Annons:
Etikettgambiansk-jättekindpåsråtta
Läst 2050 ggr
dragonstar
11/8/15, 8:13 PM

Hur är GPråttor?

Hej, många och kanske lite dumma frågor.

Har innan stött på denna ras på nätet men de var några år sedan och är nyfiken på hur utvecklingen har gått. Har förstått att de idag finns uppfödare i Sverige.
Hur pass mycket tamdjur är dom?
Skulle dom fungera att ha i ett hem med tex katter? Hur pass funkar dom att ha löst hemma?   Tänkte om dom kommer äta allt i sin väg såsom soffa mattor sladdar stolar osv. Eller om man precis som med andra husdjur kan lära dom vad som är leksaker och få dom att låta bli de andra iallafall för de mesta.

Sen undrar jag är GP verkligen ensamdjur? Läste någonstans att de inte behöver hålls parvis men de är vad jag förstått kollonidjur?  Är de inte precis som vanliga råttor i socialitet ?   Och sist luktar dom som vanliga möss och råttor när de gäller urinent?

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

Annons:
lollynonna
11/8/15, 8:22 PM
#1

Här hittar du lite fakta om dem, om du bläddrar ner lite. Själv har jag aldrig haft nån så jag vet inte, men du kan ju läsa detta iallafall!👍

// Linah 

 Medarbetare på djurannonser och gerbiler iFokus!
SolGerbilsidanSol

zickan
11/9/15, 5:09 PM
#2

Nej de behöver inte hållas parvis. En del trivs med andra en del bråkar bara. Andra djur kan fungera. Det är helt upp till kemin mellan djuren. En katt går nog inte på en vuxen gp mer än max en gång. Gp råttor kan göra otroligt stor skada på andra djur och människor. Många som blivit bitna har fått sytt, Jag har haft tur och sluppit det. 
De är inte domesticerade så mycket. De går att träna träna och återigen träna. Krävs konstant uppfostran och fast hand. Gpr inte straffa dom då får ma bara igen. Fungerar bra att forta dom som hundar. Mutning när de gör rätt. Och det viktigaste med gp är att de måste aktiveras. Lagen är 6 eller 8 kvm bur(mins inte hur det var). Mindre oavsett nattboende eller inte är inte lagligt. Så stor voljär eller inreda ett rum. Ha de lösa på heltid är inte att rekommendera. De är gnagare och blir de utråkade eller bara lite ful i fan så är förstörelsen de kan ge väldigt stor. Mina tuggade hål mellan sov och vardagsrum, gjorde egen gång mellan på nått dygn. 
När föräldrarna var på besök lackade min ena hona ur. Så svartsjuk och började swtöka runt mitt i natten. Försöka komma in till rummet de sov. Mest troligt hota eller gå på då det är vad gp kan göra. De kan lätt favoritsera en i hemmet och hota resten. Skett för flera. Ännu inte hört att andra husdjur hamnat i gp.s skottlinje men det kan nog ske det med. 
Hur som, jag slängde in min 1,7kg hona i ett tomt terrarium under natten för att få sova. 
Visade bara styrkan av gp tänder och en envis, tjurig, arg gp. Flera cm av plåt/metall listen i terrariumet hade hon tuggat sönder så glaset på den skjutlisten höll på att ramla in. Några timmar till hade hon kommit ut ur terrariumet. 
Inte nog med det, hon hade även hunnittugga ner alla väggarna på ett stort kaninträhus. Bara taket som var helt och låg på backen. 

Min ena samlade även kontakter. Hon knippsade av kontakter oavsett om de satt i väggen. Drog ut delen som sitter i väggen och samlade dom i min klädhylla. 
Tuggade sönder sladdarna till värmepannan i bostadsrätten. 
Hade dom i ett mindre sovrum och de började även tugga neråt mot grannen när jag jobbade mycket och inte hann med att bränna av deras energi som trötta ut sinnet på otroligt smarta djur. Så plastmattan i ena hörnet och lite av golvet hade de hunnit plocka. Hade de fått nån dag på sig hade grannen fått besök.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Alwyn
11/9/15, 5:16 PM
#3

Världens bästa förvarningar här Zickan! Detta borde alla som funderar på GP läsa, så toppen att du har erfarenhet att dela med dig av. Finns det några kvar i Sverige öht?

zickan
11/9/15, 7:32 PM
#4

Nej det är kanske nån ägare kvar men ingen uppfödare. Tror dock alla gp i sv dött ut. Jag, redrum, rat thing, agnes tog in och började föda upp dessa för flera år sedan. Tror vi var först på dessa i sv. Men insåg rätt fort att svenskar inte läser på ordentligt, bara ute efter tuffa djur och ingen aning av vad som väntar dom. Mariotet av ägare omplacerade sina för de klarade inte av dom, tröttnade. Var nog inte som de planerat. 
Gp råttor är känsliga och för många av dom avled pga stress, kanske även deppade ihop. De är som sagt ofta att favoritsera en ägare och skiljas från denne sedan till helt ny kan inte va lätt för dom. 
Sedan var det många som fick fel kost. För många trode man kunde mata dom som vanliga tamråttor. Som sagt, få som läste på ordentligt och för mycket fel sköttsel. Ytterst få hade ens lagliga burar och höll dom mindre än lagligt. 
Jag fick inte ens vettiga svar från jbv om vilka burmått som krävdes försen slutet av mina gpråtts ägande år. Började då med att hålla i eget rum. Men det gick ju inte så vidre bra med deras duktiga gnagar kunskaper. 
De hade sådan respekt att min ena gp tant rymde ju en dag när illrarna var lösa på hela bostaden. Men min iller som kom direkt från farm, avlad i flera led med jaktillrar. Hon vågade inte ens gå nära min gp råtta. Hon gick sniffandes nyfiken bakom. Men höll avstånd. Gp honan lunkade bara runt som om inget rovdjur förföljde henne. Och kom illern nära vänte naemi sig bara om och skrämde skiten ur illern med att bara lugnt invänta. 
Gp råttor pratar en del med sina tänder och framtassar. De jag hade flydde inte utan gav sig på faran rakt fram. 

Men iaf. Vi valde alla lägga ner. Redrum hade siste obesläktade hanen till min hona. Annars var alla linjer i sv släkt. Skickade min sista levande hona till den hanen. Men tyvärr dog hon i födslokomplikationer. Och jag har inte hört om nån planerad kull efter det. Tror det var sista kull planeringen och detta var 2009 tror jag. 
Haft lite sug efter gp igen efter det. Men insett att jag inte har tid, ork och definitivt inte rätt boende. Flyttade från bostadsrätten till mindre. Har även fler grannar. 
Hade redan förr klagande grannar. Men nu är det fler och fler som är missnöjda för minsta fel ljud om nätterna och även tyvärr dagtid.
Gp råttor är mycket nattaktiva. Då gnagar och springer de runt. Har även ett litet skrikande läte för sig som kan störa. 
Vet minst två ägare som omplacerade sina pga grannar som klagade.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

-Aida-
11/9/15, 10:33 PM
#5

GP råtta brukade jag säga inte är en råtta, det är en bäver, den va större än våran förra katt, man bör inte köpa dom som omplacering om man inte vet vad man gör, dom är eftertraktade som coola djur och högst exotiska, GPn jag råka på bet av en bekants slang till kylskåpet och bet min syster son i foten när han sov, man såg att den va traumatiserad på nåt vis, den va ledsen och mådde dåligt, den va omplacering, mycket ilsken men jätte fin, den gick inte att hantera, som sagts ovan är det inget man köper om man inte har rätt förutsättningar vilket inte vi hade, den bodde i en kanin bur som den förstörde totalt, dom är starka som superman och läskiga som… något läskigt i mörker.. Jag fick tyvärr ta hand om den ibland även om de inte va mitt ansvar, jag tog en sopborste och fick putta bort den till kaninbur nummer två som vi knöt ihop med ståltråd på flera ställen så den inte tog sig ut på natten, den byggde bo i garderober och tog över våra handdukar helt, den välte buren flertal gånger, den är natt aktiv och blev högst sur av att bli väckt på dagen.
Den blev tvungen att avlivas mot ägarens vilja, hon kunde inte lyfta den utan skyddshandskar som den dessutom bet igenom, detta var djurplågeri enligt min mening.

Dom är gnagare i stor format, de är inget för en hyresrätt, skadorna blir stora och kommer kosta, någon vägg kanske offras också.
Mitt inlägg blev lite pessimistiskt men det hade helt klart varit annorluda om man hade haft råttan sen den va unge och haft rätt förutsättningar samt kunskapen från början, den levde på gnagar blandning vilket bara är socker, en GP på socker är ytterst läskigt.

zickan
11/10/15, 12:10 AM
#6

#5 jag födde upp. Stödmatade från ung ålder med nappflaska för att få mer hantervänlig. Men det hjälpte inte så mycket. Viktigaste tiden i en gp råttas liv verkade mer va under tonåren. Ostabilt hem/hantering i den ålder så är det svårt efter de blir äldre. Den ålder efter de flyttat från föräldrarna, gått nån tid och de gått in i tonårsålder som gör att de börjar testa sina gränser. Sätter man dom inte på ett bra sätt blir gp råttorna enklare fort svåra. 
Samma om de inte får utlopp för sin otroliga smarthet och energi. Eller om man ger fel foder som färdiga mixar. På tok för lite protein för dom och fel innehåll. Vilket bara ger underlag för mer problem. 

Så det är inte riktigt yngre åldern utan mer mellan åldern man bör ha en gp råtta ifrån i stabila händer som kan ge en bra uppfostran. Annars kan det gå åt helvete. KAn det iof annars med. 

Men som alla djur rätt djur i rätt hem kan bli helt klart väldigt bra. En av gp ägarna körde agility med sin gp ihop med sin hund. Det var väl ungefär vad dom kan behöva. 
Och kastrering verkade minska en del hormonstrul, men riskerade göra dom lite större.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Annons:
Alwyn
11/10/15, 11:18 AM
#7

Intressant! Känns ganska generellt det här med att Sverige inte är ett bra land att föda upp exotiska djur. Folk vill oftast ha coola husdjur men är inte beredda på att söka kunskap och ge dem plats, rätt kost och aktivering. Tråkigt men sant. Detta ihop med de stränga lagarna om ytkrav är väl förklaringen till att vi har så få exotiska djur i landet. Bra det iaf, för kan man inte ge djuren allt de behöver ska man inte ha dem.

zickan
11/10/15, 3:49 PM
#8

#7 men det är ju så. Dock är lagen extremt dålig. Den är gammal och behöver uppdateras. Vet att igelkottsfolket har försökt få ner ytkraven från 20 kvm till 10 kvm för igelkott. Känns lite udda att iller bara har 5kvm. 
Men sedan går sjusovare ännu under L108. dvs djurparkslagen och krävs hållas på minst 2kvm. De är ca 5 cm i kroppen. Medan chinchilla får hållas 1*1m.
Mina sjusovare blev mest stressade och fick aldrig ungar på 2kvm. Men jag fuskade med mina sista och körde stort terrarium mer chinchilla mått. Och då förökade dom sig konstant och det var mindre bråk. 
Så till viss del är sv inte bättre än andra länder. Det behövs lite mer uppdelad lag. 

Som råttägare är det en del som stör mig massivt. Råttor får ohya(löss, loppor, skabb mm) från hö. De äter det inte och det är hårt att boa med. Bättre med annat som tidningspapper. 
Men på jbv hemsida rekommenderas alla gnagare att ha hö. halm eller liknande. Många tolkar det som att råttor skall ha hö. Och det i sig skapar problem. Hade kontroll här och kontrollanterna ville att jag skulle ha hö til mina råttor och inte tidningspapper. Men hö fyller noll funktion för råttor. 
Men som de hävdade står det i lagen att de skall ha det. Men de kunde inte komma med nån orsak till varför hö eller halm är bättre än rivet tidningspapper, fleace osv.

Samma med gp råttor. De flesta som hade förr nä'r det fanns  sv. Körde inte enligt lag då jbv inte själva visste vad som krävdes innan de tog reda på mer. De gav olika svar till olika personer. Några fick att de skulle ha chinchilla mått. Vilket vi nu vet är olagligt.
Men dessa klarade det galant och gjorde mindre skada i hemmet. Mariotet hade ut sina en hel del också och gav berikning i buren. Så egentligen skulle en vanlig voljär fungera lika bra om de får gå utanför varje dag.
Och kan man inte ta ut dom varje dag osv, så ska de ha större. Nu svårt att kontrollera alla ägare. Men ändå vore det skönt om lagen kunde uppdateras lite mer och va mer artspecifik.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Alwyn
11/10/15, 9:23 PM
#9

Ja förbättring och specifiering av lagarna vore bra! Chinchillor ska ha 1x0.5m bottenyta och 1m höjd, så att ingen misstolkar det Zickan skrev. Sjusovare går under undantaget enligt vissa på JBV och kräver därför endast chinchillamått medans andra hävdar att de ska ha 2kvm så här har vi ett dilemma där de inte verkar eniga! Gällande hö, många djur som Sebramus, Degu och Chinchilla behöver verkligen hö. Jag har funderat på om det går att förbehandla höet för att hindra smitta av ohyra, typ värmebehandla, skålla med hett vatten eller något…någon som vet? Lär ju inte va så bra att köra det i ugnen haha, brandrisk.

zickan
11/10/15, 9:55 PM
#10

#9 dom djur som skall ha är ju menat att ha det med. Men djur som har noll nytta av det är ju bara onödigt tvingas på. Men gnagare är ihop klumpade under samma regler på jbv. Ändå skiljer sig kanin, marsvin mm mot råttor och möss osv. En del bör ha hö som mariotet av vad de äter medan vissa inte ens äter och skall ha en kost baserat på fröer/säd. Som första gruppen inte bör äta mycket av då de blir feta eller/och sjuka.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Alwyn
11/11/15, 1:49 PM
#11

#10 allt det du skriver stämmer överens med det jag påpekar så jag vet inte om du missförstod mitt inlägg? Min fråga var ennbart om det finns något sätt att behandla höet på för att slippa ohyra…men nu när jag tänker på det så går det väl inte eftersom upphettning förstör näringsämnen. Knepigt.

dragonstar
11/18/15, 9:47 PM
#12

Tack för alla svar. En GP råtta skulle i dagsläget alldrig fungera i mitt hem. Men de är alltid kul att lära sig mer. Som ni säger är de många som skaffar exotiska djur utan att veta vad de ger sig in på. Men det gäller ju även vanliga husdjur såsom hund, kanin och annat. De gör kanske inte samma skada som en GP råtta kan men informationen är ändå rätt dålig. De är ju mer regel än undantag att man ser tex blocketanonnser med kaniner fåglar mm som omplaceras och där bilderna visar att djuren inte har vad de behöver och inte lagliga burar. Blir så trött på detta. Och på att en del djuraffärer fortfarande säljer burar som tydligt är olagliga att ha djur i mer en transport.   Älskar djur och skulle oerhört gärna vara djursjukvårdare. Jag älskar att lära mig nya saker om olika djur och vad de behöver.

Jag har innan kollat lite på reptiler och mer exotiska djur men många av dem är på en del sätt mer känsliga en de vanligaste husdjuren och de är ju även inte lika domesticerade.

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

Alwyn
11/22/15, 6:18 PM
#13

Zickan himla skumt att de inte godkände papper istället för hö, lagen säger nämligen att det är helt ok!:

14 § Kaniner, guldhamstrar, dvärghamstrar, gerbiler, brunråttor och möss ska ha bomaterial med långa strukturer så att det kan flätas samman. Allmänna råd till 8 kap. 14 § Flätbart bomaterial bör bestå av halm, hö, träull, rivet papper eller dylikt

https://www.jordbruksverket.se/download/18.26424bf71212ecc74b08000892/1370040445296/DFS_2005-08.pdf

Annons:
dragonstar
12/14/15, 5:40 PM
#14

Flätbart ja. Men inte garn eller sånt som dom inte kan ta sönder vid behov.  Vad jag förstått if. =P

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

Erry
2/15/16, 7:46 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#15

Åh, roligt att se lite inlägg om GP's igen!

Min bäbis Shokora (Zickan's Air) var ett väldigt aktivt litet monster! Hon gnagde inte så jättemycket, (förutom ett hål i en vägg i sitt rum..) men var expert på att klättra och riva ner i princip allt hon kom åt. Väldigt envis och tempramentfull, och extremt smart. Tro mig, de vet när de gör fel och skyndar sig att gräva/gnaga/äta på så mycket de hinner när de märker att man upptäckt dem. Hon var ingen gosråtta (fick "bara" två bett, men det var helt mitt eget fel) men hade en härlig personlighet och var VÄLDIGT pratglad :) Glädjetjut när hon fick banan! Älskade att springa rally i korridorerna och boa i papperskorgar. Saknar henne grymt mycket <3

Gandhi som jag tog över som äldre var en lite lungare herre som mest gillade att sova, även om han också kunde komma springades som en dåre genom rummen! Han var dock lite mer gnagig och lyckades få upp ett hål under ett skåp och tog sig in bakom spisen… Inte lika pratig utan gnydde mest om man störde honom när han sov.

Underbara djur dock :) Saknar dem grymt mycket och blir väldigt nostalgisk när man går genom alla inlägg och artiklar här om GP's, och minns alla gP-ägares användarnamn man hade lagt på minnet sedan länge ;)

Är grymt sugen på att försöka få tag på en GP igen, speciellt nu när vi kommer flytta till ett stooor lägenhet som jag redan har avsatt ett rum som förhoppningsvis ska bli en "inomhus-djungel" till för djur. Om det blir en GP eller "vanliga" råttor återstår att se :)

Upp till toppen
Annons: