Annons:
Etikettminneslunden
Läst 2954 ggr
Nextopia
6/1/09, 4:39 AM

Döda djur vid vägarna

Nästan alla av oss har sett en o annan grävling, räv, katt, ekorre mf ligga döda påkörda av bilar vid vägarna.

En fundering jag fick i natt. Är de någon som går och hämtar upp dessa döda lik eller är de naturens gång som får ta hand om kropparna?

En del djur ( utrotnings hotade och tamdjur) ska såklart anmälas till statens veterinärs medicinska institution ( heter de så ? ) Eller till polisen .

Men vanliga grävlingar och minkar som ligger vid sidan av vägen ser man ofta rovfåglar eller skator kalasa på.

RIP 13 grävlingar mellan Sthlm - Västerås natten 1/6  2009

Annons:
DoD
6/1/09, 4:18 PM
#1

RIP 6 unga/vuxna grävlinga på E4:an mellan gävle och arlanda

tror  inte de är många som hämtas upp faktist

Medarbetare på ExotiskaDjur.ifokus, TV-Spel.ifokus och papegojor.ifokus!

Att förstå är att förlåta

enbartmalin
6/1/09, 4:59 PM
#2

Nej jag tror inte dom "mindre" djuren plockas upp, dom ligger tills dom "försvinner".

Hälsningar Malin

zickan
6/1/09, 5:24 PM
#3

De ligger nog kvar. Naturen behöver ha sin gång. De döda djuren blilr förhoppningsvis mat till något annat djur

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

[peter54]
6/1/09, 6:41 PM
#4

Alla påkörda djur ska rapporteras, annars går det inte att upprätthålla statistiken (smådjur som smågnagare och små mårddjur som hermelin och mink omfattas inte eftersom det oftast inte blir mycket kvar av dem).

Större djur tas om hand av jakträttsinnehavaren, men det handlar oftast om att flytta bort dem från vägen. Ytterst sällan är djuren såpass hela att de går att nyttja till mat och har de dessutom legat ett tag går det inte hur hela de än är.

Jag har flyttat undan en hel del rådjur, harar och grävlingar från den landsvägssträcka som går igenom vårt jaktområde. De läggs på någon undanskymd (från människor) plats där andra djur kan äta upp kropparna. Det är alltid bra att ta bort döda djur från vägen eftersom de asätare och rovdjur som dras dit annars orsakar nya påkörningar.

De viltslag som ska polisanmälas och lämnas till SVA (Statens veterinärmedicinska anstalt) är framförallt de som kallas "kronans vilt". Det handlar i första hand om de fyra stora rovdjuren, örnar och berguv.

Övriga rovfåglar och andra ringmärkta fåglar lämnas till polisen för vidarebefordran till Naturhistoriska Riksmuséet, alternativt att man lämnar dem dit själv.

monsi
6/2/09, 12:05 AM
#5

#4 Det där måste 90% av bilisterna i skåne missat.

Ligger fullt med döda grävlingar, katter div fåglar mm på de 5 mil väg jag kör på daglien.

Kör vid kl 05:00 o em 16:00 En gång låg det ettt rådjur i diket i 14dagar såg när gubben precis kört på det.

Vilt varnings skylatar finns på nästan hela den sträckan jag kör.

Sen går det stor kött djur vid o på vägen, men de har idiot körarna lyckats att missa o köra på en så länge.

Nog inte så kul att köra på en kalv eller ko de får kanske för mycket skador på bilen om de gör det.

Är dö trött på fart dårarna som inte ens stannar o kollar om djuren är döda eller lever efter att de har blivit träffade.

Såg en idiot som jagade kanniner på vägen för att köra på dem grrrr!

Olyckor kan hända men vissa gör det med villje, andra tror bilen bara kan köras  med  plattan i mattan.Suck!

Har den stora turen att få bo med en hittekatt!Tungan ute

Utan djur är livet inge kul!Glad

zickan
6/2/09, 11:52 PM
#6

Jo det finns galningar i trafiken. Vet inte om så många känner till #4. Borde kanske gå ut med lite mer info om det.
Jag brukar kolla om djuren lever eller ej men annars lämnar jag där dom ligger eller drar in dom mot kanten om det inte kan vara husdjur.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Annons:
BlackWingedAngel
6/8/09, 1:47 AM
#7

Jag har nyligen varit på en handledarekurs för övningskörning och fick där lära mig att alla KLÖVdjur som man kör på måste rapporteras. (Även de som bara skadas.) Utrotniningshotade djur ska ju också anmälas, men de nämnde inte harar och sådana saker alls.

Vattnadal
6/8/09, 1:32 PM
#8

Jag undrar mest om man får ta rätt på delar av påkörda djur. Skulle gärna knipsa av grävlingsfötter att lägga spår med.

Svågern har funderat på att lära sig skinngarvning och vill isåfall gärna ta rätt på döda grävlingar och rävar.

Får man det?

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

monsi
6/8/09, 2:12 PM
#9

Får tror jag inte

Men de flesta djuren ligger i flera veckor eller mer här nere, om ett eller ett par försvinner o gör lite nytta lovar jag i varjefall att inte berätta vart de har tagit vägen hi hi!

Ska du träna sök efter skade skjutet eller jackt med vovven?

Har den stora turen att få bo med en hittekatt!Tungan ute

Utan djur är livet inge kul!Glad

Vattnadal
6/8/09, 2:17 PM
#10

Har pysslat med blodspår som aktivering i många år, men har nu lärt mig hur man kör det som berikning. Kommer således att köra för berikning, kanske för att gå anlagsprov och tävla, och förhoppningen är att någon av hundarna ska gå att använda i praktiskt eftersök oxå.

Vidar är duktig, men tyvärr skotträdd, de andra som är duktiga är lite unga än.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

monsi
6/8/09, 2:25 PM
#11

Går att träna bort skott rädsla tar tid o tåla mod men det går.

Är skit jobbigt dock hade en skott rädd tax, mitt fel den var rädd jag o den brukade kura med ficklampa under ett täcke när det åskade, något jag inte har gjort om med någon av de andra hundarna.

Hoppas du hittar några riktigt bra gfötter.

Dina hundar kommer ju att användas till något mycket nyttigt i framtiden.

Har den stora turen att få bo med en hittekatt!Tungan ute

Utan djur är livet inge kul!Glad

[Thiah]
6/9/09, 2:34 AM
#12

Enligt mig är det ju bättre att djuren som dött går till hundspårning /Garvnings träning än att bara ligga vid dikeskanten. Fast det kanske inte är lagligt…Staten är tyvärr lite seg i de flesta fallen….om man säger så Oskyldig

[peter54]
6/9/09, 2:53 PM
#13

Låter du bli att fråga är det säkert ingen som invänder. Det är ju en sån "ickefråga" som du säkert kan få 111 olika svar på, men ingen bryr sig om eftersom kropparna ändå ligger och ruttnar bort.

Annons:
Upp till toppen
Annons: