Annons:
Etikettallmänt
Läst 1076 ggr
[hundvän]
2015-03-14 18:50

Vilka djur är exotiska?

Vilka djur räknas som exotiska? Finns många utomeuropeiska djur som inte räknas som exotiska (chinchilla, degu, gerbil…)  Dessa djur kommer från Asien, Afrika och Sydamerika. Ändå är de vanliga husdjur och räknas inte som "exotiska" vad jag vet. Eller de räknas kanske som exotiska men vi brukar inte benämna dem som det eftersom de har blivit så vanliga? Är det så att ett husdjur brukar kallas exotiskt först när det är ovanliga att ha hemma?

Något jag satt och funderade på bara…;)

Annons:
Hoseok
2015-03-14 18:52
#1

När jag tänker på "exotiska djur" så tänker jag på olika reptiler och insekter, typ.

Storip
2015-03-14 19:01
#2
[hundvän]
2015-03-14 20:14
#3

Hittar inte gerbil, har jag missat den? Varför är den inte med i så fall?
Och varför är svensk ekorre med, Sverige är inget exotiskt land eller?

Eller är det jag som missuppfattat exotiskt med att det ska vara ett exotiskt klimat i landet djuren kommer från…? ☝️

enbartmalin
2015-03-14 22:39
#4

#3 Med exotiskt menas ovanligt.
Gerbil är inte ett ovanligt husdjur.

Hälsningar Malin

[hundvän]
2015-03-14 22:57
#5

Men varför är chinchilla med i så fall, de är jättevanliga?

[xamerax]
2015-03-14 23:47
#6

#3 För de utanför Europa är Sverige faktiskt ett exotiskt land  😉

Annons:
Storip
2015-03-15 08:36
#7

https://sites.google.com/site/vargidetskaniner/home


enbartmalin
2015-03-15 10:52
#8

#5 Jag räknar inte chinchilla som exotiskt, den har varit och är mer exotisk än gerbil.

Hälsningar Malin

[hundvän]
2015-03-15 15:53
#9

#7 nej alltså jag menade att gerbil inte fanns på listan…chinchilla är lite mer ovanlig är gerbil men fortfarande väldigt vanlig :) Då tolkar jag att det är upp till var och en att tycka vad exotiskt är, eftersom det inte finns någon direkt regel bakom detta ;D

zickan
2015-04-08 16:52
#10

Chinchilla är inte direkt med, inte heller gerbil och svensk ekorre. Bara nån som ville skriva artikel om dessa och det behövs lite aktivitet här inne. 

Chinchilla hade förr inget eget forum och använda en del av exotiskadjur. Samma orsak att degu och gerbil setts en hel del här inne. Men efter de fick egna sidor övergick de mer till dom forumen.
Listan som lagts upp. Dvs Snabbguide över exo djur. Är endast en artikel lista. Inget om vad som räknas till exotiskadjur. 

Bättre kika under Om sajten isf. Inte för att det står så mycket mer där heller http://exotiskadjur.ifokus.se/about?stickies-1

Orsaken till att chinchilla, degu och andra arter inte direkt tas upp så mycket här inne är pga iFokus teamet förbjöd mig att ha för mycket om djur som hade egna iFokus forum. Men den regeln verkar inte en enda person följa och iFokus teamet bryr sig inte längre. Därav har jag igen tillåtit mer och mer trådar om chilla, degu etc.
Jag fick inte ens ta det namnet jag ville till sidan som hade passat det jag ville för sidan mer. Dvs något mer som Udda djur iFokus och liknande. Var staffan som satte namnet exotiskadjur. Lite missvisande tycker jag då sidan inte är för reptiler, spindlar, lantdjur. 

men planen med forumet var att ge hjälp till gp råttägare och andra liknande ovanliga husdjur som tenrec, ekorre, sjusovare, sugaglider mm. samla information på ett och samma ställe. 
Men finns ingen som orkar skriva artiklar och få som vill va aktiva Medarbetare. Därav sidan blivit mer och mer död. Samt fått lite bredare innehåll än först planerat.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Mysan_
2015-04-19 06:26
#11

Tycker även att syrsor och vandrande pinnar och vissa andra insekter är lite åt det exotiska hållet.

Upp till toppen
Annons: