Annons:
Etikettallmänt
Läst 3611 ggr
Lille-skuttt
2010-12-07 17:40

negativa saker om ekorrar

Hej

jag funderar att skaffa "sugar glider", och jag vet många bra sakar om dom. men vad fins det för negativa saker om dom?

svara gärna =)

Annons:
anexus
2010-12-07 22:59
#1

Nja det mest negativa som jag tycker är väl att det blir väldigt sena uppekvällar speciellt nu på vintern då min och min sambos suggisar vaknar runt 23-tiden.  Man måste ju umgås med dom väldigt mycket,   kan låta mitt i natten med för dom vill ha uppmärksamhet och då får man gå upp och leka lite med dom.  Dom behöver färsk frukt och proteinersättning dagligen och levande insäkter minst en gång i veckan,  dom behöver även calcium-tillskott och vitaminer.   Men mat, tillskott och vitaminer är inte så jobbigt utan är väldigt smidigt att fixa i ordning.   calciumet blandar du ner i proteinersättningen som räcker ca en vecka och vitaminer i vattnet som du byter varannan dag minst.   

Men det är mer positivt än negativt att ha suggisar,  dom är väldigt sociala och tycker om att leka och kan vara lite galna ibland, men det är bara gulligt.  Men det som sagt kan vara lite påfrestande är att dom tar upp mycket av din tid.    Du kan se det som att ta hand om en nyfödd bäbis. nästan lika mycket omhändertagande behöver dom, förutom att du slipper att byta blöjor.   

Så som slutsats så är dom väldigt smidiga att ha, bara man gör som du och frågar innan så man lär sig för då blir det mycket lättare när man väl bestämt sig om man ska skaffa lr inte skaffa och min personliga åsikt i detta är att jag även trodde att det skulle vara svårare än det igentligen är för det går på rutin till slut.

Ypsilon1
2010-12-07 23:09
#2

Det första jag kan tänka mig är att de kräver väldigt stor bur. Lagligt mått är 4 kvm i bottenyta och 2, 2 m hög. Buren ska innehålla klättermöjligheter.

den andra är att de behöver tid och uppmärksamhet, särskillt om man vill ha de handtamma. detta betyder att man måste tillbringa med dem några timmar varje dag.

de är nattaktiva djur och jag ska inte rekommandera att ha de i sovrummet. de kan börja skälla mitt på natten eller låta en massa.

det finns inget färdigt blandat foder som man kan köpa i Sverige. Det finns några produkter som man kan beställa i USA; men såna utgör bara en del av deras kost. de behöver (ska helst ha) färsk mat varje dag, som består av en källa protein (kokt kyckling, insekter, kokt ägg, pinkisar mm) och olika frukter / grönsaker.

det är inte så lätt att hitta barnvakt (eller sugar glider vakt) om man reser bort i ett tag. det ska vara någon som kan komma varje dag, byta vatten, ge mat och städa lite för att de kan vara väldigt messiga med maten.

de kan inte göras rumsrena.

om man planerar ha dem lösa i ett rum (då och då menar jag, inte hela tiden), måste man sugar-glider-säkra rummet, inklusive ta bort växter som kan vara giftiga, rumsrenare, ljus och andra saker som sugar gliders kan smaka på

Det är en stor utmaning, tycker jag, att erbjuda på ett bra hem ¨åt sugar gliders, men det är också en stor belöning när man lyckas erbjuda dem en bra miljö och man kan se att de verkligen trivs.

Upp till toppen
Annons: