Annons:
Etikettallmänt
Läst 2675 ggr
[isdrakee]
4/18/10, 1:01 PM

Djur som foder?

Jag skapar detta ämnet pga denna tråden http://exotiskadjur.ifokus.se/Forum/Read.aspx?ThreadId=a903d25f-71d2-43fa-a610-a236c8988075

Jag kände att det kunde vara kul att diskutera själva principen vidare, alltså att man utfodrar djur med andra djur.

Jag tycker det är ett fascinerande ämne som folk verkligen blir beröra av. Jag har stött på personer som tycker det är helt fel att mata köttätare med gnagare, sen har det visat sig att dom haft t ex katter själva.

Av någon anledning så har många svårt för foderdjur och tycker det är fel och då kan dom ändå äta kött själva trots att människan klarar sig utan kött, till skillnad från många husdjur. Jag antar att det hela beror på att man faktiskt ser att det är ett djur. Är det bara en påse torrfoder eller en köttbit kan jag förtränga att det varit en levande varelse en gång i tiden.

Det jag tycker är lite tråkigt är att just reptilhobyn är utsatt för sura blickar pga vad djuren äter, när deras naturliga diet är väldigt lik Sveriges vanligaste husdjur, katten. Bara för att man valt att utfodra sina djur med en naturlig diet baserad på råkost och istället för torr/blötfoder. Det borde snarare uppmuntras att ge sina djur naturlig mat.

Jag kommer nu ställa lite ledande frågor för att få igång en diskussion. Du behöver inte svara på dom slaviskt.

*Är det okej att ha köttätande djur över huvud taget? Eller borde man nöjja sig med dom som är vegetarianer?

*Har du någon karnivor/omnivor som husdjur? Vad utfodrar du denna med i så fall?

*Äter du kött själv?

*Är det okej att utfodra med gamla husdjur som ingen vill ha?

*Gör det någon skillnad om man matar med levande eller döda byten?

*Är det okej att släppa ut ett husdjur i naturen och låta den skaffa sin egen mat? T ex lösgående katter.

*Är det värre att mata med hela djur än t ex köttbitar från Ica eller färdig hund/katt/illermat? Dessa produkterna innehåller också djur, men det syns inte på samma sätt.

*Är det okej för husdjursuppfödare att sälja sina djur som foder?

*Vad anser du om att föda upp egna foderdjur?

*Har söthetsfaktorn någon betydelse?

*Ifall man nu har ett husdjur som är köttätare eller allätare, tycker du då det är bättre med färdig mat "på burk" eller är det bättre att ge så naturlig diet som möjligt alltså BARF?

Annons:
smurfan-13
4/18/10, 1:50 PM
#1

Jags er inget som helst problem med att utfodra djur med kött, eller att människan äter kött heller för den delen. Däremot kan jag inte acceptera att man utfodrar med levande djur (vilket inte heller är lagligt!). Ett annat stort problem som gör att jag har svårt att se på reptilsidan m positiv blick är att foderdjuren ofta (?) hålls under väldigt dåliga förhållanden. Även reptilerna i sig kan hållas väldigt dåligt av många. När jag läste till djurskyddsinspektör så var foderdjur klart ett stort problem djurskyddsmässigt och det är något jag verkligen inte kan acceptera! Det är inte svårt att hålla möss/råttor på ett bra tillfredställande vis, som åtminstone inte bryter mot djurskyddslagen!

Men får djuren ett bra liv, de avlivas korrekt och man är ärlig om man köper in djur av nån annan om vad man skall ha dem till, ser jag inget problem at utfodra djur med kött/djur.

[isdrakee]
4/18/10, 2:06 PM
#2

#1

Tycker du att man borde mata med döda insekter också? Eller är det okej att ge dom levande?

Jag kan hålla med om att det är viktigt att foderdjuren har det bra. Men köttet i mataffären kommer från djur som inte haft det bra. Och djuren i hundmaten har antagligen inte haft det så bra heller. Så det gäller verkligen inte bara reptilhobbyn utan alla former av köttprodukter.

Sen vill jag bara tillägga att det ÄR lagligt att mata med levande djur, i alla fall enligt jordbruksverket, men dom uppmuntrar att mata med dött. Jag antar att du tänker på lagen mot onödigt lidande? Men att mata med levande behöver inte betyda mer levande än att vi avlivar djuren själva.

smurfan-13
4/18/10, 2:29 PM
#3

Nej det är inte lagligt att utfodra med levande ryggradsdjur. Iaf enligt samtliga som jobbar inom djurskydd som jag pratat med. Och de reptilexperter jag pratat med säger att det är ytterst sällan som det är ett problem att lära djuren att ta döda foderdjur, bara man vet hur man skall göra. Därför finns det ju knappast någon anledning att göra det heller!

Insekter har tyvärr inga lagar som skyddar dem alls och skall jag vara ärlig har jag inte tagit ställning till det hela. Men jag ser nog inget gigantiskt problem med att utfodra m levande, ryggradslösa djur. Men det kan klart komma att ändras när man får större förståelse för deras känsel och medvetande…

Och jag tycker inte djurhållningen är acceptabel i den köttproduktion som sker för människan heller. MEN två fel blir inte ett rätt! Att skylla på att någon annan håller djur på likartade/sämre sätt gör inte ens egen djurhållning bättre liksom! Dessutom så är det som sagt inte svårt att hålla råttor/möss på ett sätt som är ok enligt djurskyddslagen (sen kan man diskutera om ens det är tillräckligt egentligen)

Gerbilflicka
4/18/10, 4:20 PM
#4

Det handlar inte om att man inte får mata sina reptiler med andra djur, det handlar om att man inte ska mata med levande djur och inte heller ta emot omplaceringsdjur för att använda som foder.

Gamla husdjur till foder ser jag inga problem med så länge djuren avlivas på ett bra sätt och inte ges levande till andra djur. Det är väl bättre än att djuren ska fara illa kan jag tycka, även om jag blir förbannad på de idioter som bara skaffar djur, tröttnar och sen kastar bort.

Jag äter inte kött, men min hund gör det såklart. Hundar måste få äta kött så vem är jag att neka henne det? Däremot så är jag väldigt noga med vilken mat jag köper till henne… jag vill inte stödja köttindustrins sjuka sätt att se på djur.

Husdjursuppfödare ska inte kalla sig seriösa uppfödare om de säljer som reptilföda. Om en viss procent av linjerna försvinner så kan man aldrig avla seriöst, oavsätt om man kullar eller matar bort djur!

zickan
4/18/10, 5:01 PM
#5

Nyvaken och orkade inte riktigt läsa allt.
Jag skapade en liknande tråd i början av exo djurs livstid. Just för att kolla om jag ska neka eller tillåta foder annonser här inne. Många personer kan ta illa upp. Men responsen var bara positiv. Djur ska ju få äta.

Vad jag däremot tycker är lite fel och dumt. Att man säger sig vara ett seriöst omplacerings hem. Går ut med div info som bara är ren lögn.
Att ta emot djur från t.ex blocket och använda som foder är inte helt fel. Bara man sköter det på rätt sätt.

Jag har/har haft väldigt många olika djur. Men jag föredrar om man inte matar med levande om man kan köra på dött eller avliva djuret innan. Men jag har även matat med levande. .
Jag äter kött, uppväxt med föräldrar som slaktar död gris hemma. Själv utbildad till att slakta kanin.
Själv valt att lära mig hur man avlivar vissa smådjur på rätt sätt hemma. Speciellt möss och råttor. Jag är seriös råttuppfödare och sitter med uppfödarprovet klart på datorn. Ska bara skicka in det.

Men även om jag föder upp råttor seriöst. Så brukade jag ta  1-2 kullar per år för att få orm mat som räckte för eget bruk. Slippa köpa in fryst som jag inte vet hur det levt och senare avlivats.
Men då har det alltid varit hela kullen jag tagit bort och på en hona som aldrig skulle gått i avel senare men som är fullt frisk och följer srs rekommendationerna i övrigt. Men som kanske bär på en genetisk defekt som dominans eller något.

Valt att lära mig avliva djur på ett bra sätt. Just för att olyckor kan hända så jädra fort. Samt att vissa djur kan vara så dåliga att det skulle vara extremt plågsamt med en tur till en veterinär. Även fall som varit så aggresiva att det aldrig skulle gå att få in en nål på råttan.
Har även den ende och första gång jag haft en råtthona som avlidit extremt fort efter värkarna satt in. Obducerade henne hemma och räddade 7 ungar som ännu levde och nappmatade dessa.

Men det är verkligen fel om jag skulle lägga upp en annons om t.ex en råtta jag inte kan ha kvar hemma då den kanske mobbas i flocken och jag inte kan hitta sällskap.
Skänker på blocket annons till ett bra hem med sällskap. Och så svarar en person skit seriöst. Men när de får råttan blir det käk. Det är inte okej

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

[isdrakee]
4/18/10, 5:11 PM
#6

Jag tänkte jag skulle svara på frågorna själv också. Jag är vegan (eller snarare fusk-vegan för jag har börjar fuska med produkter innehållande ägg/mjölk i vissa situationer) och tycker egentligen det är ganska obehagligt att hålla på med kött och sånt.

Men djuren ska såklart få den maten dom är anpassade för. Jag tror starkt på att råkost är det bästa för djuren. Ger inte så mycket för torrfoder. Men nu finns det bra och dåliga fodermärken. Men jag tror ändå råkost är både roligare och nyttigare för djuren än kvalitetsfoder.

Jag anser att alla djur, oavsett användingsområde ska behandlas med respekt och ha ett bra liv medan dom lever. Men det är inte alltid så lätt att hitta bra foder. Det gäller både hela foderdjur, kött och färdig djurmat. Jag köper just nu frysta foderdjur från djuraffären. Jag letar för fullt efter bättre källor men än så länge har jag bara hittat personer som bor 30 mil ifrån mig. Och det fungerar inte riktigt i praktiken.

Insekter matar jag med levande. Det är inte ens säkert att dom känner smärta över huvud taget. T ex så använder dom sina skadade lemmar som vanligt till skillnad mot dom djur man vet känner smärta. Dessutom är det svårt att döda insekter utan att krossa dem. Jag har försökt avliva kackerlackor innan utfodring. Slutade med att det kröp runt en massa halva kackerlackor istället. Då tycker jag det är bättre att ödlorna krossar dom med sina starka käkar istället. >_<;

Men jag står fast vid att reptilhobbyn har fått alldeles för mycket negativ kritik när andra former av djurhållning inte är bättre. Fodergnagarna har inte haft det sämre än påsen med hundmat eller köttstycket på Ica. Djurhållningen behöver förbättras överallt, inte bara hos reptilägare.

Jag är generellt sett emot att mata med levande foder (förutom insekter). Men har efter att ha sett några videor på youtube börjat tycka att det inte alltid är så farligt att mata med levande. Ger man bara rätt storlek på foder så är reptiler fruktansvärt effektiva på att ha ihjäl sina byten. Men tycker ändå det ska undvikas. Värt att tänka på att att det är väldigt ovanligt att mata med levande. Antagligen är det bara unga personer som tycker det ät häftigt med reptiler och se dom jaga. Dessa personer borde inte ha djur över huvud taget.

Tycker dock det är lite lustigt att så många är emot det när det springer runt så mycket lösa katter och jagar, vilket ofta anses vara okej. Är det någon som plågar sina byten så är det ju katten. Svenska katter dödar årligen 16 miljoner småfåglar, 1 miljon herptiler och antagligen många fler miljoner däggdjur (kommer ej ihåg den siffran). Är detta okej?

Detta kan kanske anses som okej eftersom det är i det vilda och bytesdjuren har en chans att komma undan. Men å andra sidan är katten inget naturligt djur i Sverige och jag tycker det är dumt att den ska påverka den svenska faunan. Det har ju gått så långt att katten påverkar naturen negativt, i alla fall enligt naturskyddsföreningen.

Annons:
zickan
4/18/10, 5:30 PM
#7

Jo katt problemet i sverige ökar ju stadigt med. Inte emot att folk har sina husdjurskatter utomhus. Men det är verkligen dags att börja sopa rent efter vildkatterna. Djurhem svämmar över. Vore bättre att fånga in och om ingen ägare hör av sig och katten är så skygg/sjuk så bör den avlivas. Finns så många katter som behöver hjälp som inte behöver sitta sitt liv på ett katthem. Bättre att ta hand om just dom katterna.
Mitt tänkande är rätt elakt tycker vissa. Jag tycker det är hemskt också. Men på ett annat sätt mycket humant. Det finns så många katter som blivit förvildade och förökar sig kraftigt.
Hem hinner inte med att hjälpa till. Det finns för många. Bättre avliva på ett bra sätt och ta hand om de man kan. Än att vinter, svält, olyckor och shit tar hand om resten.

Borde komma en lag att alla katter ska chippas och bära halsband. Även gällande innekatter, de kan komma ut. Alla ska ha chipp.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Lycan
4/18/10, 8:14 PM
#8

#5 Vill bara fråga då, hur är det rätta sättet att avliva ett djur som t.ex. lider. Kan vara bra att veta ju. Eller är det för komplicerat att berätta med text?

[isdrakee]
4/18/10, 9:55 PM
#9

Skönt att höra att det tagits upp tidigare. :) Jag tycker helt klart att det är något som ska få annonseras ut. Ingen är obekant med att köttätande djur hålls som husdjur. Titta bara på hur vanliga hund och katt är. Har sedan någon problem med att andra väljer en mer naturlig diet än torrfoder så är det upp till dom att jobba med sig själva tycker jag. :P

Jag är också nyfiken på hur man lär sig att avliva djur. På jordbruksverket står det ju att avlivning bara får utföras av personer som är kunniga, så vart får man erfarenheten ifrån? Jag vill själv börja föda upp lite eget foder och då måste jag kunna avliva dom också. Koldioxid som verkar vara en smidig metod är ej tillåten för alla arter.

Aviendha
4/18/10, 10:17 PM
#10

#8 #9 Jag skulle vilja drista mig att säga att en avlivning inte är något man bör ta per text. För mycket står på spel (= lidande för en levande varelse) om man gör fel, och man kan lätt göra fel ^^ Och småsaker kan missas i text, eller missförstås. Teori är bra, men jag skulle nog snarare säga att det är något man bör lära sig av någon som är kunnig i ämnet, och rent praktiskt dessutom.

Den erfarenhet man ska ha är ju inte specificerad alla gånger ^^ Du ska ha god kännedom om djurets anatomi och lite sådant, det står i lagtexten. Det finns inte så mycket till kontroll till den biten heller. Att diskutera frågan med en veterinär som har en anatomisk och medicinsk kunskap kan aldrig vara fel. Någonstans måste man ju få den kunskap i djurskydd, avlivningsmetod och bedövningsmetod och den praktiska erfarenhet av djurhantering som krävs.  Att även prata med folk som man vet avlivar och som man bedömer har en gedigen kunskap i ämnet. Söka information på alla sätt och vis.

Avlivningsmetoder och vad som är tillåtet för vad kan man hitta i föreskriften L22 hos jordbruksverket.

[isdrakee]
4/18/10, 11:10 PM
#11

Jag har mailat jordbruksverket nu och frågar hur dom vill att man ska gå tillväga för att bli "väl förtrogen med den bedövnings- respektive avlivningsmetod som ska användas".

zickan
4/18/10, 11:48 PM
#12

#10 precis som du säger. Det bör inte tas med text. För då kan någon testa hemma och det går helt fel.

#8 #9.. Jag har lärt mig lite under livets gång. Med att vara nyfiken på när föräldrarna slaktade redan avlivad gris, där lära mig lite om hur ett djur kunde se ut inuti och att klara synen av döda djur. Men sedan ingick det i min utbildning att lära mig hur man avlivade och slaktade mindre, mellan djur. Dock var det inte så tydligt lärande då vi var många elever och mest fick se på. Men sedan slakta, ta till vara på rätt delar. Och utöver detta så var det mycket disikering av div döda djur på lektions tid. Besök på slakteriet fick vi också göra. Har en sysling som är utbildad slaktare. Han avlivar mest med bultpistol lr vad det är. Så jag har inte ens frågat om råd därifrån. Men jag har levt med allt sånt runt mig. Gotland är det mycket jakt på, folk slaktar djur hemma, härjade även kaninpesten när jag var yngre och var inte direkt med på själva jakten men har alltid varit med på ett hörn.

Men när jag gick så långt att vågade avliva djur själv. Kom efter att ha hängd i en reptil lokal under ett par år. Sett hur den utbildade killen på plats gjorde. Hur han hanterade om det inte gick på första försöket(ska det göra men det händer alltid någon gång att det inte går)

Memorerade vilka tillväga sätt som är lagliga. Mött reptil folk som slängt djuren levande i frysen eller kört dränkning(ej lagligt lr humant). Varit extremt aktiv i reptil världen med stor uppfödning, köp/sälj, mässor etc. Har sett min del av hemskheter som försikommer bakom kulisserna. Men även saker som är bra.

Men det slutliga var att jag kontaktade en gammal jägare. Och denne lärde mig en hel del.
Så smådjur är en sak jag är säker på att avliva om det krävs. Skulle klara större djur också. Men har varken medel eller kunskap om större djur.
Själv fött upp foder djur under några år. Men det är inte alltid lätt att ta liv.

Men sedan kommer man ju också till den biten att man får inte vekna till när man väl står där. Man måste klara av att gå hela vägen. Och man måste göra det snabbt så djuren inte lider. Vilket inte är så lätt, så är man tveksam så låter man bli.
Jag har haft problem flera gånger av att tårarna rinner och händerna skakar. Mest råttor som jag haft under 2-3 års tid som jag avliver själv.
Avbryter oftast mer än en gång för att kunna samla mig. För gör jag fel är det min älskling jag utsätter för onödiga smärtor och lidande. Gör det själv som jag vill undvika med att ta till veterinären. Då är det ju inte längre någon poäng att göra hemma.

Tips:
1. leta upp en jägare som kan visa på plats hur du gör, hur du inte ska göra, vad du absolut inte får göra.
2. finns ibland utbilningar man kan gå som ger dig rätten att avliva vissa djur slag och under tiden ger dig tränin på hur. Min kompis gick en för nått år sedan på kanin och andra smådjur, 17 000.
3. kontakta en van SERIÖS reptiluppfödare/ägare. Som har vanan inne och kan lära ut på rätt sätt. Eller en som föder upp foderdjur. Typ burbolaget. Vet inte om de är villiga att lära ut. Men det är alltid värt att fråga dom. Väldigt trevliga att prata med också.

*Men jag rekommenderar starkt att ALDRIG prova hemma själv utan att veta hur man ska göra.*

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

enbartmalin
4/19/10, 1:00 AM
#13

*Är det okej att ha köttätande djur över huvud taget? Eller borde man nöjja sig med dom som är vegetarianer?
Jag har inga problem med kött ätande djur så länge maten ges humant(Död)

***Har du någon karnivor/omnivor som husdjur? Vad utfodrar du denna med i så fall?
**Jag har; Hund, illrar och opossum.
Hunden får hundmat(torrfoder). Illrarna får som bas torrfoder men får även diverse inälver och kött samt möss.
Opossumen får torssfoder pluss möss och barnmat.

***Äter du kött själv?
**Ja.

***Är det okej att utfodra med gamla husdjur som ingen vill ha?
**Jag är väldigt kluven i den frågan.
Jag skulle inte kunna utfodra med mina husdjur eller släppa iväg dom som foder, det är fel.
Men samtidigt så är jag för avlivning om det är bättre för djuret och i vissa fal mår djuret sämmre av att flytta runt.
Ett djur som är dött kan inte lida.

***Gör det någon skillnad om man matar med levande eller döda byten?
**Det gör stor skillnad, det finns inget naturligt med att mata med levande föda om man inte släpper ut både rovdjur och bytes djur i naturen när det sker.
Det är onödigt stress för foderdjuret och det kan skada rovdjuret.

***Är det okej att släppa ut ett husdjur i naturen och låta den skaffa sin egen mat? T ex lösgående katter.
**Ja, där har naturen en mer naturlig gång, jag skulle dock aldrig släppa lös en katt med en levande mus i ett litet rum.

***Är det värre att mata med hela djur än t ex köttbitar från Ica eller färdig hund/katt/illermat? Dessa produkterna innehåller också djur, men det syns inte på samma sätt.
**Det handlar inte om "förpackningen" det handlar om hur maten blev till, varesig det är ett helt djur eller på burk.

***Är det okej för husdjursuppfödare att sälja sina djur som foder?
**Jag ser ingen anledning till att vilja göra det som uppfödare.

***Vad anser du om att föda upp egna foderdjur?
**Kan du ge djuret ett bra liv så är det bättre än att gå och köpa då foder djur som säljes i affär eller via internet har det sämsta tänkbara.

***Har söthetsfaktorn någon betydelse?
**Nej.

***Ifall man nu har ett husdjur som är köttätare eller allätare, tycker du då det är bättre med färdig mat "på burk" eller är det bättre att ge så naturlig diet som möjligt alltså BARF?
**Så naturligt som möjligt är det bästa för djuren.

Hälsningar Malin

Annons:
[peter54]
4/19/10, 1:03 AM
#14

#3 Det finns inget förbud mot att mata med levande ryggradsdjur. Det enda som står skrivet är att man inte får tillfoga/utsätta bytesdjuret för onödigt lidande.

enbartmalin
4/19/10, 1:20 AM
#15

Kan tillägga att det Peter(#14) skriver stämmer. Finns inga föreskrifter om att man inte får ge levande föda.
Onödligt lidande kan disskuteras och ses med olika ögon och är där med ett kryp hål.

Hälsningar Malin

smurfan-13
4/19/10, 1:32 AM
#16

Inte ett skriftligt förbud nej, men som sagt onödigt lidande anser samtliga djurskyddsinspektörer och jurister som jobbar m djurskyddsfall att utfodring m levande djur är. Så då finns det ett förbud ;) Precis som att inte allt annat man inte får göra med djur är nedskrivet i varje bokstav, utan att sunda förnuftet och tidigare domar visar vad som gäller.

enbartmalin
4/19/10, 1:38 PM
#17

#16 Som jag skrev innan, onödigt lidande kan tolkas på olika av olika människor.
Du kan anmäla en person som matar med levande men den kommer aldrig bli fälld just pågrund av det kryphålet.
Personen kan bara påstå att död skedde direkt och inget lidande var med i bilden och personen är friad.

Ett djur får matas levande så länge det inte lider.

Personligen anser jag att djuret lider vare sig det går snabbt eller inte då jag anser djuren känner på sig vad som ska hända.
Dock finns det lika många som tycker som jag som anser tvärt om.

Det är en stor tvist fråga som disskuteras här, på reptiler, råttor, mus, marsvin, kanin osv.

Så länge JBV inte skriver att man inte får mata med levande så finns det kryphål.

Hälsningar Malin

[peter54]
4/20/10, 12:25 AM
#18

#16 Men så kan man väl inte kategorisera förbud? Det du pratar om är rekommendationer, inte förbud.

Inom herpetologihobbyn finns situationer , även om de är ganska sällsynta, att man har att välja emellan en predators (orms) död eller ett bytesdjurs (mus/råttas).

Som skötare/ägare av predatorn är ett sånt val inte särskilt svårt.

Det är väl ändå så tycker jag, att ett förbud mot utfodring av levande ryggradsdjur inte får något annat resultat än ytterligare någon lagbrytare.

Om jag skulle ha en orm som inte vill äta döda foderdjur, skulle jag absolut välja att mata den ormen med levande bytesdjur trots att det inte var tillåtet.

Att "misshandla" en orm som vägrar död föda genom att inte ge den råttan, är inte mindre djurplågeri än att ge ormen råttan. I det första fallet dör ormen, i det andra fallet dör råttan.

Nu är det som sagt, ganska ovanligt att det inte går att styra över ormar på fryst/tinad död föda, men som sagt, enstaka fall existerar.

Aviendha
4/20/10, 12:33 AM
#19

Om inget skriftligt finns och en sak ska granskas så brukar de titta om de gjort en bedömning i frågan tidigare och oftast så är detta isf vad de följer.

smurfan-13
4/20/10, 10:04 AM
#20

Rekommendationer är man tvungen att följa, om det inte finns ett annat sätt som kan ge lika hög djurvälfärd. Det är skitsynd att de är skrivna som just "rekommendationer", för alla tror att det är frivilligt att följa dem, men så är inte fallet. Står det i en rekommenadation att gnagare bör leva i par, så SKALL de leva i par om det inte finnsspeciella anledningar som gör att det minskar deras välfärd.

Och som Paulina skriver, så tittar man på tidigare fall för att se hur man skall döma & tidigare domar visar hur lagen skall tolkas.

Annons:
smurfan-13
4/20/10, 10:07 AM
#21

#18 sen får du utfodra reptiler som VÄGRAR ta dött med levande foder, MEN det är just de individerna sm annars skulle svälta ihjäl. Och enligt de reptilexperter jag har talat med så är det väldigt ovanligt med reptiler som man inte kan lära att ta dött.

[peter54]
4/20/10, 10:35 AM
#22

#20 Det är inte alls sant att rekommendationer är tvingande, för i så fall behövdes inte både rekommendationer och lagar.

En rekommendation är precis vad det låter som, något som rekommenderas, alltså något som den som utfäst rekommendationen helst ser att man väljer.

Det jag tror att du syftar på är "påbud", vilket är samma sak som lagfäst regel.

#21 Det var precis vad jag sa och det är därför som det inte finns ett förbud, utan enbart en rekommendation.

Rafflan
4/20/10, 4:39 PM
#23

Tycker dessa diskussioner är helt sjuka. Klart att köttätande djur ska ha kött! Dock bör ju inte födan behöva lida, så därför bör alla djur som ska användas som föda födas upp på ett bra sätt och avlivas på ett bra sätt så dem slipper lidande innan dem används som mat, vad är så svårt med det?

Och endel säger att det ligger i djurens natur att få jaga, det går att använda en fodertång och på såvis dra runt foder djuret tills ormen tar bytet, ormen får stumulans genom att få jaga.

_*Är det okej att ha köttätande djur över huvud taget? Eller borde man nöjja sig med dom som är vegetarianer?
_Köttätande djur bör få äta kött.

_*Har du någon karnivor/omnivor som husdjur? Vad utfodrar du denna med i så fall?
_Ja, hund och katt, och dem får hund och kattmat som innehåller kött, + leopardgeckos som äter insekter och då dödar jag insekterna innan jag matar med dem.

*Äter du kött själv?
Ja jag älskar kött. Dock gillar jag inte slakt uppfödningen och avlivningen.

*Är det okej att utfodra med gamla husdjur som ingen vill ha?
Ja, om djuret ändå ska avlivas kan den lika gärna användas som mat.

*Gör det någon skillnad om man matar med levande eller döda byten?
Ja, för du kan inte garantera att ett levande byte inte kommer lida.

*Är det okej att släppa ut ett husdjur i naturen och låta den skaffa sin egen mat? T ex lösgående katter.
Nej, lösgående katter är dock inte ute för att skaffa egen mat, utan dem har både mat och vatten hemma.

*Är det värre att mata med hela djur än t ex köttbitar från Ica eller färdig hund/katt/illermat? Dessa produkterna innehåller också djur, men det syns inte på samma sätt.
Jag skulle ha svårare att mata med nåt som ser ut som det gjorde när det levde, dock ser jag inge fel i dem som gör det.

*Är det okej för husdjursuppfödare att sälja sina djur som foder?
Ja, bara dem ser till att djuren avlivas innan utfodring.

*Vad anser du om att föda upp egna foderdjur?
Bra om djuren hålls på ett bra sätt och uppfödningen sköts på ett bra sätt.

*Har söthetsfaktorn någon betydelse?
För mig personligen ja, jag har svårt att mata med en död mus med päls och allt, men mata med en död syrsa är inga problem.

*Ifall man nu har ett husdjur som är köttätare eller allätare, tycker du då det är bättre med färdig mat "på burk" eller är det bättre att ge så naturlig diet som möjligt alltså BARF?
Ingen åsikt.

[isdrakee]
4/24/10, 7:48 PM
#24

#23

Jag tycker sådana här diskussioner är intressanta, inte sjuka. Sen tror jag det finns ett behov av att prata om sådana här frågor.

Många slår fortfarande dövörat till. Att det är hemskt att djur ska behöva dö för någon annan. Åtminstone så länge man ser att det är ett djur. Styckade djur och mosade djur är lättare att ignorera och verkar då vara med okej att förbruka.

Det är synd att ingen person som har svårt för foderdjur har svarat. Det vore ytterst intressant att höra varför och vilka djur personen själv har. Även matvanor är av intresse.

Upp till toppen
Annons: