Annons:
Etikettchinchilla-degus
Läst 9370 ggr
CherryIce
6/22/10, 2:15 AM

Vill köpa en Chinchilla

Hej!

Jag har tänkt länge och vill gärna skaffa en chinchilla, men eftersom jag är ung så vet jag inte riktigt om jag verkligen ska köpa en. Men jag har läst många böcker och sånt, så jag vet en hel del. Men ska jag köpa från djur affären eller en uppfödare? Fast uppfödare är nog bäst. Men jag vet inte om det finns chinchilla uppfödare i närheten där jag bor……..

så ja, jag vet inte riktigt vad jag ska göra…

tacksam för svar Glad

Annons:
smurfan-13
6/22/10, 1:14 PM
#1

Till att börja med skall du ha två! Och sen ser jag det som en självklarhet att välja en uppfödare m sunda djur & helt undvika djuraffärer. Transport brukar gå att lösa på ett eller annat sätt. Annars får man väl ta sig en utflykt m tåget & hämta den ;)

Själv satt jag 10 timmar på tåg den dagen då jag åkte och hämtade min degushane & det var han helt klart värd!

CherryIce
6/22/10, 1:57 PM
#2

Okej, tack så mycket för svaret!

enbartmalin
6/22/10, 2:12 PM
#3

Som #1 skrev är det viktigt att du skaffar 2, dom behöver varann. :)

Att köpa djuraffärs Chillor är dumt, dom sitter oftast längre tider i djuraffären vilket gör att du inte vet åldern, dom kan har dålig stamm och du kan få ett djur som kräver mycket veterinärvård pga det(Det kan du få på en med bra stam också men risken är mycket mindre), dom blir inte hanterade och du får hem djur som är livrädda för dig.
Jag tar förgivet att du vill kunna klappa och kela med Chillorna?

Jag kan rekomendera 2 uppfödare till dig som du kan höra av dig till, få hälp med mer fakta, vad du bör ha och hur du bör göra innan du skaffar Chilla.

Båda finns på denna sajten och kommer säkert in och skriver när dom har tid.
Ulrika i göterborg
Susanna i skåne

Hälsningar Malin

CherryIce
6/22/10, 3:32 PM
#4

#3

Tack så mycket för svaret Skrattande

UlrikaD
6/22/10, 7:23 PM
#5

Roligt att du är intresserad av chinchillor.

Vet inte hur ung du är eller var du bor. Men bor man hemma är det ju viktigt att man har resten av familjen med sig när man skaffar djur. Framför allt om man inte har en egen ekonomi ifall man behöver vet.vård osv.

Jag är en av dem som Malin nämner ovan, bor alltså i Göteborg och föder upp sedan 6 år tillbaka.

Man bör skaffa två stycken av samma kön. Antingen två stycken som bott tillsammans hela livet, en vuxen+en bebis, eller två bebisar. Då har man ett par som kan bo tillsammans lyckligt hela livet. Chillor trivs inte med att sitta själv. De är kvälls och nattaktiva och de behöver någon att prata med när du ligger och sover.Skrattande

De behöver en stor bur som ska vara minst 0.5m2. Lämpligt minimimått är 100x100x50cm. Men större är ju oftast bättre säger de själva.

Köper man från djuraffär så stöder man oftast grossister typ Imazoo. Till att börja med föder de upp på ett vidrigt sätt, men det finns också ingen koll på släkt, sjukdomar osv. Många chillor utvecklar tandfel, en del får hjärtfel och dör alldeles för tidigt.

Ingenting som säger att en chilla med stamtavla inte skulle kunna få det, men de flesta seriösa uppfödare avlar på djur som enbart har friska djur i stamtavlan, sju generationer bakåt så lite säkrare blir man ju.

Köper man från zoo är risken stor att chillan är otam. Den har blivit petad på, väckt och störd när den helst vill sova, alltså på dagtid Dessutom har den blivit utsatt för lysrörsbelysning hela dagarna och höga ljud. Kan knäcka vilket djur som helst. Så beroende på hur länga chillan bott i affären desto svårare kan den vara att få tam.

En uppfödare tillbringar mycket tid med sina bebisar redan från start så att de ska vara så tama som möjligt vid flytt. Köper man en bebis på 10v så har den dock en massa spring i benen ändå såklart. Det är ju ett barn.Skrattande

Kika gärna in på min hemsida nedan ifall du vill se mina chillor. Och har du fler frågor så får du gärna fråga på.

Och bor du i Skåne-trakten så har vi då Susanna som har jättefina chillor.

CherryIce
6/22/10, 7:46 PM
#6

Jag bor i Skåne och är 13 snart 14 om några månader. Men har Susanna någon hemsida där man får kolla lite på hennes chinchillor? Eller om hon har några till salu?

Tacksam för svar! Skrattande

Annons:
UlrikaD
6/22/10, 7:50 PM
#7

Här är Susannas hemsida:

http://susanna.pussel.eu/index.html

Men som folk tidigare skrivit, hittar man något djur hos någon annan uppfödare så brukar transport oftast lösa sig.

Om inte annat finns djurtransport.ifokus.

CherryIce
6/22/10, 8:00 PM
#8

#7 Okej, tack så JÄTTE mycket!!! SkrattandeSkrattandeSkrattandeSkrattande

CherryIce
6/22/10, 9:58 PM
#9

#7 kollade på din hemsida och fastnade direkt för Flensburg's Piff… om han fortfarande är till salu Tungan ute

UlrikaD
6/22/10, 10:18 PM
#10

Alla mina under till-salu är till salu. Är det någon du är intresserad av så hör av dig privat så kan vi prata mer. För mig är det om sagt viktigt att hela familjen är med på köp osv.

CherryIce
6/22/10, 10:33 PM
#11

#10 ja, men det ända problemet är att jag bor i lite långt bort från Göteborg ….

Zuzziquie
6/22/10, 11:37 PM
#12

Hej hej, nu får väl jag också skriva här :)

Jag är då Susanna, ( http://susanna.pussel.eu ) föder upp chinchillor och bor utanför Eslöv i Skåne. 

Om du vill så kan du höra av dig på Susanna@pussel.eu / msn: sussu_90@hotmail.com , jag har ett par stycken till salu som inte ligger ute på hemsidan också. 

Var i Skåne finns du? Vill du komma och titta på chinsen så kan du ju göra det också :)

Vänliga hälsningar Susanna
Värd på Chinchilla iFokus
Lavender Chinchilla - Reg. uppfödare av Chinchillor

CherryIce
6/22/10, 11:56 PM
#13

#12 Hej!! Skrattande 

Jag bor i Staffanstorp, mellan lund och Malmö. Och jag skulle JÄTTE gärna komma och kolla på chinchillorna!!! SkrattandeSkrattandeSkrattandeSkrattande

Annons:
Upp till toppen
Annons: