Annons:
Etikettallmänt
Läst 2758 ggr
Pollyssa
2015-02-15 01:34

Sibirisk jordekorre - var köper man en sån?

De känns som väldigt ovanliga husdjur, var köper man en sån? Är det uppfödare som gäller eller?  Kan tillägga att jag bara är nyfiken, har ett par hamstrar hemma just nu men i framtiden så är jag kanske intresserad av en jordekorre :)

  • Redigerat 2023-12-01 20:02 av zickan
Annons:
zickan
2015-02-15 16:34
#1

Värt att känna till så är minimåttet för sibirisk ekorre 2kvm. 

Jag köpte mina första via uppdödare. Hade svårt att hitta en obesläktad hane så jag beställde en via arken zoo i haninge. De har ofta att ta hem från imazo.  Inte det bästa alternativ dock. Ingen vet på hur de hålls när de föds upp och vad man riskterar få hem för sjukdomar. 
Vet att zooaffären bakom vega hamburgare i stockholm hade sibiriska de sålde för 1200 paret. Dock typ 7 år sedan.
Just nu är det lite fel tid att köpa. Ungarna har inte börjat födas ännu. Men leta upp uppfödare är smart. Dock är de inte så många i sverige. Värt kika på uppfödare i tex danmark och skaffa import tillstånd från jordbruksverket som ligger runt 500:-

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

zickan
2023-09-20 12:30
#2

Dök upp en som gillade detta inlägg. Trots gammalt inlägg vill jag bara passa på att skriva till viktig information.

För ett par år sedan blev det olagligt att köpa, sälja och föda upp sibirisk jordekorre inom Europa.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Inlägget är låst för nya kommentarer
Upp till toppen
Annons: