag ser ju inte direkt skillnad på dom och så länge det rör sig tänker inte jag på det.. Fan vilken otur jag har??

Hälsningar Malin

Annons:
smurfan-13
4/4/09, 11:37 PM
#1

Usch vad tråkigt. :( Kan ju vara vad som helst som gjort att den dött. Det behöver ju inte bero på dig eller de andra.

KRAM

Vattnadal
4/5/09, 4:09 PM
#2

Sen börjar de lukta illa snabbt, så hon behöver inte alls ha legat länge innan du hittade henne!

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

enbartmalin
4/5/09, 8:02 PM
#3

#2 Är det så? Jag vet nämligen inte själv då jag vanligen kollar djuren dagligen och "alltid" hittar dom samma dag… Men med stäpplämmlarna så gräver jag ju inte fram dom för att kolla, så länge det rör sig där så är jag nöjd… :/

#1 Nej jag hoppas verkligen inte jag gjort något fel! Vet inte vad jag gjor med mig själv då…

Hälsningar Malin

Marina
4/5/09, 8:20 PM
#4

De börjar lukta lite samma dag så troligen har hon inte vart död så länge.

Kan ju vara vad som helst, medfött fel, tandfel? (måste ju även sånna djur kunna ha)

enbartmalin
4/5/09, 8:26 PM
#5

#4 Han var fortfarande ganska mjuk, dock inte varm.. =/ Vet inte hur pass "hårda" dom blir egentligen..

Jag har ransakat mig själv och då jag inte kann finna något jag kan har gjort fel så hoppas jag att jag har rätt. Dom andra mår jätte bra nu när jag tagit ut den döda och är som vanligt.. Så ja..

Hälsningar Malin

Ladyinred
4/5/09, 9:27 PM
#6

likstelheten släpper efter 6 timmar från dödsögonblicket om jag minns rätt. så hittar du den efter det så är den ju mjuk igen.

Annons:
enbartmalin
4/5/09, 9:28 PM
#7

#6.. Hmm okej.. Ja detta är ju ett mysterium..

Hälsningar Malin

niffen
4/5/09, 11:48 PM
#8

Se det från den ljusa sidan, nu kommer du väl gå och titta till dom lite oftare. Även om det kanske är med en klump i magen till en början, så kommer du väl spendera lite längre tid vid varje bur…
Jättetråkigt i alla fall… Det har vart kul att hänga med lämmlarnas lilla liv, så läser man nu att en är död…  :(

Det känns som om det är många som dör nu, inte hos dig utan överallt… Jag ska snart avliva en råtta och avlivade senast en råtta för inte ens en månad sen…

Ladyinred
4/6/09, 12:19 AM
#9

o jag ska avliva min katt på tisdag… alla bara dör :(

vekan
4/7/09, 8:29 PM
#10

Vad tråkigt för er allihop, både för er som har förlorat och snart kommer att förlora en vän. Rynkar på näsan

Vila i frid stäpplämmel.

Upp till toppen
Annons: