Annons:
Etikettburar-bostad-byggen
Läst 1542 ggr
SamPosse
1/2/17, 7:55 PM

Material till burbygge!

Hej!

Jag kommer att plugga på annan ort, och då min sambo ska ha kvar lägenheten medans jag har en studentlägenhet känns det enklast att ha kvar burbygget som redan finns i våran lägenheten på 4 kvm åt våra sugar gliders, för de är ju inte så himla lätta att flytta på. Den är dessutom byggd av trä, med enbart en gallerfront så skulle inte vara en hel bur om jag tog bort alla delar.

Därav, är tanken i all fall, så ska jag montera ihop en 4 kvm bur som kommer ha en ram i aluminium, för att den ska vara så lätt som möjligt, lätt att rengöra och flytta. Men nu undrar jag, vad för nät/galler är lämpligt att använda och HUR fäster jag det i aluminiumramen? Maskan ska helst inte vara större än 10 mm. 

Skulle gärna måla den svart, men är vet inte vad för färg man kan använda som fäster och som är helt giftfri? om det finns någon kunnig människa som har lite svar vore jag för evigt tacksam i mitt sökande.

Annons:
Staren15
1/5/17, 9:36 AM
#1

Finns nog att köpa nät som är 10mm på granngården eller liknande. Tror dock att det blir svårt att fästa det i ramen om det inte finns befintliga fästen på aluminium ramen, om det ska målas så bör du måla med en plåt färg som jag inte tror är speciellt nyttig

Jonesponeshej
1/17/17, 11:09 AM
#2

Fäst nätet på typ lister som du sedan fäster på ramarna med hjälp utan skruv, buntband eller liknande?

zickan
2/3/17, 12:48 AM
#3

Tänk bara på att kolla så gallret inte är förzinkat. Vet inte hur dåligt det kan va till sugisar. Men vissa djur kan bli dåliga av att de får i sig för mycket Zink.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

SamPosse
2/3/17, 6:45 PM
#4

#3 tack för att du påminner, och det har jag redan i tanken. Och Nej, man bör inte använda förzinkat till suggisar.
 Jag tänkte nog köra på nät med plastöverdrag och använda popnit eller vad det heter. 

Jag funderade på PVC rör, men hört att det ofta blir gult och missfärgat. Jag sitter fortfarande lite fast i mina tankar om hur jag ska göra det på smidigast. Men om jag inte kommer på något bra så kör jag nog en 4 kvm PVC bur sålänge. 

Pratat med Flexipet, de tar 8.600 kr för en voljär i en dimensionen så tänkte kanske köra en PVC, spara lite och sedan beställa från flexipet. Det blir ju en engångskostnad och då är den ordentligt gjort.

Upp till toppen
Annons: