Annons:
Etikettallmänt
Läst 5569 ggr
[veralera]
11/6/09, 2:29 AM

KÄNDE SPARKAR!!

JAG KÄNDE SPARKAR PÅ MIN  ENA CHINCHILLA HONA FÖR FÖRSTA GÅNGEN PRECIS!=D Vad underbart nu vet jag att ungarna lever!

Jag måste faktiskt säga att jag tror att hon väntar fler än 2 ungar! För hon väger över 800 gram (vägde henne precis, fick ingen exakt vikt för hon ville inte sitta still, men MER än 800 iaf), hade ingen våg innan hon blev dräktig men skulle tippa på en 500 gram…

När hon kom till mig först var hon dräktig redan, med en annan kull, för snart ett år sen. Då skulle jag uppskatta henne till ca 400 gram… Men hon har gått upp mycket sen hon kom hit, beror nog på att hon trivs mer:D

Hoppas att jag är chinchillamormor imorgon när jag vaknar, det är när som helst nu i dagarna hon ska föda!=D

Annons:
UlrikaD
11/6/09, 4:52 AM
#1

Kan vara stora ungar också. Min ena hona gick upp till över 1.2kg, då hade hon ökat med äver 300g. Det var bara en bebis fast den vägde 82g istället.

Sen kan man tänka som så att en hona som väger såpass lite som 500g förhoppningsvis har lagt på sig lite "egen" vikt också under graviditeten. Så att hon ska klara förlossningen och att amma. Bäst är ju att avla på chillor som ligger över 600g.

Så man kan aldrig vara säker om man inte känner efter hur många foster som ligger förstås. Men det ska man vara försiktig med om man inte vet exakt hur man gör, för då kan man skada honan.

Jag känner aldrig igenom så själv även ifall jag vet hur man gör. Är alldeles för rädd att göra nåt misstag. Och det är ju alltid roligt att bli överraskad.Skrattande

Håller tummarna för att allting går bra nu! Kan du inte lägga upp bilder på föräldrarna?

Trollhassel
11/6/09, 10:50 AM
#2

Mysigt. Jag började känna sparkar på mig jälv för ett par månader sedan. Vet hur mysigt men ibland obehaglig det är. Hopps det går bra med bebisarna!

Med Vänliga hälsningar

Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler

[veralera]
11/6/09, 6:24 PM
#3

#1 Jojo självklart kan det vara stora ungar också:) Hon fick en riktig bjässe i sin förra kull… Och en mini.

Självklart har hon gått upp mycket vikt "själv" också… Hon trivs ju betydligt mycket bättre här än där hon bodde innan! Där hon bodde innan fick hon inte ens hö, och hade inte en enda hylla eller gren att hoppa på i buren…

Men jag hoppas på fler ungar i alla fall!=D Hade varit roligt!

Angående "känna efter" så kände jag inte efter så mycket utan höll bara handen löst under magen när jag satt och gosade med henne i soffan, och helt plötsligt började det böka runt som attan på min hand! Blev så lycklig och rörd att jag nästan började gråta… =D

Kan lägga upp en bild senare idag kanske:) Honan är inte så jättefin egentligen, "pappan" till ungarna är betydligt mycket finare! Silvermarmorerad med rätt fin och mjuk päls! Det är sista kullen jag kommer ta på Chanelle nu, försöker ju "byta upp mig" lite haha, ska ju försöka ha så jag avlar på bara stamtavledjur, men man måste ju börja någonstans:D

[veralera]
11/6/09, 6:25 PM
#4

#2 ÅÅh jag minns när jag väntade Antonio, så hiimla mysigt att känna sparkar… Han låg ALDRIG still, jag blev helt öm i sidorna så stark han var…

Har det börjat synas på magen än? Det är så roligt när man ser sånna små bucklor vandra fram och tillbaka…

Bim
11/6/09, 6:42 PM
#5

#4 Haha härligt med "små bucklor vandra fram och tillbaka", det får mig att tänka på alienungar typ ^^ Men ganska sött! Åh! Jag vill bli mamma!!

[veralera]
11/6/09, 7:30 PM
#6

Haha ja tro mig, ibland bökar de runt så mycket att man nästan kan tro de e små aliens i magen xD

Annons:
Trollhassel
11/6/09, 7:50 PM
#7

#4 Jajjemen! Det både syns och känns! Ibland är det ju lite jobbigt när man tex. är kissnödig, men oftast är det ju bara helt underbart! Blir väl lite kämpigare när liten har placerat sig med fötterna uppåt.

#5 Ja, det känns så konstigt att man har en liten varelse i magen. Nästan som i en alienfilm :P

Med Vänliga hälsningar

Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler

Bim
11/6/09, 8:00 PM
#8

Myyys… Man är aldrig ensam heller lixom! :)

Trollhassel
11/6/09, 8:02 PM
#9

#8 Nej, det är man ju inte :) Alltid någon nära…väldigt nära!

Med Vänliga hälsningar

Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler

[veralera]
11/6/09, 8:03 PM
#10

#7 Haha Antonio vände sig jätte tidigt, redan i typ v15 låg han med huvudet ner, så fick aldrig uppleva de omskriva "sparkarna mot urinblåsan" men vad jag har fått höra verkar det INTE nådigt…

Bim
11/6/09, 8:04 PM
#11

Haha, vi borde nästan starta en egen tråd och eran graviditet! :P Vi lyckas alltis halka in på den!

[veralera]
11/6/09, 8:05 PM
#12

Haha det är ju så med gravida kvinnor. VAD man än pratar om halkar man ändå in på magen eller bebisar förr eller senare;D

Trollhassel
11/6/09, 8:15 PM
#13

#11 #12 Ja, från chinchillagraviditet till människograviditet. Det är inte så stor skillnad ;) Hoppas lilla Chinchillan också tycker att det är lika mysigt att vara gravid.

#10 ja, då missade du en riktig klassiker, men inte ska du deppa för det haha.

Med Vänliga hälsningar

Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler

Annons:
Bim
11/6/09, 9:07 PM
#14

#13 Haha, men på typ två andra trådar har vi också halkat in på det :P Ojojoj, jag tror att jag är lie barnsjuk nu… Proade på¨ett dagis med massor av småbarn denna vecka och det gjorde saken inte mkt bättre!

smurfan-13
11/6/09, 9:17 PM
#15

Vad spännande! Min degushona har gått upp ungefär hälften av sin normalvikt vid varje dräktighet och fått 4 ungar i varje kull. Jag har aldrig kännt de sparka, men vi har däremot sätt hur hela magen har rört sig på henne när ungarna böat runt därinne. :)

Hoppas vi får se bilder på de små sen! Vet du när de bör komma?

[veralera]
11/7/09, 2:51 AM
#16

#15 Jag trodde de skulle komma nu i slutet av oktober men hade tydligen fel:( Men hon är så jäääättetjock nu så hoppas det är snartsnart=D

Trollhassel
11/7/09, 11:30 AM
#17

Är inte så chinchillakunnig. Hur länge går de med ungar?

Med Vänliga hälsningar

Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler

UlrikaD
11/7/09, 5:32 PM
#18

111 dagar.

Trollhassel
11/7/09, 10:35 PM
#19

Åh, det var exakt :) Som grisars 3 månader, 3 veckor och 3 dagar :P

Med Vänliga hälsningar

Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler

fiffiluren
11/11/09, 9:57 PM
Annons:
[veralera]
11/12/09, 3:05 AM
#21

Nepps. Inga ungar här inte.

Men hon har blivit supertjock supersnabbt…

På väg upp över 900gram idag när jag vägde henne!

Är så himla glad att hon kommit upp så mycket. Hon har ju haft en kull innan och det var när hon precis kom till mig… Och då var hon dräktig, men vägde inte ens hälften av vad hon väger nu! Så hon har lagt på sig än hel del…

[veralera]
11/30/09, 11:13 PM
#22

ÅÅÅÅHH IDAG! Så kom det småttingar! FYRA stycken!!! Fast en dödfödd…

OCH JAG SÅG PÅ NÄR HON FÖDDE!! Ni förstår inte hur lycklig jag är… Haha, första gången jag lyckats bevittna det…

Vid 13.15  tiden satt hon och gjorde konstiga rörelser med frambenen, jag tänkte "vad sjutton sysslar hon med" men reagerade inte mer (hade precis vaknat haha), gav henne lite godis, klappade lite och gick ut med hundarna.

När jag kommer hem lite senare så kollar jag, och bredvid henne sitter en liten grå, blöt sak.

"EMIIIILIIIOOO CHANELLE HAR EN BEEEBISSS"  skrek jag medans jag sprang genom vardagsrummet!

En standardgrå. Och under henne ser jag en vit liten fot sticka fram.

"HON HAR EN VIIIIT UNGE OCKKSSÅÅÅÅÅ" skrek jag igen medans jag återigen sprang genom sovrummet!

Tyvärr var den vita död…

Så föder hon en till!

"EEEMIIIILIIIOOOO EN TREEDJE UNGE!!!"

Så ser jag henne äta moderkaka. Blä, fyfan vad stor den var! Chockerande… Var ju nästan äckligare än en människomoderkaka…

Så tänker jag att, jaha nu var det över.

Men så kommer det verkar IGEN! Och lite senare ser jag ett till litet huvud sticka fram under mammans päls (lämnade henne ifred när den ungen kom, trodde det bara var eftervärkar…)

**Så det blev:
**

1st helt standardgrå.

1st helvit, dödfödd:(

1st standardgrå med halva ansiktet vitt

1 st grå/vit fläckig (?) har inte sett så noga på den… Men fläckig var den iaf!

(Är hos mamma&pappa, lägger in bilder en annan dag!)

UlrikaD
11/30/09, 11:24 PM
#23

Grattis! Vad var det för färger på föräldrarna?

Håll järnkoll på dem när de är så många att de inte tappar i vikt. Var beredd med mjölkersättning, det kan behövas.

Speciellt när hon fött fram 4 bebisar kan hon vara jättetrött och inte orka ge ordentligt.

Vad vägde de nu?

[veralera]
11/30/09, 11:29 PM
#24

Tack!

Mamman är standardgrå, pappan är silvermarmorerad (?), det är ju jag som "bestämt" att han är det, han har ju ingen stamtavla så egentligen vet jag inte… Han kanske är något annat… Alla hans ungar har blivit knallvita, inte ett enda grått hårstrå, förrutom en som blev vit med grått huvud… Som du sa när jag frågade dig om den fläckiga på blocket, kanske min Armani är en vit ebony egentligen?

Just det, angående mjölkersättning. (Tänkte faktiskt gå in och fråga dig…) Går det bra att ge med sån spruta man ger bebisar medecin med? Har letat efter sån di-sak man diar kaninungar med men hittar inte…

Och har läst att 50% vanlig mjölk, 50% vatten är bra till chillabebisar - stämmer det?

UlrikaD
11/30/09, 11:34 PM
#25

Om alla bebisarna blivit vita så är han kanske whilson white istället. Hade han varit vit ebony så hade hans bebisar blivit vita med mörka fläckar på. Silvermarmorerad är ganska ovanligt men "bara" marmorerad är väldigt vanligt. Och de kan se ut hur som helst egentligen, från nästan helt vita till vita med mörka fläckar. Det är bara genom att veta generna man kan se vad det är för någonting. Eller eventuell testparning då.

Du får absolut inte ge chillabebisar vanlig mjölk, då dör de direkt.

Det enda de får äta är KMR mjölkersättning för kattungar. Den köper man på apoteket eller hos veterinären. Finns små doseringssprutor på apoteket, tror de rymmer 1 ml. 

Du ska inte ge nån mjölk ifall de lägger på sig. Men märker du att någon börjar "tappa" så måste du kliva in. Och då ska de ha mjölk varje timme dygnet runt i början.

Går du in och börjar stödmata för tidigt så slutar de dia hos mamman och den mjölken är ju såklart den allra bästa.

Hoppas du inte behöver stödmata men det är bra att alltid ha KMR hemma ifall det behövs. En sån liten tacklar av på ett dygn utan mat.

UlrikaD
12/1/09, 12:09 AM
#26

Måste bara säga att det var lite roligt att hon födde idag. Min hona Fläcken som du gillade (vita chillan med svart fläck över halva ansiktet) hon fick också idag. En vit ebony pojke.

Så de kanske hade pratat ihop sig.Flört

Bim
12/1/09, 1:30 PM
#27

Åh vad kul! Grattis!

Annons:
[veralera]
12/1/09, 8:46 PM
#28

#25 Tur att du sa det om mjölken! Det stod faktiskt i en bok jag hade hemma att det fungerade… Men allihopa verkar få i sig mat. De har varit jättepigga och busat hela dagen!

Har jättebråttom måste gå!

Men åååh vad roligt att fläcken fick bebisar på samma dag! Min favoritfläcken!

En snabb fråga bara innan jag springer iväg, min grå som har en vit prick på nosen kommer flytta till min bästa vän och inte överhuvudtaget användas i avel, MEN om den hade avlats på, bär den på vit gen? Så hade den kunnat få vita bebisar?

UlrikaD
12/1/09, 9:53 PM
#29

Det beror ju på hur den ser ut, du får lägga upp bild.

En standardgrå har inga vita tecken. Och en grå med enbart en vit prick har jag aldrig någonsin sett. Är du säker på att den är grå? Att den inte har fler vita tecken?

[veralera]
12/2/09, 6:50 PM
#30

Den är helt grå förrutom ena bakbenet+"låret" som är vitt, och typ halva ansiktet vitt. Kan lägga upp en bild när jag hämtat min kamera som oturligt nog ligge hemma hos günter! :@ (när jag hade chans att fota förlossningen och allt… snacka om otur!)

[veralera]
12/2/09, 6:52 PM
#31

Och den sistnämna som jag inte visste riktigt färgerna på när jag skrev förra gången, är helt vit på halva bakdelen, sen några mindre helt vita fläckar, och sen typ ljusgrå resten av kroppen… Svårt att förklara… Ööööversöt iaf!

De två är honor, och den helt gråa en hane!

UlrikaD
12/2/09, 6:55 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#32

Då har de ju mer vitt än en prick på nosen och är sannolikt marmorerade båda två.

Ser fram emot bilder. Tur att du inte fotade förlossningen, det skulle kunna stört ordentligt.

Du får en bild på Fläckens bebis så länge. Där är han alldeles nyfödd.

[veralera]
12/2/09, 6:58 PM
#33

Har en liten springa över ett hus och under en hylla i buren jag hade tänkt "smygfota" lite genom:P Utan lixt givetvis:P Men ja, vet inte ens om det hade blivit några ordentliga bilder! Men hade planerat det helt mycket:(

Oh nej vad söt! Var det den som föddes nu?

UlrikaD
12/2/09, 7:01 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#34

Ja, det var den som kom i måndags.

Har en ljuvlig liten bl-v pojke med som är 6 dagar gammal nu. Du får en bild på honom med medans jag väntar på dina sötnosar.Skrattande

Annons:
UlrikaD
12/2/09, 7:02 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#35

En till.

Hoppas det var ok.

[veralera]
12/2/09, 7:11 PM
#36

Åh så söt. Finns få saker som är sötare än chinchillabebisar! Tillochmed mor min kunde erkänna att de var söta, och då är det verkligen något speciellt! xD

Ska minifläcken säljas?:D

Och hur många bebisar har du hemma nu förresten?

UlrikaD
12/2/09, 7:14 PM
#37

Lustigt det där med tecknade bebisar. Jag har fem stycken redan som vill köpa honom. Men utvecklar han sig bra så kommer han att stanna här. Har önskat mig en vit ebony pojke ett tag nu.

Bebisar som är små har jag bara dessa två. Sen har jag två som är ca 10v nu, en pink white ebony tjej och en tan mvb tjej.

[veralera]
12/2/09, 7:21 PM
#38

Okej! Bara undrade:) Får du inte sålt han så vet du att jag finns här;);) Haha men ja, han lär vara rätt lättsåld…

Själv har man blivit bombarderad med folk som vill ha vita honor. Lade in en annons på en av mina bebisar, och två andra jag "tagit hand om", eller hur man ska säga, ett tag av ägare som inte orkade göra sig av med dem… och tänkte att de skulle vara rätt svår sålt, men på en vecka fick jag säkert 30 svar…

Men har märkt att många varit oseriösa och typ tänkt försöka tjäna pengar på det… Som jag fick kontakt med en tjej som sedan visade sig vara 13 år, visste det inte först när hon skrev, som ville ha en vit hona (hennes bror hade gett mig hennes nummer för att hon ville ha en från min kull, om det kom någon vit hona).

Så frågade jag om hon hade bur och så, så sa hon "Jadå jag har redan en chinchilla hemma med en stor bur", "Jaha, en till hona eller?", "Nej en hane, jag har tänkt para dem". Så förklarade jag att hon inte kunde para dem förrän ungen var ett år,   så fick jag intrycket av att hon skulle göra det ändå, så ljuger jag ihop en historia om att jag visste en hona som dött när hon blev parad vid 3 månaders ålder, så säger hon "Jaha… Men överlevde ungarna?" Precis som att hon tänkte göra det ändå! Så givetvis strök jag henne direkt från listan över möjliga köpare…

UlrikaD
12/2/09, 7:49 PM
#39

Blir han lika fin som sin storasyster så stannar han helt klart.

Jag får också hur mycket mail som helst. Dock så vill folk alltid komma så billigt undan som möjligt. Och förstår inte varför stamtavlechillor kostar mer än de chillor de hittar på zoo eller blocket.

Och sen alla dessa som vill ha en hona till en hane, en hane till en hona. Ingen är i lämplig ålder. Eller alla dessa som bara vill ha en chilla och inte lyssnar på att de ska vara två osv.

Man får sålla som satan bland folk.

[veralera]
12/2/09, 9:10 PM
#40

Ja finns för många som inte bryr sig… Som en annons på blocket, " 5-årig hane och 3 månaders hona, trivs jättebra tillsammans", Jadå de trivs säkert - tills honan blir dräktig och skadar sig! Och om honan är 3 månader och inte uppfödd av henne kan hon ju haft den i max en månad! Varför ens skaffa den när man ska sälja den direkt? Tur man kan sortera ut dessa, men hemskt bara att veta att dessa idioter sedan kan knata in till närmsta djuraffär och köpa första bästa chilla ÄNDÅ…

Förresten, hur mycket väger en genomsnittlig chillabebis? Och hur snabbt ska de öka i vikt? Så jag vet om jag måste stödmata…

smurfan-13
12/2/09, 9:37 PM
#41

Alla dessa konstiga människor man får mail från som uppfödare förbryllar mig nåt enormt! Nu har ju inte jag chinchillor utan degus, men jag gissar att det finns lika många idioter intresserade av båda (dock får man sällan 30 svar på nån annons).

En tjej mailade mig och berättade att hon hade två hanar som bråkade & gnagde galler, så hon tänkte avliva en och undrade om hon kunde köpa en hona av mig till honom. Pojkarna hade hon inte ens haft i 1 månad! *suck* Försökte få henne att inse att hon behövde göra mer för de två hon hade & att de ant grälade pga för lite aktivering/bur + att jag inte hade någon hona som skulle gå i avel. Hon mailade tillbaks nån vecka senare & sa att hanarna var sams nu, kastrerade & att hon ville köpa en hona av mig. När jag däremot frågade vilken veterinär som kastrerat dem (då jag ville veta för att själv kunna vända mig dit i framtiden för kastrering) så hörde hon inte av sig igen :P

Annons:
UlrikaD
12/2/09, 11:55 PM
#42

#40 Det är jätteolika. Allt från 20 till 70g ungefär. Medelvikt kanske runt 40. Men det är inte startvikten som är den viktiga utan att de lägger på sig. Man måste ha en digitalvåg för att hålla ordentlig koll. Något till några gram per dygn. De första dagarna är det vanligt att de tappar något gram men de ska snabbt lägga på sig de igen.

De brukar väl dubbla sin vikt iallafall på första veckan.

#41 Det är sånt där som får en att vilja lägga ner sin uppfödning med jämna mellanrum.

DoD
12/3/09, 2:26 PM
#43

Nej gud vilka fina bebisar! (har läst hela tråden men håller mig till bilderna då jag varken fött upp degu eller chinchillor)

Medarbetare på ExotiskaDjur.ifokus, TV-Spel.ifokus och papegojor.ifokus!

Att förstå är att förlåta

[veralera]
12/3/09, 3:11 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#44

#42 De vägde 50, 52 och 48 gram när de var nyfödda:) Ska ta och väga dem ikväll igen.

Här kommer lite bilder iaf! Du Ulrika får gärna säga vad du tycker, litar på dina åsikter, tänkte lägga en bild på pappan också så kanske du kan se vad han har för färg och så, och lite vad du tycker om han (var inte fööör elak bara, då blir jag ledsen haha)

Personligen är jag jättenöjd med både ungarna och han, och alla (utan undantag) mina vänner som är hos mig tycker han är sötast av mina chinchillor, men å andra sidan så tror alltid alla som inte är insatta att "oh shit en vit chilla, det måste vara jättedyrt och jätteovanligt", medans de tycker att min violetta tov är "amen det är väl typ samma som dom i djuraffären", så mina vänner är inte direkt något smakråd att lita på;) Men jag tycker han är söt iaf. Ungarna också. Och ingen av dem kommer någonsin hamna på utställning eller så, så ja.

Först ut har vi den helt grå hanen, Chicago Breeze hade jag tänkt han skulle heta.

[veralera]
12/3/09, 3:13 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#45

Och så en hona, New York Star tänkte jag hon skulle heta…

(varför fungerar det helt plötsligt inte för mig att visa bilder direkt i inlägget?)

[veralera]
12/3/09, 3:15 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#46

Och en till hona, min favorit. Sydney Sunshine tänkte jag hon skulle heta, men jag kallar henne Bianca xD (Får sån bianca känsla när jag ser henne, eller nåt…)

[veralera]
12/3/09, 3:16 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#47

Som sagt fungerar det inte för mig att visa bilderna direkt i inlägget, ni får nöja er med att klicka upp dem…

En till på Bianca.

[veralera]
12/3/09, 3:17 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#48

Detta är min pojkväns verk… Han tyckte det kunde vara lite kul att hon satt på ett äpple…

Annons:
[veralera]
12/3/09, 3:17 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#49

Så att man ser färgerna lite…

[veralera]
12/3/09, 3:20 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#50

En extremt dålig bild på pappan… (Han har sån extrem energi att han aldrig vill sitta still…)

[veralera]
12/3/09, 3:21 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#51

En till bild på lillepappan (han gnagde hål på sin låda till sanden så denna lille plåtburk var det enda jag hade hemma, och som han vänt uppochner. Om ni undrar vad han sitter på).

[veralera]
12/3/09, 3:29 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#52

Mamman. Hon e inte någon superhöjdare precis, men har ett riktigt trevligt temperament. Som sagt, hennes sista kull.

Är så nöjd att hon gått upp så mycket. Hela magen bara buktade ut, och hon gick ju nästan upp över ett kilo i vikt! När hon kom till mig, så kände jag lite på magen, försökte väga henne lite i luften, "Njae, hon kanske är dräktig alltså." sa jag till min pojkvän, som inte ens trodde på det. Men plopp så en vacker dag sprang det omkring 2 småttingar i buren.

Vägde henne igår också, hon ligger någonstans mellan 650-700 (ville inte riktigt sitta still! har bara en liten våg så är tvugna att sätta dem i en låda eller transportbur ovanpå, och det tyckte hon inte om)

UlrikaD
12/3/09, 4:36 PM
#53

Fina bilder.

Den första bebisen är standardgrå och de andra två marmorerade. Pappan ser ut att vara whilson white/marmorerad.

Angående utseendet på pappan så vet jag inte hur stor han är. Men han skulle inte få bra poäng på utställning pga sitt smala ansikte. Men har han andra kvaliteér typ storlek, pälskvalitet osv så skulle han ju istället få högre poäng på dem och det skulle jämna ut sig. Om du förstår hur jag menar.

Sen kan ju chillor med smala huvudet ge fina ungar, beroende på vad för chilla man parar ihop dem med.

Sen sätter jag alltid temperamentet före utseende på vilken chilla som helst!

Bebisarna var supersöta och det var jättebra födelsevikter när de var så många.

DoD
12/3/09, 4:39 PM
#54

Tihii dom väger som mina leopardgeckos :P

Medarbetare på ExotiskaDjur.ifokus, TV-Spel.ifokus och papegojor.ifokus!

Att förstå är att förlåta

[veralera]
12/3/09, 4:59 PM
#55

#53 Tack!

Angående pappan så ser hans huvud inte lika avlångt ut i verkligheten som på bild, tycker jag iaf. Han blir otroligt dålig på bilder… Mest för att han aldrig vill sitta still, och när han väl sitter still så spänner han sig konstigt… Han har kanske liiite för avlångt huvud, men tex hade jag två små honor som bodde här tillfälligt, vilken den ena av dem var typ likafärgad som han, och hennes huvud var så otroligt långsmalt att det nästan såg dumt ut! Så han är ju verkligen inte lika extrem som henne:P

Kan se sen idag om jag kan få en lite bättre bild på honom!:) Han har faktiskt väldigt fin päls (tycker jag iaf), mycket finare än tex mamman. Den blir liksom aldrig "vågig" eller hur man ska säga (alltså, sådär gropig den blir på vissa när de inte badar).

Han har minskat lite i vikt sen jag särade på honom och Chanelle har jag märkt, tror han känner sig lite ensam, men innan vägde han runt 650-700 har jag för mig… Verkar det som en lagom vikt?

Funderar på att dra med mig honom om jag åker på utställning någon gång nästa år, hade varit kul att höra vad folk sa om honom… Han är ju betydligt finare än mamman till bebisarna! Men mamman har trevligare temperament…

Är faktiskt jättenöjd med alla bebisar de fått tsm:) (totalt 8 st, om man räknar med den som dog i denna kullen + en som dog i en olycka i buren…). Var och hälsade på två av deras avkommor hemma hos några släktingar bara för några dagar sen:) Otroligt trevliga dem med.

Annons:
UlrikaD
12/3/09, 5:09 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#56

Angående huvudform så har jag inga jättebra bilder på chillor tagna rakt framifrån men här tex är Primus, han får väldigt höga poäng just på huvudformen. Han får inte högsta poäng så han har ändå inget perfekt huvud, men just bredden är man ute efter.

650-700 är en bra vikt. Hade han stamtavla i scaf? Isåfall kan du ju ställa i stamtavleklassen. Annars kan man ju ändå ställa i pet.

[veralera]
12/3/09, 5:41 PM
#57

Nopps ingen stamtavla. Men ska regga ungarna iaf.

UlrikaD
12/3/09, 5:50 PM
#58

Det är ju synd att du inte kan få stamtavla på bebisarna. Men regga dem kan du ju om du är medlem i Scaf, du får ju dock inga papper på dem.

För att få stamtavla på djur krävs det här:

"För att kunna skriva en stamtavla som är godkänd av SCAF, måste det finns en riktig stamtavla från SCAF, annan officiell chinchillaförening, burkort (från farmare) eller liknande. För att få skriva en stamtavla på ett djur man fött upp själv, måste minst en av djurets föräldrar ha en riktig stamtavla. Man kan också få börja skriva en stamtavla om man själv har kännedom om tre generationer tillbaka och har samtliga uppgifter om födelsedatum, färg etc."

[veralera]
12/3/09, 5:59 PM
#59

Ja det är lite synd:/

Och skulle egentligen inte förvåna mig om pappan egentligen har stamtavla. Enligt förra ägarna hade de köpt honom hos en uppfödare och han hade kostat rätt mycket fick jag intrycket av. Men ja, tex min igelkott är ju tydligen fd avelshona, och haft flera kullar (enligt förra ägaren) men hon har bytat ägare flera gånger, och förrförra ägarna hade "tappat bort" stamtavlan…. Och hennes avelsnamn var tydligen bortglömt…

Och Armani (pappa) har ju betydligt finare och tjockare päls än de flesta chillor jag sett i djuraffärer…

Ska ju inte alls ta några kullar på Chanelle mer, men funderar på att kanske ta någon mer på Armani, i så fall med en hona med stamtavla… Jill i klippan hade några grå och några grå ebony till salu billigt, tänkte höra om hon hade några kvar…

[veralera]
12/3/09, 6:00 PM
#60

Kan ju tillägga att jag i såfall först försöker dra med honom till någon utställning:P Så att jag kan få en liten bedömning på honom… Men tycker han och Chanelle fått så söta ungar:)

UlrikaD
12/3/09, 6:04 PM
#61

Men du verkar ju vilja få fram andra färger. Varför ska du köpa en standard eller grå ebony? Bara för att de är billiga? Kolla stamtavlorna på de med, vet att det ligger pet bakom en del av Jills chillor med. Vet naturligtvis inte ifall hon har kvar dem men ändå.

Och vad vill du avla fram? Ebony?

Bättre att sätta sig ner och ha en plan vad man vill inriktiga sig på och inte köpa chillor efter pris. Standard och grå ebony kommer alltid att vara billigare ifall de inte är av väldigt hög kvalitet.

zickan
12/8/09, 4:33 PM
#62

Sjukt söta vid den åldern. Grattis till ungarna!

Det är kul att följa chinchillan lite. Har kommit mycket nya intressanta färger till Sv som inte fanns förr.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Annons:
SE*Cosmo's Chinchilla
2/4/17, 4:44 PM
#63

Hej, vill bara hoppa in i denna gamla tråd och hälsa att Sydney Sunshine idag flyttade till mig i Motala :) Helen bad mig söka på hennes namn för att hitta bilderna när hon sitter på äpplet, så tar chansen att säga hej här :)

SE*Cosmos Chinchilla
https://www.cosmoschinchilla.com/
CAS - Chinchilla Association Sweden

UlrikaD
2/4/17, 5:32 PM
#64

#63 Vad kul:)
Kan du inte lägga in bilder på hur hon ser ut nu?
Vet inte om uppfödaren är aktiv alls på iFokus längre. Detta användarnamnet används inte längre iallafall. Hade ju varit roligt för henne att se annars.

SE*Cosmo's Chinchilla
2/5/17, 8:57 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#65

Hoppas bilden kommer med, den är från igår strax innan insläpp i buren :) 728 gram landade vikten på, fin, tät päls och så himla go att hålla! Väldigt orädd i famnen och nyfiken, fick ett gäng pussar när jag plockade upp henne ur transportburen!
Blev så glad när jag kunde hitta just den här tråden och få en inblick i hennes bakgrund och se vilken skillnad på henne som bebis och vuxen!

SE*Cosmos Chinchilla
https://www.cosmoschinchilla.com/
CAS - Chinchilla Association Sweden

zickan
2/6/17, 12:08 AM
#66

Men vad kul att se lite uppföljning 😍

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

UlrikaD
2/6/17, 6:38 PM
#67

Jättefin tjej har hon blivit!❤️

Upp till toppen
Annons: