Annons:
Etikettannonser
Läst 1866 ggr
Whippet
2015-06-13 01:14

Osäker..

Hej! Jg har funderar länge på att skaffa något till husdjur, det är bara det att jag inte alls vet vad jag vill ha, jag har kollat på fåglar, men ändrade mig genast då dom skräpar ner och låter en heel del! Har även funderat på kaniner men det gick bort då jag inte känner att det är i min smak :/ jag kan tyvärr inte ha vissa djur inne eftersom att jag ör pälsallergiker, har två hundar och en hamster just nu så en hamster eller hund kommer jag inte skaffa just nu igen ;) Stora drömmen är ju att skaffa kor men bor i en villa i där man tyvärr inte kan ha kossor :( så något mindre djur, som gärna är socialt nyfiket och framåt några idéer som sagt har kag noll idéer på vad jag vill ha men vill ändå ha något, jätte konstigt jag vet .. :p jag kommer lägga mer än 1 timme på djuret/dag, det kan vara väldigt lång tid för brukar vara med mina hundar typ hela tiden och hamstern ca 2-3 timmar om dagen :) har ni något förslag? Jag har ju rätt stor tomt och hus men föräldrarna vill nog inte ha två kossor i trädgården som äter upp alla träden och blommor/växter hehe ;)

I'm out Vilar huvudet i handen

Annons:
[Elucai]
2015-06-13 01:20
#1

Reptil/amfibie? :)

Whippet
2015-06-13 01:32
#2

#1 mm men om du läser mitt inlägg en gång till ser du att jag gärna vill ha ett nyfiket, socialt och framåt djur.

I'm out Vilar huvudet i handen

Ellys
2015-06-13 12:41
#3

Det första jag tänkte på när jag läste litet djur, socialt nyfiken och frammåt var tamråttor. Dock är du ju pälsallergiker så det kanske inte funkar alls? Annars tänker jag på gerbiler. Har aldrig ägt egna men vad jag har sett verkar dem ha mer energi än hamstrar. Kommer det endast var dina egna eller kommer liksom hela familjen vara engagerade? :)

nicolina84
2015-06-13 12:55
#4

Afrikansk pygméigelkott eller dvärgtanrek kanske kan va nåt? :-)

nicolina84
2015-06-13 12:56
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Afrikansk pygméigelkott Elsa

nicolina84
2015-06-13 12:57
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Pigge Dvärgtanrek 🌞💞

Annons:
Whippet
2015-06-13 17:21
#7

#3 Ja tamråttor är ju för underbara men tåler inte dom :( Det eller dom kommer endast vara mina men djurpassning kan alltid mina syskon ställa upp med om det skulle vara så :) Gerbiler tycker jag nästan är som små möss som springer runt överallt och aldrig riktigt blir fullt tama sen tycker jag dom är lite för små också :/ 

#4 Vet du om afrikanska pygme igelkottar är allergivänliga? eller för det mesta funkar för allergiker?  Hemskt söt din lilla kotte! 😍

I'm out Vilar huvudet i handen

Ellys
2015-06-13 19:28
#8

#5 kottar är ju så söta! Hade jag haft platsen (bor litet) hade jag kanske haft. Dock har jag sett att dem kräver mycket för att bli tama? Går dem att jämföra med något annat husdjur? (Sorry för frågorna men har typ aldrig skrivit med någon som äger en igelkotte av något slag) Juste Whippet, tänkte skriva om två andra djur som jag hade på hjärnan men fick helt hjärnsläpp, Chinchilla och Degu?

Whippet
2015-06-13 19:35
#9

#8 Chinchilla och degu är ju för söta! Är dom allergivänliga? Vilka blir mest tama av dom, och gosiga?

I'm out Vilar huvudet i handen

Ellys
2015-06-13 19:41
#10

#9 jag har aldrig ägt någon av dem, men, jag har en teori att Degu är dagaktiva medans chinchillor är uppe på natten. Vilka som blir tamast beror nog mest på hur man hanterar dem och hur ofta. Vissa säger att chinchillor är underbara och sociala men själv vet jag inte faktiskt. Degu är ju inte så vanliga så du kanske ska kika in på Degus iFokus och Chinchilla iFokus? :)

AnnsofieW
2015-06-14 18:45
#11

Jag äger chinchillor, bästa djuret jag mött. Dem är allergivänliga det folk med allergier reagerar på är höet och spånet. Jag har 4 st. 2 hanar en på 2 år och den andra på snart 4 år. Den ena va jätte skygg när den kom men nu hoppar den runt i knä och på axlar på mig och min pojkvän. Dem är nattaktiva. Kräver mycket tid som alla gör och stor bur. Jag har aldrig haft Degu men om man kollar på chinchillor så är dem lätta att lära bara man gör rätt :)

hhejlollo
2015-06-15 17:28
#12

Jag är uppfödare av gerbiler och degus samt har även chinchillor och av dessa tre arter är degus mest sociala och framåt. Degus och chinchillor kräver stora burar och degus är väldigt känsliga när det kommer till kosten, annars är de väldigt likt chinchillans kost. Gerbiler är mer lättskötta och kan även dom bli väldigt tama. Ingen av dessa arter luktar något vilket är toppenbra! Är du pälsallergiker tycker jag du ska besöka någon med den art du är intresserad av. Har haft olika köpare som klarat en art bättre än en annan medan en annan köpare vart tvärt om. Jag håller på och flyttar men när jag kommit på plats är du välkommen att kika förbi och hälsa på! Vi finns i Västerås :) Har du frågor får du gärna maila mig på kristallens@hotmail.se Hemsidan hittar du på www.kristallens.wix.com/kristallens och vi finns även på Facebook under Kristallens Smådjursuppfödning :)

Kristallens Smådjursuppfödning & Omplacering

www.kristallens.wix.com/kristallens

Sajtvärd på degus.ifokus

Whippet
2015-06-15 17:38
#13

Behöver chinchillor hö? 

#12 behöver degus hö? buren har jag vissa planer med (egenbygge) Degusar är ju för söta och såsom du beskriver dom verkar dom ju nästan perfekta men måste läsa på lite själv också. Ska kolla in din fb. Jag tåler inte hö (timotej) så kan inte ha något djur som kräver hö tyvärr. Kommer hemskt gärna förbi sen när jag läst på mycket om dom :)

I'm out Vilar huvudet i handen

Annons:
hhejlollo
2015-06-15 18:14
#14

Både chinchillor och degus har som basföda tyvärr.. :/

Kristallens Smådjursuppfödning & Omplacering

www.kristallens.wix.com/kristallens

Sajtvärd på degus.ifokus

Whippet
2015-06-15 19:02
#15

#14 Aha.. :(

I'm out Vilar huvudet i handen

Whippet
2015-06-15 19:35
#16

#14 Kom på en liten idé nu. Tänker köpa hem lite hö, och ha till min hamster, så får jag se om det går? :)

I'm out Vilar huvudet i handen

hhejlollo
2015-06-15 19:44
#17

#16 Det låter som en smart idé! Köp ett dammfritt Hö och testa!

Kristallens Smådjursuppfödning & Omplacering

www.kristallens.wix.com/kristallens

Sajtvärd på degus.ifokus

Whippet
2015-06-15 20:07
#18

#17 Det ska jag, tips på vilket jag kan testa?

I'm out Vilar huvudet i handen

hhejlollo
2015-06-15 20:41
#19

Är tyvärr så länge sen jag köpte Hö från butik då jag har hästar och tar därifrån.. Jag jobbar på arken zoo och här i Västerås har vi Hö i bruna säckar vilket jag använde förut!

Kristallens Smådjursuppfödning & Omplacering

www.kristallens.wix.com/kristallens

Sajtvärd på degus.ifokus

Whippet
2015-06-15 20:45
#20

#19 Okej får söka lite :) tack ändå 🙂

I'm out Vilar huvudet i handen

Annons:
Whippet
2015-06-15 20:55
#21

http://www.zoo.se/harvest-stacks-0-99kg-timotej-kamomill.html

Kan detta funka tror ni? Var lite dyrt dock :/

I'm out Vilar huvudet i handen

Whippet
2015-06-15 21:07
#22

Läste också att man kunde skölja/duscha av höet och skaka av det och sen lägga på tidningspapper det kanske fungerar? aja får testa :)

I'm out Vilar huvudet i handen

hhejlollo
2015-06-15 21:20
#23

Gå in på arken zoo i du har det i närheten eller annan djuraffär och kika där! :)

Kristallens Smådjursuppfödning & Omplacering

www.kristallens.wix.com/kristallens

Sajtvärd på degus.ifokus

djurkillen
2015-07-05 18:40
#24

Du kanske skulle ha kinesiska dvärgvaktlar? En liten fågel som inte dammar mycket, ger små små ägg och gärna ruvar. Finns även en sort som kallas Harlekin vaktel, som är tamare än kineser. Dessa kan dock inte gå ihop. Om du har plats i trädgården kan du hålla duvor, japanska vaktlar, bobwhite vaktlar, höns, ankor osv.

Whippet
2015-07-10 18:43
#25

#23 Köper inte från djuraffärer..

#24 Det där verkar intressant, kinesiska dvärgvaktlar, ska kolla runt lite om dom :)

I'm out Vilar huvudet i handen

hhejlollo
2015-07-10 20:05
#26

#25 Vi pratade om Hö, inte djur ;) skulle aldrig rekommendera någon att köpa djur från djuraffär!

Kristallens Smådjursuppfödning & Omplacering

www.kristallens.wix.com/kristallens

Sajtvärd på degus.ifokus

Whippet
2015-07-11 20:08
#27

#26 Jaha du menar så, glömt det då det var rätt länge sedan vi pratade om det, så trodde du menade djur! :)

I'm out Vilar huvudet i handen

Annons:
zickan
2015-07-23 23:56
#28

Igelkottar är inte allergivänliga. Det är helt på vad du är allergisk emot. Flesta som inte tål pälsdjur brukar reagera även på igelkott/tenrec.
De har päls och de har vassa taggar som många får utslag av. Jag kan få utslag även om jag inte har nån allergi. Bara överkänslig. 

Så om du har fått intresse av det. Leta upp en uppfödare, åk hem till dom och umgås med djuren en hel del. Eller fråga om du inte kan få låna på prov. En del uppfödare går med på det då de inte tycker man skall köpa djur man snart behöver omplacera. Tror blueberryheadghogs i göteborg kanske erbjuder det. För mig hon gjort innan iaf.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

[HammyPaws]
2015-07-25 21:13
#29

Tänk på att inte köpa för hårt hö till din hamster då detta kan göra sönder dess kindpåse :) Välj bara ut de mjukaste höbitarna! #16

Upp till toppen
Annons: