Annons:
Etikettdjur-lagen
Läst 3114 ggr
Zabbio
2014-08-27 14:20

Mushjort?

Hej!
Vet någon ifall det är lagligt att ha mushjortar av något slag, som sällskapsdjur i Sverige? :)

Jag vet att vissa är utrotningshotade men det  lär finnas varianter/arter som inte är hotade.
Fick bara tanken.. det hade varit ett rätt coolt husdjur. Fast jag utgår ifrån att de behöver bra plats och kanske inte bör hållas inomhus.. eller kanske om man i så fall skulle skapa ett rum för dem som liknar deras naturliga habitat. Beror ju lite på storlek och bestämmelser, men de minsta är ju inte större än en kanin..

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Annons:
VildaVittra
2014-08-27 14:34
#1

Du är inte snäll, nu vill jag ha sådana också. 😕

Men är de inte "rödlistade" så lär man ju få ha dom om hägnet är byggt enligt djurparksbestämmelserna.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Zabbio
2014-08-28 11:06
#2

haha, sån är jag! :P
Har läst att de ofta får problem med lungorna i vårt klimat.. så det är väl bara att glömma eller ha en inomhus-bur/hägn med rätt luftfuktighet och temperatur..

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Wellcraft
2014-08-29 20:14
#3

#2 Låter inte jätte svårt ändå, om man är kunnig inom terrariehobbyn.
Man får tänka terrarie, fast tja , större ;)

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Zabbio
2014-08-30 00:22
#4

Det går väl förmodligen, men vet inte om jag vill riskera det.. :)

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Upp till toppen
Annons: