Annons:
Etikettburar-bostad-byggen
Läst 2213 ggr
MissEmmis
2015-05-31 17:16

Fakta om Mus Minutoides, afrikanska pygmémöss

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här är faktabladet som jag ska skicka med framtida musköpare:

Afrikanska pygmémöss (Mus Minutoides)

Antal musindivider

En lagom stor sällskapsgrupp med unga hanar som aldrig bott med en hona är 3-4 individer (300 kr).

En lagom stor avelsgrupp att starta med kan bestå av en hane och en hona (300 kr), en hane och två honor, (400 kr) eller två hanar och fyra honor (600 kr).

Basutrustning till en grupp pygmémöss

Ett terrarium som har en bottenyta på minst motsvarande 30*50 cm, och minst 35 cm högt, (enligt min åsikt de absolut minsta måtten), men ju större terrarium, desto roligare och bättre för mössen. Man kan sätta dörrarna till terrariet uppåt så att mössen inte kan hoppa ut, men då får man inte ha barn eller katter eller andra djur som kan hoppa upp på dörrarna så att de går sönder. Mössen kan hoppa väldigt högt om de blir rädda, och en mus som rymt är nästan omöjlig att fånga in. Vanliga smådjursburar fungerar inte till dessa småttingar, för de kan rymma genom gallret. Däremot kan man använda en stor plastlåda med ordentligt många och små lufthål.

En vämeplatta och termometer till terrariet är bra, men inte nödvändigt. Mössen trivs bäst i en temperatur runt 25 grader, och går temperaturen ner under 15 grader dör de. Så tänk på att terrariet behöver stå på en varm plats men inte i direkt sol. Ser du bara till att temperaturen aldrig understiger 20 grader så fungerar det bra även utan värmeplatta.

Något att klättra på och gömma sig bakom, exempelvis en Red Moore-rot (finns på Djurmagazinet och Hornbach) som får plats i terrariet. Man kan även plocka grenar i naturen och sätta in i ugnen på 130 grader i 30 minuter, så dör eventuell ohyra. Toarullar eller trätunnlar av minsta storleken brukar pygmémössen också gilla. Det går även att ställa in en obesprutad krukväxt som inte är giftig, exempelvis en ekologisk kryddväxt, ampellilja eller pelargonia, för den som tycker det är kul.

Ett litet hus av trä eller papp att sova i. Jag vill varmt rekommendera labyrinthuset Trixie lektorn som finns på nätshopen PWSS under rubriken Smådjur/Bur tillbehör/Lek/Äventyrspark. Den är 30 cm hög. Lägg i lite finrivet hushållspapper som bäddmaterial och ställ plexiglaset mot terrariets glas så kan du se mössen sova på dagarna. Det ger även aktivering för mössen.

Ett par väldigt små vattenskålar som mössen når upp till, exempelvis värmeljushållarna Glimma från IKEA, som är 2 cm höga och säljs i 12-pack. Ställ ljushållarna på en platta, kartongbit eller liknande, så att mössen inte skvätter strö eller mat i vattnet. Ha gärna två skålar samtidigt. Man kan lägga glaskulor (från leksaksaffärer) på botten så att mössen inte kan drunkna. Byt vatten varje dag, dessa möss blir väldigt snabbt uttorkade och måste alltid ha vatten. Har du möjlighet att ge flaskvatten eller vatten från en vattenrenare så är det bra. Vanliga vattenflaskor är för stora för dessa djur.

Ett par små matskålar. Även här kan man använda Glimma, och man kan ställa flera skålar på olika ställen i terrariet. Om man trycker ner dem lite i spånet så kommer mössen åt maten lättare. Skålarna får aldrig bli tomma.

Mat. Det enklaste sättet att ge mössen all näring de behöver är att köpa en påse med undulat- eller finkblandning och sedan blanda den med en del av innehållet i en liten påse kattungemat av hög kvalitet (exempelvis Royal Canin Mother and Babycat eller Perfect Fit Junior). Du kan krossa kattmatsbitarna lite med en kniv eller mortel. Vill du vara mer avancerad kan du även blanda i frystorkade mjölmaskar eller andra insekter, torkade räkor, sesamfrön, quinoafrön, chiafrön, krossade linfrön, hirs, boveteflingor, nigerfrön, rädisafrön, gräsfrön, morotsfrön etc. Du kan även ge mössen kokt ägg, kött, skaldjur eller fisk. De brukar inte vara så förtjusta i frukt och grönsaker.

Bottenströ av något slag behövs också, exempelvis Chipsi Super (finns på Zooplus på nätet). Använd inte vanligt träspån, eftersom det innehåller terpentin. Bättre då med al- eller aspspån eller papperspellets av typen Toa-Lätt eller Carefresh. Du behöver inte byta strö så ofta, känn efter när det börjar lukta. Man måste vara väldigt försiktig med dessa möss för att de är så små. De kan lätt dö eller bli skadade om man försöker plocka upp dem med handen. Jag rekommenderar därför inte att man försöker ta upp dem med händerna eller försöker klappa dem. När man ska rengöra buren buren kan man plocka ut allt utom en liten kartong eller toarulle med bara ett hål där man lägger mössens favoritmat. När alla möss har gömt sig därinne plockar man försiktigt ut dem med handen för hålet. Sedan får de vara i en rymningssäker låda eller liknande (till exempel transportlåda för möss) tills de får flytta tillbaka.

Lite hö, som mössen kan gömma sig under, är också ett bra och naturligt material för att berika deras miljö.

En akvariebakgrund är vackert och ger trygghet till mössen.

Utseende, avel och beteende

Pygmémössen är nattlevande djur och är därför aktiva på kvällar och nätter. De är grupplevande och trivs inte ensamma. De är endast 2-4 cm långa utan svans, och det är svårt att förstå deras storlek om man inte har sett dem i verkligheten. De är ett av jordens minsta däggdjur. De lever i Afrika söder om Sahara och de är inte utrotningshotade, utan livskraftiga. De kan vara väldigt snabba och roliga att titta på när de springer omkring i terrariet. Att ha pygmémöss är nästan som att ha ett akvarium, men mer lättskött. De är alltså till för att titta på, inte att gosa med. Det finns i stort sett inga springhjul som är tillräckligt små och ofarliga för dessa möss, och det behövs inte heller.

Dräktighetstiden är cirka 20 dagar och ungarna kan flytta från mamman vid 4 veckors ålder. När ungarna är små kan man hantera dem försiktigt och könsbestämma dem. Eller så kan man lägga dem i en genomskinlig liten låda och på så vis se deras kön. Det är svårt att könsbestämma dessa pyttedjur, och därför bör man bara avla på dem om man har tidigare erfarenhet av avel på små däggdjur. Man kan sätta en prick med en märkpenna vid svansroten för att skilja hanar från honor.

Det är bäst att avlägsna hanarna från mamman och systrarna vid 4 veckors ålder, därför att hanarna börjar bråka med varandra om de bor flera hanar tillsammans med honor. Det måste alltid finnas fler honor än hanar i terrariet, och om man lägger märke till bråk behöver man plocka ut de hanar som bråkar. Om boytan är större minskar risken för bråk.

Här i Sverige finns mössen i två färger: agouti (brun med vit mage) och blå (grå med vit mage). Jag har läst på nätet att det även ska finnas cinnamonfärgade möss (rödaktiga), men har aldrig sett dessa på bild eller i verkligheten. Om du kan skaffa såna möss till mig så blir jag jätteglad! Jag har även läst att det ska finnas siamesfärgade och långhåriga möss, men jag vet inte om det stämmer.

I Sverige har vi extremt få uppfödare av pygmémöss och avelsbasen är liten, vilket gör att djuren snabbt blir inavlade. Om du åker till en reptilmässa någonstans i Europa så får du gärna kontakta mig innan och köpa med dig ett par möss för att få in nytt blod i arten.

Lycka till med dina möss!

/Emelie

saga_emelie@hotmail.com

Miss Emmi's uppfödning

Blogg: http://emmisibirier.bloggagratis.se

Annons:
zickan
2015-06-04 00:47
#1

🙂  kul med mer fakta att läsa. får dock läsa denna text ordentligt en annan gång för nu går mina ögon i kors och sängen kallar.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

MissEmmis
2015-06-05 15:40
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3
#2

Okej zickan!

Här är bilder på ett par av mina möss, som jag ska börja avla på.

Miss Emmi's uppfödning

Blogg: http://emmisibirier.bloggagratis.se

Upp till toppen
Annons: