Annons:
Etikettdjur-lagen
Läst 2115 ggr
P4go
12/15/14, 8:42 AM

Vilka djur är tillåtna i Sverige?

Kom in på en väldigt gammal tråd när jag googlade om Genetter och den var sådär lagom uppdaterad med många ej lagliga djur. 
Så ni som har lite koll, kan ni inte skriva lite djur som är lagliga att hålla i Sverige? 😃

Det som överhuvudtaget är värt att göras, är värt att göras bra.

Annons:
zickan
12/15/14, 3:20 PM
#1

Alla djur är lagliga i sverige med rätt tillstånd från jordbruksverket.  Alla hel och halvapor som alla rovdjur förutom viss del iller/grävling är dessa som kräver djurparkstillstånd. Vilket privatpersoner kan få om jag inte mins fel. 
Alla cite listade djur kräver att man har rätt intyg för att hålla dom lagligt. 

I övrigt är det fritt fram på resten så länge man har rätt utrymme och möjlighet att hålla djuret efter lag.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

P4go
12/15/14, 6:35 PM
#2

Hm!
Bara att ta sitt pick och pack och flytta ut i ett gigantiskt hus i skogen då med sjukt mycket hektar mark 😃

Det som överhuvudtaget är värt att göras, är värt att göras bra.

Ixectrona
2/10/15, 6:59 PM
#3

I praktiken så är apor (konstigt nog säger alla att halvapor/lemurer är förbjudna också, men på JBVs hemsida ser jag bara apor, inte primater överlag, halvapor eller lemurer), rovdjur (vilda hunddjur, kattdjur, mårddjur, manguster, sibetkatter, sälar, hyenor, björnar osv.) och rovfåglar av alla sorter förbjudna för privatpersoner. "Kräver djurparkstillstånd" betyder ju att man måste i princip ha ett zoo, inklusive en anställd veterinär, parkeringsplatser för handikappade och visa djuren för allmänheten minst en vecka om året.

Fritt fram med giftormar, noshörningar, elefanter, nilkrokodiler och späckhuggare däremot.😉

zickan
2/10/15, 11:53 PM
#4

#3 Nej det står hel och halvapor på jordbruksverkets regler.

Men ja det som är lagligt gäller det bara att det inte är citelistade så man måste ha speficika papper osv. Sedan följa lagen med inhängnad, sköttsel, få tillstånd att importera. Men främst av allt hitta nån som säljer sådana djur som inte är viltfångade. 
Giftormar har vi redan det mesta i svenska privathem. Även vissa krokodiler. Främst kajman och dvärg kajman. Tror späckhuggare skulle va svårt att kunna hålla men inte omöjligt eller olagligt vad jag vet. Bara nära på omöjligt att lyckas bygga laglig tank.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Upp till toppen
Annons: