Annons:
Etikettexotiska-nyheter
Läst 33739 ggr
Pajjen
11/24/10, 11:48 AM

Ökenräv/Fennekräv ?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hur är det med detta djuret? Någon som hört om det? Det är tydligen lagligt i många länder som husdjur men ska kolla upp om det är det i sverige också, Men någon som sitter med någon info om detta lite annurlunda djur? och kanske någon personlig åsikt :)?

http://marslammet.blogg.se (Ett liv med ätstörningen Anorexia Nervosa och lite för mycket energi i en lite för liten kropp)

Annons:
Pajjen
11/24/10, 11:49 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

ännu en bild. fruktansvärt söt liten krabat som jag lätt hade kunnat tänka mig att ha hemma!

någon som har någon åsikt ?

http://marslammet.blogg.se (Ett liv med ätstörningen Anorexia Nervosa och lite för mycket energi i en lite för liten kropp)

Ypsilon1
11/24/10, 12:01 PM
#2

då och då har jag sett annonser om fennec fox till salu på danska hemsidor. Men i Sverige är det inte lagligt att ha dem som husdjur om man är privat person. Och detta gäller alla andra djur som klassificeras som rovdjur/carnivora förutom hund, katt, tam iller och i vissa fall grävling (om jag kommer rätt ihåg).

[Shaiya]
11/24/10, 12:10 PM
#3

Gravling ar lagligt i sverige om man uppfyller kraven for att halla en gravling och om de kommer fran en uppfodare dvs. inte vildfodda (tror det var sa men ar inte 100% saker) samt lite annat.

[isdrakee]
11/24/10, 12:20 PM
#4

Vart kan man läsa det där med grävling? Jag har också hört att man får ha dem (pga något som har med jakt att göra) men jag har inte lyckats hitta det någonstans på jordbruksverkets hemsida.

[Shaiya]
11/24/10, 12:27 PM
#5

Oh gud det minns jag inte! Ska forsoka hitta det annars gar det att maila jordbruksverket om det.

Bushmaster har pa sajten ska ha gravling om jag minns ratt annars har svenska grythundklubben gravlingar.

[Shaiya]
11/24/10, 12:29 PM
#6

#0 Du kan ha en Fennec om du vill som husdjur, men inte har i sverige! Skrattande Annars ar de ursota djur.

Annons:
[kent2]
11/24/10, 12:35 PM
#7

L80

5 § Det är inte tillåtet att hålla, förmedla eller sälja apor, rovdjur, rovfåglar, hybrider mellan tamhund och vilda hunddjur eller hybrider mellan tamkatt och vilda kattdjur för sällskap och hobby. Detsamma gäller för korsningar mellan sådana hybrider och vild art.
Tamiller och grävling får dock hållas, förmedlas eller säljas för sällskap och hobby.

Observera att det endast gäller Meles meles (inkl. ev. underarter).

[Shaiya]
11/24/10, 12:38 PM
#8

Det dar med hybrider blir jag fundersam over.

Om man t.e x skaffat hund och det visar sig att han ar en varghybrid bara att saljaren har undanhallit det eller om man skaffat en varghybrid innan denna lag skrevs. Vad gor man da med djuret?

CaithSith
11/24/10, 3:53 PM
#9

Någon har iaf fått in en i Sverige på något sätt, undrar om de har släppt ut den eller om den rymt:

http://www.tv4play.se/nyheter_och_debatt/nyhetsmorgon?title=hur_kom_varldens_minsta_rav_till_sverige%3F&videoid=817589

Trist att man inte får ha dem iaf, de är otroligt söta!

CaithSith
11/24/10, 3:55 PM
#10

#8 de som köpt tex apor innan lagen kom får ha dem kvar tills de dör, men inte sälja dem. Har jag för mig.

Men ang hybrider så borde det väl vara ganska svårt att bevisa/veta att en hybrid är en viss %? Det finns ju hundar som är väldigt lika varghybrider utan att ha någon varg i sig..

[isdrakee]
11/24/10, 4:02 PM
#11

#9 Hjälp vad söt. :)
Att få in en är nog inga problem ifall dom är lagliga och tillgängliga i övriga Europa. Bara att ta bilen och hämta en.

[Shaiya]
11/24/10, 4:43 PM
#12

Eller sa sager man att det ar en creme fargad schafer blandad med chihuahua darfor storleken och schafer oronen :P

[kent2]
11/24/10, 5:01 PM
#13

#8 Avlivar den, så till vidare man inte ägt det sedan innan 15 oktober 2003, i det fallet får man behållade det under hela dess livstid. Samtidigt stämmer man den som sålde djuret.

#10 Nej, man får inte hålla dessa tills de dör, det finns inget undantag i regelverket för detta.

Med dagens registeringsregler är det lätt att avgöra om en hund är hybrid eller ej.I nödfall kan man ta till DNA-test.

#11 Observera att det är du som får bevisa att det inte är en hybrid genom att presentera en stamtavla som visar på när parning gjordes med vild art och i vilken generation.

Annons:
xcess
11/25/10, 8:35 AM
#14

åh Fennec är mitt drömdjur!

-ted-
11/25/10, 11:30 AM
#15

Jag var övertygad om att jag läst att det vid de nuvarande lagarnas ikraftträdande delades ut dispens till de som innan ikraftträdandet höll primater - jag lyckas dock bara hitta den här författningen,

där det tydligt framkommer att rovfåglar och hybrider får hållas även efter ikraftträdandet - om de införskaffats före datum X (minns ej när det var) likaså får arter som nu skall hållas i enlighet med utrymmeskraven i L 108 hållas så som de tidigare hölls. Ingenstans står det dock om primater, kan de verkligen ta bort möjligheten att hålla ett visst djurslag utan att redogöra för vad som händer med de individer som finns kvar?

Vill minnas att det någon gång stått att läsa något i stil med att primater fick behållas, men ingen avel, komersiell verksamhet osv fick bedrivas efter ikrafttträdandet.

[kent2]
11/25/10, 12:20 PM
#16

När förbudet angående apor kom så fanns det med en möjlighet till dispans, tror det var något om att man fick hålla men inte avla (något liknande som du skriver). Denna möjligheten försvann dock runt 2003 i den version av L80 som kom då.

Detta innebär alltså att det inte är lagligt att hålla dem, oberoende om man har haft dem sedan tidigare eller ej. Observera dock att man kan söka dispans för undantag från förbudet, men detta ges sparsamt till aldrig.

Pajjen
11/28/10, 4:05 PM
#17

#6
Jag ska bannemig smuggla in en -.-
*skämt*
Men på videon längre ner #9 så har de ju en. iförsig hittade de den där. Men, ja som du säger i #12, så skulle man säkert kunna säga det där med chihuahua korsnings grej så haha man skulle ju egentligen kunna. Det är ju inte precis som att man skulle springa runt och skryta om att man har ett illegalt (sa dom så?) vild djur hemma.
Men ja, man får väll fortsätta drömma :)

http://marslammet.blogg.se (Ett liv med ätstörningen Anorexia Nervosa och lite för mycket energi i en lite för liten kropp)

zickan
11/29/10, 12:44 AM
#18

#17 det är folk som smugglar in och håller, föder upp osv. Men smuggel djur kan man inte ta till en veterinär direkt när de söker vård. Och skadeståndet när man blir påkommen är mycket otrevliga. Vill man ha så bör man fundera att ta det lagliga vägen och söka tillstånd. Slipper man flyga i taket när det ringer på dörren.
2006/07 var det populärt att smuggla in tvättbjörnar. En av dessa gav upp, kastade in sin i en karton och ställde på tunnelbanan och gick hem.
En annan var smart nog att lämna in sin frivilligt till skansen.
Vore trisst om det skedde med fler djurarter.

Grävlig är tillåtet OM den man köper är fångenuppfödd OCH föräldrarna är fågenuppfödda. Måste kunna styrkas med papper. Undantag kan fås om man tar hand om ungar som förlorat föräldrar men måste då få tillstånd om det.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

[kent2]
11/29/10, 12:57 AM
#19

Nja skadestånd är det väl inte fråga om utan först ett föreläggande och därefter möjligtvis ett bötestraff i kombination med att beslag. Kan man bevisa olaga införsel eller möjligtvis smuggling så kan man åka här med, men det är långsökt såvida man inte tas direkt i tullen (alternativt strax efter)

När det gäller grävling behöver föräldrarna inte vara fångenskapsuppfödda. Förbudet som finns gäller viltfångade djur dvs vilka fångats eller samlats in i naturen. Hade det däremot varit ett djur som omfattats av artskyddsförordningen så hade det varit en annan sak

zickan
11/29/10, 1:00 AM
#20

ah. frågan var uppe för 1-2 år sedan då var sas det att de måste fångenuppfödda föräldrar för att man inte skulle fånga två vilda. para, sälja ungarna lagligt

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Annons:
[kent2]
11/29/10, 1:26 AM
#21

Det beror lite på vad det gäller, rör det sig artförordningen och N n listade djur så gäller 3:e generationen dvs föräldragenerationen har inte levt vilt. Gäller det (EG) nr 338/97 så finns det en definition i (EG) nr 865/2006 för vad som gäller för när ett djur ska vara ansett fött och uppvuxet i fångenskap (i grund att forplantningen måste ha skett i en kontrollerad miljö), dvs man kan inte här fånga in ett parat djur och låta det föda i fångenskap, men det gäller  A-D listade djur. När det gäller det svenska förbudet mot viltfångat i L80 så finns det endast en definition på viltfångat och inget som säger att föräldradjuret även ska vara det. Dock kan man ju antagligen hårddra detta och säga att eftersom det är förbjudet att hålla viltfångat så är det även förbjudet att fånga in ett djur och låta det föda i fångenskap……

enbartmalin
11/29/10, 2:00 AM
#22

Men att köpa ett djur som är avlat på viltfångade föräldrar ska alltså vara lagligt?

Hälsningar Malin

[kent2]
11/29/10, 3:17 AM
#23

Som sagt det är inte helt enkelt, jag kan ta några scenarios så som jag tolkar det.

1: Arten är N eller n-listad: Ej ok

2: Djuret är fött i Sverige (och för övrigt lagligt att hålla): Lagligt, men du kan få djuret förverkat (utbyte av brott).

3: Djuret är fött t.ex. i Danmark eller Tyskland där WC-djur är tillåtna: Lagligt och även vanligt. 4: Det rör sig om ett ryggradlöst djur eller en fisk (som inte listad), helt ok och även ok att hålla föräldrarna.

5: Fåglar av arter som lever vilt inom Europeiska unionen: Ej ok (med undantag).

6: Om det finns särskild dispans för att hålla det vildfångade djuret eller om det på annat sätt är lagligt (t.ex. att det hölls i fångenskap före den 1/1 1998): Helt ok.

7: Listade arter: Ej ok, med undantag.

[isdrakee]
11/30/10, 10:13 AM
#24

#23 Känner du till anledningen till varför man får hålla Europeiska däggdjur och reptiler men inte fåglar?

[kent2]
11/30/10, 10:55 AM
#25

#24

Artikel 5

Utan att det påverkar tillämpningen av artiklarna 7 och 9 skall medlemsstaterna vidta nödvändiga åtgärder för att införa ett generellt system för skydd av samtliga de fågelarter som avses i artikel 1, där särskilt följande skall förbjudas

a) Att avsiktligt döda eller fånga sådana fåglar oavsett vilken metod som används.

b) Att avsiktligt förstöra eller skada deras bon och ägg eller bortföra deras bon.

c) Att samla in fågelägg i naturen och behålla dessa, även om de är tomma.

d) Att avsiktligt störa dessa fåglar, särskilt under deras häcknings- och uppfödningsperiod, i den mån dessa störningar inte saknar betydelse för att uppnå syftet med detta direktiv.

e) Att förvara fåglar av sådana arter som inte får jagas eller fångas.

http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=CELEX:31979L0409:SV:HTML

[isdrakee]
11/30/10, 11:06 AM
#26

#25 Nu är jag inte så jätte insatt men jag slänger ur frågan till dig.

Alla Europeiska fågelarter är förbjudna att hålla i Sverige. Även fast det finns fångenskapsfödda tillgängliga i övriga Europa. Jag kan förstå att det finns någon slags skydd mot vilda arter. Det jag inte förstår är att många fågelarter faktiskt får fångas in och dödas (jaktlagen).

För mig är det konstigt att man får döda vissa vilda arter men jag får inte köpa fångenskapsfödda individer av samma art. Ifall man får döda dem utan jaktlicens så är dom väl knappast hotade?

[kent2]
11/30/10, 11:49 AM
#27

Nja, alla arter är inte förbjudna, det finns som sagt undantag i artskyddsförordningen (fasan, rapphöna och gräsand). Därtill finns det undantag i vilkar arter som får jagas i direktivet. Till detta kan man få dispans också vidare, men jag är inte insatt i de frågorna för 5 öre (får se om jag orkar ta tag i det en vacker dag, det är rörigt som bara den). Bygert har kunskap och har själv harvat i det träsket, både personligen och som jurist (tror t.o.m han har något typ av tillstånd att handla med europeiska fåglar, men endast vildfångade eller något sådan urbota dumt ihoptåtande av myndigheterna).

Grunden till förbudet ligger hur som helst i Fågeldirektivet.

Jaktlicens? Tänker du på licensjakt? Den typen av jakt är, så vitt jag förstår, tillåten om den inte hotar en arts överlevnad.

Annons:
Pajjen
12/1/10, 9:45 AM
#28

#18 

Jag skrev *skämt* inom stjärnor. Om du inte missade det. Jag skulle aldrig gjort något sånt. Med tanke på vilka konsekvenser det har för både djuret och dess ägare om något skulle hända. Och jag vet de konsekvenserna.

http://marslammet.blogg.se (Ett liv med ätstörningen Anorexia Nervosa och lite för mycket energi i en lite för liten kropp)

Upp till toppen
Annons: