Annons:
Etikettburar-bostad-byggen
Läst 1989 ggr
SamPosse
9/26/16, 1:55 PM

Utformning av bur

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

hej allihopa!

Jag har 3 flygpungekorrar på en 4 kvm stor bur med 2,8 höjd. Den är byggd i ett rum i lägenheten som passade perfekt så vi bara behövde slå upp en front med galler och en dörr, så var det färdiga väggar runt om. Jag har satt nät på dessa väggar för klättermöjligheter men tycker detta är rätt fult. Det är nät med vita målade väggar bakom, så önskar även att skydda väggarna lite ytterligare. Det känns inte som jag vill heller slå upp träskivor runt alla väggar, utan jag funderade mer på om man kan fylla väggarna på något att sätt. Som vindskydd i vide eller något liknande (https://www.vidaxl.se/p/403710/hog-skarm-i-vide-1-x-5-m) är detta något som fungerar, eller har någon annan lite bättre fantasi? Kosta vad det kosta vill, buren behöver uppgraderas. Jag vill gärna kunna fästa saker på väggarna, massa korkbark, grenar, hyllplan osv. Jag har just nu massor av grenar och träd fäst i buren men de är kala. Jag funderar på om man kan få in blomlådor med levande växter, enbart för berikning och för att "förstöras/ätas upp" eller om man kan hitta något eucaluptusträd, för det hittar inte jag när jag söker runt.  Behöver sådana växter UV ljus eller vanligt ljus från lampan? Eftersom det är rätt mörkt i rummet (just nu är det endast en taklampa utanför buren, så får ha öppna dörrar så maximalt med ljus kommer in) så ska jag dra in extra belysning i burens tak i form av LED lister som skyddas av en "ram" eller vad man ska kalla det. Den kommer följa väggens kant upp mot taket hela varvet runt. dom kommer inte kunna komma åt den. Denna LED list ska även lysa blått på nätterna för att stimulera nattljus, eller är det bättre att ha "glödlampor" som moonlight bulb? Sen en sista fundering, jag har haft träpellets som bottensubstrat, det är enkelt, lätt att rengöra osv osv. men det är inte snyggt, och inte heller skönt att gå på. Där har jag inte riktigt fått någon idé på hur man kan göra en snygg lösning som också är enkel att hålla ren. Jag städar ur min bur med ånga så det även blir desinficerat. 

Jag hoppas jag var tydlig i min förklaring. Lägg gärna upp egna bilder ni har och sprid lite insperation, här ska det renoveras! :) Stort plus om man kan få in lite berikning i inredningen också. Berikningen de har nu är födosök, hål i träd som de får acacia gum, gömmer mat lite här och var, ja det vanliga. Tack på förhand!

Bidrar med en bild på min tjej, Luna.

Annons:
Staren15
9/29/16, 10:03 AM
#1

Jag skulle måla väggarna med en hög blank färg så skiten inte fastnar like lätt en vägg färg glans 20 har jag till min ekorre, om du vill ha ännu blankare så kan du gå in på snickeri färg det blir även lättare att torka av om det skulle fastna nå skit, sen om du skulle leta efter någon växt som är ätlig men som är lite härdig och inte behöver så mycket ljus och vatten . 🙂

Alwyn
10/27/16, 8:32 AM
#2

Hur gick det, blev buren uppgraderad? Bilder! :)

SamPosse
10/27/16, 5:00 PM
#3

Haha jag håller på och bockar av inköpslistan jag gjort! Jag har vindskydden hemma nu som ligger och väntar, men jag måste fixa släp för att kunna ta hem träd med riktiga stammar, och inte bara tunna småflis. Dom träden jag vill ha ligger ett par mil utanför staden jag bor så tar några timmar att hämta. Eftersom jag i princip vill helt renovera och "flyttstäda/städa överdrivet noggrant när jag ändå kan" i samma veva så vill jag ha det planerat till varje minut, så att det "enbart" tar en dag. Så jag slipper stressa dem och flytta dem till en annan bur som inte alls är stor eller dylikt, särskilt när jag har en dräktig hona som är grinig på allt och alla just nu. Har ju inte en 4 kvm bur som står bara "ifall" att. Jag hoppas min vän Snickaren Tobias är så villig att hjälper mig slita ut de reglar som ska ut, samt alla grenar och träd jag redan fäst samt bygga ihop allt det nya. Går fortare och roligare om man är två! :) Sen hoppas jag kunna göra lite fynd med lianer och roliga tillbehör på reptilmässan i november tror jag den var. Bilder ska komma! Förhoppningsvis blir väl renoveringen av om ca 1-2 månader, det blir en klumpsumma att köpa in allt som jag såklart vill ha in samtidigt (även om detta inte är nödvändigt så gillar jag att göra så). Hittar även inga listor på blommor och växter för suggisar på svenska, så sitter och översätter och håller på haha, vill ha en liten trädgårdsdel för berikning och naturlig stimulans. Är super exalterad, kommer bli så bra när det väl är klart.

Upp till toppen
Annons: