Annons:
Etikettallmänt
Läst 2425 ggr
Whippet
2/11/15, 10:30 PM

Vilket djur passar mig?

Hej! Har djurtankar (igen) Men denna gången vill jag inte ha något hårigt husdjur. Jag har 2 hundar och en hamster men hade velat ha något djur utan päls typ reptil eller snäcka.. Det ska vara "coolt" vet inte direkt vad jag ska skriva … Inte så lätt. Ni får jätte gärna skriva frågor, svarar så snabbt jag kan! ;)

I'm out Vilar huvudet i handen

Annons:
Hildgrim
2/11/15, 10:33 PM
#1

Vill du kunna umgås och interagera med djuret?

Whippet
2/11/15, 10:37 PM
#2

#1 Ja jag vill ju kunna ta ut det ibland :) Alltså inget vattendjur som fiskar :)

I'm out Vilar huvudet i handen

[EvelinaL]
2/11/15, 10:41 PM
#3

Vill du kunna hantera djuret? Kan du tänka dig att mata det med levande föda? Hur stor plats har du för djuret? Hur mycket tid har du får djuret? Hur länge vill du att det ska leva (2 år eller 25 år) dvs. hur länge kan du tänka dig att ha djuret?

Hildgrim
2/11/15, 10:41 PM
#4

Någon fågel då kanske.

Whippet
2/11/15, 10:46 PM
#5

#3 ja, om det kommer behövas och om jag verkligen vill ha djuret, Jans jag tänka mig att mata det med levande föda, platsen ver jag inte riktigt än då jag inte vet vad det är för djur som kah villa ha eller hur stor "buren" kommer att vara. Har hur mycket tid som helst för djuret. Ålder spelar ingen roll helst över 5 år och under ca 25 år spelar ingen roll hur gammal den blir, 50 år är lite väl myclet men ja… #4 inte direlt sugen på fågel, beror på oväsendet och fjädrar och sånt vill inte ha pälsbeklädda eller fjädrade djur ;)

I'm out Vilar huvudet i handen

Hildgrim
2/11/15, 10:51 PM
#6

Vare sig reptiler, groddjur eller kryp bör hanteras i onödan. Fiskar ville du ej ha. Inte heller fåglar. Något naket däggdjur då?

Annons:
[EvelinaL]
2/11/15, 10:56 PM
#7

Okej ja kan komma med lite förslag så kan du ju se ifall du nappar på något: skäggagam, nakenråtta, leguan, orm (tex. strumpbandssnok, majsorm), grodor, salamandrar, kamelonter, nakenkatt, gecko-ödla, igelkott och spindlar.

[EvelinaL]
2/11/15, 10:58 PM
#8

#6  Det beror helt på, finns många reptiler man kan hantera utan att göra någon skada som faktiskt kan uppskatta att bli hanterade.

Whippet
2/11/15, 11:03 PM
#9

#6 Med hantering menar jag att ta ut den någon gång ibland inte gosa med den. #7 ödlor har jag tänkt på, haha spindlar hade jag nog aldrig kunnat ha (livrädd) tack för dina underbara tips ska kika in dom :)Vad tror ni förresten om afrikansk jättesnäcka?

I'm out Vilar huvudet i handen

[EvelinaL]
2/11/15, 11:07 PM
#10

De verkar jätte spännande :)

Whippet
2/11/15, 11:23 PM
#11

Är små förälskad i dabbagamen vad har ni att säga om den? :)

I'm out Vilar huvudet i handen

Hildgrim
2/12/15, 12:45 AM
#13

#8 Det finns flertalet vetenskapliga studier som pekar på att hantering bör undvikas. Dels pga hanterings inverkan i sig men också pga den felaktiga miljö dom då utsätts för. Att dessutom rekommendera en grön leguan (jag antar att du menar just grön leguan när du skriver "leguan") till en tonåring utan tidigare erfarenhet är mycket dumt. #9 Vad menar du med att "ta ut den någon gång ibland"? Hur ofta?

Annons:
Roonja
2/12/15, 10:15 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

Leopardgecko är ett trevligt litet djur som nog skulle passa dig! :) Själv har jag två tjejer som är väldigt snälla och lätta att hantera. Jag tar upp de någon gång i veckan eller någon gång i månaden och har gosstunder. Och med gosstunder menar jag att jag ligger och läser en bok eller så med ödlan på axeln och klappar lite! :) Så jag har de inte ute så himla ofta. Dabbagamen är vackra djur också! :) Även skäggagam, de blir väldigt trevliga! :D

Hildgrim
2/12/15, 10:45 AM
#15

En gång i veckan är aldeles för ofta.

Roonja
2/12/15, 10:54 AM
#16

#15 Det är absolut inte din sak att avgöra! :) Mina gillar hantering! :) De somnar när jag gosar med dem! 😊 De älskar värmen, de absorberar den från mig. Och med lite klappande så sluter de snart ögonen! ❤️ Mina små älsklingar. 

Man tar upp sina djur så ofta som man märker att de tycker om eftersom man känner sina djur bäst. Jag vet inte vad du har för reptiler som inte är handtama. :P Det är mina..

Whippet
2/12/15, 2:57 PM
#17

#13 Ibland skrev jag ju. #12 Tack så mycket ska kika in dom på datorn sen. #14 Naw vad söt ska kolla lite mer på Leonard gecko. :) #15 tycker du låter väldigt negativ.

I'm out Vilar huvudet i handen

Hildgrim
2/12/15, 5:00 PM
#18

#16 Du har helt rätt i att det inte är min sak att avgöra, jag är vare sig etolog eller har forskat i ämnet. Men om vi vänder på det; är det DIN sak att avgöra detta? Hur kan DU ta dig rätten att avgöra att dina ödlor tycker om hantering? 

Som glad reptilnörd på hobbynivå har jag egentligen bara två saker att utgå ifrån i sådana här frågor:
1. Hur dom lever i naturen.
2. Vad vetenskapen säger.

Det du beskriver att dina ödlor tycker om hantering, gos osv är inget annat än förmänskligande. Du lägger dina egna värderingar och tolkningar i ödlornas beteende. Vem är det som säger att du tolkar dem rätt? Du kan inte tolka en ödla på samma sätt som en hund, det blir jätte fel då. Det är två väldigt skilda djurarter.

Som jag skrev tidigare i tråden så finns det flertalet vetenskapliga studier som pekar på att hantering bara är av ondo.

Men jag är inte den som är den, om du sitter på en vetenskaplig studie som säger motsatsen ska jag  gladeligen läsa den. :)

#17 Men "ibland" är ett ytterst vagt begrepp. Vad innebär det för DIG? Ett par gånger per år? En gång i månaden? Några gånger i veckan?

Jag är inte alls negativ. Men du efterfrågar ett nytt husdjur som också ska ha vissa egenskaper. Kan du tänka dig att ta ut den enbart ett par, tre gånger per år så kan en ödla visst vara ett spännande och givande husdjur. Men vill du regelbundet pyssla om djuret så passar inte reptiler tyvärr. I så fall finns det massvis med andra djur som både uppskattar hantering och fungerar bra i vanligt inomhusklimat.

Jag vill ju inte rekommendera ett husdjur som inte passar. Jag trodde det var poängen med hela tråden?

Whippet
2/12/15, 5:22 PM
#19

#18 Hanteringen blir några gånger i veckan, inte varje dag, max 2 dagar.

I'm out Vilar huvudet i handen

Hildgrim
2/12/15, 5:37 PM
#20

#19 Okej men då kan vi konstatera att reptiler inte är något för dig helt enkelt. Ingen reptil kommer nämligen trivas med regelbunden hantering. ;P Dom är ju rätt tråkiga djur på det sättet men det är viktigt att respektera deras natur. <3

Då kan vi stryka reptiler, amfibier, fiskar, kryp och fåglar. Kvar finns väl egentligen bara olika nakendjur. Jag antar att det är någon form av smådjur du är intresserad av eftersom du redan har hund? Det finns ju en sida som heter nakendjur.ifokus kolla där. :)

Annons:
Whippet
2/12/15, 5:51 PM
#21

#20 Tänker inte stryka reptiler. Oavsett vad du skriver kommer inte hantera den regelbundet så du kan bara lägga av att skriva om det.

I'm out Vilar huvudet i handen

Rumblebee
2/12/15, 6:47 PM
#22

Men varför vill man göra saker med sina djur som inte gynnar dom? Reptiler är inga sociala djur, varför skulle de då uppskatta hantering? Och det som #16 skrev om… Ödlor blundar inte när de blir klappade för att de njuter av det. Mig veterligen lever leopardgeckos ensamma och söker inte kontakt förutom vid parning. Varför skulle de då njuta av beröring? Bara det att #16 är medveten om att ödlan älskar värme och absorberar hennes kroppsvärme gör nästan ont i mig. Varför ta ut ödlan från sitt varma terrarium ut i en svalare/kylig miljö?

Hildgrim
2/12/15, 8:00 PM
#23

#20 Men jag utgår ju bara ifrån vad du själv skriver. Du skrev att du tänker hantera den några gånger i veckan. Det är denna informationen jag utgår ifrån.

Som sagt, vill du kunna hantera ditt djur bör du skaffa ett socialt djur som fungerar bra i klimatet i ett vanligt hem. Reptiler passar inget av dessa två kriterierna.

Roonja
2/12/15, 8:23 PM
#24

Dock så känner jag ju mina djur och jag märker hur de agerar och beter sig. Jag har haft reptiler i 16 år och vet hur det fungerar till en stor del. Kan dock inte allt för man blir aldrig fullärd. Visst ska man se till hur de lever i naturen och de ska man göra till alla djur. Men tamdjur och alla djur(i hemmet) går att få tama eller hanterbara. Alla djur vi har som tamdjur är ursprungligen från naturen och har sin levnadstandard på det och det sättet. När vi håller de som sällskap så ska man ju göra det så naturligt som möjligt men till 99% så hanterar alla dina tamdjur och de lider inte av det. 

De allra flesta jag känner, som har reptiler eller föder upp reptiler hanterar de flera gånger i veckan och de lider absolut inte av det. Tycker inte Whippet ska stryka reptiler bara för att NI säger att hon ska det. :) 

Det finns många reptiler som blir sociala. Jag har själv en leopardsköldpadda och en grekisk sköldpadda. De går lösa i huset och går att klappa lite på huvudet men de söker sig inte till oss människor. Det gör dock en av mina leosar. Det gör inte den andra, så henne hanterar jag mindre, någon gång i månaden/varannan månad, hon är hanterbar.

Hildgrim
2/12/15, 8:28 PM
#25

Så det du säger är alltså att DU har rätt och forskarna ha fel?

Som sagt, om du sitter på någon studie i ämnet så är jag jätte intresserad av läsa. Just nu kommer du bara med personliga åsikter.

Rumblebee
2/12/15, 9:43 PM
#26

#24 om du nu har haft reptiler i 16 år och kan en stor del om dom så borde du väl veta att det är direkt skadligt för dom att gå lösa i ett typiskt svenskt hem. Förutsätter att du bor i Sverige…mig veterligen ska väl både leopard veckors och grekiska landsköldpaddor ha temperaturer över 26 grader. Hur lyckas du hålla de temperaturer de behöver om de får gå lösa? Och är golvet anpassat så att sköldpaddan inte riskerar att få skelettproblem vilket jag har läst att de kan få av att gå på golv. Riktar inte följande till någon speciellt person utan alla i allmänhet; det är lätt att lära sig hur man sköter om djur (mat, boende med mera), men en annan sak att lära sig om deras beteenden. Vilket jag tycker är lika viktigt som att veta vilken mat som är bäst.

Roonja
2/13/15, 6:39 AM
#27

Hildgrim: nej det sa jag aldrig! :) läs vad jag skriver! :) Rumblebee: haha men herregud. De går lösa i ett rum på 30 kvm och där har vi golvvärme och element som håller minst 24 grader plus att de har en "avdelning" där det finns värmelampa som de har fri möjlighet till. Mina leopargeckos har ett terrarium som håller värmen. Herregud jag skulle väll aldrig utsätta mina djur för skada… hahah jag blir så förvånad hur ni resonerar alltså! :) jag har läst på och jag har erfarenheter av reptiler. Och jag har då alltid gjort som jag blivit tillsagd och vad jag läst på. Men jag har då aldrig sett de där studierna om att det är dödligt och farligt. Jag vet dock att man inte ska hantera förmycket. Därför tar jag upp mina geckos någon gång i månaden. Men ni får gärna visa mig den där studien! :)

Annons:
Roonja
2/13/15, 6:41 AM
#28

Självklart, självklart! :) men jag är ju inte omedveten om deras beteenden heller eftersom jag vuxit upp med reptiler och läst på hela mitt liv, och varit hos erfarna uppfödare. De har även varit här! :)

Roonja
2/13/15, 6:43 AM
#29

Kan förtydliga en sak. Sköldpaddorna går endast lösa på sommaren. För enligt ditt svar så ser det ut som du trodde annat! :) vintern, våren och hösten är de i ett "djurrum", som håller över 26 grader, ja.

Hildgrim
2/15/15, 10:46 AM
#30

Än så länge så kommer du bara med "jag tycker si", "jag tycker så" eller "den här personer jag känner tycker så här". Kan du inte visa något konkret som stärker det du påstår istället? 

Detta är extremt förvirrande för personer som TS som är intresserad att börja med dessa djuren. Då är det extremt viktigt att informationen om skötseln baserar sig på riktig fakta och inte önsketänkande. :)

Du efterfrågade studier. Här är alla studier jag känner till som tar upp ämnet:

_-Cabanac C and Cabanac M (2000). Heart rate response to gentle handling of frog and lizard. Bahavioural processes 52:89-95

_

_-Cabanac M and Gosselin F (1993). Emotional fever in the lizard Callopistes maculatus. Animal behaviour 46:200-202.

_

_-Greenberg N. (2003)Sociality, stress, and the corpus striatum of the green anolis lizard.

_

_-Greenberg N. (2002) Ethological aspects of stress in a model lizard,

_

_-Kaplan M. (2002a) Signs of illness and stress in reptiles.

_

_-Ganesh C.B., Yajurvedi H.N. (2002) Stress inhibits seasonal and FSH-induced ovarian recrudescence in the lizard Mabuya carinata.

_

_-Cabanac M. (1999) Emotion and phylogeny.

_

_-Frye, F.L, (1995) Infections And Infectious Diseases. Iguana Iguana, Guide for Successful Captive Care.

_

_-Kreger M.D. (1993) The psychological well-being of reptiles.

_

_-Lance V.A. (1992) Evaluation pain and stress in reptiles. In: The Care and Use of Amphibians, Reptiles and Fish in Research.

_

_-Warwick C. (1991) Observations on disease-associated preferred body temperatures in reptiles

_

_-Frye F.L. (1991)Infectious disease. In: Biomedical and Surgical Aspects of Captive Reptile Husbandry,

_

_-Greenberg N. (1990)The behavioral endocrinology of physiological stress in a lizard.

_

_-Warwick C. (1990b) Important ethology and other considerations of the study and maintenance of reptiles in captivity.

_

_-Greenberg N., Wingfield J. (1987) Stress and reproduction: Reciprocal relationships. In: Reproductive Endocrinology of Fish,Amphibians, and Reptiles.

-Rob Laidlaw Salmonella, captivity-related stress, and the human health implications of pet reptiles.

_

_-Greenberg N. (1985)Exploratory behavior and stress in the lizard.

_

-Frye F.L. (1973) Husbandry, Medicine and Surgery in Captive Reptiles.

Roonja
2/16/15, 9:41 AM
#31

#30 Jag säger det jag vet, läst och mina egna erfarenheter! :)

zickan
2/16/15, 10:07 PM
#32

Vill man ha ett exotisktdjur som inte är mer åt reptilhållet. Så får man räkna med att minimåttet ligger på 2kvm och uppåt i burmått. 
Det går inte bara be folk att leta upp djur som kanske kan passa. Det är levande varelser. inte slit och släng djur man kaffar bara för nån rekommenderar det. 

Bättre man kollar runt lite själv på vad man önskar. Enkelt att klicka runt här inne på sidan. Kika på vad andra har för djur, läsa artiklarna. Sedan googla info om arten man är lite sugen på. hittar man inte svar på frågor eller undrar något kan man skriva på forum och fråga. Enklare att få bättre svar om man själv vet på vad man är lite sugen på att skaffa. 

Ett tips är att fundera på hur stor bur du skulle kunna bygga till nått exotisktdjur. 
Fundera lite på om du skulle kunna mata med insekter, maskar, mus/råttungar osv eller inte. 
Fundera på lite hur mycket tid man vill lägga med städning, sköttsel, fixa mat osv. hur länge man skulle önska att djuret lever. 
Får det lukta lite, mycket eller inte alls. 
Får det låta på nätter eller dagtid. Dvs nattaktiv eller dagaktiv. 
Får det va nått som tuggar på inredning typ gnagare osv eller inte. 
Vilken budget finns det för djuret, inredningen, buren och ev vård vid behov. 
Hur har du det med semester och resor i livet. Åker du en  del. Har du nån som skulle kunna komma hem till dig och va djurvakt? få personer kan ta emot en bur på +2kvm när ägaren åker på semester. och få har ens kunskapen att se efter med udda djur.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Roonja
2/17/15, 8:30 AM
#33

#32 Håller med helt! :)

Men jag gav endast förslag om vad som skulle kunna passa hennes önskemål. Sen får hon leta fakta själv och se om det passar henne själv. :)

zickan
2/17/15, 4:28 PM
#34

#33 mitt svar var inte riktat till nån annan här i tråden. Var bara ett svar till trådskaparen. Är så svårt att ge råd på djur till folk utan att veta i hur de bor, vad de kan hantera/sköta, vad de har råd med och plats för. 

Så enklare att intresserade kikar runt lite och iaf vet på ett hum i vad de kan erbjuda för yta/summa. Ännu enklare/bättre om personen själv har koll på om det lutar åt trädlevande/marklevande. Stor skillnad mellan ekorre och igelkott ;-)

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Annons:
Roonja
2/17/15, 5:17 PM
#35

#34 Nej precis, men jag ville svara hihi! :) 

Nej precis! :)

Upp till toppen
Annons: