Annons:
Etikettallmänt
Läst 2287 ggr
Vixen75
2017-02-02 09:12

Sugar Gliders & Afrikansk pygméigelkott?

Hej, Har en fundering om det skulle gå att ha Sugar Gliders och Afrikansk pygmé igelkott tillsammans. Tror ni det?

Har en kotte men är så sjukt sugen på att skaffa Suggisar också.😍 Funderade då på om man kunde bygga en voljär i ett rum där båda arterna kan husera. Är ju dessutom smidigt att de är vakna samma tider på dygnet, och en del föda är samma mm, men kotten håller sig förstås bara på marken så man kan ju lätt ha olika foderstationer. 

//🙂

Annons:
UlrikaD
2017-02-02 18:54
#1

Man ska väl aldrig blanda två olika djurslag med varandra. Dom pratar inte samma språk och har inget utbyte av varandra.
Sen rent praktiskt kan det vara svårt att inreda en 20kvm stor voljär.
Bättre då att ha en voljär till sugar-gliders och sen låta kotten springa på resten av ytan.

zickan
2017-02-03 00:46
#2

Rent teoretiskt kan de fungera. Dock äter både animaliskt. Men ene är mer höjd andra mer marklevande. Men skulle en igelkott få chansen att bita en sugis tass/svans eller  sugis få chans att bita till en kotte i nosen/tassarna. Så kan det nog ske. 

Men även det att de äter inte helt samma saker. Mycket delar dom. Men en del bör igelkotten inte äta som sugisen bör få. 

Även det som UlrikaD nämner. Inte så lätt att inreda 20kvm till en suga glider. Men har man ytan att bygga om en källare, ett större rum, ett stall. Få bra värme och mycket inredning så Sugisen inte går ner så mycket på marken. Kan det fungera rent teoretiskt. 

Sedan om det är lagligt eller om det går. Vet jag inte alls. Borde kunna fungera så länge både arternas behov tillgodoses.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Vixen75
2017-02-03 08:02
#3

Ah Oki. Tack för input! Då blir det nog till att bygga egen voljär till Suggisar när/om de ska införskaffas då! 😊 Så får jag se om kotten flyttar in som "granne" i samma rum bara i så fall. 😆 (Sen håller jag inte helt med om #1 resonemanget att man inte ska blanda djurslag, finns ju massor av exempel som fungerar utmärkt)

UlrikaD
2017-02-03 17:10
#4

Jag kan hålla med om att vissa djurslag säkert kan trivas ihop, men då kanske under kortare tid och under övervakning.
Jag har t.ex iller och katt ihop, funkar hur bra som helst. Dom har dock ett helt hus att dela upp sig i ifall dom skulle vilja. Men man hittar dom oftast på samma plats ändå:)
Jag tänker väl som så att ju mer olika man är desto större är risken för missförstånd. Speciellt om man inte pratar samma språk.
Som t.ex om man skulle stänga in en antilop i ett hägn med ett lejon. Ingen har träffat respektive "djurslag" tidigare. Lejonet kanske precis har ätit och är hur lugn som helst och vill bara sova. Men tror inte det skulle hindra att antilopen nog skulle bli stressad intill döden. Och sen blir väl lejonet hungrig igen….
Fast ändå finns det gulliga små youtube klipp av arter som absolut inte skulle kunna samsas men gör det ändå.
Så jag skulle väl isåfall mest tänka om det på något sätt kunde gynna djuret, att det skulle ha ett bättre liv. Om det skulle kunna öka stress, vara obehagligt eller på något sätt förenat med fara (t.ex bett, slagsmål osv) låtit bli.
Men jag pratar enbart för mig själv såklart;)
Himla kul att skaffa sugar-gliders iallafall, dom är så väldigt fina!
Kanske någon annan härinne som haft båda djurslagen tillsammans har bättre svar.

Staren15
2017-02-04 08:13
#5

Antiloper och lejon kanske lite över exempel, Antiloper och zebra hade ju fungerat

zickan
2017-02-06 00:38
#6

#5 inge djur man kanske håller inomhus som privatperson. I det vilda och på mycket stora ytor fungerar de flesta djur tillsammans. Även Antiloper och lejon. Förutom att det lär försvinna en antilop då och då. De trivs i samma klimat. 
Antilop och Zebra är även växtätare medan suga glider och afrikansk pygmeigelkott är köttätare. Igelkotten är mestadels insektsätare. Äter även andra djur, ägg, smådjur osv.  osv. I fångenskap har det varit att man gett kattmat, kött, insekter, ägg osv. Bör inte ges för mycket grönsaker och frukt. 
Suga glider kräver en mer kontrollerad utfodring och kan lätt bli farligt dålig på fel kost. Utöver att de är en liten del insektsätare, så äter de även annat kött som ägg, möss, kyckling, möss, andra smådjur och liknande. Men ska även ha rätt mycket frukt och grönsaker. 
Mycket viktigt att de får i sig extra kalcium via maten eller tillskott. 
Dess namn kommer just från att de älskar söta frukter/sav vilket de lever på i det vilda. Socker glida. Nått igelkottar bör äta minimalt av för att inte bli dåliga. Så tappad mat sugisar kan göra en igelkott ohälsosam till farligt dålig. 

Ene är trädlevande, andra marklevande. De lever inte i helt liknande miljöer. Men både gillar lite mer värme. Både kan bli trötta, slöa, sluta äta och bli dåliga för mycket kyla. Både kan gå in i dvala om fel temperatur. Ene är natt djur andra skymningsdjur. 

Lite knepigare att tillgodose och skydda vissa arter man väljer ha tillsammans som inte har samma behov. Dessa bör gå med lite planering men kan bli knepigt beroende på hur man planerar hålla dom ihop. 

Nu är inte afrikanerna de som brukar va bitska av sig. Finns andra igelkotts arter som är mer kända att bita till på både det ena och det andra. Sugisar vet jag inte hur väl de kan försöka bita till på större djur som igelkott. Vet att om en mus är på rymmen och smiter in till sugisarna så  är de rätt snabba att göra sig en middag på musen.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Annons:
Staren15
2017-02-06 11:26
#7

#6 förstår om dom inte passar ihop för mat bur utformning och att dom kan bråka med varandra, jag ville bara på peka att antilop och lejon inte var det bästa exemplet

Eliinn
2017-02-23 19:47
#8

När jag läste djurvård på gymnasiet hade vi dessa två djur ihop i samma voljär.  Dock hade vi inte afrikansk pygmeigelkott utan två dvärg tenrecer.

Detta var ett projektarbete av 3:orna. Jag gick då slutet av andra året.
Projektet gick också ut på att vända om dygnet för djuren så att deras natt (när dem är aktiva) var våran dag.  Därför var voljären inbyggd i ett annat rum med stängd dörr så att rummet dagtid var mörkt med månskensbelysning.

Vad jag vet så var det inge problem (de sista året jag gick där) Om det hållt i längden vet jag dock inte. Jag gick ut 2011 så är några år sen.
Om du är seriöst intresserad så kan du pm:a mig så kan jag nämna skola och vem du bör prata med :)

/Elin
Sajtvärd på Ragdoll ifokus

Vixen75
2017-02-24 08:40
#9

Tack #8. Det lutar åt att avvakta med suggisarna ett tag, ev skaffa dem när vi inte har kotten i livet längre… Men om jag ändar mig kanske jag PM ar för mer info! 🙂

Alwyn
2017-03-21 06:59
#10

Jag vet en som hållit suggisar och igelkottar ihop utan problem. Men det som nämns här om kost och voljärens storlek gör ju det hela lite komplicerat.

Upp till toppen
Annons: