Annons:
Etikettallmänt
Läst 4947 ggr
Lille-skuttt
12/9/10, 6:26 PM

alergi + pälsdjur? (lista)

Hej!

jag är pälsallargiker, men vill så gärna ha ett päls djur.

jag har funderat på igelkott. men dom tar så stor plats )= men min lista är:

1.igelkott

2.chinchilla

så det är bara att fyla på men allergivänliga pälsdjur… tack i förhand =)

Annons:
UlrikaD
12/9/10, 10:39 PM
#1

Det är inte säkert att du tål vare sig igelkott eller chinchilla. Det finns tyvärr inga helt allergivänliga djur med päls.

Lille-skuttt
12/10/10, 8:18 AM
#2

nee men dom säjs vara allergivänliga

Ypsilon1
12/10/10, 11:01 AM
#3

Jag tror att det bästa är att testa, som isdrakee och anexus redan påpekat.

Vissa individer är allergiska till vissa djur. Det finns inga universella regler som gäller allergi som orsakas av djur och päls. Allergi innebär att ens kropp reagerar på vissa ämnen som för andra verkar ofarliga. När det gäller djurallergier reagerar kroppen på vissa proteiner som djuren producerar. Och dessa proteiner är olika för varje art, och kan även vara olika för varje ras. Det finns även fall där en person kan visa allergiska reaktioner på bara vissa individer av en art.

Detta gör att allergier kan vara så olika från person till person. Vissa kan ha väldigt specifiska allergier, medan andra kan visa symptom på alla djur.

Dvs att det är omöjligt att veta i förväg om man ska reagera eller inte på chinchilla, igelkott osv. och det bästa är att ta kontakt med folk som redan har djuren och hälsa på och testa.

Athelas
12/10/10, 6:11 PM
#4

Degus brukar räknas som allregivänliga, men detta är som alltid individuelt. Även gerbiler "klassas" som allergivänliga. Men som sagt det är olika från person till person.

Med Vänliga Hälsningar Åsa och Djuren, http://athelas.cybersite.se/

Upp till toppen
Annons: