Annons:
Etikettdjur-lagen
Läst 1513 ggr
Minoth
12/4/15, 5:44 PM

Ny lagstiftning om invasiva arter inom EU

den nya lagstiftningen har gått igenom och det kommer att påverka inte minst några exotiska djur. Lagstiftningen innebär att det kommer vara förbjudet att importera, transportera, sälja och inneha dessa djurarter. Bland annat gäller det Jordekorrar och tre arter av ekorrar till. 

http://naturstyrelsen.dk/naturbeskyttelse/invasive-arter/invasive-arter-i-eu/

Medarbetare på Burfåglar och Undulater

Annons:
Alwyn
12/5/15, 7:42 PM
#1

Observera att det inte kommer att vara förbjudet att inneha dem om de införskats innan lagstiftningen börjar gälla. Man får då behålla dem tills de dör. Jag har ju två Sibiriska Jordekorrar, vilket står med på listan. Det kommer inte att beröra mig så mycket eftersom jag inte planerat avel eller införsel av fler. 

Kommersiella verksamheter så som djurparker kommer att bli tvungna att göra sig av med sina djur inom en två års period och många stackars djur kommer alltså att avlivas, bland annat Tvättbjörnar. Jag tycker det är fruktansvärt, även dessa borde få leva livet ut enligt mig.

Ypsilon1
12/6/15, 7:18 AM
#2

Jag vill påpeka att EU's förordning om invasiva främmande arter gäller från 1 januari i år, 2015. Den 4:e december röstade medlemsstaterna om själva listan, dvs vilka arter som ingår.  Denna artförteckning är dock inte definitiv utan kommer att uppdateras och utökas med nya arter. 

Inte alla djurparker i EU kommer att drabbas automatiskt av den övergångsbestämmelsen som nämns ovan i #1 och som gäller 'kommersiella lager'. Sådana 'kommersiella lager' kan också överföras till forsknings- eller bevarande verksamheter, som får fortsätta hålla individer av dessa arter.  Dessutom fungerar vissa djurparker  just som sådana verksamheter.  Sen finns det också möjligheten att ansöka om tillstånd att få hålla djuren i, t.ex., forskningssyfte.

Alwyn
12/6/15, 9:29 AM
#3

#2 Det låter ju lite mer hoppfullt för djuren i djurparker Ypsilon! Men menar du att djuren måste ha införskaffats av privatpersoner före 1 januari 2015? Det kan ju inte stämma eftersom arterna på listan röstats fram nu i december som du säger, och sedan tar det tid innan varje land i EU uppdaterat sina lagar så att de stämmer med EU s…eller hur menar du?

zickan
12/6/15, 5:50 PM
#4

Sidan är från danmark. Men det gäller alltså¨också i sverige och alla eu länder? Hittar nämligen inget om detta på svenska sidor. Försökt söka igenom jbv, men hittar inget och får inget på sökningar. Hittar inget på europaportalen heller.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Alwyn
12/6/15, 6:39 PM
#5

Ja alla EU länder kommer bli tvugna att anamma denna bannlysning, det jag inte förstått ännu är vilket datum det kommer att göras i Sverige.

zickan
12/6/15, 9:34 PM
#6

Udda är ju att om alla eu länder skall köra detta. På varför det inte skrivs ut mer på fler håll. Bla nu sveriges sidor. Man bör ju gå ut med sånt här i bra tid innan lagen träder i kraft.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Annons:
Alwyn
12/6/15, 9:37 PM
#7

Ja det är helknäppt! Varför för-varnar de inte i god tid!?

Minoth
12/7/15, 1:14 AM
#8

ja alltså beslutet gick ju igenom häromdagen tydligen. mer information kommer nog snart

Medarbetare på Burfåglar och Undulater

Ypsilon1
12/7/15, 7:53 AM
#9

@#4

Här kan man läsa hela förordningens text: http://eur-lex.europa.eu/legal-content/SV/TXT/?uri=CELEX%3A32014R1143

Eftersom det är en dansk myndighet som publicerat listan, så kan man lita på källan, alltså att det är just de arter som för närvarande omfattas av förordningen. Men det är bäst att vänta till de svenska myndigheterna - och i första handen Naturvårdsverket - samt EU-källor offentliggör den. 

#3 förlåt, det där var lite oklart. men nej, övergångsbestämmelserna som avser - bl-a. - privat personer som äger individer av de listade arterna gäller fr.o.m. listan offentliggörs. alltså har man skaffat djuren 2015 är det ingen fara.

vissa detaljer om hur förordningen ska tillämpas framgår från förordningens text. man har också faställt i de olika EU-länder vilka myndigheter som tar hand om det. sen kommer jag inte ihåg om Sverige har redan anpassat miljöbalken enligt förordningen som trädde kraft 1a januari 2015. men vet att detta arbete har pågått sedan länge. men det finns fortfarande många detaljer som måste klargöras, så att det bara att vänta på mer info från de svenska myndigheterna.

Upp till toppen
Annons: