Annons:
Etikettallmänt
Läst 4191 ggr
erejser96
11/17/15, 4:10 PM

Omplacering sugar gliders far o son

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Säljer mina 2 sugar gliders. Far och son finns i Göteborg. Bruno /pappan är 20månader vanlig brun färg. Elvis sonen 8veckor back bjuti. Vid intresse skicka ett meddelande.

Annons:
zickan
11/17/15, 8:27 PM
#1

Jahap. Så du har tröttnat på dessa med nu? Du skaffade ju dom bara för nån vecka sedan. Kanske dags att ge dig. Sluta köpa/sälja djur som om de var möbler.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

erejser96
11/17/15, 8:42 PM
#2

Eller kanske skuta att få lögn halsar som förklarar att man kan ha sugar gliders och illrar tillsammans ! En viss Nina som sa det till mig det va helt okej enligt henne. Skulle inte vara några problem alls. För några dagar sedan fick Ted min iller Tag på Elvis och dom va inte kompisar kan jag lova ! Har aldrig varit så rädd innan tur att jag hann bända upp munnen på Ted Annes hade inte Elvis varit vid liv'!

Heidi
11/17/15, 8:46 PM
#3

Snälla TS, skaffa inte ett enda djur till !!

//Heidi - Webbtidningen för djurintresserade- Vimeddjur.se

Heidi
11/17/15, 8:47 PM
#4

Ett tips är att kolla med flera personer om djur går att ha ihop. Har för mig att flera sagt till dig att man inte kan ha iller och sugar glider ihop…

//Heidi - Webbtidningen för djurintresserade- Vimeddjur.se

Minoth
11/17/15, 8:51 PM
#5

Fast nu är det ju inte alls därför du gör dig av med dom. Faktum är ju att du inte höll dom på laglig yta.. :)

Medarbetare på Burfåglar och Undulater

zickan
11/17/15, 8:52 PM
#6

#2 du skämtar väl?. 

När ska du lära dig läsa på om djur innan du skaffar dom. Iller är rovdjur. Hur kan du missat det. De tar allt de kommer åt. Ska man ha smådjur runt iller måste man ha otroligt bra koll. Det funkar skitbra. Jag har haft sugis och iller för många år sedan. Men jag hade stor bur med 1meter glasfront fram innan det blev nät. Aldrig ute sugisar när iller är utanför sitt rum. 

Och nej det är inte bara därför du säljer dom. Du blev anmäld till läns som sa till dig att din bur är för liten och olagligt.  enligt länsstyrelsen är din bur bara runt 2kvm. Inte 4kvm som de ska ha enligt lag.  Så den bör du inte sälja med djuren.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Annons:
erejser96
11/17/15, 9:02 PM
#7

Men ärligt av en som kallar sig seriös uppfödare ? Ljuger om sånna saker. Hennes kompis hade ekorrar och illrar ihop och de skulle inte vara några problem? Vadå ingen laglig yta vad har du fått det ifrån ?

erejser96
11/17/15, 9:03 PM
#8

Har inte fått någon anmälan om min bur? Vad är de för prat älskar de som bara skriver för att skriva suck.

erejser96
11/17/15, 9:03 PM
#9

Har inte fått någon anmälan om min bur? Vad är de för prat älskar de som bara skriver för att skriva suck.

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
zickan
11/17/15, 9:25 PM
#12

Är du seriöst så puckad att du litar på allt EN person säger och kollar inget själv. Enligt texten personen skriver så får jag fram att det inte är en fara om man håller de på olika ytor. Vem är så puckad att man håller farmiller uppfödd att jaga kaniner på samma yta som småsugisar? (misstolak nu inte att en privatuppfödd iller är mindre jaktbenägen)
Hur kan du ha missat alla dessa texter om smådjur och iller på alla illerforum och grupper. Det är ofta folk frågar det. Här hemma funkar det med råttor och iller. 
Jag har även haft sugis och illar. Funka skit bra det med. Men aldrig djuren lösa tillsammans eller möjlighet att kunna bita en tass genom galler. Eller att sugis kan komma över avspärrning till ett rum illrarna är i. 
Nu har jag inte mer skydd till mina råttor än otroligt bra burar som är omöjligt komma in ur och välta. Men tass/svans kan ändå få naffs. Dock är det mer illrarna som ska passa sig för mina råttor bakom galler. De biter allt som är runt buren och nått jag är glad över att de lär ut till nästa generation. Så sett lär sig illrarna när de får naffs att inte röra burarna. Men de kan inte komma upp på dom eller nå gallret så lätt då de står på ben. 

Du ska ha tur det bara var så lite som skedde.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

zickan
11/17/15, 9:29 PM
#13

Och ja öppenbur är fullt lagligt. Där har du med misstolkat en hel del. 2kvm bur är fullt lagligt om du ALDRIG stänger buren. 

Iller skall ha 5kvm men får hållas i bur om man plocka rbort burluckan så den inte kan stängas. 

Hund får inte sitta i bur inomhus förutom på utställning och hos veterinär. Om man inte har godkännande från jbv att hunden måste va stilla under sjukdom/skada.
MEN man får ha en hundbur om man tar bort luckan. 

Tar man bort luckor eller sätter upp dom så de inte slår igen elle rkan gå igen så är det inte på tal om bur utan ett krypin där man kan sova, ge mat, leka osv. Precis det nina också menar av vad jag får fram.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Annons:
zickan
11/17/15, 9:45 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

Kanske dags att sluta skylla ifrån dig på alla andra om att det blir fel med dina djur du äger och har ansvaret för. Du har ansvaret att de sköts rätt, har rätt burmått. Men du läser inte på. MIsstolkar och läser fel, tror på saker en person säger utan att ens kolla upp mer information. 

Du skyller ju själv på din pojkvänn att din bur inte har rätt mått. Och du vet inget. Då kanske man inte heller skall skaffa djur om man inget vet och inte bryr sig kolla burmåtten själv.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Ypsilon1
11/18/15, 1:47 PM
#15

Jag har ingen aning om TS har redan omplacerat andra djur. Men i det här fallet är det ganska klart att h*n fått missledande info från säljaren / uppfödaren. Det är också säljarens / uppfödarens ansvar att se till att köparen får rätt information och att se till att djuren verkligen får de bästa förhållanden i det nya hemmet.

Sen är jag helt emot sådana förvirrande uppgifter om att bur storlek inte ska ha någon betydelse om buren hålls öppen hela tiden. Den här kompromissen fungerar kanske med igelkottar; men jag är ganska skeptiskt om det när det gäller sugar gliders.

Har man goda kunskaper om sugar gliders, vet man att det är faktiskt oansvarigt och ohållbart att ha buren öppen hela tiden, dvs att djuren får röra sig hur de vill dygnet runt. Det finns stora risker för djurens säkerhet, samt att det blir ohygieniskt för ägaren. Ska man låta djuren röra sig fria i ett rum, då ser man till att det rummet utrustas och anpassas just för det målet, att fungera som en bur till sugar gliders. Då har man lite (eller inget behov) av en bur. Kanske en liten sån när man städar i rummet.

Ypsilon1
11/18/15, 2:04 PM
#16

PS: Jag tog bort inlägg #10 och #11. Där hade TS lagt upp bevis om att h*n fått missledande info från någon person. Anledningen att jag tog bort de 2 inläggen är att TS's snapshots innehöll personliga uppgifter (namn och förnamn antar jag) om en tredje part (personen som TS SMS-ade till). TS får gärna lägga upp igen sina snapshots, men ta bort namnet.

Minoth
11/18/15, 2:31 PM
#17

Det under inga omständigheter lagligt att ha mindre bur än vad L80 säger oavsett om buren är öppen eller ej.

Medarbetare på Burfåglar och Undulater

zickan
11/18/15, 4:29 PM
#18

#16 Informationen som personen lagt upp var inte från uppfödaren/säljaren. Helt annan person som inte har med saken att göra egentligen. Ts stal även bilder från den person som lade upp prtscr om och skröt över att denne snart skulle ha sugis. Fast nekat av personen som ägde bilderna togs dom ändå och spreds på fb innan de byttes ut mot kort denne tog själv på de ts fick hem från en helt annan person.  

Varför alla är på hugget till trådskaparen är pga att detta har pågått ett tag. Inte bara sugisar. Samma sak varje gång. Läser inte på själv innan skaffar djur. Omplacerar kort efter och skaffar nått annat. 
Inte heller råd och tiggde runt på hela iFokus, fb mm för att få folk ge pengar för en operation på tamråtta. Direkt efter dumpades råttorna på djurhem och det kom illrar in i bilden som hölls i kaninbur i början innan folk började gå på om det. Men ena illern var inte helt hanterbar som det ofta är med illrar i nya hem i början. Den illern åkte tillbaka, tog en annan. Sedan var illern elak mot illervalp. Valde sälja den illern med en valp. Både återkom från köperen till ts nån dag senare. Inte ovanligt beteende för illrar det som var… osv
Sedan skyller denne på alla andra när det skiter sig. huvudansvaret att läsa på lite själv ligger på den som skaffar djur. Inte ett hastigt kort svar från EN person som egentligen inte har nått med denna person och dennes djur att göra.

Hur mycket man än skyller ifrån sig på att en annan sa ju, så är det inte hållbart. Isåfall hade väldigt många gjort väldigt många fel. Hade ts kollat runt lite och flertalet sagt samma sak. Att flera artiklar varit med fel information. Så är det svårare veta vad som stämmer. Nu vet jag ingen artikel om sugis som innehåller fel information om bur utom de som tycker det är okej med lite fågelbur. Vilket ts från början tänkte använda till sin sugis innan den som nämndes med prtscr sa ifrån.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Ypsilon1
11/18/15, 5:55 PM
#19

@ 18 Tack för bakgrunden, Zickan. Så tråkigt att det händer och fortsätter att hända :( Både säljare och köpare har ett ansvar mot djuren, såklart! 

Men hoppas i alla fall att alla dessa djur kommer att få rätt hem till sist. Och jag hoppas att fler och fler börjar förstå att sugar gliders kräver en hel del kunskaper och mycket tid. 

@17 för att undvika eventuella missförstånd och förvirring (om andra läser tråden), så är det L108 (dvs djurparksbestämmelser) som gäller när det handlar om sugar gliders och igelkottar och L80 när det gäller råttor och illrar.

zickan
11/18/15, 7:35 PM
#20

Personen har rört sig under andra nick på iFokus.  Började med råttor. 

http://rattor.ifokus.se/discussions/559a8fb2ce12c40bff000ccb-rattor-omplaceras-hallandgoteborg?4d71247db9cb462141046a2f-6

http://rattor.ifokus.se/discussions/5580b4178e0e74591c00004b-veterinaren-imorgon-cancer
Sedan kort efter detta åkte råttona till djurhem. Direkt kom iller. 
http://iller.ifokus.se/discussions/55aaff718e0e74552c0022e3-bara-fjantig-lilabla-runt-ogon
Redan här började folk reagera och ifrågasätta. 
http://iller.ifokus.se/discussions/55aa4b3ace12c4415a001ccc-valp-pastell

Mycket av trådarna har blivit låsta och kan endast läsa av admin. Massor med inlägg på fb grupperna om iller har ts själv valt att radera. Ts slängde upp inlägg, raderade kort efter, lade upp nytt. Fick inte rätt respons på inläggen. Raderade igen osv. Så mycket som pågick och pågår att folk börjat slå vad. 
Jag blev blockerad redan i början efter att ha frågat på varför hon inte åker till veterinären med illern än att chansa att den blir värre. 
Men allt som skrivs kommer indimpat via pm från andra som vill varna.  Mariotet av sv råttuppfödare har ett vakande öga, flera råttägare som stor del illerfolk. 

Och runt 18oktober hämta ts bruno(pappan). 31oktober hämtades sonen. Nu ska de säljas.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Annons:
erejser96
11/19/15, 12:07 AM
#21

Det är en intresse koll stor skillnad. Står även i PM där folk varit intresserade. Vill inte att de råkar illa ut ! Med tanke på illrarna. !!

FerretCrow
11/20/15, 11:23 AM
#22

åh herregud jag gråter inombords =(

lollynonna
11/20/15, 3:28 PM
#23

#21 Nej detta är ingen intressekoll. Det står klart och tydligt i #0 att du tänker Sälja dem, ingenstans står det något om intressekoll. Och om du har folk som vill köpa dem varför säljer du dem inte då till de som har hört av sig…?

// Linah 

 Medarbetare på djurannonser och gerbiler iFokus!
SolGerbilsidanSol

Jessica85
11/25/15, 7:09 PM
#24

Vad vill du ha för dom små ?

[viccaan]
11/27/15, 7:01 PM
#25

Det går alldeles utmärkt att ha predatorer och smådjur. Har haft hundar och en mängd olika smådjur tillsammans, dessa djur har ju suttit i säkra burar så även om hund vill åt djuren går det ju inte.  Det bästa vore att ha sugisar i ett rum där illrarna inte får vara då kommer de aldrig att störa varandra.  Synd att du måste sälja hade köpt om jag haft plats.

zickan
11/28/15, 12:02 PM
#26

#25 samma här. Haft suggis i hem med illrar. Samtidigt hade jag hund och en jourkatt utöver råttor, möss osv. 
Inte sugis men föder upp råttor och iller. Illrarna går löst på hela lghten när jag är hemma. Annars inlåsta i sovrummet/djurrummet där mina råttvoljärer står. Ende som gäller är ju lite vett på burar och hur man har de ute att aldrig ge en lucka för olycka. Flesta som har iller har även smådjur en iller  mer än gärna skulle äta. Men aldrig hört om problm.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

komigentammie
12/2/15, 1:39 AM
#27

Haft illrar med råttor (såklart råttor i bur så de interagerade aldrig för det är uppenbart bytesdjur för en iller precis som suggis) men ah.. Hoppas de finner ett stabilt hem & att du fokuserar på dina illrar fullt ut nu.

Hundar, råttor, katter, bodyart, shopping, veggiemat. Skrattar

Annons:
erejser96
12/3/15, 12:02 AM
#28

Finns kvar..

zickan
12/10/15, 1:09 PM
#29

Ingen som har plats för dessa? annars kommer länsstyrelsen ta dom.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Minoth
12/10/15, 1:30 PM
#30

Ja det var ju inte alls sant att LS inte har varit där utan det har dom. Och Ls kommer ta dessa om de inte får ett nytt hem.

Medarbetare på Burfåglar och Undulater

[viccaan]
12/10/15, 2:23 PM
#31

Om länsstyrelsen tar djuren kommer dessa att avlivas?

zickan
12/10/15, 2:28 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#32

#30 Precis. Tyvärr är länsstyrelsen på den platsen väldigt duktiga att avliva djur rätt fort. Hänt förr att de tom avlivat djur de tagit innan ens ärendet varit klart och de kunnat avliva djuren. Dvs man har rätt att överklaga inom viss tid. Men läns har avlivat djur innan tiden för överklagan gått ut för de kan typ.
Så jag hoppas nån kan ha plats/tid att ta dessa djur så de inte hamnar hos läns.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Evelina97
12/12/15, 9:49 AM
#33

Finns dom kvar?

Evelina97
12/12/15, 9:52 AM
#34

Tar dom mer än gärna om dom finns kvar!

Annons:
Fireant
12/15/15, 12:09 AM
#35

#32 Jag har skrivit till henne ett par ggr och tillochmed erbjudit oss som fodervärdar till dem, fast utan resultat!!! det känns att det är mer pengarna som styr nu än dess välmående tyvärr…

komigentammie
12/15/15, 9:30 AM
#36

Som jag förstått det så har dom flyttat.

Hundar, råttor, katter, bodyart, shopping, veggiemat. Skrattar

Minoth
12/15/15, 11:46 AM
#37

#35 jättetråkigt verkligen… Jag fick också den uppfattningen

#36 hoppas dom flyttat till någon med laglig yta och mycket kunskap nu!

Medarbetare på Burfåglar och Undulater

komigentammie
12/15/15, 1:50 PM
#38

#35, #37 tyvärr inte första gången det verkar vara så. 

Hoppas med! #36

Hundar, råttor, katter, bodyart, shopping, veggiemat. Skrattar

FerretCrow
12/17/15, 9:34 AM
#39

tänk om personen insett detta från början när flera påpekade att hon inte höll djuren rätt

zickan
2/9/16, 4:10 PM
#40

Jepp men det fortsätter. Skaffar nya djur hela tiden och få får stanna. Mariotet slängs ut på annons kort efter..  http://iller.ifokus.se/discussions/56ad58928e0e74675f001274-tycker-hon-ser-lang-harig-ut?discussions-1

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

[AnimeV4]
3/7/16, 12:14 PM
#41

Jag mår så dåligt av att se att det inte finns något slut på detta! Jag vet att det krävs mycket till, men man kan ju hålla tummarna för djurförbud. De har ju ändå inget värde, så som de slits och slängs med från hem till hem. Så oerhört tragiskt.

Är det någon av er som redan känner till hennes facebook, som vill hjälpa mig varna admin i alla djurgrupper hon är med i?😡

Annons:
zickan
3/7/16, 12:50 PM
#42

#41 många känner till redan. Blivit rätt känd efter alla djur det tagits in och omplacerats.
Omplacera iller nyligen. Men då skaffa personen ny iller kort efter. Den avled dock under kastreringen. Inte sett nån mer sökes/köpes annons än den person lade ut i jan/feb med att leta en till iller.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

komigentammie
3/7/16, 4:59 PM
#43

#42 Hon tog ju hem två till efter den avlidna honan & omplacerade en av dom. Så nu har hon 2 honor, 1 hane.

Hundar, råttor, katter, bodyart, shopping, veggiemat. Skrattar

[AnimeV4]
3/7/16, 8:16 PM
#44

#42 Jo, jag har sett hur hon hållit på. Usch! Men hon är med i många köpa djur-grupper, så man borde ta ett snack med admins. Hon är utkastad ur en nu iallafall, med två facebook-konton.

komigentammie
3/7/16, 10:57 PM
#45

#44 Finns en del som inte anser att hon gör något fel så tror inte du får bort henne överallt.. Finns ju dessutom alltid oseriösa uppfödare & blocket.. 😐

Hundar, råttor, katter, bodyart, shopping, veggiemat. Skrattar

[AnimeV4]
3/7/16, 11:04 PM
#46

#45 Ja, tyvärr. Det har jag räknat med. Är man oseriös som säljare får man räkna med att det inte blir bra hem. Synd på djuren dock😕

FerretCrow
3/14/16, 9:26 AM
#47

finns flera fb konton tyvärr =(

graleh
3/14/16, 11:44 AM
#48

Om buren är för liten så länsstyrelsen kommer och tar dem är det väl bara att köpa en ny och större bur, eller? Och kanske ta reda på regler kring burstorlek innan man skaffar djur?

It's nice to be important, but it's more important to be nice!

Annons:
[AnimeV4]
3/14/16, 12:25 PM
#49

#47 Hon jag pratat med i en grupp tog bort båda, så de verkar ha koll :)

zickan
3/14/16, 4:26 PM
#50

#48 gammal annons. Sugisarna omplacerades rätt fort efter de skaffades än att fixa större boende. 
Nu är det bara illrar som pendlar in och ut i det hemmet om jag inte missat nått.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

komigentammie
3/14/16, 10:02 PM
#52

#51, inte vad jag vet. Varför tror du det?

Hundar, råttor, katter, bodyart, shopping, veggiemat. Skrattar

[AnimeV4]
3/14/16, 10:40 PM
#53

#52 Tänkte bara för att det var en ny tråd om sugargliders, så jag funderade på om TS gjort nytt konto då det verkar vara det enda inlägget av medlemmen🤔

komigentammie
3/15/16, 1:56 AM
#54

#53, aha, dessa ska ha flyttat däremot så i hemmet ska bara finnas illrar.

Hundar, råttor, katter, bodyart, shopping, veggiemat. Skrattar

[AnimeV4]
3/15/16, 10:50 PM
#55

#54 Man får ju hoppas!

Annons:
FerretCrow
3/16/16, 5:07 PM
#56

#54 tror inte de

komigentammie
3/17/16, 1:50 PM
#57

#56 inte?

Hundar, råttor, katter, bodyart, shopping, veggiemat. Skrattar

FerretCrow
3/18/16, 7:25 AM
#58

#57 nej det finns mer djur i det hemmet och har alltid funnits

[AnimeV4]
3/18/16, 11:40 AM
#59

#58 Stackars dem om de bor där..😕

Inlägget är låst för nya kommentarer
Upp till toppen
Annons: