Annons:
Etikettoff-topic
Läst 2933 ggr
lollynonna
2015-03-09 18:45

Vad är detta för art?

Vet ej vilken grupp jag ska lägga detta i men i denna länken:http://lajkat.aftonbladet.se/13-anledningar-till-att-du-behover-den-har-gulliga-kangururattan-ditt-liv/

Vad är det för sorts jerboa på 2 och 4 bilden? Kan man ha de som husdjur och vad kräver de? Menar den där pyttelilla.

// Linah 

 Medarbetare på djurannonser och gerbiler iFokus!
SolGerbilsidanSol

Annons:
Hells Angel
2015-03-09 22:49
#1

Ååh så söta!

When life gives you lemons, freeze them and throw them at the ones who makes your life hard.

Hells Angel
2015-03-09 22:50
#2

Kan man få tag på såna i Sverige?

When life gives you lemons, freeze them and throw them at the ones who makes your life hard.

Fireant
2015-03-10 00:45
#3

Vi har haft dem i ca 15 år nu, så ja, man kan ha dem som husdjur.. *ler*

Det finns bilder på: lovenest.se

Hells Angel
2015-03-10 07:39
#4

Guuuuud vad coola! Om man skulle vilja skaffa nån, kan man få tag på dem i Sverige?

When life gives you lemons, freeze them and throw them at the ones who makes your life hard.

lollynonna
2015-03-10 17:20
#5

#3 fireant är det där en unge eller vuxen? Hur stor bur kräver de och hur vill de ha det inrett? Äter dem maskar och annat gott eller? Upplever du dem svåra? Kan man ha dem i flock?

Hehe vart många frågor men är man nyfiken så är man…

// Linah 

 Medarbetare på djurannonser och gerbiler iFokus!
SolGerbilsidanSol

lollynonna
2015-03-10 17:40
#6

Verkar detta som ett bra sätt att hålla dem på?

// Linah 

 Medarbetare på djurannonser och gerbiler iFokus!
SolGerbilsidanSol

Annons:
zickan
2015-03-11 19:45
#7

#5 Mins jag nu inte fel är det 2 kvm som gäller i bo yta på de mindre varianterna

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

lollynonna
2015-03-11 19:54
#8

#7 oj.. varför ska de ha så stort? Är det per styck då eller? Om du ser på videon jag länkade är det ju mycket mindre till 4 st…

// Linah 

 Medarbetare på djurannonser och gerbiler iFokus!
SolGerbilsidanSol

zickan
2015-03-12 00:54
#9

#8 det är för några stycken, vet inte antalet. Men det är så svensk lag är upplagd. 
Då jordbruksverket inte lagt upp de mer ovanliga arterna under husdjurs lagen L80. Så går de ännu under djurparkslagen på L108.

Nästintill inget exotisktdjur går att hålla laglligt under 2kvm. 
T.ex Dvärg Sjusovare kräver 2kvm. Men man kan få dispens på chinchillamått dvs 1*1meter. Men då måste man verkligen se till att få det underskrivet att visa upp om länssytelsen tycker sig ta en kontroll. 
Och då är sjusovare ca 10-14cm långa medräknat svansen. 

Men sedan är dessa känguråttor behov av stor yta att få springa på. Leva lite mer naturligt och kunna röra sig som de bör. Så för dom skulle 2kvm nära på kännas litet.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

lollynonna
2015-03-12 15:11
#10

#9 Jo förstås det… Men hur skulle buren se ut då om man fick för sig att bygga en? Eller ett specialbeställt akvarium?

// Linah 

 Medarbetare på djurannonser och gerbiler iFokus!
SolGerbilsidanSol

zickan
2015-03-12 16:02
#11

Enklast är att bygga själv. Inte det billigaste men det finns ett bolag som bygger bra burar för fåglar smådjur osv efter önskemål. De bygger mest i aluminium ramar och plexi lr hårdplast. Så där går det att specialbeställa. Eller bygger man själv. Vill man köra lite budget är det bara köra billig trä ram och häfta fast hönsnät eller 4 kantsnät. det är var jag kört på mina byggen.
http://flexipet.se/

Dessa burar specialbeställde en råttuppfödare som är Sajtvärd åt mus iFokushttp://flexipet.se/gnagare/84-gnagare

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Fireant
2015-03-13 16:58
#12

Lite seg på att svara, för jag är inte så mycket på nätet längre, men jag ska skärpa mig.. *ler*

Våra Jerboas går i 4 kvm burar och 2,5 meter höga.. *ler* lite för högt, men jag får också plats.. hehe vi ger de mjölmask, för zoophorbas litar jag inte riktigt på..

Vaxmott och russin är som godis för dem. de får bara det ibland, pga fetma..

Hirskolvar och torrfoder finns alltid framme till dem och varannan, var tredje dag får de frukt och grönsaker. vissa tycker att de ska ha detta varje dag men i naturligt tillstånd så hittar de det inte så ofta.. 

vi har en bytta med chinchillasand så att de kan "bada" och många olika övernattnings ställen.. runda barkbitar i kork älskar de att "slakta".. *ler*

de dricker ur vattenflaska, men får en skål med vatten en gång i veckan som de gärna leker i.. skvätter och leker mer än dricker.. den äldsta jerboan som vi hade blev 10 år gammal, flintskallig och haltade.. men kunde fortfarande ge avkommor..

vitaminer och saltstenar har de och får en gång i veckan flytande vitaminer, fruktshots..

det finns mycket som man kan skriva om dessa djur men här i forumet så har Zickan lagt ut många fina artiklar och trådar om just jaculus..

tyvärr så har vi aldrig lyckats få ungar på Jaculus jaculus, utan bara utav J.O.
Ungarna ser ut som heffaklumpar på styltor.. *ler*

lollynonna
2015-03-13 19:18
#13

#12 Tack så mycket för det bra svaret! Gäller detta också för pygme jerboas? Ja jag antar att det är svårt att få bebisar!:0

// Linah 

 Medarbetare på djurannonser och gerbiler iFokus!
SolGerbilsidanSol

Annons:
enbartmalin
2015-03-15 10:56
#14

Om jag minns rätt så är inte Pygmé och långörad laglig i sverige, dom är väl cites-listade?

Hälsningar Malin

lollynonna
2015-03-15 11:06
#15

#14 Jaha! Vad konstigt,det var ju inget bra!:/ Så man får alltså bara ha de "vanliga"i Sverige?

// Linah 

 Medarbetare på djurannonser och gerbiler iFokus!
SolGerbilsidanSol

Upp till toppen
Annons: