Annons:
Etikettburar-bostad-byggen
Läst 1598 ggr
djurälskare123
2015-03-23 16:41

degus

Hej! jag undrar vad tycker ni är bäst husdjur marsvin eller degu och hur mycket kostar allt tillsammans när man köper degus/marsiv?

Annons:
Anon
2015-03-23 16:57
#1

Är du beredd att ta hand om ett husdjur?  Att ta hand om ett husdjur är inte helt lätt alla gånger och ibland blir det dyrare än man tänkt. Vad händer om ditt djur blir sjukt och måste till veterinären? Vem betalar då? Det kan kosta flera hundra kronor och måste betalas för att djuret ska få vård. 

Marsvin är snälla, degus också men de är ofta lite livligare. Marsvin brukar rekommenderas som förstadjur. Men jag ber dig att tänka igenom detta. Ett marsvin kan leva i 8 år och under dessa 8 år ska buren städas och klorna klippas och maten fixas. Att ha djur är roligt men det är mycket jobb som man kanske inte alltid tänker på, och även om man tröttnar får man inte sluta bry sig om sitt djur.

djurälskare123
2015-03-23 17:47
#2

har haft en hamster har 2 dvärgpapegojor så tror det kommer bli bra kommer aldrig strunta i dom. men har en till fråga kan man ha degu/marsvin i samma rum son 2 dvärgpapegojor eller blir någon av stressade över detta?

[erika.tornlycke]
2015-03-24 09:49
#3

Beror ju på vad du är ute efter…jag har haft marsvin och ska få hem två omplacerings degusar idag så är med andra ord väldigt påläst om degusar. Min uppfattning är att marsvin är lättare att sköta (kräver inte samma utrymme - degusar vill gärna klättra så ska ha en hög bur, behöver inte lika mycket stimulering, vanligare husdjur så lättare att hitta bra mat). Dem är även lugnare än degusar. Sen tror jag även marsvin har lättare för att gå med på att hanteras meda du mer måste vinna en degus förtroende. När vi hade marsvin så kunde gäster utan problem hantera dem. Sen är degusar väldigt aktiva och leker mycket så väldigt underhållande att titta på. Smarta är dem också så dem behöver som sagt en del aktivering. Degusar får inte hållas ensamma (förutom vid undantagsfall tex om dem är aggressiva mot andra degusar), vet inte vad lagen säger om marsvin men när jag har haft så har vi alltid haft två. Så vilket djur som passar beror ju på smak. Sen kostnad skulle jag gissa att marsvin är billigare (går ju ofta att hitta fina begagnade burar, finns ju fler foder och i större förpackningar). Men kan inte ge några exakta summor. Våra degusar som vi ska få hem får vi gratis och betalar 400kr för stoooor (ombyggd garderob som är 2m hög) bur, allt vad som finns kvar i hö, mat, sand, strö och även alla leksaker och all burinredning. Sen per månad beror ju på om man köper bra foder, mycket leksaker osv. Men ja, jag tror marsvin är billigare både inköp och per månad (tycker dock inte det ska vara den avgörande faktorn utan du ska välja djur som passar dig). Kom ihåg att alla marsvin och alla degusar är individer! Lycka till!:)

hhejlollo
2015-03-24 13:33
#4

Degus lär du tänka igenom riktigt mycket innan du skaffar. Kosten är något man måste tänka på hela tiden och kan för vissa vara lite krångligt. 

Nej du ska inte ha dom i samma rum som fåglar. 

Marsvin är betydligt lugnare och mer lättskötta än degus men även dessa ska bo i annat rum än fåglarna. Se till att läsa på riktigt ordentligt innan du skaffar :)

Kristallens Smådjursuppfödning & Omplacering

www.kristallens.wix.com/kristallens

Sajtvärd på degus.ifokus

Upp till toppen
Annons: