Annons:
Etikettavel-uppfödare
Läst 2747 ggr
SamPosse
2016-04-13 22:41

Sjusovare!

hej! Undrar om det finns någon uppfödare av sjusovare här omkring på sajten :) Avstånd spelar inte direkt någon roll. Ni som har/haft får väldigt gärna dela bilder och berätta hur ni haft dem. Hur många bör man helst ha? storlek på "bur"? hur är dieten? kända sjukdomar? bomba mig med info alla sjusovarkunniga människor!

Annons:
Alwyn
2016-04-14 08:40
#1

Det lättaste är om du själv googlar runt och läser allt du kan om dem ;) Det finns en hel del info ute redan. Uppfödare finns iaf i Göteborg vad jag vet.

SamPosse
2016-04-16 00:20
#2

1# Tack! jo visst kan man googla runt men känns mer som att när man frågar här får man mer erfarenheter än ren fakta ur en bok. Lite mer genuint och lätt att ställa frågor och ha ett bollplank :) har du namn på uppfödaren?

Alwyn
2016-04-16 06:51
#3

Hon finns här med kom jag på. Mikaela_B heter hon här.http://exotiskadjur.ifokus.se/discussions/4d715a14b9cb4622270696b9-sjusovare-saljes

UlrikaD
2016-04-17 02:17
#4

Mikaela har nog inte sjusovare längre. Men finns en annan tjej i Göteborg som heter Susanne Robertsson som har haft nyss iallafall. Vet inte vad hon heter på iFokus, men hon finns på Facebook annars. Terrarium är väl lättast att ha dom i då dom både är små och snabba. Och dom kräver stort utrymme för att vara så små. Vet inte vad lagen säger nu, om det är 0.5 kvm som gäller?

Alwyn
2016-04-17 15:35
#5

Har fått olika bud gällande ytkraven på dem, vissa på JBV uppger 0,5 kvm och vissa 2kvm. Jag föreslår att man mailar dem och frågar, sen spar man svaret för att visa upp om det skulle behövas vid kontroller eller så. De uppfödare jag talat med har inte hållt sig till reglerna tyvärr så att rådfråga dem räcker inte.

Kilala
2016-04-17 20:06
#6

som UlrikaD säger så föder jag upp sjusovare…. jag har nu i dags läget två avelsgrupper..däremot så är jag på inriktning att avsluta min avel då jag inte känner att jag har plats för terrariumen längre…

du kan ju maila mig på flopsy_5@hotmail.com eller lägga till mig på fb…

Mvh Susanne

Annons:
SamPosse
2016-04-17 20:56
#7

Tack alla för informationen! Jag får maila JVB och fråga för säkerhets skull, så allting blir rätt :) Yta är aldrig något problem, finns det hjärterum så finns det stjärterum! Den största buren här hemma är suggisarnas som är 4 kvm från golv till tak så det är inte mycket som känns "stort" jämfört med deras haha :) 

#6 jag är så glömsk på mailen så jag lägger gärna till dig på facebook!

UlrikaD
2016-04-18 03:56
#8

#6 Där var du:) #7 Just med ytan så är det ju lättare att hitta en gallerbur på 2 kvm mot ett terrarium I den storleken. Dessutom väger dom sjukt mycket. När jag hade mina sa jbv 0.5 kvm och då både mailade jag och ringde. Men sen vet jag andra som fått andra svar så därför är det ju bäst att fråga själv och ha det på mail så man har det skriftligt.

Alwyn
2016-04-18 07:56
#9

Exakt! Jag vet att Zickan fick lägga ner sin uppfödning av dem när JBV krävde att hon gav 2kvm, pga att de små liven inte ville föröka sig då de hölls på så stor yta. Så ska de vara på den ytan måste man nog bygga upp miljön på ett visst sätt så att de känner sig trygga, med mycket inredning och skydd.

SamPosse
2016-04-18 22:23
#10

ni är ju så grymma med information. Jag ska se till och maila JVB och fråga igen och kolla hur allting är gällande yta. Terrarium väger, ja, har för mig man kan göra lättare varianter med akrylglas eller "plastglas". Typ som plexi fast lite billigare. Sett att det finns på t.ex. biltema. Om ingen vill råda mig bort från detta av någon orsak? Tack alla! :)

Alwyn
2016-04-19 08:32
#11

De känner nog mer trygghet om du bygger om en stor trämöbel och bara sätter glas fram. Då blir det lättare att skapa nivåer och fästa inredning i tak och på väggar. Så här har jag gjort till Sebramössen. http://mus.ifokus.se/discussions/570136f4ce12c45ceb000199-senaste-bygget?discussions-3

zickan
2016-06-05 16:30
#12

#9 Lade ner pga andra orsaker dock ;-). Men jbv är en klubb av clowner. En säger en sak när en annan två dagar senare säger en sak.
De svar jag fick var både att det ska va 2kvm, men även att det får ha chinchillamått då de inte har en egen punkt i L80 när de är sällskapsdjur. Finns nog ett par svar från jbv här inne som säger både. Har för mig att många har kontaktat dom angående vad som gäller. 

Ende sättet att skydda sig är att få det skriftligt från jbv om vad som gäller. Att köra 2kvm till ett så litet djur är inte lätt heller. Dvärgsjusovare är sällan så pass tama att de går att hantera. 
Och skulle nån bli skadad, dålig, dö osv. Så är det extremt stor stress för resten av flocken  när man ska riva upp allt för att hitta en.  
De lagar vi har i sv är rätt dåligt utformade och gör att flera arter blir ihop buntade. Ger en del arter lite större än de egentligen behöver och några arter får bra mycket mindre än de skulle behöva ha.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Alwyn
2016-06-05 16:33
#13

#12 Jaha sorry, uppfattade det som att det var därför du lade ner 😛

Annons:
zickan
2016-06-05 16:42
#14

#13 Var många orsaker. Dels det att jbv aldrig kunde ge ett och samma besked när man frågade om måtten. Dels att alla min älskade sjusovare jag höll som närmast avled och de kvar hade jag inte samma känsla för. Tappade lite av lusten när den sista av ursprungs gänget försvann. Var även i en sämre period i livet och hade inte samma tid att göra de andra sjusovarna mer hanterbara. Började mer bli att de var som akvariefiskar. Fina att se på och roliga att pyssla med. Men inte mer än så.  Nått jag inte tycker är okej och mest mår dåligt över att inte ge det där extra.
 Och det att även om jag försökte få alla till samma kön så misslyckades jag hela tiden med att missa nån. Så de förökade sig hela tiden. Gav bort dom sista till en annan som ville föda upp.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Alwyn
2016-06-05 17:29
#15

Ja det är ju just det där med de exotiska gnagarna, att de kräver så mycket ansträngning för att bli hanterbara. Jag jobbade mycket med Sebramössen i början, för att kunna klappa på dem och många av dem accepterade det… men sedan slog det mig att "but why?". Det var ju knappast för deras skull jag klappade, de sket väl i mig och ville mest göra sina grejor, inte njöt de av min beröring heller. Så jag slutade, tycker dock att det är kul med miljöberikning och aktivering så jag har inte tröttnat. Men många gör ju det.

Upp till toppen
Annons: