Annons:
Etikettallmänt
Läst 921 ggr
Whippet
6/14/15, 12:12 AM

Funderingar om afrikansk pygme igelkott

Hej! Jag har bara lite funderingar kring afrikanska pygme igelkotten. Kan man ha sin kotte lös i ett rum som är 5x4 m? Det är rätt mycket yta där, mitt eget rum där jag har säng dator, ganska många sladdar, kommer kotten bita på dom? dom är ju inte utspridda på hela golvet men har dom under hyllor, vid sidan av väggen där jag har datorn. Vad ska dom äta? Har rätt mycket hyllor och sängen då som den kan krypa under.. är det okej? Får ju se till att man inte trampar på honom eller henne när man är morgon trött men det ska nog absolut inte ske! Kan man få dom rumsrena, hur? Kan man ha kattlåda eller tidningspapper på golvet då eller? Behöver all fakta om kottarna! Glad

I'm out Vilar huvudet i handen

Annons:
[xamerax]
6/14/15, 8:39 AM
#1

#1 går absolut då lagen säger 20 kvm :)  kotten  kommer troligen inte bita på kablar men dom är väldigt bra på att ta sig in på ställen de inte kommer ut från igen, ex. bakom hyllor så se till att säkra där du inte vill att den ska gå^^

trodde aldrig att min skulle kunna ta sig bakom mitt skrivbord(där knappt mina hamstrar får plats) men jo, där ville han såklart vara och kunde såklart inte ta sig ut själv^^

Om du inte har handdukar,filtar eller kuddar vid sängen (på golvet) så borde det inte vara så stor risk att do trampar på hnm/henne, dom tycker om att gömma sig under/i något så det är oftast under saker man letar efter dom^^

Bra foder är applaws chicken eller origen- kattmat alltså, finns mat till igelkottar att beställa från utlandet dock, sen plus med insekter på det :). på igelkott.ifokus kan du hitta mer info om mat o massa annat osv :)

Ser på många ställen att man ska ge dom grönsaker/frukt men alla säger olika, själv så ger jag det inte/mycket sällan då dom inte äter det i naturen. kattmat+ insekter ger jag varje dag och sen kött, ägg osv då o då :) föd gärna upp insekter själv så blir det lite billigare i längden^^

tänk på att hårstrån kan lätt fastna på tassen och kan då strypa blodflödet vilket leder till att tassen dör, så dammsuga är ett måste varje dag om du har hår på huvudet^^

Det ska kunna gå att få dom rumsrena dock blir de flesta inte det, tycker själv att det ändå inte är så farligt, bajset kan jag dammsuga upp lätt(klibbar sig inte ngt särskilt) sen är det bara att spraya vatten över kissfläckar, vänta en stund och sen torka upp. De bajsar ofta i hjul så om de gör det så måste hjulet diskas varje dag.

Chinchilla sand verkar uppskattas hos mig, har det i en låg kattlåda, ibland har min även kissat där. använd iaf inte klumpbildande kattsand till kotten, kan fastna vid rumpan har jag för mig.

men som sagt gå in på igelkott.ifokus så hittar du mycket mer samt info om uppfödare, kloklippning, bad, behov, försäkring osv :)

Whippet
6/14/15, 6:07 PM
#2

#1 Tack så mycket, vilka insekter ska den ha? Nu vet jag mycket mer om kottar än innan vilket är ett stort +!

Men kissar dom mycket? Jag har parkett golv i det rummet jag ska ha den i, funkar det ändå? Kan man ta ut kotten i trädgården ibland på somrarna? 🙂Har gjort en likadan tråd på igelkottar iFokus men ingen som svarat där än.. 🤔

I'm out Vilar huvudet i handen

lollynonna
6/15/15, 9:54 PM
#3

Jag måste bara fråga om kottar kan trivas med medelstora hundar och katter?

// Linah 

 Medarbetare på djurannonser och gerbiler iFokus!
SolGerbilsidanSol

[xamerax]
6/17/15, 3:09 PM
#4

2# min kissar ganska mycket iaf vet inte riktigt hur det är med golvtyper osv(själv har jag en golvmatta med träimitation, vilket går bort lätt från den iaf^^) dock får det inte vara kallt där de går, är det under 20 grader kan de försöka gå i ide och kan då dö :/ 

 de äter mjölmask,kackerlackor,gräshoppor,zofobas, syrsor mm (ta aldrig insekter utifrån), jag vet att folk brukar ta ut kottarna en liten stund på somrarna så det borde gå^^

finns flera artiklar som du kan läsa på igelkott.iforum där det står massa :)

3# Det beror på hunden , katter brukar kunna gå bra samt illrar. Min cavalier får inte hälsa på min kotte för att hon är väldigt för på men som sagt så beror det på hunden elr katten om det går eller inte^^

Upp till toppen
Annons: