Annons:
Etikettpungdjur-råttdjur
Läst 1884 ggr
Lovely_paws
2017-04-13 02:15

Jerboas?

Hej! Finns det någon här som vet lite om Jerboas? Har några frågorom dom :) Hur stor yta behöver dom? (Jaculus Jaculus- den mindre arten) Finns det uppfödare av dom i Sverige? Hur många isåfall? Är dom lättskötta? Har någon här haft sånna? Eller kanske har tillomed?

Annons:
SamPosse
2017-04-13 17:08
#1

Finns inga uppfödare i Sverige (vad jag vet) utan man får importera och de är extremt känsliga djur så det finns en väldigt hög chans att de dör på resan upp. Måtten är jag lite osäker på men tror de (tyvärr) går på chinchillamått? Maila till JVB och fråga för dom vet mer exakt än vad vi här på forumet gör. Men vet som sagt de är väldigt känsliga djur så är rätt olämpliga som husdjur. Det enda jag vet om skötseln är att de absolut inte ska erbjudas vatten (också om jag inte minns fel). De är extremt svåravlade i fångenskap så nästan alla jerbo'or du kan köpa är viltfångade. Så då stödjer man den branchen också om man köper. Extremt tråkigt, rekommenderar att du väljer ett annat exotiskt husdjur, finns en riktigt lång lista på bättre lämpade arter!

Upp till toppen
Annons: