Annons:
Etikettpungdjur-råttdjur
Läst 4252 ggr
Cochon
2/19/16, 12:59 PM

GP råtta + brunråtta = sant?

Hej hej, kom att tänka på uppståndelsen för något år sedan, när någon hittade en vild jätteråtta i sitt hus. Funderar på, kan denna råttan vara en blandning av en GP råtta och en brunråtta? Är det möjligt med denna korsning? Räcker ju att en gp-ägare har tröttnat på sin råtta och släppt ut den för att situationen skulle bli möjlig. Vad tror ni? Någon som till och med vet? /Cochon

Söker du ett annorlunda armband? Eller kanske ett mobilfodral eller en rem? Kolla gärna in på min shop eller skicka iväg ett PM.
Glöm inte gilla min facebook sida för mina trådar. 👋

Annons:
isabella93
2/19/16, 1:17 PM
#1

Brunråtta (Rattus norvegicus) och GP-råtta (Cricetomys gambianus) tillhör inte samma familj, så det vore extremt osannolikt att de skulle kunna få avkomma tillsammans.

Tidningarna brukar kunna överdriva rejält om storleken på "jätteråttor" som folk hittar, och ta bilder med märkligt perspektiv för att få dem att se stora ut, när de i själva verket oftast inte är större en en normal tamråtthane.

kigon
2/19/16, 1:34 PM
#2

Kom fram på råttor iFokus att den var lika stor som en tamråtte hane, vilket inte direkt tillhör det alltför ovanliga 🤪

/ Kigon, medarbetare på djurpyssel ifokus.

zickan
2/20/16, 4:21 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Råttor kan bli stora. Inte onormalt att en del hamnar på 1kg. Vildråttor är alltid agouti/viltfärgade(brunspräckliga) och otecknade. Dvs inge vitt på sig. Tamråttor kan ses med div färger. Ofta har det varit Svarta råttor med vita tassar, vit mage, vit svanstipp som överdrivs att vara en vildråtta i media.
En utsläppt eller tamråtta på rymmen. Folk har okunskap och skiter oftast i vilket när de hittar en stor råtta. Storleken blir alltid större på döda djur när man kan räta ut ryggraden helt. Pratet blir bättre om de spär på en massa. 

Själv uppväxt på gotland och red nära sopberget. Där var vildråttorna 5 gånger större än de som man kan se springer på sthlm gator. Inte ens mina tamråttor brukar komma upp till den storleken man såg där. Bara synd folk ska spä på så mycket i media och få råttor att framstå som monster.

Bilden tog jag på min då största hane här hemma när den artikeln om svarta råttan med vita tassar fångades i en fälla och visas upp på vidrigt sätt i tidningen. Och min kille på bilden var inte ens över 1 kg och inte största jag haft. Han var även levande och ryggraden går då inte att räta ut helt så det går inte jämnföra en död med en levande utan att skada dom.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Cochon
2/23/16, 10:54 AM
#4

Tack för svar allihopa! Intressant, visste faktiskt inte att "vanliga" tamråttor kunde bli så pass stora.

Söker du ett annorlunda armband? Eller kanske ett mobilfodral eller en rem? Kolla gärna in på min shop eller skicka iväg ett PM.
Glöm inte gilla min facebook sida för mina trådar. 👋

komigentammie
3/7/16, 12:22 AM
#5

#4 Hade själv en enoooorm hane. Det handlar om generna bakom. 🙂

Hundar, råttor, katter, bodyart, shopping, veggiemat. Skrattar

Upp till toppen
Annons: