Annons:
Etikettpungdjur-råttdjur
Läst 2217 ggr
Fialia1992
2014-09-10 23:20

Sugar gliders

Hej alla sugar glider ägare,

jag är på sugen på att skaffa sugar gliders och vill i förväg veta allt om dom. Jag har förstått att de kräver stort utrymme så jag har redan byggt en bur som är 2x2x2m räcker detta?. I denna bur finns möjlighet att klättra, sova, äta och utföra alla behov de behöver (vad jag kan tänka mig). För det första, har ni några tips vad det gäller städning? Har läst att de luktar en del?
Tänkte även höra vad ni har för inredning/miljöberikning i buren för att de ska få det så bra som möjligt?

Utöver detta har jag även beställt specialkost från Canada, jag har beställt fosforfritt kalcium-, vitamin- och HPW-pulver. Utöver detta även ett specialfoderblandning och frystorkade insekter.
Har ni andra tips vad det gäller maten? Vad bör man tänka på? Vill ju absolut att de ska få i sig allt de behöver.

Vad det gäller sjukdomar och veterinärer. Är det djur som ofta blir sjuka? Vad är den vanligaste sjukdomen? Är det lätt att se om de är sjuka? Vilken veterinär åker man till om detta skulle inträffa? 

Har läst att många håller på att tämja sina glidare, har ni tips kring detta? Hur gör man och vad är viktigt att tänka på? Tänker att jag helst vill skaffa vuxna glidare och inga ungar.

Vad det gäller parning… Är det stor risk att man får ungar efter glidarna om man har glidare av olika kön?  

Supertacksam för svar :) Vill så gärna skaffa men finns inte en tanke att göra detta om inte förutsättningarna finns :)

Annons:
pixoy
2014-09-11 07:40
#1

Hej ! Du får gärna lägga till mig på facebook : Pernilla Moström, så kan jag svara på lite frågor ikväll :)

NSG exotics
2015-10-11 01:57
#3

Tänk på att be om att få hantera djuren före köp och se även hur säljaren är med dem. Är säljaren osäker eller rädd för dem finns det oftast en anledning. vissa djur kan vara svår hanterade och bitas och göra utfall mm om de inte är vana vid att hanteras. En bra uppfödare hanterar sina ungar och vuxna dagligen. är de hanterade sen de var små brukar man få en otroligt mysig individ. Kontakta gärna flera och om du kan träffa djuren innan du köper dem så du känner att de verkligen känns rätt. :) Har du en fertil hane med en hona så ja då lär du få ungar med 90% chans. Kastrera hanen om du inte vill ha ungar eller köp 2 av samma kön funkar lika bra. Dock bör man kastrera hanarna om man vill minska ner på deras doft. Står mycket bra info i länkarna i #2 inlägg.

Upp till toppen
Annons: