Annons:
Etikettannonser
Läst 1566 ggr
Amanda186
8/10/15, 3:54 PM

Omplacering Shaws jirdar

Jag har två stycken Shaws jirdar som jag dessvärre inte kommer kunna ta hand om i fortsättningen då den ena har problem med sina tänder i underkäken som måste klippas ungefär varannan vecka.

Detta är något som är bestående eftersom han inte har några tänder i överkäken.

Jag undrar därför om det finns någon här som antingen kan ta hand om dem själv eller som känner någon som kan göra det, jag vill verkligen inte avliva honom och känner att han har så mycket kvar att ge.

Det är fantastiskt tama och mysiga djur som idag är runt två år.

Om någon kan tänka sig att ta hand om dem så ingår såklart också deras akvarium.

Annons:
volpi101
8/19/15, 11:45 PM
#1

Hur gamla kommer de kunna bli och hur stora är de nu? Jag har själv tre gerbiler nu i en större dunabur :) Hur stort är deras akvarium och hur ofta bör de släppas ut? (släpper inte ut mina gerbiler, då de fast de är trygga i handen och i buren gömmer sig när man släpper ut dem och de tar så lång tid innan de kommer fram igen. Men släppte ut min taggmus som jag hade för länge sedan med stängd dörr.) Vad ska man iså fall klippa hans tänder med, och hur beter han sig då? Kommer han bli rädd och splattra så att det är svårt att klippa tänderna? Är inte Shaws jirds ensamlevande djur? Hur stora är dina? 300 gram?  Tycker dina jirda rom att bli klappade/kliade mer som råttor eller degus? Är inte jirds väldigt lika gerbiler i beteendet?

Mina gerbiler är mest så att de roar sig själva, de blir glada när jag kommer och klättrar gärna upp för mina armar och ibland in i kläderna, och jag kan pussa på dem och klappa dem, men de njuter inte direkt av det på det sättet som vissa råttor och degus gör.

Dock är jag osäker på om jag skulle kunna ge dem tillräckligt med tid. Hur ska de sysselsättas? Mina är nöjda med sitt sandbad, och kartonger och toarullar som de gnager sönder. Kan du lägga upp en bild? Och var bor du någonstans?

volpi101
8/19/15, 11:55 PM
#2

Skulle man kunna ha dem i den största dunaburen istället (den som är för marsvin) eller gnager de fort sönder den? Tänkte bara att det vore lite skönare med en bostad av plast, eftersom akvarier väger så mycket så att måste städas på plats.

Amanda186
8/23/15, 6:52 PM
#3

Ursäkta för sent svar, det har varit lite mycket nu med ny skola och allt.

Shaws jirdar blir ungefär 4 till 6 år, mina är två år och ungefär samma storlek som degusar men med en lite längre svans ( 15 cm kropp och 15 cm svans).

Den ena väger runt 220 gram och den andra strax under 200.

Deras akvarium är 90 cm långt, 41 cm brett och 40 cm högt och jag skulle helst vela att de fortsätter bo i det.

Dels är jag inte säker på om dunaburen blir i rätt storlek och dessutom är det nog mycket möjligt att de gnager hål på den, men jag vet inte då vi bara haft dem i akvariet sedan första början.

Jag släpper ut dem när jag märker att de vill komma ut, den ena brukar därför få komma ut varje dag och den andra lite mer sällan.

Jag låter dem då spring runt i min soffa och släpper aldrig ner dem på golvet samtidigt då de flera gånger börjat bråka då (men aldrig annars).

Tänderna klipper vi med en vanlig nagelsax som vi byter ut efter några gånger så den sa hålla sig vass, och så tar vi honom till en veterinär ungefär en gång i månaden för att slipa tänderna. Tyvärr är det inte något han tycker om att göra och kan sprattla till så åtminstone för oss är det ganska svårt att klippa tänderna.

Shaws jird är inte ensamlevande om det gäller hanar, för då skall de vara flera, men jag tror att honor ska bo ensamma.

Jirdarna är väldigt mysiga och  tycker om att bli klappade- de är alltså mycket lugnare än gerbiler, känns tamare, gräver inte lika mycket, gnager inte lika mycket och pratar även mer.

Som sysselsättning brukar jag ge dem kartonger, toarullar, toapapper, de har ett par leksaker, jag tar upp dem varje dag och så får de springa runt på soffan.

Bild skickar jag senare idag då de har vaknat.

Just nu har vi dock en intresserad som vi hoppas ska ta dem, annars kanske jag kan höra av mig?

Vill du veta mer om Shaws jirdar får du gärna ställa fler frågor, det är väldigt mysiga och trevliga djur bara de inte tappar tänderna :)

Mvh

Amanda

zickan
9/3/15, 12:13 AM
#4

Tyvärr är det troligen inte lagligt hålla jird under 2kvm. De finns inte med i L80 lagen. Där finns bara gerbil med och lär anses de under Gerbillinae släktet då annat inte är nämnt. Alla djur nämnda i underfamiljen ökenråttor hör inte till och är mest troligt inte lagligt hålla som gerbiler.  De arter som inte är angedda i den listan (L80) där går med mest  under L108. Och på L108 står shaws jird med under släktnamnet Meriones. Och det betyder att det gäller 2kvm. 
Bara lite heads-up ifall en kontrollant kommer på besök och ser att det inte är gerbil. 

Sedan kan man fråga jordbruksverket och be dom skicka ett underskrivet papper på att det är okej att hålla mindre. De har inte alltid koll själva. Samma med sjusovare som kräver minst 2kvm. Folk tror de kan hållas på mindre då några få från jbv har sagt att det är okej. Men när man väl börjar rota i det ordentligt är det olagligt med chinchillamått till sjusovare. Så ska man ha mindre än 2kvm och de inte finns namngedda på L80 bör man skriva till jbv sedan spara svaret om de godkäner mindre yta. Så har man bevis till en eventuell kontroll från djurskyddet.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Amanda186
9/5/15, 4:35 PM
#5

Oj då! Uppfödaren som sade att det var en bra storlek på buren, hon hade en ännu mindre mindre bur…

Bra att du sa till i alla fall!

Upp till toppen
Annons: